Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Larke Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 11.01.2025 16:45 Viestin aihe: Unelma modernista drillingistä |
|
|
Tervehdys vaan kaikille! Vastikään rekisteröitynyt ja ensimmäinen viesti tällä foorumilla, mutta on tätä toki tullut lueskeltua ja erityisesti tässä viimeisen parin viikon aikana olen kahlannut nämä drillinki osiot aika hyvin läpi. Samoin kettunet ja muutenkin internettiä on tullut pelailtua aiheen tiimoilta melkoisen paljon.
Todella paha drillinkikuume on siis iskenyt, mutta kriteerit aseen suhteen on niin kohtuuttomat että alkaa paha epätoivo iskemään. Täten koin aiheelliseksi avata uuden ketjun aiheesta. Drillinki tulisi minulle korvaamaan haulikko+kivääri yhdistelmän lähinnä kanalintujahtiin. Kanalintuja tulee metsästeltyä sekä kulkemalla että passittamalla suonlaidassa ja varsinkin kävelyhommissa tulee nykyisellään liian helposti jätettyä kivääri kokonaan pois matkasta, koska sille tulee niin harvoin käyttöä että sen kantaminen hirveästi motivoisi. Drillingin tulisi soveltua hyvin haulikon korvaajaksi nopeisiin tilanteisiin, piiput kaliberissa 12/76 ja teräshaulikelpoiset(tästä lähinnä tuo otsakkeen mainostama 'moderni drillinki'). Luotipiippu pienehkö lintukaliiberi johon riittävä kaupallinen patruunatarjonta.
Tarkempi listaus näistä kohtuuttomista kriteereistä:
- pitää toimia hyvin haulikkona, myös nopeissa tilanteissa
- haulipiiput 12/76, teräshaulikelpoiset
- vaihtosupistajat plussaa, mutta ei pakolliset
- luotipiippu tarpeeksi tarkka myös latvalintujahtiin ilman koiraa
- luotipiippu mielellään erikseen viritettävä
- luotipiipun kaliiberi pieni(koska rekyyli ja takavaara), mielellään esim. .222/.223 johon edes tyydyttävä kaupallinen FMJ patruunatarjonta. Ei tarvi olla laippakanta.
Jokainen vähänkään asiaan vihkiytynyt varmaan ymmärtää mistä epätoivo kyseisillä kriteereillä varustetun drillingin hankkimiseen tulee. Käytetyt aseet voi käytännössä unohtaa melkeinpä kokonaan ja asiaa nyt hieman tarkemmin tutkittuani alkaa näyttämään myös siltä että liekkö tuollaista saa uutenakaan ainakaan mitenkään järkevään hintaan. Valitettavasti valmistajat on melkeimpä kaikki saksalaisia ja varsinkin luotipiiput on, ainakin suomalaisen näkökulmasta, varustettu melkoisen eksoottisilla kalibereilla jotka ovat liian isoja minulle ja joihin lisäksi patruunatarjonta on erittäin heikko.
No mitä se drillinki sitten saisi maksaa? Tähän en tarkkaa budjettia vielä osaa edes antaa, mutta sanotaanko että jos hinta menee viisinumeroiseksi niin sitten pitää alkaa tosissaan miettimään että josko sitä kuitenkin pärjäisi noilla nykyisillä aseilla..
Tiedän että pienillä kompromisseillä sekä luotipiipun että haulipiippujen suhteen tilanne helpottaisi ja/tai halventuisi huomattavasti, mutta tarkoitus olisi välttää kompromisseja joiden takia se drillinki jäisi sitten kuitenkin kaappiin pölyttymään.
Eli ensisijaisesti tahtoisin selvittää että saako noilla kriteereillä drillinkiä laisinkaan ja mihin hintaan noin edes suurinpiirtein. Varsinkin uuden hankinta tuntuu yllättävän hankalalta tässä maassa. En tiedä tuoko noita maahan enää juuri kukaan muutakuin Krieghoffia(Finn Enterprise?). Tämä aiheuttaa myös sen ongelman että ei noita kolmipiippuisia oikein pääse käpistelemään missään ainakaan täällä Oulun lähimaastossa. Tiedän että drillinkitarjonta on huomattavasti parempi Ruotsissa ja Saksassa, mutta eipä ainakaan noista käytetyistä tosiaan sopivaa oikein löydy ja vaikka löytyisikin niin ongelmana on edelleen se että asetta ei pääse kovin helpolla nostelemaan. Ja nostelemaan on pakko päästä ainakin suunnilleen vastaavanlaista kampetta jos meinaa varmistua että ase toimii hyvin haulikkona pomppulinnulle.
Tässä tämän hetken tietämykseni valmistajista:
Krieghoff: 12/76 löytyy, mutta esim .222 luotipiipusta en ole varma. Ehkä customina jos silloinkaan
Blaser: Customina ilmeisesti saa .222, mutta haulipiiput ainoastaan 20/76 :C. Lisäksi nopeat tilanteet voivat olla haastavia erittäin jäykän virittimen johdosta
Merkel: 12/76 haulipiiput kyllä, mutta luotipiiput 6.5x57R ->
Antonio Zoli: Ilmeisesti 12/76 ja .222 on mahdollinen combo, mutta käsittääkseni ovat lopettaneet drillinkien valmistuksen kokonaan?
Heym: Ei tarkempaa tietoa. Käsittääkseni todella kalliita kamppeita.
Jos löytyy tietoutta aiheesta niin kiitollisena otetaan vastaan, olipa se sitten sellaista joka auttaa eteenpäin pyssyn hankinnassa tai sellaista joka ampuu viimeisetkin haaveet alas. Tietääpähän sitten edes alkaa kuntoilemaan että jaksaa jatkossa paremmin ottaa sen kiväärin selkään.. _________________ Aina ei voi voittaa, mutta hävitä voi joka kerta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.01.2025 18:21 Viestin aihe: Re: Unelma modernista drillingistä |
|
|
Larke kirjoitti: |
Tiedän että pienillä kompromisseillä sekä luotipiipun että haulipiippujen suhteen tilanne helpottaisi ja/tai halventuisi huomattavasti, mutta tarkoitus olisi välttää kompromisseja joiden takia se drillinki jäisi sitten kuitenkin kaappiin pölyttymään.
|
Jos hakee täydellistä metsästysasetta ilman koiraa tapahtuvaan kanalintumetsästykseen ja ei ole valmis kompromisseihin niin kannattaa mielestäni yhdistelmäaseet unohtaa. Sinulla ei tule siitä niin hyvää haulikkoa nopeisiin tilanteisiin mikä sinulla kenties nyt on ja kiväärinä se ei tule vastaamaan koskaan hyvää latvalintukivääriä. Mikäli kuume sumentaa mielen ja on valmis hyväksymään em. asiat niin teräshaulikelvottomuus ja pienet joustot lempikaliipereissa ovat pieniä murheita niiden rinnalla. Ala hakemaan Merkel 96:sta 12/222/223/243 piipulla. Aktiivisesti hakemalla sellainen löytyy syksyyn mennessä ja kaappiin mahdollisesti pölyttyessä joku pystykorvamies sen ostaa pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.01.2025 18:24 Viestin aihe: |
|
|
Miksi 20/76 ei kelpaa? Sillähän tippuu linnut aivan hyvin ja asekkin olisi sirompi. Itse ottaisin ehdottomasti 20/76 jos jostain kumman syystä haluaisin drillinkiä kantaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.01.2025 21:07 Viestin aihe: |
|
|
No kun heti mentiin ruodusta...nii laita suosiolla rihlakko.
Eipä se rillinki ja rihlakko ole tietenkään mkkään pulttilukkoinen latvapyynti peli jollain 6-24x50 putkella korotorneineen...mutta ihan hyvin kummanli sortin yhdistelmillä on kyllä tippun linnut latvastaki 0-300 matkoilta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.01.2025 21:13 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: | Miksi 20/76 ei kelpaa? Sillähän tippuu linnut aivan hyvin ja asekkin olisi sirompi. Itse ottaisin ehdottomasti 20/76 jos jostain kumman syystä haluaisin drillinkiä kantaa |
Vaatii kuitenki enemmän taitoa ampua haulikolla ? Ohan haulien määrä ihan eri.
No, itse itseäni lainaten. Saamamies osti drillingin ja hänestä tuli pyyntimies, eli satunnainen saamamies.
Guiden kommenttiin...on olemassa drillinkejä joitten luotipiippu kelpaa latvalinnun pyyntiin, yhen tämmösen olen testannutkin koskapa siihen patruunaa värkkäsin. Juu ja joo se on Krieghof, luotipiipan väljyys 6,5mm. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Holja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.01.2025 22:36 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän näitä alle hirvilsillisia drillinkejä on myynnissä melko hyvin 12/70 senä .
Uusi krieghoff vaan 12/76x 6.5 crm tiaukseen ja sisäpiippu siihen , vaihtosupistajilla + vapaasti värähteleväklä piipulla . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hanzzi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 08:38 Viestin aihe: |
|
|
Tiedän pari blaserin omistajaa, jotka hoitaa kaiken sillä. Seisoja hommista karhunpyyntiin. Kuulemma siihen virittimeenkin tottuu ja 20:nen sortaa hyvin. Saahan siihen unaakin.
Itse olen miettinyt jos joskus teettäs 17hmr luotipiipulla kun tuo takavaara on itellä läsnä parissakin paikassa. Pystärihommiin riittäs loistavasti.
Kyllä se ajatus kuitenkin olisi kiehtova että yhdellä pärjäisi kaikessa. Mitä tutumpi ase, sen luontevampaa on käyttö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikaro Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 12:54 Viestin aihe: |
|
|
Hanzzi kirjoitti: | Tiedän pari blaserin omistajaa, jotka hoitaa kaiken sillä. Seisoja hommista karhunpyyntiin. Kuulemma siihen virittimeenkin tottuu ja 20:nen sortaa hyvin. Saahan siihen unaakin.
Itse olen miettinyt jos joskus teettäs 17hmr luotipiipulla kun tuo takavaara on itellä läsnä parissakin paikassa. Pystärihommiin riittäs loistavasti.
Kyllä se ajatus kuitenkin olisi kiehtova että yhdellä pärjäisi kaikessa. Mitä tutumpi ase, sen luontevampaa on käyttö. | .
Minulla on parikin kappaletta D99 kolomitorvea. Se on ase, joka lähtee kaapista mukaan nykyisin melkein kaikkeen. Virittimen käytön olen opetellut compakissa, ja lähtee nykyisin ihan aivolisäkkeestä. Haasteita oli löytää käypäinenn haulipaukku, mutta valikoitui Federalin Praie Storm neloskoossa, ja pitemmille matkoille Olkkosen Una. 6.55x 55 on lintukiväärin tarkkuus Lapuan tehdas 8 g Scenarilla. Molemmissa aseissa pätee molemmat ylläolevat tarinat. Ja nättejä kuin sika pienenä.
Toinen tulossa myyntiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 17:43 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Patruuna kirjoitti: | Miksi 20/76 ei kelpaa? Sillähän tippuu linnut aivan hyvin ja asekkin olisi sirompi. Itse ottaisin ehdottomasti 20/76 jos jostain kumman syystä haluaisin drillinkiä kantaa |
Vaatii kuitenki enemmän taitoa ampua haulikolla ? Ohan haulien määrä ihan eri.
No, itse itseäni lainaten. Saamamies osti drillingin ja hänestä tuli pyyntimies, eli satunnainen saamamies.
Guiden kommenttiin...on olemassa drillinkejä joitten luotipiippu kelpaa latvalinnun pyyntiin, yhen tämmösen olen testannutkin koskapa siihen patruunaa värkkäsin. Juu ja joo se on Krieghof, luotipiipan väljyys 6,5mm. |
Ei kait 12/76 tarvi kuin sorsan pyyntiin teräshaulille.12/70 löytyy lyijyä millä ampuu kanalinnut 50metriin. 20/76 menee haulia suurin piirtein saman verran ja sillä kyllä tippuu hyvin. Baikal serverin 20/76 haulipiipulla olen pudotellut lintuja ja ei kyllä mitään heikkoa ole. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 17:54 Viestin aihe: |
|
|
No ihan turhaa väittää että 50g ei peitä enemmän ku 36g. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Holja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 18:49 Viestin aihe: |
|
|
Torissa olisi Merkel 96K. 5.6x52-12/70 , kohtuullinen kiikarikin hakasjalkoineen . Teräshaulileimaa ei ole . Mutta avarrutat ylimenot ja hiukan supistuksia tuunaat . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fr0z Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 19:41 Viestin aihe: |
|
|
mikaro kirjoitti: | Hanzzi kirjoitti: | Tiedän pari blaserin omistajaa, jotka hoitaa kaiken sillä. Seisoja hommista karhunpyyntiin. Kuulemma siihen virittimeenkin tottuu ja 20:nen sortaa hyvin. Saahan siihen unaakin.
Kyllä se ajatus kuitenkin olisi kiehtova että yhdellä pärjäisi kaikessa. Mitä tutumpi ase, sen luontevampaa on käyttö. | .
Minulla on parikin kappaletta D99 kolomitorvea. Se on ase, joka lähtee kaapista mukaan nykyisin melkein kaikkeen. Virittimen käytön olen opetellut compakissa, ja lähtee nykyisin ihan aivolisäkkeestä. Haasteita oli löytää käypäinenn haulipaukku, mutta valikoitui Federalin Praie Storm neloskoossa, ja pitemmille matkoille Olkkosen Una. 6.55x 55 on lintukiväärin tarkkuus Lapuan tehdas 8 g Scenarilla. Molemmissa aseissa pätee molemmat ylläolevat tarinat. Ja nättejä kuin sika pienenä.
Toinen tulossa myyntiin. |
Täytyy kyllä Mikaroa kompata Blaser D99 omistajana. Erittäin hyvä peli, enkä kyllä erittäin jäykästä virittimestä osaisi puhua. Toiminta menee ihan selkärangasta.
Pääosin 20/76 taitaa mollata ne, jolla ei siitä ole kokemusta? Minulla D99 teräshaulikelpoisista puoli suppeista haulipiipuista poistuu neloskoon Prairie stormia tai Olkkosen unaa 2,75 tai 3,25 millisillä hauleilla. Ei oo kertaakaan vielä jääny saalis saamatta tehonpuutteen takia. Ohi olen kyllä ampunut. Teerikin tuli prairie stormilla joskus riipastua viiteenkymppiin alas, kun vahingossa lähti aseen kanssa alkumetreillä väärä piippu.
Aikamoinen insinöörilaitehan on kyseessä, mutta erittäin hyvä ampua lentoonkin. Parempaa en ole omaan käyttöön vielä keksinyt ja ehdottomasti viimeisiä aseita mistä luopuisin.
Ei tartte harmitella piippujen lämpenemisestä aiheutuvan osumapisteen muutoksen kanssa. Täyteiset menee kivääripiipun kanssa samaan ja jotenkin kummassa 30-06 kivääripiipustakin menee kokovaipat ja kupariluodit samaan satasen kohdistuksella. Päälle vielä Blaserin erittäin hyvä pikajalka, jonka kanssa ei tartte harmitella onko kiikarit kohdallaan jos kiikaria käyttää irti tai vaihtelee eri tyyppistä tähtäintä.
Erittäin mukava ja huoleton peli kaikenkaikkiaan. Helppo suositella! _________________ Blaseristi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 20:04 Viestin aihe: |
|
|
ylikehunnan topuuttelu ei ole mollaamist itellä on ollu päälekkäinen ja käytän vieläki sillontällön severiä jossa parikymppinen. eli väitän tietäväni |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 12.01.2025 20:38 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Jos hakee täydellistä metsästysasetta ilman koiraa tapahtuvaan kanalintumetsästykseen ja ei ole valmis kompromisseihin niin kannattaa mielestäni yhdistelmäaseet unohtaa. Sinulla ei tule siitä niin hyvää haulikkoa nopeisiin tilanteisiin mikä sinulla kenties nyt on ja kiväärinä se ei tule vastaamaan koskaan hyvää latvalintukivääriä. |
Toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa
Olen tästä ennenkin lukenut kommentteja puolesta ja vastaan ja ymmärrän kyllä että ei välttämättä se ihan ensimmäinen tai toinen drillinki jota pääsee kokeilemaan tunnu luontevalta haulikon korvaajaksi, mutta käsittääkseni monet ovat sellaisen löytäneet jolla riista/kiekot tippuu aivan kuten hyvällä haulikollakin. Luotipiiput pitäisi myös laatu drillingissä olla melkolailla yhtä tarkat kuin pulttilukkoisessakin, ainakin kohtalaisille matkoille. Tiedä sitten.. en ole drillingillä koskaan vielä ampunut. Käytännössä se suurin ongelma voinee tulla siinä että samalla tukilla pitäisi onnistua ampuminen haulikolla ilman tähtäintä ja kiväärillä kiikarin läpi. Sehän on selvää että tämä ei ole optimi tilanne. Tämän voinee ratkaista ainoastaan joko laittamalla aseeseen säädettävän poskipakan jonka ruuvailu onnistuisi ilman työkaluja tai sitten ampumalla haulikollakin tähtäimen läpi.
Niin ja sitten miksikö sen haulikaliiperin pitäisi olla 12/76? No eihän se ihan välttämätöntä ole kuten ei ole se teräshaulikelpoisuuskaan. Tiedän kyllä että ainakin 12/70 ja 20/76 ovat oikein riittäviä kanalinnustukseen ja patruunoitakin molempiin löytyy ihan hyvin. Suurin syy miksi haluaisin sen olevan 12/76 on se että nykyinen kaksipiippuinen metsästyshaulikkoni on kyseistä kaliiperia. Nyt jos tulevan drillinkini haulikaliiperi 'häviää' tälle niin se kenties jää helpommin kaappiin. En tiedä tarkemmin kuinka suuret erot on kuvioissa ja tehokkaissa ampumamatkoissa näiden eri haulikaliiperien välillä, mutta varmasti siellä jonkinlainen ero on 12/76 hyväksi. Ehkä tätä minun pitää selvitellä lisää, koska jos erot eivät ole kovin merkittävät ja lisäksi kun tiedostaa 12/76:sta pienemmän kaliiperin hyödyt drillingin sirouteen/keveyteen, niin voisinkin kääntää takkini tämän suhteen.
Teräshaulikelpoisuus olisi nice to have niin ei tarvisi kahta asetta roudata reissuille joissa tulee tolskattua sekä kanalinnun että sorsan perässä. Muutenkin olen vakavasti harkinnut siirtyväni kokonaan teräshaulin käyttöön myös kanalinnustuksessa, mutta tämä siirtymä on vielä suunnitteilla ja vaatii hieman lyijy vs teräs testailuja.
Kyllähän kun noita drillinkimarkkinoita seuraa netissä niin houkutus olisi erittäin suuri hyväksyä haulikaliiperiksi myös 20/76 ja 12/70. Noita 12/70+222 aseita olisi suomessakin myynnissä useita. Lisäksi tuo blaser voisi olla kans melko hyvä peli jos ja kun se virittimen käyttö ei olekaan niin hankalaa kuin jotkut ovat manailleet.
Pitää tässä vielä keräillä ajatuksia ja välttää ainakin ne kompromissit joiden takia se drillinki ei sitten saisikaan ulkoiluaikaa.
Kiitoksia kaikille asiaa kommentoineille. _________________ Aina ei voi voittaa, mutta hävitä voi joka kerta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 12.01.2025 21:15 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja se rihlakko olisi toki erittäin houkutteleva painon ja erityisesti hinnan suhteen, mutta ei kyllä pysty puottamaan toista haulipiippua pois. Pomppulinnulle ja suonlaitaan ihan pakko olla se paikon mahdollisuus, näin ainakin meikäläisen ampumataidolla. _________________ Aina ei voi voittaa, mutta hävitä voi joka kerta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|