Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mpk1 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.07.2006 14:34 Viestin aihe: |
|
|
Tarviiko minun hommata rinnakkaislupa/ oma pyssy? Hirvipyssy 308 on laina-ase ja siihen ei ole rinnakkaislupaa. Toisaalta Minulla on lintupyssynä 243, joten voinko ampua sillä hirvikokeen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 21.07.2006 15:07 Viestin aihe: |
|
|
Kokeessa käytettävän aseen tulee soveltua hirvenmetsästykseen ja hallussapitolupa tai rinnakkaislupa tulee ampujalla olla takataskussaan. _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
paragon Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.07.2006 21:17 Viestin aihe: hirven ammutakoe |
|
|
Kokeen ampuneet, miten patruunat käytännössä tarkistettiin, saiko olla itseladatut. Tämä liian helpon voi ampua seisaaltaan. On monenlaisia tapoja. Ohjeita: nouse ylös ja ammu kuin mies. Älä ammu seisaalta, jos voit polvelta. älä polvelta, jos voit istualta, älä istualta jos voit makuulta. Voisi jatkaa, älä makuulta , jos voit rähmältä hiekkapusseilta. Jos kova rekyyli, älä rähmältä, vaan keppituelta seisaalta. Kävisikö, kaverisi käy aseesi ja paperisi mukanaan vieraalla paikkakunnalla. Saisi olla vähän kuvasi näköinen. Eihän kukaan ole kuin ajokorttikuvassa. Joku sanoi, että jos näin on, paras mennä lääkäriin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 21.07.2006 21:22 Viestin aihe: |
|
|
Tai sitten voi tehdä siitä kuvasta rypistelemällä oman näköisen. _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mukana minäkin Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 29.07.2006 12:03 Viestin aihe: hirvikokeesta ja vähän muutakin |
|
|
Olen seurannut eri foorumeissa keskustelua uudistetusta hirvikokeesta. Vastauksista päätellen on hyvä, että metsämme ovat täynnä metsästäjiä joista jokainen pystyy mennen tullen ampumaan uuden kokeen läpi.
Tässä kuitenkin mukana koetilanteissa olleena ja muidenkin kanssa keskustelleena, voin vain ihmetellä miksi niin moni ei suoriudukkaan kokeesta sillä ensimmäisellä kerralla tai toisella tai..... Onko ase kohdistamaton, vai mikä kumma vaivaa? Jättävätkö ne tosimiehet kokeensa vasta viime hetkeen kun se ampuminen on niin helppoa. No oli miten tahansa. On mielestäni niin, että ylimielisyys on eri asia kuin itsevarmuus. Ensimmäinen on metsällä pahe ( sen verran usein joutunut kyseisellä ominaisuudella varustettujen henkilöiden haavakoita jäljittämään ) jälkimmäinen kertoo taas jotain hankituista ja ylläpidetyistä taidoista ja esimerkiksi välineitten kunnosta. Toisaaltaan ylimielinen ei näe näissä asioissa mitään eroa. Se vielä, että on ihan eri asia ampua hyvin radalla, uutta tai vanhaa koetta. Kun se eläin lähestyy ja tulee kohdalle on tilanne hieman jännittävämpi kuin radalla, ainakin minulla ja uskallan sen jopa tunnustaa eikä metsästäjän statukseni siitä mielestäni alennu. Tosimiesten mielestä ehkä mutta evvk. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuhna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.07.2006 13:56 Viestin aihe: |
|
|
Kuka on tosi mies. Olenko minäkin tosimies. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
|
Lähetetty: 29.07.2006 17:27 Viestin aihe: |
|
|
kuhna kirjoitti: | Kuka on tosi mies. Olenko minäkin tosimies. |
Et ole, koska tosimies ei kysele onko hän tosimies. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsastyskerho1 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.07.2006 17:29 Viestin aihe: Re: hirven ammutakoe |
|
|
paragon kirjoitti: | Kokeen ampuneet, miten patruunat käytännössä tarkistettiin, saiko olla itseladatut. |
Saa olla itseladatut, kukaan ei tainnut edes vilkaista patruunoita ellei kokeen valvoja ohimennen vilkaissut. Koe tuli kylläkin ammuttua jo 18. maaliskuuta Santahaminassa joten onhan tässä voinut tulla tarkennuksia. Käytännössä valvojan on mahdoton todentaa itseladatusta patruunasta onko siinä 8 vai 9 gramman luoti joten ampujaan luotetaan tässä asiassa ellei hän itse mene hehkuttamaan ampuvansa karhukoetta liian kevyellä luodilla. Mutta ei tässä taida olla merkittävää kilpailullista etua vaikka fuskaisikin joten ei järkee fuskata. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuhna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.07.2006 17:35 Viestin aihe: |
|
|
Onko Kettu tosi kettu, vai täytetty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.07.2006 22:18 Viestin aihe: |
|
|
mpk1 kirjoitti: | Tarviiko minun hommata rinnakkaislupa/ oma pyssy? Hirvipyssy 308 on laina-ase ja siihen ei ole rinnakkaislupaa. Toisaalta Minulla on lintupyssynä 243, joten voinko ampua sillä hirvikokeen? |
Saat ampua hirvikokeen .243 Win kaliiperilla, koska se on peurakelpoinen. Käytettävän luodin pitää olla yli 6 g ja tietysti joulet asetuksen mukaan . Eli ei siis tarvitse hommata mitään rinnakkaislupia ja metsästää laina-aseella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
egi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.07.2006 23:32 Viestin aihe: |
|
|
Viime vuonna vielä riitti kun ampui sinnepäin ja tähtäinkin voisi olla vaikka erätukusta ostettu, sillä ykkösen rinki oli niin iso. Nykyisin ei varmaan erätukun eikä muillakaan halpis kiikareilla saa koetta läpi, sillä siinähän on niin pieni osumakuvio, että halpiksen hajonta on paaaaljon suurempi. Eli nykyisin täytyy olla vähintään tonnin kiikari 52mm:n etulinssillä, ennen kuin kannattaa mennä ampumaan koetta. Nyky koe on hyvä, sillä tippuu kaikki halpis kiikarit ainakin kokeista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
|
Lähetetty: 30.07.2006 15:02 Viestin aihe: |
|
|
kuhna kirjoitti: | Onko Kettu tosi kettu, vai täytetty. |
Kettu on Kettu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
samkoppi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.07.2006 15:53 Viestin aihe: |
|
|
Juu.. minulla kanssa itse ladatut... ei valvoja kuin vilkaissut ohimennen... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Robocop Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.07.2006 17:17 Viestin aihe: |
|
|
Latailin eilen 12g:n Lapuan Scenareita ja laitoin ne alkuperäiseen lootaan. Valvoja tarkasti lootan ja katsoi luodin painon, mutta ei sisälle vilkaissut. Pieni varoituksen sana. Älkää ampuko liian pieniä kasoja. Itselläni meni sellaiseksi, että kasa oli melko "pieni", mutta siitäpä ei löytynyt selvästi havaittavia reikiä kuin kolme. Valvoja kävi erikseen katsomassa ja pyysi näyttämään hylsyt, että todella olin ampunut neljä kertaa. Päättelivät sitten, että neljäs luoti oli mennyt niiden kolmen keskeltä ja ei jättänyt selkeästi havaittavaa reikää. Karhumerkin ammuin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Robocop Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.07.2006 17:21 Viestin aihe: |
|
|
Anteeksi lipsahdus, ne luodit olivat 12 g D46 mallia. |
|
Takaisin alkuun |