Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Talvi kumit??? |
Nastarenkaat |
|
79% |
[ 75 ] |
Kitkarenkaat |
|
20% |
[ 19 ] |
|
Ääniä yhteensä : 94 |
|
Kirjoittaja |
Viesti |
werty74 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2005 Viestejä: 1495 Paikkakunta: ***
|
Lähetetty: 25.01.2006 11:34 Viestin aihe: |
|
|
Kerrankin Vortexin kanssa samaa mieltä..
Mielestäni autoista voisi samoin tein poistaa kyllä paljon muutakin elektroniikaa.. Ne kun nuo ajamista helpottavat laitteet tuppaa lisäämään sitä turvallisuuden tuntua jopa liiaksi.. Eli sitten jos ja kun se "mopo" karkaa käsistä niin sitä ei pidättele enää edes "Röönholmikaan".. _________________ karjala takas!
jos ei muuten niin pullo kerrallaan!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 25.01.2006 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Olen ABS asiassa JyriT:n kanssa samoilla linjoilla. Asia selkisi kun olin joku vuosi takaperin päivän mittaisella liukkaankelin ajokurssilla Nokian renkaiden silloin uudella ajoradalla. Päivän mittaa ei muuta opeteltukaan kuin ABS jarrutusta ja oikeaa tilannenopeutta. Selväksi tuli, että oikealla tekniikalla ABS jarrutuksella lähti (minulla ja vaimolla) n. 1/3 jarrutusmatkasta pois. Oppi oli yksinkertainen: jarrut voimalla pohjaan ja pito siellä. Jos oikein muistan niin selityksenä oli, että riittävällä poljinvoimalla saadaan ABS-systeemi hyödyntämään myös takajarruja 'optimaalisesti'. Minullakin oli hieman ennakkoluuloja ABS:n toimivuudesta, mutta ne kyllä karisivat sen päivän aikana. Oli siellä mukana tavallisilla jarruilla varustettuja autoja ja vertailun tekeminen eri autojen ja renkaiden välillä on tietysti vaikeaa, mutta ei tavan jarruilla ollut mitään jakoa niissä kisoissa kun jarrutusmatkoja arvioitiin. Väistökokeet ovat sitten vielä oma lukunsa; oli huimaa tajuta, että jarruja voi painaa täpöillä ja samalla voi tehdä hallitun (?) väistöliikkeen.
Sen verran vielä, että nastarenkailla ajava on kitkarengakuskien paras kaveri. Olikos se Norjassa vai missä, kun huomattiin, että ilman nastarenkaiden aiheuttamaa karhennusta jäähän olisivat kitkarengaskuskit ns. kusessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 25.01.2006 13:56 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | ilman nastarenkaiden aiheuttamaa karhennusta jäähän olisivat kitkarengaskuskit ns. kusessa? |
No tämänhän huomaa kaljamakeleillä. Kitkoilla ei minkäänlaista pitoa, jos nyt ei nastoillakaan juhlita. Molempia on ollut, kitkoja ja nastoja. Molemmilla pärjää ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tärkeintä on ymmärtää ne rajat ja raamit miten voi ajaa milloinkin. Yllättävät tilanteet ovat asia erikseen ja toki niitäkin voi sattua, mutta suurin osa onnettomuuksista on kuitenkin kuskista itsestään kiinni.
Nyt on alla nastat, jotka mielestäni sopivat raskaaseen nelivetoiseen autoon paremmin kuin kitkat. Olen kuullut että raskaassa ajoneuvossa kitkalamellien reunat pyöristyvät varsin äkkiä ja pito heikkenee. Lisäksi nelivedolla tulee illuusio pidosta kun lähtee liukkaallakin mukisematta liikkeelle. Jarrutuspito onkin sitten yllättäen huono ja näin sitä mennään.
Sääliksi kävi taas aamuisella noita vajaavetoisia tuolla kaupungilla. Kauhea vinkuja ja nastojen raavinta...
Vaikka ABSeissa on ne omat huonot puolensakin, niin varmasti ne hyödyt, nimenomaan ohjattavuuden säilyvyys, menevät niiden edelle. Joskus mietin, että miksiköhän autoihin ei voisi laittaa anturia, joka tulkkaisi ohjauspyörän liikkeitä? Kun ratti on suorassa, niin renkaat voivat lukittua. Heti kun rattia kääntää, niin ABSit kytkeytyvät.
Kiul, ajoitteko liukkaankelin treenit öljytyllä teräspinnalla vai jäällä? _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2682
|
Lähetetty: 25.01.2006 14:03 Viestin aihe: |
|
|
Nastarenkaita itse suosin. Kitkarenkailla jos auto lähtee luisuun niin silloin pidon palautuminen kestää kauemmin kuin nastarenkailla vastaavassa tilanteessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 25.01.2006 14:34 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: | Nastarenkaita itse suosin. Kitkarenkailla jos auto lähtee luisuun niin silloin pidon palautuminen kestää kauemmin kuin nastarenkailla vastaavassa tilanteessa. |
Eiköhän tämäkin riipu ihan kelistä ja tienpinnasta enemmän. Kitkakertoimet kai tuonkin ratkaisee. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2682
|
Lähetetty: 25.01.2006 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Alla olevista linkeistä lisää tietoa kitkoista ja nastoista.
http://www.nokiantyres.com/nastatvaikitkat
http://wwwt.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1137;50100;5799
TM:ssä oli muutama vuosi sitten vertailussa kesärenkaat. Vertailun vuoksi mukaan oli otettu kitkarengas. Tulos oli se, että hyvä kitkarengas ei pärjää kesäolosuhteissa huonolle kesärenkaalle. Todettiin testissä aika suoraan se, että on hullua ajella vanhoja kitkarenkaita kesällä loppuun sen takia, että säästäis rahaa. Halvimmatkin kesärenkaat voittaa huonot kitkat kesärenkaina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 25.01.2006 16:50 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Lainaus: | ilman nastarenkaiden aiheuttamaa karhennusta jäähän olisivat kitkarengaskuskit ns. kusessa? |
....
Kiul, ajoitteko liukkaankelin treenit öljytyllä teräspinnalla vai jäällä? |
Ihan talvella ajettiin, oli kovaa lumipintaa, jäistä pintaa ja märällä lumella kuorrutettua teräslevyä. Jarrutus- ja väistökokeet jäisellä lumipinnalla ja tilannenopeustreeniä sekä teräs- että lumipinnalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
lippusiima Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Jou 2004 Viestejä: 1111 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 25.01.2006 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: |
TM:ssä oli muutama vuosi sitten vertailussa kesärenkaat. Vertailun vuoksi mukaan oli otettu kitkarengas. Tulos oli se, että hyvä kitkarengas ei pärjää kesäolosuhteissa huonolle kesärenkaalle. Todettiin testissä aika suoraan se, että on hullua ajella vanhoja kitkarenkaita kesällä loppuun sen takia, että säästäis rahaa. Halvimmatkin kesärenkaat voittaa huonot kitkat kesärenkaina. |
Tuli kokeiltua tuo ja huomasin saman erittäin huono myös kesällä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 26.01.2006 10:52 Viestin aihe: |
|
|
lippusiima kirjoitti: | Tuli kokeiltua tuo ja huomasin saman erittäin huono myös kesällä! |
Varsinkin sateella. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jinok Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2816 Paikkakunta: Kuusamo
|
Lähetetty: 27.01.2006 03:13 Viestin aihe: |
|
|
Nastarenkaat on ainakin paremmat jos kovin hurjastelee talvikelillä. _________________ -Rottajalaka prkl!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 27.01.2006 11:28 Viestin aihe: |
|
|
jinok kirjoitti: | Nastarenkaat on ainakin paremmat jos kovin hurjastelee talvikelillä. |
Mene nukkumaan!! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
lippusiima Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Jou 2004 Viestejä: 1111 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 28.01.2006 00:26 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | lippusiima kirjoitti: | Tuli kokeiltua tuo ja huomasin saman erittäin huono myös kesällä! |
Varsinkin sateella. |
kyllä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 28.01.2006 00:34 Viestin aihe: |
|
|
Mä en tykkää kumeista ollenkaan. Oli ne sitten talvi kumit tai kesä kumit tai muuten vaan kumit.
_________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|