OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Orjuus ja verotus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Missä kohtaa orjuus loppuu?
Orja saa pitää 10% ansioistaan
6%
 6%  [ 2 ]
Orja saa pitää 20% ansioistaan
3%
 3%  [ 1 ]
Orja saa pitää 30% ansioistaan
3%
 3%  [ 1 ]
Orja saa pitää 40% ansioistaan
3%
 3%  [ 1 ]
Orja saa pitää 50% ansioistaan
10%
 10%  [ 3 ]
Orja saa pitää 60% ansioistaan
13%
 13%  [ 4 ]
Orja saa pitää 70% ansioistaan
10%
 10%  [ 3 ]
Orja saa pitää 80% ansioistaan
34%
 34%  [ 10 ]
Orja saa pitää 90% ansioistaan
10%
 10%  [ 3 ]
Orja saa pitää 100% ansioistaan
3%
 3%  [ 1 ]
Ääniä yhteensä : 29

Kirjoittaja Viesti
Personanon-Grata
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi yrität sekoittaa palkankorotusta ylitöihin? Palkankorotus vanhasta työstä ei vaadi yhtään sen enempää panostusta kuin mitä aiemminkaan on työhön laittanut eli se kannattaa ottaa aina vaikka siitä menisi miten paljon veroa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Berkele
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jukka66 kirjoitti:
Berkele kirjoitti:
Jukka66 kirjoitti:
Berkele kirjoitti:

Ei helvetti. Sinäkin olet näin pihalla mitä tarkoittaa marginaaliveroprosentti... Kyllä, marginaaliveroprosentti ei välttämättä nouse, mutta itseäsi vastaavan marginaaliveroprosentin verran menetät lisätulostasi suoraan verotuksessa.

Mitäpä jos vetäisit henkeä ja lukisit uudelleen. Käsitteet ennakonpidätys, marginaalivero, veronpalautus ja lisävero kannattaa selvittää. Ilmeisesti eurokin….

Ota yhteyttä liittosi asiamieheen ja pyydä selvitystä näistä asioista. Selkokielellä luultavasti saat, kun nätisti pyydät. Ehkä sieltä tulee tarpeeksi helposti ymmärrettävänä, että sinäkin sisäistäisit nämä asiat.

Ikävän vasemmistolaiseen tyyliin ilmeisesti viittaat ammattiliittoon, mutta soitapa itse, niin ne ehkä osaavat vastata siihen mitä eroa on ennakonpidätyksellä ja marginaaliverolla. Tosin tuo linkkaamani veronmaksajien liitto lienee kuitenkin parempi lähde, mitäpä jos kokeilisit sitä.

Pahoittelut oletuksesta. Kyvyttömyytesi erottaa prosentti, prosenttiyksikkö, panos/tuotossuhde jne, oletan sinun olevan vasemmalle reilusti kallellaan ja kuuluvasi ammattiliittoon. Minä en ole sellaiseen kuulunut kymmeniin vuosiin.

Vaihtoehtoisesti voit kyllä tavata tuota linkkiäsi. Ehkä ymmärrät jotain, jos tuijotat sitä tarpeeksi pitkään. Tai et.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukka66
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Personanon-Grata kirjoitti:
Miksi yrität sekoittaa palkankorotusta ylitöihin? Palkankorotus vanhasta työstä ei vaadi yhtään sen enempää panostusta kuin mitä aiemminkaan on työhön laittanut eli se kannattaa ottaa aina vaikka siitä menisi miten paljon veroa.

Siksi, että hahmottaisit sen merkitystä, ettei verotus erottele muuta kuin euroja per vuosi. Palkankorotus nostaa vuosituloja siinä missä ylityötkin.

Ylitöistä maksetaan erikseen 50-100% korotusta juurikin siksi, että se on "ylimääräistä", vaikka työntekijän panostus per tunti tuskin ainakaan nousee.
Takaisin alkuun
Jukka66
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:

Pahoittelut oletuksesta. Kyvyttömyytesi erottaa prosentti, prosenttiyksikkö, panos/tuotossuhde jne, oletan sinun olevan vasemmalle reilusti kallellaan ja kuuluvasi ammattiliittoon. Minä en ole sellaiseen kuulunut kymmeniin vuosiin.

Vaihtoehtoisesti voit kyllä tavata tuota linkkiäsi. Ehkä ymmärrät jotain, jos tuijotat sitä tarpeeksi pitkään. Tai et.

Kerropa ihan omin sanoin mitä eroa tässä yhteydessä on käsitteillä "prosentti" ja varsinkin "prosenttiyksikkö".

Sinun kyllä kannattaisi liittyä liittoon (eläkeläis)jäseneksi, niin selvittäisivät sinullekin nämä perusasiat.

Ehkä tämä jotakin fiksumpaa auttaisi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Verokortti

Lainaus:
Maksettavan veron määrä määräytyy maksajan vuoden aikana saamien tulojen perusteella. Vero pidätetään heti tulon saamisen yhteydessä, useimmiten suoraan palkasta. Koska pidätettävä summa määräytyy lopullisesti vasta verovuoden päätyttyä, puhutaan ennakonpidätyksestä. Verokortissa automaattisesti ehdotettu ennakonpidätysprosentti olettaa, että maksajan tulot ovat samat kuin edellisenä verovuonna.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä jumaliste tuossakin voi olla nuon vaikeaa.

1. Palkankorotus ei vaadi sinulta lisä panostusta.

2. Bonus ei vaadi lisäpanostusta

Nämä kannattaa siis aina ottaa koska ne tulevat sinulle ilman sinun antamaa vastinetta.

3. Haastavampi työ ja sitä mukaa saatu palkankorotus vaatii lisäpanostusta

4. Ylityö vaatii lisäpanostusta

Nämä kohdat 3 ja 4 vaativat sinulta lisää panostusta. Kun pomo ehdottaa sinulle haastavampia töitä, tai ylitöitä ja lupaa palkanlisää joko korotusta tai korvausta, joudut miettimään kannattaako vaihtokauppa. Sinä annat omia resurssejasi työnantajalle ja työnantaja antaa sinulle. Onko vaihtokauppa kannattava? Tätä pitää pohtia. Ei se ole ollenkaan sama asia kuin ottaa palkankorotus vanhaan työhön tai joku vuosibonus vastaan. Ei se nyt ole monimutkainen asia. Ja marginaaliveroprosentti on se millä voit arvioida vaihtokaupan kannattavuutta sinulle.
blues
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Nämä kannattaa siis aina ottaa koska ne tulevat sinulle ilman sinun antamaa vastinetta.

Nämä kohdat 3 ja 4 vaativat sinulta lisää panostusta. Kun pomo ehdottaa sinulle haastavampia töitä, tai ylitöitä ja lupaa palkanlisää joko korotusta tai korvausta, joudut miettimään kannattaako vaihtokauppa. Sinä annat omia resurssejasi työnantajalle ja työnantaja antaa sinulle. Onko vaihtokauppa kannattava? Tätä pitää pohtia. Ei se ole ollenkaan sama asia kuin ottaa palkankorotus vanhaan työhön tai joku vuosibonus vastaan. Ei se nyt ole monimutkainen asia. Ja marginaaliveroprosentti on se millä voit arvioida vaihtokaupan kannattavuutta sinulle.

No mikä on vaikeaa?
Jos katsoo pelkkää veroprosenttia niin palkankorotusta ei kannata
ottaa. Se euro on verottajan kannalta ihan sama mistä se tulee lopullisessa verotuksessa.
Takaisin alkuun
Hautaterva
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tässä on pakko olla niin, että osa ei lue kokonaan viestejä tai sitten ei sisäistä lukemaansa. Tai sitten haluaa ymmärtää väärin.
Niin tyhmä ei kukaan voi olla mitä muutamassa viestissä annetaan ymmärtää.
Tai sitten lienee ihan syytäkin että veroprosentti on pieni eikä sen nousullakaan ole niin väliä.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

blues kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

No mikä on vaikeaa?
ottaa. Se euro on verottajan kannalta ihan sama mistä se tulee lopullisessa verotuksessa.

Enkai minä tätä punnitse verottajan näkökulmasta vaan omastani. Jos minä en itse punnitse asioiden kannattavuutta itselleni niin kuka sen tekee? Tottakai minä itse punnitsen vaihtokaupan kannattavuuden kannaltani.

Jos minulle tarjotaan palkankorotus 2000euroa vuodessa ja siitä menee veroa 1000 niin saan 1000e itse. Minun tekemä panostus 0. Eli saisin tonnin ilman lisäpanostusta. Kannattaa ottaa jos ilman saa. Kiitos

Jos minulle tarjotaan 2000euron ylityöurakka missä minun pitää tehdä paljon töitä. Vaikkapa 100 tuntia. Lasken että 2000eurosta saan 1000e. 1000e/100h on 10e/h. Eli kympin tunti netto. Nyt tiedän mitä hyödyn ja voin tehdä päätöksen kannattaako se mielestäni vai ei. Onko saatava hyöty 100h vapaa-ajan arvoinen?

En oikein tiedä miten tämän voisi selvemmin kertoa. Varmaan joku pystyisi. Harmi ettei näitä opeteta koulussa jotta kaikki oppisivat ymmärtämään mitä eroa on ylityökorvauksella ja palkankorotuksella.
Jukka66
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
blues kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

No mikä on vaikeaa?

Enkai minä tätä punnitse verottajan näkökulmasta vaan omastani. Jos minä en itse punnitse asioiden kannattavuutta itselleni niin kuka sen tekee? Tottakai minä itse punnitsen vaihtokaupan kannattavuuden kannaltani.

Jos minulle tarjotaan palkankorotus 2000euroa vuodessa ja siitä menee veroa 1000 niin saan 1000e itse. Minun tekemä panostus 0. Eli saisin tonnin ilman lisäpanostusta. Kannattaa ottaa jos ilman saa. Kiitos

Jos minulle tarjotaan 2000euron ylityöurakka missä minun pitää tehdä paljon töitä. Vaikkapa 100 tuntia. Lasken että 2000eurosta saan 1000e. 1000e/100h on 10e/h. Eli kympin tunti netto. Nyt tiedän mitä hyödyn ja voin tehdä päätöksen kannattaako se mielestäni vai ei. Onko saatava hyöty 100h vapaa-ajan arvoinen?

En oikein tiedä miten tämän voisi selvemmin kertoa. Varmaan joku pystyisi. Harmi ettei näitä opeteta koulussa jotta kaikki oppisivat ymmärtämään mitä eroa on ylityökorvauksella ja palkankorotuksella.

Melkein kaikki taitavat ymmärtää mitä eroa on ylityökorvauksella ja palkankorotuksella, mutta joillekin on vaikea ymmärtää se, että molemmat ovat euroja.

Jos saat normitunnista 12 e/h nettona ja ylitöistä 15 e/h nettona, niin kumpi on silloin kannattavampi tunti?
Takaisin alkuun
Jukka66
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hautaterva kirjoitti:
Kyllä tässä on pakko olla niin, että osa ei lue kokonaan viestejä tai sitten ei sisäistä lukemaansa. Tai sitten haluaa ymmärtää väärin.
Niin tyhmä ei kukaan voi olla mitä muutamassa viestissä annetaan ymmärtää.
Tai sitten lienee ihan syytäkin että veroprosentti on pieni eikä sen nousullakaan ole niin väliä.

Niin totta.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tietysti ylityö. Mutta eihän tässä siitä ole kyse. Vaan siitä kannattaako nimenomaan ylitöitä tehdä. Vai onko sulla joku mekanismi miten voit tehdä ylitöitä ilman että teet perustöitä😅

Työnantajan ja työntekijän sopimus yleensä määrittää työajan. Kuitenkin on niin että jos tiettyjen rajojen yli mennään, on kyse ylityöstä. Sovittujen tuntien alittaminen ei ole monestikaan mahdollista koska työnantaja haluaa sinun olevan töissä tuottamassa. Tuotat kuitenkin rahaa hänelle enempi ku palkkasi on (toivottavasti). Näin ollen, vaikka haluaisit ja pystyisit tekemään vähemmän, et välttämättä voi. Ja tyystin lopettaminen voi olla myös mahdotonta. Saattaa siis olla niin että tarvitset esim 1000e kuukaudessa elämiseen kaikkineen. Tienaat 1500e nettona. Haluaisit luopua töistä niin paljon että saisit vain 1000e nettona. Työnantaja ei suostu. Mutta et voi myöskään irtisanoutua kun et saisi valtiolta riittävästi elämiseen. Näinollen jatkat töitä normaalilla työajalla ja tienaat sitten vaan vähä enempi ku tarttet. Vaikka sinua ärsyttääkin vaihtaa paljon aikaa nuon pieneen summaan rahaa.

Ylityöt taas on vapaavalintainen homma aika pitkälle.
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta pahintahan tässä on kokonaisuus. Todellinen orjuus

Lasketaan pyöristellen

Pomo pyytää minua viikonlopuksi ylitöihin ja lupaa minulle tonnin. Suostun

Tonni bruttona minulle maksaa 1600e pomolle. Hän maksaa 600e sivukuluja

Pomolle olisi kuitenkim aivan sama maksaisiko hän 1600 suoraan minulle. Se on hänen kustannus. Eli tuo 1600e on tavallaan minun rahaa

Minun palkka 1600e
Sivukulu 600e

Jää 1000e
Vero 50%

Jää 500e

Menen ostamaan autoon bensaa 500eurolla lapinreissua varten. Vero 50%

Saan bensaa 250eurolla.

1600euroa tienasin ja sain 250eurolla tarvitsemaani. Valtio nappasi 1350e ja minä sain 250e

Valtiolle siis 84% ja minulle 16%

Ja siltikään valtio ei pärjää. Se joutuu lainaamaan lisää ja korottamaan veroja. Ja jatkaa porsasteluaan. Ja vassarit huutaa miten ahneita tekevät ihmiset on.

Jaakko ilkka yritti aikanaan koota joukkoja kapinoimaan kovia veroja vastaan. Tuloista maksettiin jopa 35% veroa. Syttyi sota joka tunnetaan nuijasotana. Jaakko Ilkka joukkoineen kuitenkin hävisi. Monet heistä teloitettiin julmasti. Näin suomeen jäi ilmeisesti vain keskushallintouskoiset lampaat jäljelle ja jalostuimme tällaisiksi. Vaikka joutuisimme maksamaan veroa kaiken ja vielä toisen munuaisen päälle niin alistuneesti me tekisimme niin. Koska keskushallinto tietää ja on meille parhaaksi.
Jukka66
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 23.10.2024 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tietysti ylityö. Mutta eihän tässä siitä ole kyse. Vaan siitä kannattaako nimenomaan ylitöitä tehdä. Vai onko sulla joku mekanismi miten voit tehdä ylitöitä ilman että teet perustöitä😅

Luonnollisesti en, mutta en kyllä itse olisi töissä 12 e/h nettona tienaavana, jos kerran 15 e/h nettonakin on liian vähän.

Mutta tämä on sivuraide. Pääasia oli se, että ennakonpidätys ei ole sama asia kuin marginaalivero, vaikka tähän usein verokortilla pyritäänkin. Lisäksi on paljonkin aloja, joissa on kausivaihtelua, ajoittain ylityöpaineita, ajoittain lomautuksia. Näillä aloilla marginaalivero ei sitten juuri iskekään.

tuhola kirjoitti:
Mutta pahintahan tässä on kokonaisuus. Todellinen orjuus

Lasketaan pyöristellen

Pomo pyytää minua viikonlopuksi ylitöihin ja lupaa minulle tonnin. Suostun

Tonni bruttona minulle maksaa 1600e pomolle. Hän maksaa 600e sivukuluja

Pomolle olisi kuitenkim aivan sama maksaisiko hän 1600 suoraan minulle. Se on hänen kustannus. Eli tuo 1600e on tavallaan minun rahaa

Minun palkka 1600e
Sivukulu 600e

Jää 1000e
Vero 50%

Jää 500e

Menen ostamaan autoon bensaa 500eurolla lapinreissua varten. Vero 50%

Saan bensaa 250eurolla.

1600euroa tienasin ja sain 250eurolla tarvitsemaani. Valtio nappasi 1350e ja minä sain 250e

Valtiolle siis 84% ja minulle 16%

Ja siltikään valtio ei pärjää. Se joutuu lainaamaan lisää ja korottamaan veroja. Ja jatkaa porsasteluaan. Ja vassarit huutaa miten ahneita tekevät ihmiset on.

Tämä on ihan totta. Moni vassari ihan tarkoituksella unohtaa, mitä työ oikeasti työnantajalle maksaa. Siinä se varsinainen marginaalivero on, kun 1600 euron kustannuksesta jää työntekijälle tosiasiassa alle 700 euroa käteen ja edelleen siitä 700 eurosta maksetaan välillisiä veroja tyypillisesti ainakin 25,5% melkein mistä tahansa.
Takaisin alkuun
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 24.10.2024 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Personanon-Grata kirjoitti:
Miten ei mielestäsi ole epäreilua että toinen maksaa veroja 20% ja toinen 45%?

Sehän riippuu tuloista, se maksaa tietysti enemmän jolla on varaa, reilu meininki.

Sekin olisi reilumpaa että ahkera maksaisi vähemmän kuin se että ahkeraa rokotetaan sen lujempaa mitä enempi hän tekee

En ole osannut nostaa itseäni noin jalustalle edes hurjimpina ylityöputkivuosina, kyllä se verostus sitten loppupelssä taas tasaantuu, ei kannta itkeä jos ennakoita menee hiukan enemmän, tuleehan se liikaa peritty sitten palautuksina takaisin.
Toki överiä kannattaa ottaa vapaana ainakin puolet jos näyttää kertyvän reilummin.
heiluri
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 24.10.2024 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jukka66 kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, miten näinkin monelle voi olla epäselvää palkkatulon verotus.

Ylitöistä menee ennakonpidätyksenä esim. se 50% vain jos on verokorttinsa niin ottanut ja vaikka näin menisikin, niin lopullinen verotus ratkaisee sen, paljonko veroa ylityöstä todellisuudessa menee.

Marginaaliveroaste on muuten yli 50% vain niillä, jotka tienaavat yli 58 000 euroa vuodessa, köyhemmillä se on alle. 33 - 36 000 euron vuosituloilla 38,1%.

Verot menevät lopullisessa verotuksessa prosentteina euroista, eivät erikseen "tavallisista" ja "ylitöistä".

Tietenkin progression myötä kokonaisverotus kiristyy vuositulojen noustessa, mutta vastaavasti jos ylitöitä ei "kannata" tehdä, niin silloin ei kannata ottaa vastaan palkankorotustakaan.

Aiheesta lisää
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaajan-veroprosentit/#a2fca966

Juur tätä olen tässä koettanut selittää, en tosin noin fiksusti.
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 5 Yht. 16

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa