Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kettu ***
|
Lähetetty: 23.10.2006 00:35 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Laitetaampas tänne taas väliin tämän syksyn kokemuksia nyt neljän vuoden ikäisestä seropistani. Hirviverisyys tuntuu vain vahvistuvan. Linnunhaukut on ollut lyhyitä ja malttamattomia (hyppii puuta vasten ym). Ei seuraa lähtevää lintua kuin sata metriä. Mutta eipä se haittaa. Komeita hirvenhaukkuja sen sijaan on ollut. Kaatojakin jo oliko niitä nyt viisi tälle syksylle vaikka metsästetty ollaan vasta viisi kokonaista päivää. Tänäänkin vasa nurin komean 10 kilometrin seuraamisen jälkeen aamun ensimmäisestä ajosta. Toisessa ajossa koira otti supin haukkuun heti alkajaisiksi. Seuraavaksi seurasi muutamia linnunhaukkuja johtuen suunnattomista lintumääristä (varmaan toistasataa teertä). Niin ja jäniksenkin se vielä onnistui pölläyttämään. Kylmähaku (vai millä hienolla nimellä koiramiehet sitä kutsuvatkaan) on koiralla varsinkin hieman väsyneenä todella huono mutta jos hirvenhajua nokkaan tulee voi hakulenkin pituus nousta jopa useisiin kilometreihin. Ihan riittävä peruskoira meikäläiselle.
No, mitenkäs Ketun koira, onko vielä tullut riistaa? |
Sullapas mainio koiruus siinä jos jo hirvellekin toimii noin hyvin. Omalle on tullut aika monta supikoiraa jo lisää. Oisko noita nyt yhteensä yhdeksän. Pysäytyshaukkukin alkoi toimia, kun sai kipeää isommilta supikoirilta. ei mennytkään ihan vaan haukkaamalla Mäyriä neljä kaiken kaikkiaan. Jänistä alkoi pöllyttämään Kuhmon reissulla. Vain omasta tumpeloinnista johtui, että en saanut jänistä eräksi. Linnut tuntui kiinnostavan, mutta ei pysynyt lintu puussa. Riekkoa seisoi kuin seisoja. Lähti kyllä ilman eri käskyä. Yhden riekon sainkin koiran ylösajamana. Teerikin saatiin yhteistyöllä vaikka ei oikeaoppisesti ihan mennytkään. Virtaa ainakin riittää.
Hirvihommiin tuota ei nyt saa mukaan, kun seura on täynnä jäärää, A) jotka ei koirilla metsästä B) jos koiraa tarvitaan, niin sen pitää olla harmaa C) sekarotuinen ei ole edes koira Mutta eipä tuo mitään. Olen kyllä koiraani tyytyväinen.
Viimeinen muokkaaja, Kettu pvm 23.10.2006 10:55, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
predator1 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2006 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Itselläni on aikomus ottaa sekoitus koira.
Siinä on 75% labbista ja 25% suomenajokkia.
Ajaa jänistä ja noutaa lintuja Yms.
Alkaa olemaan noi rotu koirat sellaisissa hinnoissa, ettei rahkeet riitä niihin.
Ja jos ostaa, ni voi saada ihan kelvottoman kalliin rotukoiran.
Ei minulla rotukoiria vastaan mitään ole, ainoastaan hintoja.
Pitäisi olla metsästäjille olemassa jokin vähennys käyttökoirasta, samoiten kun maanviljelijät yms. saavat ostoksensa vähennyksiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 23.10.2006 11:16 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Itselläni on aikomus ottaa sekoitus koira.
Ajaa jänistä ja noutaa lintuja Yms. |
On se helppoo tuo jalostus Pistä vielä mieluummin silleen, että 50% labbista, 25 % pystykoiraa ja 25% ajokkia. Haukkuu vielä linnutkin siinä jänisajon ohessa...
Ehkä miljoonannen kerran muistutan tästä asiasta, mutta laskepa vielä mitä se koiran pitäminen maksaa... Siihen kun suhteutat sen koiran hankkimishinnan, niin on aivan se ja sama maksoiko se koira kympin vai tonnin. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21378 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.10.2006 11:27 Viestin aihe: |
|
|
Tuo hinta-asia on tosiaan punnitsemisen arvoinen. Kuvitellaan että ostaisin hirvikoiran. Puhdas rotuisen uroksen käyttövalio vanhemmista. Helposti 800 euroa. Kuitenkaan ei ole varmaa että siitä nyt huippukoira tulisi. Astutuspenikan sillä varmasti itsellensä tienaisi jos koira toimisi ja jos käyttäisin sitä kokeissa. Mutta nyt kun tilanne on se että kaikki aika menee metsällä ei kokeissa niin laskennallisestikkin on kannattavampaa ostaa sekarotuinen. 800 eurolla saa vähintään kahdeksan sekarotuista koiraa! Eli kahdeksan mahdollisuutta yhden sijaan.. Ja kun ostaa hyvistä mieluiten valio vanhemmista niin käyttökoiran saamisvarmuudessa ei ole eroa puhdasrotuiseen verrattuna. Painotan että molempien vanhempien, kun puhutaan hirvikoirista tulee olla jotain pystykorvaista sukua. Laika, jämpti, karhukoira, suomenpystykorva, norjanharmaa tai joku muu hirvenmetsästykseen soveltuva metsästyskoira. Mistään collien ja karhukoiran risteytyksestä tuskin mitään tulee..
Mutta jos ostaa narttukoiran niin sitten onkin jo asia toisin. Silloin ainakin itse ostaisin puhdasrotuisen ja hyvistä suvuista. Sen verran kovissa hinnoissa nuo rotukoirien penikat on...
Näitä sekoituksia käyttövalio vanhemmista tulee aina silloin tällöin myyntiin. Omankin seropini isä ainakin on käyttövalio ja emäkin kokeissa pärjännyt. Tiedän että tämä teksti tulee nostamaan "tosi" koiramiesten karvat pystyyn. Se on jo nähty omassakin porukassa. Mahtaa niitä v*tuttaa kun seropini on usein ajoin hirvenkaadolla ja passimiesten kehuttavana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
|
Lähetetty: 23.10.2006 11:56 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Mahtaa niitä v*tuttaa kun seropini on usein ajoin hirvenkaadolla ja passimiesten kehuttavana. |
Mutta lihanjaossa ollaan kuitenkin aika tyytyväisiä. Ja sinä olet tyytyväinen. Sehän jo riittääkin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2006 13:22 Viestin aihe: |
|
|
predator1 kirjoitti: | Itselläni on aikomus ottaa sekoitus koira.
Ajaa jänistä ja noutaa lintuja Yms.
Alkaa olemaan noi rotu koirat sellaisissa hinnoissa, ettei rahkeet riitä niihin.
Ja jos ostaa, ni voi saada ihan kelvottoman kalliin rotukoiran.
Ei minulla rotukoiria vastaan mitään ole, ainoastaan hintoja.
Pitäisi olla metsästäjille olemassa jokin vähennys käyttökoirasta, samoiten kun maanviljelijät yms. saavat ostoksensa vähennyksiin. |
Suomussalmella näin aikoinansa labbiksen ja suomeajokoiran risteytyksen en ole varma olikohan siinä vielä karhukoiraakin. Olikin sitten sellainen jäniksenajuri ettei tosikaan. Sen isäntä taisi ampua sille viitisenkymmentä jänistä vuosittain. Joku Suomussalmelainen on varmasti kuullut tästä samasta koirasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mlk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2006 16:13 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: |
Mutta jos ostaa narttukoiran niin sitten onkin jo asia toisin. Silloin ainakin itse ostaisin puhdasrotuisen ja hyvistä suvuista. Sen verran kovissa hinnoissa nuo rotukoirien penikat on.... |
Kertoo paljon järjenjuoksustasi... Tosin se ei välttämättä riittäisi enää koerintamalla. Sille kun pitäisi saada sen verran tuloksia, että moista hintaa pennuista voisit pyytää. Puhdasrotuisia hirvikoiria käyttövaliovanhemmista kun saa jo 500 €:lla.
Arvostat kuitenkin kokeet korkealle kun haluat pennut valiovanhemmista. Logiikkasi hieman ehkä ontuu. Vaadit koirilta tuloksia, mutta itse et laittaisi tikkua ristiin. Tosin pidän erittäin outona, että joku käyttövalion omistaja teettäisi sekarotuisia pentuja, erittäin outona.
Kannattaa joskus uhrata minuutti ja miettiä miten nykyiset koirarodut ovat syntyneet ja miten pitkä jalostustyö niiden takana on. Uuden rodun jalostamiseen menee yksi ihmiselämä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lynx 360s Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2006 17:52 Viestin aihe: |
|
|
tuhola olet ensinmäinen joka myöntää että jolla on ajava hirvi-koira,sen verran luin nuita teiän kirjoituksia,olen omistanut useamman moni rotuisen pystykorvan kelepo koiria melekeen laitaluvusta (hirvi/lintu)itse en suosi ajaavaa koiraa,ei ole pinta alasta kiini mutta se lihan kantaminen on kovin työlästä monen jängän takaa,tellä on varmaan hyvä koira omaa/muut(passimiehet/naiset) tarkotustavarten hyvä näin.Oikase mitä on oikaistavana. Se kateus sehän on selvä kokemusta on.
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2006 23:51 Viestin aihe: |
|
|
Mlk kirjoitti: | tuhola kirjoitti: |
Mutta jos ostaa narttukoiran niin sitten onkin jo asia toisin. Silloin ainakin itse ostaisin puhdasrotuisen ja hyvistä suvuista. Sen verran kovissa hinnoissa nuo rotukoirien penikat on.... |
Kertoo paljon järjenjuoksustasi... Tosin se ei välttämättä riittäisi enää koerintamalla. Sille kun pitäisi saada sen verran tuloksia, että moista hintaa pennuista voisit pyytää. Puhdasrotuisia hirvikoiria käyttövaliovanhemmista kun saa jo 500 €:lla.
Arvostat kuitenkin kokeet korkealle kun haluat pennut valiovanhemmista. Logiikkasi hieman ehkä ontuu. Vaadit koirilta tuloksia, mutta itse et laittaisi tikkua ristiin. Tosin pidän erittäin outona, että joku käyttövalion omistaja teettäisi sekarotuisia pentuja, erittäin outona.
Kannattaa joskus uhrata minuutti ja miettiä miten nykyiset koirarodut ovat syntyneet ja miten pitkä jalostustyö niiden takana on. Uuden rodun jalostamiseen menee yksi ihmiselämä... |
Toisille koira edustaa eri asioita kun toisille. Minulle se on kaveri, apu helpompaan riistan saamiseen. Jos koirasta ei ole metsällä apua en ota sitä mukaankaan. Ymmärrän koiraharrastuksen, ja ja sen miten tärkeää työtä metsästystä ajatellen moni tekee kun koiriaan kokeissa kuljettaa ja jalostaa aina parempaan suuntaan. Mutta tuntuu että koiraharrastajat eivät ymmärrä tällaisia kuin minä, elikkä minulle ketun saaminen narulla on aivan yhtä palkitsevaa kuin koiran ajosta. Tai metso männynlatvasta kyttäämällä kuin koiranhaukusta. Olen innokas koiramies, ainakin omasta mielestä. Kolmea koiraa kun pitää mettäkunnossa on intoakin piisattava. Mutta edelleenkin, toisille on koirat ja niiden toiminta tärkeämpää kuin itse metsästys. Minulla se on toisinpäin. Minulle metsästys on tärkeämpää kuin koiran toiminta tai rotu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikak. Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Jou 2004 Viestejä: 43 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.10.2006 09:36 Viestin aihe: |
|
|
Joo se on monelle kova paikka ku omasta huippu-norjanharmaasta saiskin tehdä kintaat..Jämptiä on kans täällä meilläpäin haukuttu ja useimmiten sellaiset miehet ettei ole kokemusta ku harmaasta, mutta ei enää,nykyään autonpenkin lämmityksessä toimivat harmaat ku oikein hirviä metsästetään Mitä !&%¤#"! rodulla on väliä jos ei meinaa koirien jalostusta harrastaa,pääasia että haukku jostain alkaa kuulumaan ku irti päästää..Joskus tuntuu että paras koira hirven löytämiseen olisi suomenajokoira,tuntuu löytävän vaikka pitäjän ainoan hirven! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
|
Lähetetty: 24.10.2006 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Mikak. kirjoitti: | Mitä !&%¤#"! rodulla on väliä jos ei meinaa koirien jalostusta harrastaa,pääasia että haukku jostain alkaa kuulumaan ku irti päästää. |
Nimenomaan näin se on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
inot_85 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.02.2007 20:12 Viestin aihe: Mistä? |
|
|
Sitä olen miettinyt mitä kautta ovat ihmiset hankkineet noita sekarotuisia koiria ja millä tavalla ovat varmistuneet siitä et koiran vanhemmissa on metsästysviettiä. Ite voisin kyl ihan mielellään hankia sekarotuisen koiran. Minusta koirien rodut voisi mennä vaan sillein et olisi hirvikoirat ja ajokoirat ja jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 16.02.2007 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Eikä jalostusharrastukseen ainakaan yllytä aamullinen Kalevan uutinen, jossa ajokoiramiehet olivat kokouksessa torautuneet käräjille asti _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
inot_85 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.02.2007 19:03 Viestin aihe: mikäs siellä? |
|
|
mistäs siellä päin on ollaan riidelty?
Sitten kun lisää lähtis kehittelee tota että ei olisi kuin hirvikoiraj jne niin voisi tehdä sillen et jokaiseen rotuuluokkaan mikä tahasan koira voi pyrkiä kunhan koe tuloksissa tarpeeksi näyttöä elikkä rotunsa tavallaan ansaitaan et en sitten tiedä miten tuo toimisi näyttely puolella mut metästyksessä se voisi toimia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kytösavu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.02.2007 20:16 Viestin aihe: |
|
|
Pitäiskö sitten nämä suoraan luonnonkannasta ilman risteytyksiä talteen kerätyt suomenpystykorvat, karjalankarhukoirat ym. heittää kans romukopppaan?
Noille rotumääritelmillekin on selvä tarkoitus..raajat, runkon vahvuus ym. on todettu parhaaksi terveen ja jaksavan koiran malliksi kyseiseen tehtävään. Monelle hupaisimpana, mutta oikean suomenpystykorvan kanssa metsästäneille selvänä asiana todettu housukarvojen ja häntäkarvojen vaaleus verrattuna muuhun karvapeitteeseen helpottaa koiran huomaamista ja siten riistan paikantamista tiheässä metsässä.
Näissä pohjoismaisissa metsästysroduissa ei ainakaan ole yliampuvia turhia ulkonäköön perustuvia vaatimuksia, joidenkin seurakoirarotujen tapaan, jotka ovatkin ihan per...siistä ja järjen vastaisia ihmisen turhamaisuuteen perustuvia ongelmien tuojia. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|