Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Pienriista Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 02.11.2006 17:07 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus lumijälkioppaasta
"Metsäjäniksen takaljalan jälki on selvästi leveämpi kuin rusakon, etenkin nopeasti loikittaessa ja pehmeässä lumessa.Kookkaampi ja kapeatassuisempi rusakko uppoaa lumessa selvästi syvemmälle.
Tyypillistä jäniksen hyppyjälkeä ei voi sekoittaa mihinkään muuhun jälkeen.Vaikeuksia voi tuottaa verkkaisen käynnin jälki kantavalla lumella, kun takajalankin painallus on vain hivenen etutassun jälkeä suurempi. Yleensä tällaista jälkeä ei ole kovin pitkään ja tyypillistä jäniksenjälkeä löytää varmistukseksi aivan läheltä. Etukäpälän varvaspolkuanturoiden epäsymmetrinen ryhmitys on tyypillistä jäniseläimille."
Jäniksen takakäpälä on muutaman sentin pidempi kuin rusakon
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Artsi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.11.2006 20:39 Viestin aihe: |
|
|
Joskus harvoin paksumman lumen aikaan olen löytänyt jäniksen kaivaman tunnelin, itse en ole sellaisesta jänistä ampunut mutta isä kerran pääsi posauttamaan. Toisinaan kivisellä alueella jäniksen lymö on ollut kiven tai määttään päällä ja kun jälkiä olen seuraillut lähemmä niin jänö on pujahtanut lähellä olevaan kivenkoloon piiloon eli ei ole edes yrittänyt juosta aluksi karkuun.
Jos useamman kerran samaa jänistä jäljittelee oppii vähitellen sen harhautusrituaalit, makuupaikat ja pakosuunnan ja sitten voikin käydä esim suoraan tarkastamassa mahdolliset lymöt tai laittaa toisen menemään jälkiä pitkin ja itse menee valmiiksi tiedetyn pakoreitin varrelle odottelemaan.
Loppukierrosta tehdessä kannattaa kävellä vaikka paikallaan jos tarvitsee samassa kohdassa tarkastella jotain pitemmän aikaa, tällöin jänis päästää lähemmä. Myöskään ei kannata tuijotella suoraan kohti mahdollista jäniksen olinpaikkaa vaan katsella vähän syrjäsilmällä, tämä tietenkin vain jos haluaa päästä mahdollisimman lähelle. Niin ja jos arvaisi kävellä vinosti ohi jäniksen eli tarvitsisi kävellä kohti sitä niin pääsisi lähemmä, käytännössä meinaa olla että vaikka kuinka päättelet jäniksen menneen esim metsän ainoan katajan alle lymöön niin juuri kun kurkkaat katajan alle attä eihän se täällä olekkaan niin silloin jänö lähtee selän takaa jostain ihme paikasta karkuun.
Kerran karkoitettu jänis on minun edessäni aina tehnyt muutamat paluuperät ja jäänyt johonkin korkeammalle mättäälle katselemaan josko joku tulee jälkiä pitkin, vain kaksi jänistä olen saanut uudella lähestymisyrityksellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
poropaimen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.11.2006 21:23 Viestin aihe: |
|
|
Eli siis meneekö se tiivistettynä näin: On oltava vasta satanut lumi, mieluiten vielä muutaman asteen plussan puolella. Lähdetään seuraamaan tuoreita jäniksen jälkiä. Päädyttäessä ensimmäiselle jäniksen tekemälle paluuperälle lähdetään kiertämään ensin laajaa ympyrää. Mikäli jälkiä ei mene ulospäin ringistä aletaan rinkiä hiljalleen pienentämään. Kun ollaan lähes varmoja siitä missä jänis makoilee, sitä lähestytään hiljalleen ja mahdollisimman äänettömästi. Mikäli jänistä ei saada jostain syystä saaliiksi, sitä on lähes turha yrittää lähteä jäljittämään uudestaan? Eikä missään vaiheessa saisi ilmeisesti pysähtyä, vaan pienessä liikkeessä olisi oltava koko ajan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jeze Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Mar 2005 Viestejä: 1435 Paikkakunta: Paimio/Pöytyä
|
Lähetetty: 02.11.2006 22:22 Viestin aihe: |
|
|
Pienriista kirjoitti: | Lainaus lumijälkioppaasta"Metsäjäniksen takaljalan jälki on selvästi leveämpi kuin rusakon, etenkin nopeasti loikittaessa ja pehmeässä lumessa.Kookkaampi ja kapeatassuisempi rusakko uppoaa lumessa selvästi syvemmälle.
| täälä päin oln tavannut rusakoihin jotka levittävät myös takajalkojen varpaita jottei ne uppoa oisko nämä jotain rusakon ja mettäjänön sekotuksia?
rusakkohan on hyvä sopeutumaan _________________ Benelli Super Black Eagle 12/89
Sako Quad 22lr
Sako finnbear 30-06 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Cachorro Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 03.11.2006 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Pienriista kirjoitti: |
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä |
Jep. Kiitoksia. Todennäköisesti tulevana viikonloppuna pääsen kokeilemaan jänön/rusakon mettästystä ekaa kertaa eläissäni. Hitto, että ootan sitä kuin lehmät kevätlaitumelle pääsyä!!!! _________________ SAKO 75 Laminated Stainless + S&B Z 1,5-6x42
Baikal IJ-27 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Artsi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.11.2006 13:58 Viestin aihe: |
|
|
Tuo loppukiertäminen mahdollisimman äänettömästi on ehkä turhaa, kunhan liikkuu hissun kissun että ehtii tarkkailla ympäristöään ja välttää kovia ääniä (oksien katkominen yms), jäniksellä on kuitenkin niin tarkka kuulo että se halutessaan voisi lähteä jo useamman sadan metrin päästä karkuun askelet kuullessaan.
Lymö on mahdollisesti paluuperistä katsoen tuulen alla, tuskin jänö haluaa hajunsa kulkeutuvan jäljittäjänsä nenään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pienriista Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 03.11.2006 15:27 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | täälä päin oln tavannut rusakoihin jotka levittävät myös takajalkojen varpaita jottei ne uppoa oisko nämä jotain rusakon ja mettäjänön sekotuksia?
rusakkohan on hyvä sopeutumaan |
Tuosta en osaa sanoa mutta voihan asia näinkin olla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5429 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 06.11.2006 09:54 Viestin aihe: |
|
|
Keskiviikkona näyttäisi Kainuun Sanomien sääennusteiden mukaan olevan "sellainen" keli jäniksen jäljitykseen Suomussalmella |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Evis Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 06.11.2006 10:22 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä karkuunpäässeenkin saa joskus, jos vain malttaa odottaa hetken ennen kuin lähtee perään. Itse olen menestyksekkäästi odotellut ensin n. 10min ja sitten tehnyt laajan lenkin oletettuun lepo paikkaan. Olen myös huomannut että ei kannata paljon pysähdellä kun tietää jänön olevan lähellä. Jos pysähtyy, niin silloin yleensä jänis lähtee uudelleen likkeelle. Tasainen hiljainen vauhti päällä koko ajan. Niin ja turha paukutella jos jänis yllättää pahasta paikasta. Parempi odotella ja koittaa uudelleen. Ja maaston tuntemus auttaa huomattavasti asiaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
poropaimen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.11.2006 17:34 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Keskiviikkona näyttäisi Kainuun Sanomien sääennusteiden mukaan olevan "sellainen" keli jäniksen jäljitykseen Suomussalmella |
Katsos, täällähän on muitakin Suomussalmelta! Missäspäin Suomussalmea vaikutat? (Vastaa mieluiten yv:llä, niin ei hyvin rakentuneen keskustelun alku, mene vaan piloille.) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussijänismies Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2005 Viestejä: 2606 Paikkakunta: Hallan Aroilla...
|
Lähetetty: 08.11.2006 21:12 Viestin aihe: |
|
|
Jo vain se on mukavaa puuhaa tuo jäneksen jälestys. Viimevuosina jäänyt vähemmälle mutta jospa sitä tässä sopivan kelin tultua kävis taas kokeilee. Vuosia sitten ei paljon muuta riistaa tullut metsästettyäkään kun tuon jälestyksen oppi. _________________ Jussa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.11.2006 04:46 Viestin aihe: |
|
|
Rusakko ei tuppaa levittää jälkeä lumi tassuksi vaan voi värityksen perusteella olla seka sikiö.(paljon tapaa nykyään.)
Rusakko on teiden, polkujen mestari ja risteykset on sen alaa eli passit niihin.(ja hiljaa ja liikkeet hitaita niin ei huomaa, pyssynkin)
Oon 30v pelannut noiden kanssa ja miksei valkkarien silloin -70-80 luvulla vaan valkoset katos ja rusakot jäi.
Isoisä koulutti suomen ajokkeja eli -60 luvun lopusta asti olen seurannut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
lintumies Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 11.11.2006 01:53 Viestin aihe: |
|
|
guassimo kirjoitti: | Siihen loppui jäniksen lumitunnelileikit. Tarkemmin jälkiä katsottuani huomasin jäniksen makuutunnelin noin 3-4m pitkäksi. Eli liekkö maannut useampiakin öitä siellä. Onko muuten muut törmänneet metsäjäniksellä samanlaiseen?
Rusakothan kyllä menevät tunneliin, mutta mehtäläiset? |
Olen tavannut, oli muistaakseni n.2-3m pitkä ja lunta oli aika reilusti. Olin sillo viiennellä luokalla ja helmikuu oli kuukausi. Meille oli marraskuulla hankittu uus pystykorva ja olin pennun kanssa tarpomassa lumihangessa, kun siitä sitte lähti jänes juoksemaan ei muuta ku usuttamaan koira perään. No eihän se pentu pitkään syvässä lumessa juossu, mutta minä juoksin ku olin kertonu isolleveljelle meidän koiran taidoista.
En varmaan muuten muistais tätä tapausta, mutta ku kirjotin siitä koulussa sitten pikku tarinan. Taitaa olla muuten vieläkin tallessa.
Oih niitä aikoja... _________________ Vähän tulee kirjoitettua tälle foorumille, mutta paljon luettua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mehtä Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 607 Paikkakunta: Helsinki/Karkkila
|
Lähetetty: 11.11.2006 12:52 Viestin aihe: |
|
|
Meidän metästys mailla on paikoittain paljon rusakoita ja toisissa paikoissa sitten metsäjäniksiä. Tossa pari vyuotta sitte oli tosi vähän metsäjäniksiä. Kanta näyttää elpyneen hyvin. Mistäköhän johtuu? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
WhiteTail™ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.11.2006 15:42 Viestin aihe: |
|
|
Melko varmasti siitä, että pari vuotta sitten ja siitä muutamia vuosia taaksepäin alueella on ollut rutto, ja se on vienyt kannan pohjiin. Jänis on kuitenkin suotuisissa oloissa niin nopea lisääntymään, että kanta nousee myös nopeasti, kun rutto alueelta häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|