Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jartsa Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 25.10.2004 12:52 Viestin aihe: |
|
|
Nihiksellä on näkyy melko lailla sama kokemus kuin mulla.
Mulla vain rupes vuotamaan viime syksynä viimeisenä havulinnun mehtuupäivänä, sain uudet muutaman viikon sisään.
Hoitanut oon kenkiä Woly kenkärasvalla joka sisältää mehiläisvahaa.
Ei tuo näytä kyllä pysyvän mutta, en toki ymmärrä muutenkaan tuon rasvauksen tarvetta, muuten kun, että ku kengän nahka on kuivanut niin siihen pitää panna rasva, sen takia että nahka ei rapsaha halki kun lähet kävelemään.
Joten olen tullut kaikessa yksinkertaisuudessani siihen tulokseen että, nahkan on oltava notkea kun otat kengät käyttöön, jos liikut kuivassa maastossa kengässä on oltava rasva, niin pitkään kun nahka on märkä se ei tarvi mitään hoitoaineita(ei ne toki toimikkaan kosteassa nahassa) vedenpitävyydenhän hoitaa gore-kalvo.
Kengät on kuivattava kuten muutkin nahkat yleensä, missä voi sulaa nahka palaa.
Voipi olla että olen väärässä mutta, olen sitä mieltä että nuo suihke- kotkotukset voi unohtaa ja kallitaki ovat.
Omistan myös Aiglet.Voihan niillä kävellä jonku sata metriä mutta ei niitä metsästys kengiksi voi sanoa, ne on vielä semmoset jossa neopreeni on sisällä, siitäkään ei ole muuta hyötyä kun ett jos jalka kastuu se lämmittää.Semmoset kurnuttajat ne on nuo Aiglet, pirun kalliitkin vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Zetori Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.10.2004 23:03 Viestin aihe: |
|
|
Huh, rupes ArmyProiden omistajana pelottamaan tuo MSa:n kertoma. Kainuun rämeitä itekkin tallaan ja kiitettävän kosteaa on ollut.
Mie oon holannut varmaan joka toisen reissun jälkeen Nikwaxilla jota suosittelivat ja pirun hyvät popot on olleet. Ja kun olen kalvopöksyn lahkeensuut vetänyt tarrakiristyksellä kengän päälle, niin hämmästyttävän hyvin pitää veden vaikka aika usein pulahtaa polvea myöten. Kunhan ei jää ojanpohjalle päivää kuluttamaan... Toivottavasti vaan ei mene neitsyys ja kalvo puhkea! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kumiterä Vieras
|
Lähetetty: 12.11.2004 14:42 Viestin aihe: |
|
|
Täällähän on ollut vilkasta keskustelua nahka vs. kumi. No kompromissikin on olemassa, nimittäin vanhat kunnon kumiterät! Isäukko aikoinaan minulle tällaiset hommasi ja parempaa saapasta saa hakea. Jalat pysyvät kuivina hengittävän varren ansiosta. Syvemmätkään ojat eivät jalkaa kastele kunhan muistaa pitää kumin ja nahkavarren välisen sauman hyvästi rasvassa.
Pitkillä metsäreissuilla suosin kuitenkin vaellusjalkineita (Han-Wag), jotka ergonomiassaan lyövät kyllä minkä tahansa kumiräpylän.
Mitä noihin kengän hoitovahoihin tulee niin nehän sisältävät vahan lisäksi myös öljyä. Öljyn tehtävänä on kosteuttaa nahkaa ja pitää se joustavana vahan taas suojata lialta ja ulkopuoliselta vedeltä.
Noita vahoja ei muuten kannata Partioaitasta ostella vain sen takia että purkissa lukee Meindl tai HanWag. Samaa tököttiä saa Anttilasta kolmasosa hintaan... tosin purkissa ei lue Meindl . Purkkista riittää helposti parin vuoden vahauksiin ja investointina rasvan osuus on merkityksetön kenkien hintaan nähden. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mika_22 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.11.2004 21:19 Viestin aihe: |
|
|
No itse sanoisin että Gore-tex kengälle siis nahalliselle vaha.
Ja ns.nupukkinahalliselle suihke.
Näinhän "ammattilaisetkin"neuvoo...Pöh
Jotkun sanoo urheilu/eräliikkeessä ihan samat asiat ja kuin heille on opetettu.Riippuu pitkälti siitä.Mutta jos myyjällä on oma kohtaisia kokemuksia niin varmasti kertoo.Että minkä on havainnut toimivan tms.
Itse ostin juuri kuukausi sitten Haltit ja nupukkinahalliset.Ei ole vielä tarvinnut kajota koko kenkiin huollon merkeissä.Ja kovassa käytössä ovat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tiri1 Vieras
|
Lähetetty: 12.11.2004 23:59 Viestin aihe: minkkiöljy |
|
|
Miten ois toi minkkiöljy hoitoaineena? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tulee ennenaikaisesti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.11.2004 20:17 Viestin aihe: |
|
|
Kumiterä kirjoitti: |
Noita vahoja ei muuten kannata Partioaitasta ostella vain sen takia että purkissa lukee Meindl tai HanWag. Samaa tököttiä saa Anttilasta kolmasosa hintaan... tosin purkissa ei lue Meindl .. |
Milläs nimellä sitä siellä Anttilassa sitten myydään? _________________ Metsä kerää tuulen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kumiterä Vieras
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jure
|
Lähetetty: 07.12.2006 14:38 Viestin aihe: |
|
|
[size=9][i]Eikä se pintanahka kastu läpi kuin paikoittain, silloin kun nahka on hoidettu oikein. Vesi valuu pois kuin "hanhen selästä".[/i][/size]
Kannattaisko markkinoille nyt tuoda UUSI rasva, nimeltään Hanhirasva.
Menisi kaupaksi hetken aikaa kuin mummo lumessa. Ennen kuin rasvan
elinkaaren kulmakerroin kääntyisi negatiiviseksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
olavikuulapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2017 19:29 Viestin aihe: |
|
|
Täytyisi pestä nahkaiset varsikengät.
Siis oikein sisältä ja päältä.
Onko kenelläkään kokemusta pesukoneella pesemisestä?
Kengät ovat olleet kalvolliset, mutta todennäköisesti kalvosta ei ole jäljellä, ku muisto, että sillä ei ole merkitystä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Murkulat0r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2017 08:46 Viestin aihe: |
|
|
olavikuulapää kirjoitti: | Täytyisi pestä nahkaiset varsikengät.
Siis oikein sisältä ja päältä.
Onko kenelläkään kokemusta pesukoneella pesemisestä?
Kengät ovat olleet kalvolliset, mutta todennäköisesti kalvosta ei ole jäljellä, ku muisto, että sillä ei ole merkitystä. |
Eipä ole ja pesukoneeseen en kyllä omiani laittaisi. Meindlin ohjeessa kehotetaan pesemään sisältä miedolla saippuavedellä ja laittamaan lopuksi sisäpuolelle ihorasvaa. Ulkopuolelta voi pestä harjan kanssa juoksevan veden alla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fox66 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2017 09:46 Viestin aihe: |
|
|
Kun nahka on hoidettu oikein, niin vesi valuu kuin hanhen selästä...
Mihin sitä kalvoa sitten tarvitaan?
Nimim. Neljäs vuosi käytössä ja märät jalat Hanwageissa kun pinta jäi käsittelemättä...
Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Murkulat0r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2017 10:01 Viestin aihe: |
|
|
fox66 kirjoitti: | Kun nahka on hoidettu oikein, niin vesi valuu kuin hanhen selästä...
Nimim. Neljäs vuosi käytössä ja märät jalat Hanwageissa kun pinta jäi käsittelemättä...
Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa? |
Omat Meindl Taigat pitivät veden ulkona 10 vuotta, uudet Meindl Dovre Extreme GTX:ät yhden syksyn. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nuuska Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2017 10:04 Viestin aihe: |
|
|
fox66 kirjoitti: | Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa? |
Molempiin kysymyksiin ilmeinen vastaus on "kyllä".
En ymmärrä miksi kukaan ottaisi ristikseen niinkin epämääräistä konseptia kuin gore-kenkä. Kun on olemassa paljon yksinkertaisempia ratkaisuja, joiden vedenpitävyys on todettavissa lähes "on-line". _________________ Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fiulir Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2017 10:13 Viestin aihe: |
|
|
fox66 kirjoitti: | Kun nahka on hoidettu oikein, niin vesi valuu kuin hanhen selästä...
Mulla on ollut nyt kolmet kalliit gorekengät ja kaikki ovat alkaneet vuotamaan 3-4 vuodessa. Onkohan niin ettei kalvo kestä mekaanista rasitusta kengissä juurikaan kauempaa? Ja niillä kenellä kestää niin hoitavatko pintanahan tuohon hanhenselkäkuntoon huolellisesti, niin eivät edes tiedä kalvon todellista kuntoa? |
Omien kokemuksien mukaan se on just noin kuinka esitit asian. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
olavikuulapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2017 23:00 Viestin aihe: |
|
|
Laitoin nyt kuitenkin kengät pesukoneeseen työpaitojen ja työhousujen kanssa pyörimään. Lämpöä 30 astetta ja ilman linkousta. Saa nähdä kuinka käy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|