Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ari K Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Kes 2004 Viestejä: 170 Paikkakunta: Lappi
|
Lähetetty: 09.03.2007 20:52 Viestin aihe: |
|
|
Nykyäänhän sitä ei siinä Land Cruiserissakaan ole enää akseleilla lukkoja, vaan ne korvataan jarruttamalla sitä sutivaa pyörää. Keskitasauspyörästöstä lukko toki löytyy. Siitä huolimatta ainakin ulkomaisten lehtien testeissä etenemiskykyä on kehuttu. Vielä enemmänhän on kehuttu Land Rover Discoveryn Terrain Response järjestelmää, jossa myöskään ei ole muita lukkoja kuin keskitasauspyörästön.
Tulipa taas offtopikkia... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hiisi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 255
|
Lähetetty: 09.03.2007 22:14 Viestin aihe: |
|
|
Olen antanut mummoni uskotella minulle, että nuo jarruihin perustuvat järjestemät toimivat kyllä tilapäisessä pahan paikan ylityksessä mutta jatkuvaa rämpimistä eivät kestä, jossain mallissa oli ainakin ongelma kuumenemisen kanssa. Tuntuisi noin äkkiä ajatellen että perinteinen tasauspyörästön lukko toimii paremmin kuin jarruihin perustuva, mutta tämä on vaan arvaus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kivineva Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Mar 2006 Viestejä: 1821
|
Lähetetty: 09.03.2007 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Ari K kirjoitti: | Nykyäänhän sitä ei siinä Land Cruiserissakaan ole enää akseleilla lukkoja, vaan ne korvataan jarruttamalla sitä sutivaa pyörää. Keskitasauspyörästöstä lukko toki löytyy. Siitä huolimatta ainakin ulkomaisten lehtien testeissä etenemiskykyä on kehuttu. Vielä enemmänhän on kehuttu Land Rover Discoveryn Terrain Response järjestelmää, jossa myöskään ei ole muita lukkoja kuin keskitasauspyörästön. |
Sehän on sama systeemi kuin kaverin 100:ssa audissa(vuosimalli jotain 80 lukua), kun tuntuu että rupee sutimaan, niin painaa väärällä jalalla varovasti jarrua ja taas mennään. On muuten kaveri ajanut kohtuullisen lumisilla teilla tuolla audilla, johon muut henkilöautoillaan eivät ole edes tohtineet yrittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tikkasako Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Maa 2007 Viestejä: 18
|
Lähetetty: 09.03.2007 23:16 Viestin aihe: |
|
|
[quote="Repesorsa"] Rastinsahi kirjoitti: | Joo, minä nostan kädet pystyyn. Jos mies ei ymmärrä mitä eroa on viskolukolla ja viskokytkimellä toteutetulla nelivedolla, niin turhapa sen kanssa on jaakata... |
Lukekaa testi AutoBild N:ro22 marraskuu 2006.Eiköhän sieltä selviä,että KÄYTÄNNÖSSÄ ei mitään eroa,moittivat viellä subarua puskevaksi,eikä muutenkaan pärjännut esim Skodalle?Ei tarvitse mitään musta tuntuu mietelmiä,tuolla ne on käytännössä testattu,subarumiehet,älkää sitten pettykö? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 11.03.2007 15:53 Viestin aihe: |
|
|
tikkasako kirjoitti: | Lukekaa testi AutoBild N:ro22 marraskuu 2006.Eiköhän sieltä selviä,että KÄYTÄNNÖSSÄ ei mitään eroa,moittivat viellä subarua puskevaksi,eikä muutenkaan pärjännut esim Skodalle?Ei tarvitse mitään musta tuntuu mietelmiä,tuolla ne on käytännössä testattu,subarumiehet,älkää sitten pettykö? |
Autobild on sellainen pikkurillinkoukistajien lehti, ettei sitä viitsi lueskella. Suunnilleen samaa tasoa, kuin televisiosta tuleva ajoneuvos-ohjelma. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kieppi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 104
|
Lähetetty: 14.03.2007 09:56 Viestin aihe: |
|
|
Auton täytyy olla uusi, testeissä menestynyt ja mahdollisimman kallis. Sillä on sitten mukava pyöriä kannokossa ja kuljetella sorsareissulla mutakossa pyörineitä koiria. Kuraroiskeet näyttävät uudella verhouksella paljon paremmalta kuin vanhalla. Aikuisten oikeesti täällä päin metsästäjät ovat ostelleet vanhoja Mitsun Pajeroja, metsäautoina mielestäni hyviä. Niitä on paljon tarjolla ja ovat yllättävän huokeita, eikä kilometrejäkään kannata säikähtää kunhan pellit on ruosteettomat. Eikä tarvitse käydä ulkona katsomassa jälkeä, jos sattuu peruuttamaan puuhun. Voi varautua remontteihin, mutta jos on mekaanikon vikaa niin ei kun ostamaan.
Viimeinen muokkaaja, Kieppi pvm 14.03.2007 10:02, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heguli Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hel 2005 Viestejä: 5666
|
Lähetetty: 14.03.2007 10:01 Viestin aihe: |
|
|
se vanha laatokka oli oiva peli lumessa, taakse pari vanhaa pojan piikkipyörää kun huonolle polulle lähdettiin ja matka jatkui sinne mihin muillakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
miihali Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Elo 2004 Viestejä: 366
|
Lähetetty: 14.03.2007 10:12 Viestin aihe: |
|
|
Subaru legacy farkkuna, sillä farkku mallissa on alennusvaihde. Edullinen ( 90 luvun alkupuolelta) oelvan neliveto. Maavara ei mikään ihmeellinen ole mutta itselle ainakin riittänyt. Lisäksi veneen laskeminen ja nostaminen huomattavasti kätevämpää nelikolla.
Siis kakkos / jahtiautoksi. _________________ Ei ole huonoja ampujia, on vaan liian vähän patruunoita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 05.04.2007 13:06 Viestin aihe: |
|
|
Case is closed…
Lopputulos oli aavistuksen yllättävä lähtökohdat huomioiden ja hyvin ei-metsästyksellinen. Asian tiimoilta tuli hyviä vinkkejä ja kiitokset myös lukuisista YV-viesteistä.
Homma meni suurin piirtein seuraavasti:
Jonkin aikaa tasapainoteltiin kaupunkimaasturin ja henkilöauton välillä. Kaupunkimaasturivaihtoehto päädyttiin loppusuoralla hylkäämään, samoin kuin nelivetoiset farmarit. Tähän johti nimenomaan omien todellisten ja toteutuneiden käyttötarpeiden tarkempi pohdinta ja arvio siitä, paljonko kalustoon ja sen ylläpitoon haluttiin sijoittaa.
Koska useimmilla merkeillä on valikoimissaan kaupunkimaasturi tai nelivetofarkku, niin se lienee osittain johtanut siihen, että valikoimista ei tahdo varsinaisesti ”pikkutiekelpoisia” henkilöautoja löytyä. Lähes poikkeuksetta ainakin etumaski on hyvin alhaalla, jos ajatellaan vaikka lumisilla teillä ajelua.
Valinnan kohdistuessa henkilöautoon erällisiä reunaehtoja höllennettiin ja painotus muuttui. Autoja on ollut niin VW:tä, Nissania, Saabia, Opeleita useampiakin ja samoin useampi Toyota vuosien varrella. Noista Toyota on ollut merkkinä oikeastaan ainoa, jonka luotettavuus suhteutettuna ikään ja ajokilometreihin on ollut sillä tasolla, mitä meidän käytössämme autolta odotetaan.
Merkiksi päätyi siis Toyota. Tässä vaiheessa auton pääkäyttäjän mieltymykset nousivat ykkösprioriteetille ja valinta kohdistui muutaman vuoden ikäiseen Corolla Versoon.
Jatkossa metsäreissut ajetaan mitä todennäköisimmin tuolla vanhimmalla Avensiksella. Tämä ei kyllä ole noissa hommissa missään nimessä vaihdossa menneen Vectran veroinen "pikkutiekelpoisuudesta" puhuttaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jrussel Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2005 Viestejä: 549 Paikkakunta: Laukaa
|
Lähetetty: 05.04.2007 18:00 Viestin aihe: |
|
|
no eipä ollu tälläkään keissillä kovin onnellinen loppu _________________ en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5989
|
Lähetetty: 05.04.2007 23:17 Viestin aihe: |
|
|
Vielä mitä. Itellä on ollu kaks kappaletta Sceniciä, yksi Picasso ja nyt kulumassa uudempi koppainen Corolla Verso diisselinä. Vielä ei ole ollut mitään vikaa. Paitsi Sakon Varmint ei pitkä piippuisena mahdu poikittain joka kohtaan takakontissa.
Ps. Lahtinen on ikääntynyt kun hommasi tuollaisen "paappa-pirssin" ettei wanhoja luita kolota alhaalla istuminen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 05.04.2007 23:31 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Paitsi Sakon Varmint ei pitkä piippuisena mahdu poikittain joka kohtaan takakontissa.
|
Jänniä nuo pikkuautojen ongelmat...
Mulla oli tänään reki ja kolme koiraa, kaljaa, punkkua, autojääkaappi, kaira, lapio, laatikollinen romua, vararengas,kolme matkakassia ym. roinaa mukana ja noin kolmasosa oli käytössä.
Eräällä kaverilla oli kontissa mettäreissulla forest fox ja muuta pientä. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7525
|
Lähetetty: 06.04.2007 00:21 Viestin aihe: |
|
|
Ostin muutes Pajeron. Ny olis myyrä bensa king cap nelikko... noista Pajeroista sen verran, että..
Aihe: Espanjalainen Auto
Espanjassa ei voida myydä Pajeroa samalla nimellä kuin muualla. Se
synnyttäisi vääriä mielleyhtymiä, sillä Pajero tarkoittaa Espanjaksi
runkkaria. Onko se tuo uusikaan nimi niin hyvä... Hahahahahahahahaaa
_________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 06.04.2007 02:24 Viestin aihe: |
|
|
Kieppi kirjoitti: | Auton täytyy olla uusi, testeissä menestynyt ja mahdollisimman kallis. |
IMO, auton tulee olla sellainen ettei tarvitse miettiä kuinka uusi se on, kukaan välitä hevon humppaa testimenestyksestä tai onko sitä koskaan missään testattu ja hinta on suhteellinen käsite.
Oma valinta metsälle (ja satunnaiseen arkiajoonkin) on rungollinen naftakrematorio jonka kuskin paikalta näkee useimpien pakettiautojen kattojen yli, sisällä harmaata nahkaa kuin norsujen sukuhaudassa, väljät tilat seitsemälle hengelle + kaikille kamoille vaikka pitäisi ottaa jääkaappi varuiksi matkaan, maasto-ominaisuudet riittävät kytkettävien lukkojen ja kolmisenkymmentä senttiä leveiden rupulikumien kanssa (mahtuisi sinne kait... viisi senttiä leveämmät, jos jaksaisi vaihtaa), massaa kuin kuorma-autolla mikä se papereiden mukaan onkin, ja ulkoinen olemus lähinnä sellainen että ensivaikutelma on että Russki Maffia tai vähintään pari SWAT-ryhmää olisi saapunut metsälle. Tai markettiin, ihan sama.
Pitäisi vielä vaihtaa pakoputkisto ja chippi niin tarjolla olisi nykyisen teholukeman lisukkeiksi yhden Hiacen maksimiboforin verran lisää tehoa lennättää mutaa. Silti toimintasäde tankillisella on maantiellä pitkälle toistatuhatta kilometriä. Tehoa ei koskaan ole tarpeeksi, vääntökin on ihan kiva asia (mitäs tuo kehittää, puolet enemmän kuin 4.5l "iso" Land Cruiser) ja kun nykäisee lukot kiinni tuo joko kaivaa itsensä tonttiin joka pyörällä, kiipeää puuhun tai etenee. Tähän mennessä sillä on kertaalleen tasoitettu tietä "oikealle" offroadrenkaiselle lantaruiskulle - vai oliko se japero, who cares - kun tie loppui ja piti tehdä oma ajoura keskelle metsää. Ei se puiden väliin kovin helposti mahdu mutta samalla vaivalla ne puut tuuppaa nurinkin.
Ja joo, ajomukavuus maantiellä kestää vertailua vähän parempaankin henkilöautoon, 1000km siirtymät asfaltilla tai 200km "ajo omalla vastuulla" -merkatuilla hiekkateillä ei tunnu ns. missään. Viimemainittuja kokeiltiin viimesyksynä alun neljättä viikkoa lähes päivittäin, ensinmainittu triplattiin heti kättelyssä.
Henkilöautot ovat ihan kivoja tavan arkiajossa mutta metsäkeikoille kulkuneuvot reitin mukaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
CrB Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2005 Viestejä: 1880
|
Lähetetty: 06.04.2007 16:10 Viestin aihe: |
|
|
Tollanen hq:n esittelemä etenemisvehje muuten tuli bongattua parkkialueella jossain päin keski-Suomea. Olin kuolaamassa pikkudieselfarkussa etenemisvehkeen vasemmalla puolella. Ensiksi tuli mieleen, että kulkuväyläksi kävisi luukku pohjassa ja portaat. Vehkeessä oli takapyöristä puskuriin kohtalaisesti matkaa, joten peräylitys oli melko jyrkkään nouseva. Omistaja kumppaneineen saapui paikalle, mutta kiireyteni vuoksi etenemisvehkeen ääntely jäi bongaamatta. _________________ Liikettä niveliin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|