Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.12.2024 14:45 Viestin aihe: |
|
|
Mikäs sen tarkoitus sitten on? Jos ei valikoiva jahti. Miksi ampua sellaista yksilöä jota et halua kaataa. Oot sitte ennemmin ampumatta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
grizzly77 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 18.12.2024 15:54 Viestin aihe: |
|
|
JokuUkko kirjoitti: | Mikäs sen tarkoitus sitten on? Jos ei valikoiva jahti. Miksi ampua sellaista yksilöä jota et halua kaataa. Oot sitte ennemmin ampumatta... |
No...olisiko asianmukaisempaa ampua juuri niitä kehnoja yksilöitäja ja jättää paremmat lisääntymään, eikä toisin päin....
Ja sitten seuraa kysymys, onko kevätpukkijahtiin ylipäätänsä tarvetta? Onko cesiumtasot sellaisia, että niitä oikeasti tarttee ampua keväällä? Ja jos, niin palataan edelliseen lauseeseen.
Mutta kiitos että toit pointtini esille esimerkkinä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kolopesijä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.12.2024 16:02 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Jotenkin tuntuu, että tämä ketju on enemmänkin muiden metsästäjien kuin "minä itse olen oikeassa" vainoamis- ja haukkumisketju.
Ja perusteena on se, että Suomussalmella kauriskanta on vuosikymmeniä ollut kasvamaan päin. Vaikka kait niitä täällä on niitä ahneita pyytäjiä, tämänkin palstan mukaan. |
Mahtaa se kohta olla kanta iso, kun vuosikymmeniä kasvanut. En silti ole siellä kauriin eloksia nähnyt, vaikka jonkun verran liikkunut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5488 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 18.12.2024 16:10 Viestin aihe: |
|
|
kolopesijä kirjoitti: | jkvi kirjoitti: | Jotenkin tuntuu, että tämä ketju on enemmänkin muiden metsästäjien kuin "minä itse olen oikeassa" vainoamis- ja haukkumisketju.
Ja perusteena on se, että Suomussalmella kauriskanta on vuosikymmeniä ollut kasvamaan päin. Vaikka kait niitä täällä on niitä ahneita pyytäjiä, tämänkin palstan mukaan. |
Mahtaa se kohta olla kanta iso, kun vuosikymmeniä kasvanut. En silti ole siellä kauriin eloksia nähnyt, vaikka jonkun verran liikkunut |
Alkujaan muutamasta kauriista kanta on kasvanut niin, että se ei ole täällä enää mikään harvinaisuus.
Kauris ei menesty täällä taajamien ja peltotilkkujen ulkopuolella. Talvi on sen verran kova ja ankara. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EIVA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.12.2024 18:36 Viestin aihe: |
|
|
Kauriin saalismäärät ovat pienentyneet mutta tuskin kanta on pienentynyt, arvio on että kauriita olisi jo enempi kuin hierviä eli n.100 000 yksilöä, paikalliset vaihtelut etenkin harvemmankannan alueella voivat olla suuria ja pitkäaikaisia ilveskannasta ja paikallisesta alueen metsästys käyttäytymisestä johtuen, metsästyspaineeseen paikallisilla metsästysseuroilla on suuri merkitys. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.12.2024 21:07 Viestin aihe: |
|
|
grizzly77 kirjoitti: | JokuUkko kirjoitti: | Mikäs sen tarkoitus sitten on? Jos ei valikoiva jahti. Miksi ampua sellaista yksilöä jota et halua kaataa. Oot sitte ennemmin ampumatta... |
No...olisiko asianmukaisempaa ampua juuri niitä kehnoja yksilöitäja ja jättää paremmat lisääntymään, eikä toisin päin....
Ja sitten seuraa kysymys, onko kevätpukkijahtiin ylipäätänsä tarvetta? Onko cesiumtasot sellaisia, että niitä oikeasti tarttee ampua keväällä? Ja jos, niin palataan edelliseen lauseeseen.
Mutta kiitos että toit pointtini esille esimerkkinä. |
No se on kyllä ehkä hienoin kaurisjahdin muoto. Ja omasta mielestä paljon enemmän metsästystä ku ruokinnalta ampuminen. Molempia kyllä harrastan ja molemmissa puolensa.
Mitä pukin kokoon tulee ni ne kaadot pitää mitoittaa sen mukaan mitä siellä alueella on. Tässä parhaimmillaan on itsellä tiedossa 10 eri reviiripukkia ni ihan sama kuinka ison ampuu. Ku sen ampuu toukokuussa, sen reviiri täyttyy vielä ennen astumisaikaa uudella pukilla.
Mut joo. Joskus paistaa läpi, että oikeaa kokemusta jostain jahdista ei oo. Mut jos ei itse harrasta ni turhaa on, kielletään vaan muiltakin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.12.2024 21:09 Viestin aihe: |
|
|
Mut joo, jos yksi pukki vaan näkyy koko seuran alueella, niin eihän sitä kannata pois ampua. Pitää vähän seurata ja tietää, että mitä metsässä on ja paljonko muut ampuu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|