Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
bigj Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 79
|
Lähetetty: 21.01.2007 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Muutaman kerran olen ajanut jollakin suzukin lyhyellä ja kapealla mallilla, eikä se mitään nautintoa tuota oikein millään alustalla. Joka paikasta se varmaan menee mihin uskaltaa ajaa. Mutta esimerkiksi tiellä jossa on kohtuullisesti lunta ja joku on siihen ajanut uran normaali leveällä autolla, niin kädet saa käydä kuin tynnyrinpesijällä, että saa pidettyä auton tiellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 21.01.2007 22:02 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: |
Onkohan noista jotkut sellaisia malleja, mitkä kannattaa heti raakata pois harkinnasta luotettavuusongelmien perusteella tms? |
Kokemusta näistä ja alla plussat ja miinukset...
Suzuki Jimny
Honda HRV
Land Rover Freelander
Jimmy:
Tämmöinen oli aikoinaan kotipaikalla, tosin etunurkista repivänä... Kortinkin kyseisellä vehkeellä ajoin... Noh, pieni kuin mikä, mutta ne sitten olikin "hyvät" puolet, eli jos tarvii 3 jamppaa kyytiin niin ahastahan tuolla on. kahdestaan penkit kaadettuna menettelee. Tuossa meidän yksilössä oli vikkoo ihan omiksi tarpeiksi. Tosin tekniikka aika yksinkertaista ja helpohkosti korjattavissa. Nelivetoinen malli pyöri myös samoilla kulmilla ja ihan viaton ei tuokaan ollut. Meni itseasissa hylkyyn tuossa parisen vuotta sitten kun ei saanut enää millään leimaa...
HRV:
Jonkunverran uudempi tuttavuus. Hyvin pienet omakohtaiset kokemukset. Neliveto ei vaan vakuuttanut yhtään. Jostain syystä kytkeytymisviive oli ihan älytön, Liekkö ollut silloisesta kelistä kiinni, mutta aika mitättömässä lumessa oltiin kiinni. Tilaa jonkun verran, mikään tilaihme ei tämäkään ole, mutta tällä mene 3 kaveria jo ihan ok.
Freelander
Tämäkään ei vakuuttanut hintalaatusuhteessa... Varaosat suhteellisen hintavat. Muuten ihan ok jos vaan kestää...
Tosin on tunnustettava ettää kahdesta viimeisestä hyvin pienet kokemukset ja voihan olla että sattuneeet yksilöt joihin tutustuin oli sieltä maanantailinjalta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 21.01.2007 22:09 Viestin aihe: |
|
|
Nelivetoisia ja "nelivetoisia".
Tässä on se videoleike Subarun ja Volvon vetokyvystä. Vaatii QuickTimen näkyäkseen.
Audilla on jotakin samankaltaista Subarun kanssa mutta kaikki muut "nelivedot" ovat näitä Volvon kaltaisia rimpuloita. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hector Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2004 Viestejä: 777
|
Lähetetty: 21.01.2007 22:15 Viestin aihe: Re: Mikä henkilöauto jahtikulkupeliksi? |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Mikä henkilöauto jahtikulkupeliksi?
Seuraavanlaisia "reunaehtoja" olisi:
- Auto tulee kakkosautoksi, joten sen pitäisi olla hinnaltaan kohtuullisen edullinen (Tämä taitaa sulkea pois maasturit, pick-upit ja kitumaasturit?)
- Autolla ajetaan pääsääntöisesti normi maantieajoa, mutta myös jahti- ja mökkireissuja. Pisimmät yhtäjaksoiset maantiesiivut ungefäär 50km luokkaa.
- Ei koirankuljetustarvetta, eli ei tarvitse olla farmari.
- Maksimissaan 3 miestä kyydissä, pääsääntöisesti 1-2.
- Maavara pitäisi olla kohtuullinen.
- Auton pitäisi olla kohtuullisen hyvä kulkemaan hangessa.
Onko jollain hyviä ideoita merkistä ja mallista, onko jossain ”henkilöautossa” tunnetusti kohtuullisen korkea maavara tai [b]legendaariset kulkuominaisuudet lumisilla pikkuteillä?[/b] |
Tuo hintahaitari tarttis paremmin tietää ennenkuin sanoo enempää, mutta tuohon lumisilla pikkuteillä kriteeriin sopis esim. SAAB900. Suapit ovat käsittäkseni olleet hyviä talvioloissa, ainakin 99 joka mulla oli aikoinaan 80-luvulla meni riittävän pahoissa paikoissa. Hintahaitarit alle tonnista vanhemmat ja 10 v yksilöt 5k€. Joku subaru neliveto voisi olla kiva, mutta hieman kysymysmerkkejä ne on ollut kestävyydeltään.
Älä osta citymaasturia, ne ei anna mielestäni mitään etua nelivetoiseen henkilöautoon. Pitäydy in simplicity ja osta henkilöauto sun specseillä tai ota kunnon harppaus oikeiden maastureiden maailmaan
Edit: Loikka puhu suhtkot vähän edellä mutta ASIAA! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 21.01.2007 22:24 Viestin aihe: |
|
|
Subarusta on pelkästään hyviä kokemuksia. Perheessä oli -93 mallinen Legacy farkku monta vuotta. Kilometrejä oli luovuttaessa karvan alle 300 000. Itse sillä ejeltiin yli 200 000. Autoon ostettiin varaosana 2 takaäänenvaimentajaa ja 2 kertaa siihen vaihdettiin jakohihna. Toisella kerralla myös kiristinrullat.
Olisin tilallekin ottanut mieluusti uudenkarhean samanlaisen mutta niitäpä ei ole tuosta vain huokealla ostettavissa. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hector Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2004 Viestejä: 777
|
Lähetetty: 21.01.2007 22:27 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä sama käsitys/"kokemus" Volvon nelivedosta. Nähnyt kun XC90 jäi kiinni sellaiseen paikkaan mistä esim. Cruiserilla menee takavedolla (korkeintaan taka-akselin lukko päällä). Hieman kivistä ja rapakkoa oli ajouralla, niin volvo vuorotellen eri nurkista roiski rapaa . Itsellä/emännällä kun on vanha 2wd V70 niin en puhu Volvosta !&%¤# yleisesti vaan niiden nelivetopelit on syvältä.
Edit: Taitaa olla jo että mun huonot käsitykset juontuu mutsin legacyä vanhemman mallin 4wd subaruun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 22.01.2007 11:19 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Audilla on jotakin samankaltaista Subarun kanssa mutta kaikki muut "nelivedot" ovat näitä Volvon kaltaisia rimpuloita. |
Paitsi volkkarilla tietyissä malleissa...
Ja Subaru käyttää nimenomaan keskitasauspyörästön viskoLUKKOJA autoissaan... (Paitsi vanhoissa kytkettävissä, joissa ei sitten ole lukkoa akseleilla (vasen/oikea) )
Viskovedonkin voi toteuttaa monella eri tavalla. Volvon esitys on yksi surkeimmista, kuten tuolta kuvasta näkyy...
Siltikin tuo subarun järjestelmä on melkoisen mainio, vaikka sekään ei ole mikään maastoauton, vaan henkilöauton neliveto. Etulukkoja kun ei löydy kuin muistaakseni jostain WRX mallista.
Ainiin, lahtiselle kaksipaikkainen mettäauto
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=956676 _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 22.01.2007 13:27 Viestin aihe: |
|
|
Subarun järjestelmä on jatkuva neliveto, jossa on keskitasauspyörästö. Normaalisti tämä järjestelmähän sallisi vain yhden pyörän pyörimisen. (sutimisen) Tasauspyärästössä on kuitenkin viskolukko, joka lukitsee tämän tasauspyörästön periaatteessa "yhdeksi puuksi" etu/taka-akseleiden välisen pyörintänopeuden kasvaessa.
Audilla on oma keskitasauspyörästön lukitusjärjestelmänsä, nimeltään Torsen. Sen paremmuudesta Subarun järjestelmään ei kuitenkaan ole juurikaan esittää minkäänlaista näyttöä.
Kytkeytyvissä "nelivedoissa" ei sen sijaan ole keskitasauspyörästöä ollenkaan, vaan toinen akseli kyketään "vetäväksi" viskokytkimellä (ei viskolukolla) vetopyörän sutiessa. Toinen tapa hoitaa sama asia lähes yhtä huonosti, on Haldex-kytkin.
Missä volkkarissa on Torsen? _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 22.01.2007 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Siltikin tuo subarun järjestelmä on melkoisen mainio, vaikka sekään ei ole mikään maastoauton, vaan henkilöauton neliveto. Etulukkoja kun ei löydy kuin muistaakseni jostain WRX mallista. |
Nimenomaan juuri noin. Voimanjaon tasaisuuden huomaa Subarussa etu- ja takarenkaiden tasaisesta kulumisesta. Itse ajoin kitkarenkailla yli 60 tkm. niitä kertaakaan irroittamatta autosta.
Lukko jokaisessa tasaupyörästössä tekee ajamisen mahdottomaksi pitävällä pinnalla. Ei meinaa kärry oikein kääntyä... _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 22.01.2007 13:44 Viestin aihe: |
|
|
Joo, Volvot varmaan on syvältä ..... .
Jos Lahtisen alkuperäistä speksiä katsoo, muuten kuin hinnan osalta, niin meillä 'perheautona' käytössä oleva XC70 'rieselinä' osuu tarpeeseen aivan hyvin. Normaalit metsästystilanteet sujuvat hyvin, kun muistaa, että kyseessä on hieman tavallista korkemmalla maavaralla varustettu 'nelivetoinen' henkilöauto. Metsäautoteitä pääsee hyvin ja lumella raja tulee vastaan jossain +25cm vaiheilla, ehkä vähän ylikin jos lumi on sopivaa. Jos lunta rupeaa enemmän olemaan niin otan sitten sukset tai lumikengät käyttöön. Meikäläisellä on noi maantieominaisuudet kuitenkin kärjessä kun yleensä ajomatkat jahtimaille on haarukassa 1,5 - 3,5 h.
Tämä on tietysti vähän tottumuskyskymyskin, useimmat reissut tulee ajeltua ihan tavan Golfilla ja tuntui sillä viikonloppunakin Länsi-Suomen auraamattomilla metsäteillä pärjäävän kun käytiin emännän kotopuolessa peuraa jahtaamassa. Johonkin mäkeen piti ottaa kolmekin kertaa, mutta eteenpäin vaan päästiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 22.01.2007 13:45 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Missä volkkarissa on Torsen? |
Muun muassa edellisen ja sitä edellisen mallin Passateissa. Esim. taas A3 Audissa ei yllätys yllätys olekaan torsenia...
Keskitasauspyörästön lukko lukitsee akseleiden välisen toiminnan yhdeksi. Lisäksi tarvitaan lukot perään/periin, jotta auto ei muuttuisi esim. ristiriipunnassa avuttomaksi.
Subaru ei oikeastaan ole neli-, vaan kolmivetoinen...
Lainaus: | Kytkeytyvissä "nelivedoissa" ei sen sijaan ole keskitasauspyörästöä ollenkaan, vaan toinen akseli kyketään "vetäväksi" viskokytkimellä (ei viskolukolla) vetopyörän sutiessa. Toinen tapa hoitaa sama asia lähes yhtä huonosti, on Haldex-kytkin. |
Niinpä, niissä Subaruissa kyllä on ne viskolukot. Perässä ja myös keskitasauspyörästössä...
Lainaus: | Lukko jokaisessa tasaupyörästössä tekee ajamisen mahdottomaksi pitävällä pinnalla. Ei meinaa kärry oikein kääntyä... |
Tämän huomaa jo pelkällä kytkettävällä alipaineella toimivalla perälukolla mm. tuossa meikäläisen kikottimessa... Kankeaksi käy. Hirvittävä ero muuten tavallisessa Syncrossa ja tuollaisessa lukolla varustetussa etenemisen suhteen. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 22.01.2007 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Sitten tuon lumessa etenemisen suhteen pitää muistaa vielä pari tärkeää pointtia: maavara ja rengaskoko (korkeus). Nelikostakaan ei ole mitään apua jos kikotin roikkuu mahansa varassa. Suurempi rengaskoko taas auttaa aina etenemistä huomattavasti. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 22.01.2007 14:06 Viestin aihe: |
|
|
Taisin perkule puhua tuolla aiemmin "viskolukkovirityksistä", vaikka tarkoitin "viskokytkinvirityksiä".
Kokemusta on muuten uudenkarheasta VW Transporter 4-Motionista n. 5000 kilometrin verran. Ei ole uudenkaan Volkkarin järjestelmästä vanhan Subarun voittajaksi. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 22.01.2007 14:19 Viestin aihe: |
|
|
Repesorsa kirjoitti: | Taisin perkule puhua tuolla aiemmin "viskolukkovirityksistä", vaikka tarkoitin "viskokytkinvirityksiä".
Kokemusta on muuten uudenkarheasta VW Transporter 4-Motionista n. 5000 kilometrin verran. Ei ole uudenkaan Volkkarin järjestelmästä vanhan Subarun voittajaksi. |
Jep, tuohan käyttääkin haldexia ja liekkö noissa uusissa enää edes saatavilla perän lukkoa... Kaveri osti tuossa juuri uuden Forresterin, sitä pitää testailla kevään majavajahdeissa _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2680
|
Lähetetty: 22.01.2007 14:46 Viestin aihe: |
|
|
Vanha, aihetta sivuava keskustelu löytyy täältä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|