Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 13.08.2004 22:22 Viestin aihe: |
|
|
Omaani pistin:
1. parempi liipasin
2. parempi hylsynpoistokara
3. käyttäjäystävällisempi perälevy alkuperäisen "the brick" tilalle
4. kiikarikisko
Tuolta ne 2 ekaa: http://www.wildwestguns.com/Accessories/body_accessories.html
Jossain vaiheessa pistän vielä isolla lenkillä olevan latauskammen, alkuperäisellä loukkaan sormeni jos en muista jättää pikkurilliä ulkopuolelle ampuessa.
Viimeinen muokkaaja, TH pvm 14.08.2004 21:55, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tilsa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 59 Paikkakunta: Lapin laulumaat
|
Lähetetty: 14.08.2004 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Erilaisia mieltymyksiä näkyy olevan eri käyttäjillä.
Itse ostin käytetyn, asesepän paranteleman Marlinin (laukaisu, makasiinin suojalevy yms) ja olen ollut erittäin tyytyväinen, laukaisu on hyvä ja patruunat saa läpän kautta kätevästi otettua makasiiniputkesta.
Samoin olen ollut hyvin tyytyväinen alkuperäisiin peltitähtäimiin, vaikkakin viime syksynä ostin halvan kinkki-punapisteen kokeeksi ja roskiinhan se meni, ei pitänyt kohdistusta.
Nyt on hankintalistalla Aimpoit, mutta ei mitään aikataulua, ammun hirvet aina niin lähelle koiran haukusta, ettei oikeastaan tähtäimiä tarvita, voi ampua "perällä" kuten haulikolla
Tuo isompi latausvipu on myös hankintalistalla, mutta on ainakin Midwayllä tosi suolanen hinta, melkein 300 euroa, ei s...tana.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 14.08.2004 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Just, kallis on. Jenkeissä 118e + kulut eli tilaan sieltä kuten muutkin kamppeet yleensä.
Toki joku pätevä koneistamo leikkaisi tommosen varmaan kohtuu edullisesti, sen voisi sitten itse viimeistellä...
Ps. mulla on kanssa Aimpointti siinä päällä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 14.08.2004 22:13 Viestin aihe: |
|
|
Jenkkilästä saa tuurilla DRC:n sormen verran pidemmän ja sormen verran korkeamman lenkin vajaaseen sataan taalaan + kulut tietty. DRC:n lenkki ei ole aivan niin länkkäri kuin WWG:n ja on drop-in. No Suomessa se kuitenkin kannattaa tehdä itse tai jos ei pysty/kykene, niin teettää sitten. Ei tarvitse tehdä koko vipua, vaan vain lenkkiosa, joka hitsataan vipuun kiinni ja käsitellään nätiksi. Pakkasapäiväpassissa tämä aivan ehdoton ja muutenkin, kun ei ainakaan tuohon suorakaulaisen vakiolenkkiin sovi oikein minkäänlaista hanskaa väliin ja keli näkyy olevan yleensä aika kylmä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JP Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 308
|
Lähetetty: 14.08.2004 22:27 Viestin aihe: |
|
|
En saanut omaani pakasta vedettynä, mutta sillä oli ammuttu vain alle 40 paukkua, saattoi olla jopa ensimmäinen paukkuaski (20kpl) vielä kesken edellisellä omistajalla, siinäkin 3-4 ampumatonta. En koskaan kysynyt, mutta luulen, ettei omistaja ollut päässyt oikein sinuiksi aseen kanssa ja se oli ollut kaapissa vuosikaudet ampumattomana. On tainnut säikyttää jotenkin. Sittemmin se onkin saanut kyytiä ihan eri malliin, vaikka nyt on päässyt hieman lipeämään laiskan puolelle. Muistaakseni ammuin Marlinilla viimeksi syksyn viimeisessä seurojen välisessä hirvikilpailussa. Vähän syyhytti liipasinsormea siihen malliin ihan hiljakkoin, että olin ottaa sen mukaan hirvenjuoksukilpailuun. Olisi taulujen lukijat varmasti löytäneet reiät pahvista. 9.3 lähti sitten kuitenkin mukaan, kun ei ollut Marliniin paukkuja valmiina, laiska mikä laiska.
Muutoksia olen tehnyt vain Aimpointin verran. Sillä on tosi nopea ampua ja sellainen taas sopii aseen luonteeseen ja ominaisuuksiin nähden mielestäni hyvin. Tarjoudun vaihtamaan puskapassiin, jos joku haluaa mieluummin aukeammalle. Havu mainitsikin jo sen makasiiniputken ruuvin, se on aiheuttanut vähän päänvaivaa ja tulee saamaan samat lääkkeet, eli vähän löysälle ja lukitteella kiinni. Syöttöaukon läppää pitää löysätä ja rungon aukon reunaa vähän pyöristää sen edestä. Aiemmin mainittu John Wayne -kahva, eli laaja kampi helpottaisi pakkasella passissa, sillä lämpimät sormikkaat ei tahdo oiken mahtua nakit sisässään vakiokammen lenkkiin. Onpas se äveräs varuste, jos 300 erkkimerkkiä kustantaa, huh-huh...
Hirvijahdissa on putkessa ollut Speerin nelisatasta ja Hornadyn 350 RN ja FN. Vanhan foorumin puolella oli kuva kaatoluodista Speer400. Muita kaatoja ei Marlinilla ole vielä tullut. Viime syksyn oli HDY350 luotina mutta kaatokelpoista elikkoa ei eteen tullut. Peurajahdissa Marlini on ollut mukana silloin, kun jahdataan ajosta päivänvalolla. Useimmilla taitaa olla silloin mukana 12/70 kaliiperin, mutta minulla 45-70 täyteinen. Peuran pimeäkytiksellä Marlini ei ole ollut, kun on Aimpoint päällä. Peurat olen ampunut FN-FAL:lla (308) ja Tikka 9.3x62:lla. Kaurisjahti tapahtuu meillä porukalla ja haulikko on silloin ainoa sallittu ase. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nihis Vieras
|
Lähetetty: 14.08.2004 23:31 Viestin aihe: |
|
|
Oho. Täällähän oli vaihteeksi vanha ja hyvä jutun aihe
Mitään toimenpiteitä ei pitäisi mennä kyllä muitten juttujen pohjalta tekemään, ellei sellaiseen itsellä (ja aseella) ole tarvetta. Silti Marlineiden perusominaisuuksiin mielestäni kuuluukin jo mainitut ; onneton tähtäin ja pieni kammen lenkki. Molempien kanssa tulee toimeen, mutta eivät ne hyviä ole. Tähtäimet uusiksi ja lenkki poikki ja pätkä lisää ainetta väliin, niin nämä ongelmat ovat tipotiessään.
Joku (Vasurikohan se oli?) mainitsi ettei Speerin 400gr FN luodissa vaippa kestäisi sydämmen matkassa, mutta Remarin 405 gr vastaava olisi ok. Itselläni kokemukset juuri päinvastaiset. Speer on neliviitosen nopeuksissa osoittautunut testeissäni ja hirvissä erityisen varmaksi ja tasalaatuiseksi, toisin kuin Remarin vastine. Lienee erilaista valmistuserää, taikka sitten jollain meistä on muistissa hetkellinen häiriö.
Itse olen päätynyt harjoittelemaan Gunhillin valuluodeilla ja yleensä niillä olen hirvetkin kaatanut, joten eipä sen vaipan kanssa niin kovin tarkkaa kannata pitää. Nyt olen tutustumassa tuohon Rhinon 360gr luotiin, joka on sitten jo selkeästi premium luokan luoti. Rhino näyttäisi huomattavasti laadukkaammalle, muutamaan yhtä kalliiseen, tai jopa kalliimpaankin luotiin verrattuna.
Kuten Joku (Lahtinenkohan se oli?) jo neuvoikin, elä sepittele vielä hirveästi, ennen kuin tiedät aseen omaksesi. Yllättävän paljon tuntuu näistä negatiivisia kokemuksia kirtävän ja silloinhan ei ole asetta mitään järkeä mukana pitää, ellei sitä omakseen tunne. Kyllä sen sitten ensimmäisten sadan laukauksen jälkeen jo tietää, mikäli se vie mukanaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 14.08.2004 23:36 Viestin aihe: |
|
|
No niin, kun kerran tuo makasiiniputki kiusaa useampiakin, niin kerronpa siitä pari asiaa. Marlinin kokoonpanon yleinen vaiva juuri .45-70 kaliberissa, on juuri ja juuri paikalleen mahtuva makasiiniputki. Se on tässä kaliberissa Marlinien isoin, eikä piipun ja putken välille jää juuri minkäänlaista välystä. Myös piippuun on varta vasten koneistettu ura makasiiniputkelle, mutta uran syvyydellä on rajansa.
Omassa putki punnersi alunperin hieman laatikon edestä sen syöttöpullistuksen kohdalta niin häijysti, että jousen päässä oleva muoviplugi saattoi nahistaa satunnaisesti kiinni aiheuttaen pieniä häiriöitä. Plugin hoonauksella ja putken pullistuskohdan hienovaraisella tasoittelulla pääsin sopivaan kompromissiin, eli putki istui paikallaan ilman punnaamista.
Vautsi, olisi voinut olla tällä hyvä, mutta ei ollut; etutukin etupää on kiinnitetty piippuun klemmarilla, joka kiinnittyy ruuveilla piipun alapinnalle lohenpyrstöuraan istutettuun palikkaan. Tuon palikan korkeus oli juuri sen verran pullollaan, että putki otti siihen kiinni ennen kuin putken pään ruuvi oli kierretty kiinni asti. Tarkoittaa sitä, että kun makasiiniputken pään ruuvi kierretään kiinni, niin putki punnaa etutukin helaa vasten aika riskisti ja jää väännätyksiin.
Siispä helppo tie olisi jättää makasiiniputken pään ruuvi löysälle ja estää sen avautuminen Loctitella, mutta sekään ei ole hyvä. Miksi? Siksi, että jos makasiiniputki ei ole täysin kiinnitetty, pääsee se elämään ja ammuttaessa hakkaa lipastettujen patruunoiden massalla juuri sitä löysälle jätettyä ruuvia ja kiinnikettä. Katsotaanpa erikseen niitä kiinnityskilkkeitä; ne on aika olemattoman kokoista tavaraa...
Toinen helppo erhe on luulla, että kun jättää etutukin etukiinnityksen löysälle, niin etutukki ei pääse punnaamaan piippua. Tästä on seurauksena etutukin hakkaaminen päätyyn rekyylissä ja se käy sen etukiinnityksen kunnon päälle.
Been there done that... Kahdesti korjasin etutukin etuhelan kiinnityksen ja toisella kertaa oli myös makasiiniputken etukiinnike jo löystynyt. Ei ehkä tule vastaan miedoilla latauksilla, mutta niillä toisilla kyllä. Nyt on juotoksella kiinni nuo piipussa olevat lohenpyrstöhelat ja etutukki ja makasiiniputki on viritetty täysin kelluvaksi ja pedattu RTV-massalla resonoimattomaksi jne.
Ellei haluta juottaa piipussa olevia kiinnikkeitä kiinni, niin en suosittele minkään jättämistä löysälle, tarkkuuteen ne eivät vaikuta niin paljon. Jos tarkkuusongelmat tai niiden pelko vaivaa, niin: makasiiniputken takapään sovitus laatikkoon väljennetään hiomalla putken pää kartiomaiseksi vajaan sentin matkalta. Kulmat pyöristetään ja hionta kiillotetaan ja sinistetään. Tavoite on, että putki elää ahdistamatta laatikon kolossaan. Asennetaan putki ilman etutukkia ja katsotaan mistä se ponnistaa. Jos se ponnistaa piipusta, niin hoidetaan se kuntoon sepän taidoilla ja putkea muokkaamalla. Lopulta putki istuu siten, että se ottaa täysin punnaamatta joko päätyruuvinsa kohdalta piippuun (hyvä, ei tarvita muuta kuin kasaus ja ruuvit kiinni), tai sitten se nojaa etutukin kiinnikkeeseen ja putken pää jää ilmaan. Jälkimmäisessä tapauksessa katsotaan ollaanko kykeneviä hiomaan/viilaamaan kiinnikkeestä liiat pois, vai käytetäänkö kikkakakkosta ja asennetaan sovitettu prikka makasiiniputken päähän hoitamaan punnaaminen pois päiväjärjestyksestä... Pääasia on, että ruuvit voidaan laittaa tarkoituksenmukaisesti KIINNI.
Ja se etutukin kiinnitys pitää tehdä siten, että molemmat sivuruuvit kiristetään tasaisesti vuorotellen kiinni. Ne on aika pieniä ruuveja ja ne on helppo tuhota, joten käytetään sopivaa meisseliä ja järkeä. Kuten tutkimalla huomaa, niin ruuvit eivät vedä etutukin etuhelaa suinkaan kiinni siihen piipun kiinnikkeeseen, vaan molemmat jäävät ruuveilla vedätykseen piippua vasten, siis tasainen kiristys on.tärkeää. Helposti on myös sellaista vaivaa, että ruuvien päät ottavat kiinni makasiiniputkeen ja painavat siihen kolon, se pitää hoitaa kuntoon myös. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
NIhis Vieras
|
Lähetetty: 15.08.2004 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Kirkas lenkki löytyy ainakin Brownelssilta.
Kuinkas tuolta eBaysta oikein tilataan, kun ei meikä ossoo... Tuollanen lenkkihän pitäs 1895G:hen tilata, tai teettää. Tuo on jo sellainen hinta, että vois ottaa valmiin tuotteenkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 15.08.2004 10:57 Viestin aihe: |
|
|
Nuo huutokaupat ovat nyt päättyneet ja voimaan jäänyt hinta on näkyvissä ja Historyn kohdalla suluissa lähtöhinta. View seller's other items-linkki näyttää muut ko. kauppiaan huudettavana olevat tavarat. Lenkki on Dave Clayn omaa tekoa (löytyy toki rosteri) ja sihti joko korvilla varustettu XS:n kopio tai sitten XS, jonka Dave on varustanut korvilla ja logollaan. Ebayhyn rekisteröidytään omilla tunnuksilla ja oikeilla henkilötiedoilla; jos käytössä on virallinen sähköpostiosoite tyyppiä company, niin se saattaa riittää tunnisteeksi; itsellä olisi piisannut firman .fi päätteinen. Jos käyttää siviilihotmaileja tai luukkuja, niin Ebay haluaa luottokorttitiedot jemmaan tunnistamista varten. Muutenhan tuo on kuin huuto.netti paitsi että tavaraa on paaaaljon ja myös oikeita huutokauppoja paljon, siis lähtö olematon ja ei varaushintoja. Maksuna PayPal, joka on helppo, mutta josta on myös huonoja kokemuksia paljon. Tai sitten postissa käteistä, käy yleensä erikseen kysymällä, mutta on toki pieni riski siinäkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 15.08.2004 11:37 Viestin aihe: |
|
|
TH kirjoitti: | Tarttee etsiä lisää josko löytyis vielä rosterinakin (1895GS) :wink: |
Niin TH, sinulla oli se WWG:n kullan arvoinen liipasin? Se ei sovi suoraan DRC:n lenkkuran kanssa, vaan tekijälle pitää kertoa erikseen HappyTriggeristä. Tai noin oli ainakin aiemmin. Luulen homman olevan korjattavissa myös itse, kyseessä on joku liipasimen ja lenkin liipasinkaaren takakaaren sovitusjuttu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 15.08.2004 15:57 Viestin aihe: |
|
|
Hassua kun orkkislenkki kuitenkin toimii sen H-triggerin kanssa. No, kiitoksia - eipähän tule ylläreitä.
Onko sinulla linkkiä suoraan valmistajan sivulle? Voin toki googlatakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 15.08.2004 20:03 Viestin aihe: |
|
|
Eihän se yllätys ole, kun liipasin on tehty vakiomarliniin. Mutta DRC: lenkissä liipasinkaaren takaosa oli muistaakseni lähempänä liipasinta ja siitä syystä samasta kohtaa kookkaampi HappyTrigger tekee ahdasta. Muistaakseni siis, mutta joka tapauksessa valmistaja osaa asian kertoa varmasti. Nettisivut olivat www.drccustomgunsights.com mutta ovat olleet jo pitkään pimeänä. Clay on kuulemma tehnyt muuttoa ja tilatutkin hommat on olleet jumissa... Kokeile sen Ebay-sellerin kautta yhteyttä, voi olla vaikka itse Clay. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
micke b Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2004 Viestejä: 255 Paikkakunta: Häme/Keski- Suomi
|
Lähetetty: 18.08.2004 10:36 Viestin aihe: |
|
|
äRPee ja muut
Ekat totuttelevat ratakäynnit takana ja syke senkun nousee. Pyssy nousee hyvin, laukaisu on huomattavasti odottamaani parempi, ei syöttöhäiriöitä ja ase on kaikinpuolin juuri se mitä halusinkin. Ainoa mille täytyisi tehä jotain on se makasiiniaukko ja sen läpän jäykkyys. Peukku kipee paukkujen sisääntunkemisesta ja ainakin ampumani Rem 350 HP:n lyijy takeltelee terävähkössä aukon reunassa. äRPeelläkö oli vinkkiä millä nuita saisi suorittua? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 18.08.2004 17:27 Viestin aihe: |
|
|
Haatanan haatana kun on pittivirtuoosit sekoittaneet koko vanhan höskän, eikä atministerin vanhat arkistointiyritykset helpota etsintää yhtään. Tuolla siitä kuitenkin on:
http://193.210.51.180/cgi-bin/discus/board-auth.cgi?lm=1008492367&file=/1934/11581.html
Kulmien pyöristelyyn voi käyttää timanttiviiloja, Dremeliä, vesihiomapapereita... Hyvä loppusilaus tulee Dremelin kiillotuspyöröillä ja tahnalla ja sinistystöpöttimellä loput. Dremelin kanssa pitää olla varovainen; kihara hiomakiven karkauspolku kyljessä ei näytä ammattilaisen tekemältä ornamentilta. Jatkoprojektina voi kiillotella patruunankulkuteitä pidemmälle makasiiniputkeen ja myös laatikon sisuksia ja sisikaluja (ainetta poistamatta). Pitemmän käytön jälkeen näkyy hankaavat kohdat sinistyksen kulumisena erinäisissä paikoissa, niistä voi lähteä liikkeelle. Lukkopultissa yksi siistittävä kohta on ejektorin ura pohjaansa myöten, siis se jossa ejektorin kynsi hiihtelee. Toinen on pultin alapinnan ja hanan yläpinnan liukukohdat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|