Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
iiro v Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Syy 2014 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 26.10.2024 19:03 Viestin aihe: Pilkkikelkka |
|
|
Ajatuksena harraste pilkkikelkan osto. Vaatimuksena hinta alle5k€. Soveltovuus kevyeen ladun tekoon, pitäisi kulkea helpolla kelillä umpisessa. Pääasiassa jäällä ajoa pilkillä kahdella miehellä. Ajokilometrejä vuodessa tulisi varmaan alle 500. 38,vai 50cm matto, 2 vai 4 tahtinen, vois kuitenkii kestää sen 10 vuoden ajelut. Mimmosii kokemuksaEhdotuksii kelkaksi. porukoilla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 26.10.2024 23:57 Viestin aihe: |
|
|
Tämä voi vielä olla hupaisa säie. Et vielä tiedäkkään miten fancyn kelkan tarviat ihan hullun karkeella matolla ja tehoilla.
Noh, pilkille pääsee melkein kelkalla ku kelkalla. Umpisessa,,, noh kelejä on monenlaisia. Mullon vanha 6900. Menee vaikka puuhun ja vetää mitä vaan. Just tolla pilkillä pärjää ja höylää vetää . Vanha kunnon 503 rotax. Käänny se ei rekiperässä mihinkään mut kaikkee ei voi saada. Joku 5900 olis ihan pätevä vehe. Mut ei aikaakaan kun tämä ammutaan alas ja todetaan etten ole sillä todellisuudessa koskaan mihinkään päässyt. Tämän tietää ne joilta jää jälkeen kelkan syvyinen ura, eli menty urku auki läppämatto turvetta myöten. Tuo vanha työnorsu painaa kuin synti, mutta menee pinnalla. Noh, en ala olee asian kanssa liian vakava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marlin Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Huh 2004 Viestejä: 122
|
Lähetetty: 27.10.2024 00:07 Viestin aihe: |
|
|
Laita vähän lisää rahaa niin saat Lynx 49 Rangerin tuplapenkillä ja 600ACE koneella. Voi olla että menee se 10 vuotta ilman vikoja ja bensaa nuilla ajoilla 2-3 tankkia talvessa. Ei haise vaatteet eikä tarvi nykiä käyntiin. 600 nelari on vaan aika laiska joten sohjoa pitää vähän varoa. Maton harjakorkeudella ei ole niin väliä tehottoman koneen kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3106
|
Lähetetty: 27.10.2024 03:25 Viestin aihe: |
|
|
Samaa olisin suositellut itse. Toistaiseksi jäänyt vielä odottamaan hankintaa, mutta juuri tuota Rangeria ace koneella olen itselle himoinnut. Varmatoiminen, pieniruokainen, ei kamat haise ja menee ei niin sporttiseen hupiajoon sekä työkäyttöön. Jäälle ei kannata mitään hirmu lapulla olevaa vuoristomallia hommata, eikä ne oikeen häävejä ole reitillä tai vastaavissa oloissakaan. Ne kassahihnat on joka tapauksessa historiaa ja nuo nykypäivän perus 38 tai 44mm lapulla olevat matot kyllä riittää hyvin normi käyttöön. Fiksumpi jättää ne freeride vehkeet oikeasti lapin lumille. Erittäin hupaisia laitteita kyllä hauskanpitoon, jos olosuhteet on sellaiset missä pystyy päästämään kunnolla. Patikkohakkurit taas on toista ääripäätä, mutta niillä ei mielellään umpista ajele, eli hyötykäyttö on sitten vähän niin ja näin. Myös kytkimen toimintaa kannattaa miettiä jos meinaa hyötykäyttöä ajaa, eli ei tarvitsisi olla kovin äkkiottoinen. 49 ranger 600 ace koneella olisi hyvä kompromissi pilkille, metsätöihin, loukkukierroksille, ladun tekoon ja monen näköiseen enempi vähempi hyödylliseen hommaan ja menisi vielä auttavasti reitilläkin. Lynx commander tai ski-doo expedition olisi vähän järempiä vetohommiin, toki myös 59 rannger ja 69 ranger. Noita voisi katsella 900 ace koneella. Mutta noita 49 rangereita saa kohtuullisemmalla hinnalla, ovat vähän keveämpiä ja ketterämpiä ja pärjää varmasti kaikessa perus hommassa, jos se tukkireen tai raskaan lanan veto ei ole se päivittäinen homma. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3038 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 27.10.2024 07:17 Viestin aihe: |
|
|
No jos pitää kestää, toimia jäällä, umpisessa ym niin joku tällainen viperi varmaan järkevimmästä päästä. Tuon hintaluokan 2t romut ei mitään huippu luotettavia ole. BRP:n 600 acet melko laiskoja ja 900acea ei taida saada alle 5000€ muita kuin jotain leveätelaisia joilla ei sitten pääse yhtään missään. Mutta jos jonku kapeatelaisen 900ace koneella saisi niin voisi olla Yamahaa parempi ainakin ajettavuudeltaan ja myös hiljaisempi.
https://www.nettimoto.com/yamaha/sr-viper/3146716
Lisäpenkin tuohon joutuisi ostamaan vaan ei ne kalliita ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.10.2024 07:21 Viestin aihe: |
|
|
Pikasella vilkasulla nettimotoon ranger49 600ACE alk8500. On se niin helppoa perustella kun ei tartte omasta pussista maksaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hanzzi Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Mar 2005 Viestejä: 817 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 27.10.2024 07:43 Viestin aihe: |
|
|
No tässä on nyt menty leveätelaisilla, kelkkailun aloitin kapeilla. Nuo vaan sopii mun tyyliin ja tarpeisiin paremmin. Käyttö juurikin pilkillä käyntiä sekä ladun ja rekien vetoa.
Ollu pollen widetrak, skandic 600ace ja nyt 59 rangeri 600ace. Noilla vaatimuksilla ostaisin widetrakin. Puutteina siinä on lämpöjen nousu kovalla kelillä, mutta välirahalla lynxiin laittaa flektin ja raapijat jos tarvii. Aceen verrattuna siinä on jerkkua kun tarvii vesikon yli päästä. Mun polle meni jonnekin Saimaan rannalle ja viime talvena sieltä omistaja viestitteli kuinka tyytyväinen oli kelkkaan. Saa tuohon rahaan kohtuu uudenkin, verrattuna lynxiin ainakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VomiT Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Elo 2018 Viestejä: 354 Paikkakunta: Joensuu
|
Lähetetty: 27.10.2024 07:47 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä on perintönä pilkkihommiin Lynx 3900GL syncro. Vaihtaisin sen kyllä mielelläni 5900:een. Vetokykyä on tuossa kolmimukisessa leveämpitelaisessa paljon enemmän.
Molemmat on järjettömän varmatoimisia kelkkoja. Ne lähtee kesän jäljiltä ekalla vedolla käyntiin kun vaan pitää huolta primeripumpusta. Eikä oo turhia krumeluureja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3038 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 27.10.2024 08:15 Viestin aihe: |
|
|
Veljellä oli aiemmin 900ace 50cm telalla. Juurikin pilkki ja veto hommissa. Vedettiin ahkiota näätä loukuilla ja muualla. Ei sillä tehnyt kyllä yhtään mitään siinä hommassa. Serkku asuu Ivalossa ja keväät viettää erämaassa pilkki hommissa ja sillä oli myös tuollainen mutta uusi. Yhden kauden jaksoi sillä taistella ja sen jälkeen vaihtoon ja summitti tilalle. Juurikin pilkkiajoon, mutta on sillä parhaillaan perässä puinen iso henkilöreki ja sen perässä 2-3 ahkiota romuille.
Veli vaihtoi pitkään viperiin millä hoittaa näätäloukku kierrokset ja pilkkiajot paljon paremmin kuin sillä leveätelaisella.
Mutta eihän se ole kuin laittaa joku ja vaihtaa sitte parempaan kun toteaa puutteita. Vetohommat luonnistuu aika monella kamppeella. Leveätelainen piikkimatolla on varmasti hyvä kovalla pohjalla. Järvillä missä vesikköä, kevätsohjossa, umpisessa kapeatelaisen karkealla telalla on paljon parempi. Samalla vetää myös pilkkivarusteet kovalla hangella. Kun ei laita pitkää pollea missä tulee lämpöongelmia helposti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iiro v Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Syy 2014 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 27.10.2024 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Sen verran kokemuksia kelkoista että oli aikoinaan lynx 635. Sen oloisella kelkalla ei itsellä ollu mitään käyttöä. polttopuut ajellaan muuten, tiluksien tarkasteluunkin niin rankka ajettava, että kun pääsin eroon ,luulin että en ikinä osta kelkkaa. Nyt vähän pilkkihommien takia alkoi uudestaa kiinostaa. Onko kellään ollu jamppi rs venturea? Noita saisi kohtuu hinnalla, ilmeisen laadukas(?) . Nelari kai vahva kun mikö, mutta pystyykö ajaa umpisessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 252 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 27.10.2024 17:39 Viestin aihe: |
|
|
Mulla oli joskus Yammun Venture oli vielä sitäaikaa, että 2t puhallinkone. Ihan hyvin sillä pärjäsi rauhallisessa retkiajossa jos vaan reitillä pysyi. Vetokykyä oli jonkin verran puinen reki missä pari matkustajaa polttopuut ja retkitavarat parille päivälle. Enimmäkseen on kyllä itsellä ollut lyhyt telaisia alkaen jostain 80 luvun alun yamaha ET340, oli mun eka oma kelkka olin nuori kloppi 13v.
Yammuja on ollut kolme ET, Phazer ja se vempula Sitten olen luottanut myös Polarikseen ne pollet on kaikki ollut lyhyitä kapealla telalla, kyllä niilläkin kevyttä rekeä repii retkelle ja pilkille. Harvoin tarvii olla semmonen kelkka, että metriseen umpihankeen tarttee rekiperässä päästä. On siellä kairassa yleensä aina joku muukin käynyt ja pilkillä varsinkin, eli vanhoja jälkiä löytyy ja pärjää mekein millä vaan millä tykkää ajaa.
Melkein paras umpilumeen kulkija mikä mulla ollut, siitäkin aikaa oli joku Lynx, en enään muista mikä se oli 250 cc 2t kone ja pitkä kapea tela. Ei se mihinkään kulkenut mutta eteni tosi hitaasti.
Kattele tohon budjettiin Pollen LXT 550 jos et pelkää 2t vehkeitä, itse suosin niitä sen takia, koska niitä aina ollut ja osaan niitten koneet purkaa vaikka silmät kiinni, nippuunkin ne on aina mennyt |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 27.10.2024 18:43 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Tämä voi vielä olla hupaisa säie. Et vielä tiedäkkään miten fancyn kelkan tarviat ihan hullun karkeella matolla ja tehoilla.
Noh, pilkille pääsee melkein kelkalla ku kelkalla. Umpisessa,,, noh kelejä on monenlaisia. Mullon vanha 6900. Menee vaikka puuhun ja vetää mitä vaan. Just tolla pilkillä pärjää ja höylää vetää . Vanha kunnon 503 rotax. Käänny se ei rekiperässä mihinkään mut kaikkee ei voi saada. Joku 5900 olis ihan pätevä vehe. Mut ei aikaakaan kun tämä ammutaan alas ja todetaan etten ole sillä todellisuudessa koskaan mihinkään päässyt. Tämän tietää ne joilta jää jälkeen kelkan syvyinen ura, eli menty urku auki läppämatto turvetta myöten. Tuo vanha työnorsu painaa kuin synti, mutta menee pinnalla. Noh, en ala olee asian kanssa liian vakava. |
Minäkin ottaisin 6900:en. Menee juuri silleen pintoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3106
|
Lähetetty: 27.10.2024 20:12 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Pikasella vilkasulla nettimotoon ranger49 600ACE alk8500. On se niin helppoa perustella kun ei tartte omasta pussista maksaa. |
No nyt ei ehkä ole se kovin kelkkasesonki käynnissä. Budjetti oli 5k ja kyllä noita 49 rangereita on siihenkin hintaluokkaan näkynyt tarjolla, juuri tuolla 600 ACE koneella. 900 ACE koneella ei tuohon budjettiin pääse ainakaan mitä olen itse noita katsellut. Toki totta tuo, että helppo huudella kun ei tarvitse itse maksaa. Siksi jäänyt itselläkin vielä haaveeksi, kun en ole saanut perusteltua edes tuota 5k hintaluokkaa itselle omiin tarpeisiin. Pilkkikelkkaan pitäisi joku max 3k riittää että alkaisi kuume nousta, mutta ei ole sattunut mitään mieleistä siihen rahaan. Minusta vaatimuksena on ehdottomasti moderni geometria, eli nuo vanhat sohvamallit unohdan kokonaan. Voin ajella puusavotalle karvalakki päässä polvihollilta, mutta reitille en suostu menemään jos ajoasento ei ole moderniin malliin pysty. Umpisessakaan en ala ajamaan kuin pieniä matkoja hissukseen polvihollilta. Järvellä menisi mikä vaan, mutta ihan pelkkää pilkkihommaa on liian vähän kelkan ostoon. Ja nelitahti on nykyaikaa. Ei kamppeet haise ja kuluttaa niin paljon vähemmän, että ei tarvitse aina katsoa tiliotetta raskiiko ajaa vai ei. Laittaisin ennemmin vähän lisää lainan kuukausierään mitä polttoainemittariin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3038 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 27.10.2024 20:25 Viestin aihe: |
|
|
iiro v kirjoitti: | Sen verran kokemuksia kelkoista että oli aikoinaan lynx 635. Sen oloisella kelkalla ei itsellä ollu mitään käyttöä. polttopuut ajellaan muuten, tiluksien tarkasteluunkin niin rankka ajettava, että kun pääsin eroon ,luulin että en ikinä osta kelkkaa. Nyt vähän pilkkihommien takia alkoi uudestaa kiinostaa. Onko kellään ollu jamppi rs venturea? Noita saisi kohtuu hinnalla, ilmeisen laadukas(?) . Nelari kai vahva kun mikö, mutta pystyykö ajaa umpisessa? |
Mielummin viperi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 27.10.2024 20:49 Viestin aihe: |
|
|
Mielenkiintoinen pointti Valtolta. Kuinkahan paljon enemmän pitäisi käydä pilkillä että 4t kulutushyödyllä maksaisi pois lainaa vrt halvemalla 2t ajettuun? En nyt jaksa laskea kun muuttujiakin paljon, mutta jollain esimerkeillähän tuonkin voisi laskea.
Jyrkillä rinteillä tuo 6900 on aika gyrbä ajettava, eikä se ergonomiallaan loista missään. Varustelin joskus uuden 69 rangerin joka 900ace koneella ja sillä vähän ajelinkin. On uusissa ergonomia ihan eri planeetalta ja monta hyvää ominaisuutta, mutta ei se elämä yhtä juhlaa ole uusienkaan kanssa. Vanhoissa on omat hyvät puolensa. Mm huollettavuus ja huollon tarve. Ja esim vinssikin mahtui kopan alle piiloon Yritäpä uusiin. Ylipäänsä mulla ei ole minkäänlaista kuumetta vaihtaa tuota pois, tai tuskin vaihdan koskaan, ennen ostan toisen ja jätän tuon jemmaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|