Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jousellakaatuu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 03.04.2007 08:47 Viestin aihe: löystyykö taljajousi? |
|
|
ostin kuukaus sitten browning race one taljan 50-60# . olen ampunut sillä lähes joka päivä ja tuntuu että ensi laukaukset (kun paketista avasi) olivat hieman räväkämpiä (eli nuoli oli nopeammin kohteessa) ja jännityskin tuntuu kevyemmältä kuin alussa.... tarkkuudessa ei valittamista mutta kysyisin vaan että voivatko nuo löystyä vai ovatko lihakset kehittyneet niin että 60 paunaa tuntuu aivan hepposelta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 03.04.2007 08:50 Viestin aihe: |
|
|
niin ja en tarkoita että nämä erot ovat suuria mutta joko olen vahvistunut tai jousesta on tippunut muutama pauna |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tornado Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 03.04.2007 11:37 Viestin aihe: |
|
|
Ei kai ne jousen voimat sanottavasti häviä. Itsellä marraskuussa ostettu jousi ja olen ampunut sillä yli 4000 laukausta. Sitten mittarilla mitattiin paunat ja niitä oli 63. Tehtaan mukaan jousi siis 50-60 paunainen.
Olen havainnut saman, että jännittäminen käy ihan tosta vaan, senkun vetäisee. Ihminen löytää uusia lihaksia kummasti, kun harjoittelee. Lisäksi se tekniikka kehittyy huomaamatta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.04.2007 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Tyypillisesti myös jänne ja kaapelit venyvät alkuvaiheessa. Venymän määrä riippuu kaapelien ja jänteen laadusta. Tämä saattaa myös vaikuttaa siihen miltä jousi tuntuu tai miten se heittää. Heittonopeutta voit arvioida vaikkapa osumapisteen muutoksena hieman pitemmältä matkalta. Onko piste laskenut alemmas l. oletko joutunut tähtäintä säätämään?
Venymisen saa selville kun mittaa akselivälin ja vetopituuden ja vertaa niitä 'speksiin' tai vastaaviin mittoihin uutena. Muistithan ottaa mitat ylös?
Myös 'käyttämättömänä' olleet lihakset harjaantuvat ja jousi tuntuu ajan oloon kevyemmältä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 03.04.2007 16:57 Viestin aihe: |
|
|
suuret kiitokset vastauksista kaapeli ei ehkä ole kovin laadukas tässä jousessa koska olen noin 1000 laukausta ampunut ja joissain kohdissa näkyy jo pikku purkaumia.. vetopituus on 30 ja jousen pituus 36,5 tuumaa.. jospa näistä osaisi jotakin päätellä jos pikkusen miettii mutta muuten tuntuu browning olevan suht. laadukas jousi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 03.04.2007 21:05 Viestin aihe: |
|
|
jousellakaatuu kirjoitti: | suuret kiitokset vastauksista kaapeli ei ehkä ole kovin laadukas tässä jousessa koska olen noin 1000 laukausta ampunut ja joissain kohdissa näkyy jo pikku purkaumia.. vetopituus on 30 ja jousen pituus 36,5 tuumaa.. jospa näistä osaisi jotakin päätellä jos pikkusen miettii mutta muuten tuntuu browning olevan suht. laadukas jousi |
Purkaumat voivat johtua vahan puutteesta?? Yleensä vahaus pitää huolen, ettei purkaumia tule kovin helposti.
Ovatko akseliväli ja vetopituus mitattuja arvoja vai 'speksistä' otettuja? Näissä voi olla narujen venymisen seurauksena eroja. Uskoisin, että venyminen on 1000 laukauksen jälkeen loppunut ja voisi olla aika 'palauttaa' jousi alkuperäiseen speksiin. Siis, jos venymistä on tapahtunut. Jousi todennäköisesti toimii parhaiten alkuperäisessä kuosissa ja pysyy siinä kyllä hyvin kun venyminen on pysähtynyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|