Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
nettijussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5435 Paikkakunta: Muinais Suomi
|
Lähetetty: 17.11.2007 22:44 Viestin aihe: |
|
|
Ota kuhna opiksesi, murjaise "tyhmä vitsi" aamun passijaolla. Takapassissa kiitos seisoo
Varaa riittävästi konjakkia, suursonnia majalle hinatessa fiksu ampuja tarjoilee muulle seurueelle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuhna Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2004 Viestejä: 2871
|
Lähetetty: 18.11.2007 00:59 Viestin aihe: |
|
|
nettijussi kirjoitti: | Ota kuhna opiksesi, murjaise "tyhmä vitsi" aamun passijaolla. Takapassissa kiitos seisoo
Varaa riittävästi konjakkia, suursonnia majalle hinatessa fiksu ampuja tarjoilee muulle seurueelle. |
Mistä tiiät, että kuhnalla on nuukat kaatoryypyt _________________ Ammuin ohi ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
metsäamatööri Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2005 Viestejä: 189 Paikkakunta: Merikarvia
|
Lähetetty: 18.11.2007 18:28 Viestin aihe: |
|
|
olsa kirjoitti: | Aina niitä takapasseja moititaan, meijän porukassa on suuremmat sonnit ammuttu juuri niissä takapasseissa, myös muualla.
Kaikki eivät malta olla siellä hiljaa, kun ovat kuunnelleet kuhnan tapaisia kommetteja, luulevat että ei hirvi taakse tule.
Sonnit yleensä erkanevat porukasta, ja hiippailevat tosi tarkkaavaisina selustaan. Ne siellä sonnit ampuvat ketä ei edes puhelinta aukase. |
Täysin samaa mieltä. Takapassi on tärkein passi. Varsinkin ajoketjulla jahdattaessa. On nähty monesti tänäkin syksynä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lipton Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 306 Paikkakunta: Pohjois-Häme/Jämsä
|
Lähetetty: 20.11.2007 21:40 Viestin aihe: |
|
|
metsäamatööri kirjoitti: | olsa kirjoitti: | Aina niitä takapasseja moititaan, meijän porukassa on suuremmat sonnit ammuttu juuri niissä takapasseissa, myös muualla.
Kaikki eivät malta olla siellä hiljaa, kun ovat kuunnelleet kuhnan tapaisia kommetteja, luulevat että ei hirvi taakse tule.
Sonnit yleensä erkanevat porukasta, ja hiippailevat tosi tarkkaavaisina selustaan. Ne siellä sonnit ampuvat ketä ei edes puhelinta aukase. |
Täysin samaa mieltä. Takapassi on tärkein passi. Varsinkin ajoketjulla jahdattaessa. On nähty monesti tänäkin syksynä. |
Sama juttu meillä, liukasliikkeiset hirvet heittää U-käännöksen ja takapassi on se "tappopaikka". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nettijussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5435 Paikkakunta: Muinais Suomi
|
Lähetetty: 21.11.2007 18:14 Viestin aihe: |
|
|
kuhna kirjoitti: | nettijussi kirjoitti: | Ota kuhna opiksesi, murjaise "tyhmä vitsi" aamun passijaolla. Takapassissa kiitos seisoo
Varaa riittävästi konjakkia, suursonnia majalle hinatessa fiksu ampuja tarjoilee muulle seurueelle. |
Mistä tiiät, että kuhnalla on nuukat kaatoryypyt |
Empä tiiäkkään, arvasin vaan että kuhnan viinakaappiin kertyy samantyyppiset varastotappiot syksyn mittaan kun Nettijussinkin baarikaappin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kuras Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hei 2004 Viestejä: 107
|
Lähetetty: 22.11.2007 09:56 Viestin aihe: Muisteluja passipaikoista |
|
|
Joskus 1978 vaihdoin seuraa. Mukana aloituksessa oli mm karttoja ja kompassi ja muistissa vielä jotenkin suunnistus ja koordinaatit. No kartan nimistö oli vanhennut ja porukka lähti passiin sen ja sen aukolle (oli ollut joskus aukko, nyt nelimetrinen taimikko) ja ajo lähti hänen ja hänen lentokentältä (joskus oli ollut ehdolla lentokentän pohjaksi). Siinä oli sitten otettava suunta edellä menevän niskaan ja löytyihän ne paikat sieltä.
Ajot ja passit olivat vuorotellen ykköset ja kakkoset.
Sitten tehtiin torneja. En ehtinyt kokeilla edes rakentamaani.
Kaverin kanssa tehtiin karttaan käytössä olleet ajot ja passipaikat. Kehuttiin niitä ainakin itse hyviksi, eikä kukaan moittinutkaan. Kopioitakin oli, mutta ei niitä kukaan tarvinnut. Nostimme ne sitten takan päälle odottelemaan ja muutaman vuoden kuluttua sytytin niillä takkaan tulet.
Autokaveri otti kaadettujen kuljetuksen majalle. Siltä ajalta jäi epäilys että oli olemassa vain kuolleita hirviä. En nähnyt ainuttakaan elävää, mutta kättelin kaikki kaadetut kärryille vedettäessä.
Tuolta ajalta jäi alueesta jonkinlainen käsitys. Monia vuosia olin välillä poissakin.
1994 ajometsästys lopeteltiin ja porukka jaettiin kolmeen ryhmään. Nyt ryhmän alue on pieni ja helpommin muistettava. Autoporukat ottavat passipaikat sovitun sulukun tai rajan mukaisesti ja koiran tai useamman lähtöpaikat sovitaan lähinnä tuulen mukaan. Toimivan tuntuinen systeemi. Vetomatkat jäävät aikaisempaa lyhyemmiksi. Liikuntaa saa vain koiramiehet yli oman tarpeen.
Uudet seurueen jäsenet eivät näe koko seuran aluetta ainakaan hirvimetsällä.
Toisinaan tuntuu....että saatan ehkä jatkaakin tai sitten en. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
latvalaturi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 454
|
Lähetetty: 22.11.2007 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Kun on saatu päätetyksi mihin alueeseen mennään, osa ehdottaa itselleen ja kyydissään oleville passia. Jahtivouti määrää lopuille mielestään hyvät paikat sattuman varaisesti. Jos joku jäi ilman passia, mietitään porukalla joku vapaana oleva reikä mikä pitäisi tukkia.
Voudille itselleen jää joku takapassi tai muuten heikolta tuntuva paikka.
Kaikki ovat suhteellisen tyytyväisiä, ainoa nurina on siitä että vouti ampuu
eniten hirviä.
Jahti on koirajahtia, harvoin hirvi pysähtyy haukulle. Muutamia torneja on käytössä, mutta suurin osa passeista ei ole edes merkattuja. Porukan koko n.15 miestä. Kaikilla kokemusta hirvijahdista yli 20 vuotta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erä-Jorma Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tou 2005 Viestejä: 588 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Lähetetty: 22.11.2007 11:48 Viestin aihe: |
|
|
Meillä jaetaan miten milloinkin, joskus huuto-menetelmällä minä menen sinne, minä sinne, mene sinä sinne, eiku minä ajattelin mennä sinne. Yhteenveto on, ettei kukaan tiedä minne kukin on menossa ja onko ketjut tikissään. Monta kertaa on saanut mulkoilevia katseita kun multa on kysytty, että minnes oot menossa niin kun toteaa vaan, että voin vaikka jäädä makkaranpaistoon jos KÄSKETÄÄN _________________ Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Haaaho Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Kes 2005 Viestejä: 10
|
Lähetetty: 22.11.2007 20:31 Viestin aihe: Passiin |
|
|
Meillä porukka on jaettu neljään ryhmään. Ryhmä koko n. 10 metsästäjää. Passit jaetaan ryhmittäin eli jahtivouti kertoo mistä passitetaan ja sitten ryhmäjohtajat arpovat ryhmien passiin meno järjestyksen. Tämän jälkeen jokainen ryhmä arpoo sisäisen passijärjestyksensä. Homma toimii ja on tasapuolista. Lisäksi joustoa löytyy esim. jos joku ei jaksa kävellä niin passipaikka vaihdetaan ryhmän sisällä tai muulla sopivalla tavalla. Pikatilanteissa nopeasti paikalle ja sitten täytetään tulojärjestyksessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TeemuR Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 113 Paikkakunta: Mikkeli
|
Lähetetty: 09.12.2007 03:19 Viestin aihe: |
|
|
Entisessä hirviporukassa: aamulla pomo määräsi porukan passeihin. Passiin meneminen vaati joka polunmutkan ja kannon tarkkuudella paikallistuntemusta. Passissa olisi voinut ihan hyvin vaikka nukkua, elävää hirveä ei juurikaan näkynyt. Hirvipotista (10-20) pomo kaatoi 5 ja seuran pj samoin Loput jäi 30 hengelle. Olin 3 kautena mukana, mutten enää-koskaan siinä porukassa.
Nyt 5 hengen koirallisessa seurueessa passeihin meno sujuu kitkatta ja kaadot jakaantuvat varsin tasaisesti koko porukan kesken. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuhna Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2004 Viestejä: 2871
|
Lähetetty: 09.12.2007 12:06 Viestin aihe: Re: Muisteluja passipaikoista |
|
|
Kuras kirjoitti: | Joskus 1978 vaihdoin seuraa. Mukana aloituksessa oli mm karttoja ja kompassi ja muistissa vielä jotenkin suunnistus ja koordinaatit. No kartan nimistö oli vanhennut ja porukka lähti passiin sen ja sen aukolle (oli ollut joskus aukko, nyt nelimetrinen taimikko) ja ajo lähti hänen ja hänen lentokentältä (joskus oli ollut ehdolla lentokentän pohjaksi). Siinä oli sitten otettava suunta edellä menevän niskaan ja löytyihän ne paikat sieltä.
Ajot ja passit olivat vuorotellen ykköset ja kakkoset.
Sitten tehtiin torneja. En ehtinyt kokeilla edes rakentamaani.
Kaverin kanssa tehtiin karttaan käytössä olleet ajot ja passipaikat. Kehuttiin niitä ainakin itse hyviksi, eikä kukaan moittinutkaan. Kopioitakin oli, mutta ei niitä kukaan tarvinnut. Nostimme ne sitten takan päälle odottelemaan ja muutaman vuoden kuluttua sytytin niillä takkaan tulet.
Autokaveri otti kaadettujen kuljetuksen majalle. Siltä ajalta jäi epäilys että oli olemassa vain kuolleita hirviä. En nähnyt ainuttakaan elävää, mutta kättelin kaikki kaadetut kärryille vedettäessä.
Tuolta ajalta jäi alueesta jonkinlainen käsitys. Monia vuosia olin välillä poissakin.
1994 ajometsästys lopeteltiin ja porukka jaettiin kolmeen ryhmään. Nyt ryhmän alue on pieni ja helpommin muistettava. Autoporukat ottavat passipaikat sovitun sulukun tai rajan mukaisesti ja koiran tai useamman lähtöpaikat sovitaan lähinnä tuulen mukaan. Toimivan tuntuinen systeemi. Vetomatkat jäävät aikaisempaa lyhyemmiksi. Liikuntaa saa vain koiramiehet yli oman tarpeen.
Uudet seurueen jäsenet eivät näe koko seuran aluetta ainakaan hirvimetsällä.
Toisinaan tuntuu....että saatan ehkä jatkaakin tai sitten en. |
Täsmälleen samanmoisia kokemuksia. Koirajahdin yleistyminen teki hirvestyksestä enemmän metsästystä. Tämän lisäksi LA-porukkaan uskaltautuminen paransivat mahdollisuuksia merkittäväksi. Näin elukoita, joka päivä, kun ennen meni etten pariin syksyyn elävää hirveä nähnyt.
Toisaalta LA käyttö villitsee touhua. Hirvet kun saadaan ylös niin LA porukka jakaa passit keskenään uudestaan. Uudelle jäsenelle tilanne on mahdoton. LA-liikenteessä(jos uudella kaverilla on sellainen), niin passien slanggi nimitykset(hanskapassi, pisantorni) eivät löydy mistään kartasta. Uusi kaveri jää paikoilleen ikuiseen takapassiin. Merkille pantavaa on myös, ettei aukossa ole enää aukkoa, eikä pellonpäädyssä ole enää pas kakasaa.
Koirajahtien huonoina puolina on jatkuva paleleminen. Passitukset kestävät 3-4 tuntiin. Liikunta jää vähälle. Varsinnaisille kävelymiehille toiminta ei ole enää motivoivaa.
Koko syksyn väliin jattäminen eli kunnon tauko auttaa uudelleen motivoimisessa. Saa etäisyyttä Porukka on varuillaa, eikä uudestaan joudu kiusan kohteeksi helposti. On myös vaara, että tauko jää lopulliseksi.
Hirviporukat kuitenkin palvelevat 50-60 vuotista paikallista jäsentä, joka on ollut porukassa 30 vuotta. Paljonkaan ei huolta kanneta uusista jäsenistä. _________________ Ammuin ohi ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 09.12.2007 18:04 Viestin aihe: |
|
|
Passipaikoissa on melkoista nimistöä. Tässäpä esimerkkiä oman porukan passipaikoista
Rekipassi: reki on viety vuosia sitten pois
Rumpuputki: siinä kohdalla oli muovinen rumpuputki odottamassa maahan laittoa. Aikaa siitä on jo muuan vuosi
Halkopino: puut on viety pois aikaa päivää
Kuusikko: eri teiden varrella olevat isot kuusikot
Palo: Joskus ollu mehtäpalo, nyt ensiharvennuskokoinen männikkö
Pentin kalapolku
Kivipassi: ison kiven päälle tehty lava. Yllättävää kyllä kiveä ei ole viety mihinkään
_________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuhna Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2004 Viestejä: 2871
|
Lähetetty: 09.12.2007 18:21 Viestin aihe: |
|
|
Jatkoa
Pisan torni: passi torni mikä on vinossa. Tosin jossain paikkakunnalla on paikanimi Pisa.
Hennin kivi: 70-luvulla Henni ampui kiveltä hirven.
Hanskatorni: Tekijöiltä on jääneet hanskat torniin. Ydistetään myös masturbointiin.
Termospullo passi: Passiin jäänyt termospullo. Nyttemmin fossiilisoitunut.
Kusitorni: Ilmeiseti joskus tornista on laskettu vettä.
Pussihousu Elviksen pelto: Pellon on joskus omistanut isäntä, joka oli mieltynyt pussihousuihin suave kampaukseen.
Purukasa passi: Purukasa jo horsmittunut.
Oksennus passi: näitä syntyy peijjaisten jälkeen.
Kortokimäki: aikamies pojat ovat löytäneen levähdysalueelta käytettyjä kondomeja. Nimi myöhemmin siistitty perhesuunnittelu mäeksi.
Olen ehdottanut, että passipaikat voitaisiin priorisoida päihde - ja erootiika peräisten otsakkeiden alle.
Kaiken kaikkiaan passien omat nimet on kultuurillinen rikkaus. Tosin uudelle jäsenelle kiusallisia. _________________ Ammuin ohi ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
metsäamatööri Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2005 Viestejä: 189 Paikkakunta: Merikarvia
|
Lähetetty: 09.12.2007 20:16 Viestin aihe: |
|
|
Nää onki hauskasia. Laitetaan lisää.
Naistenlehtien levike: Joskus 80-luvulla paikalta löydettiin nippu naistenlehtiä.
Ryöstömurhaajan levike: Saanut nimensä vieressä verstasta pitävältä korjaamoyrittäjältä, jonka hintatasoon kaikki ei ole tyytyväisiä.
Kolmekuusi: Kolmihaarainen kuusi, josta on jäljellä enää näyttävä parimetrinen kanto.
Omalaatuisten nimien lisäksi uutta kaveria rassaavat paikat joilla on kolme tai neljä yleisessä käytössä olevaa nimeä. Tai sitten sellaiset, että samannimisiä paikkoja on seuran alueella useita.
Erittäin suosittuja nimiä ovat tappokivi ja kettumutka. Kaikki jalkapalloa suuremmat kivet joiden läheisyyteen on ammuttu hirvi on tappokiviä ja kaikki tienmutkat, joihin on ammuttu kettu, on kettumutkia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kuras Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hei 2004 Viestejä: 107
|
Lähetetty: 09.12.2007 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Paikannimiä:
Neljäntienristeys (kaksi pelto-metsätietä ristissä)
Köysipaikka (Hirvi oli ammuttu ja joku lähti hakemaan vetoköyttä. Köysivyyhti oli oikean olkapään yli ja vasemman kainalon ali. Toinen hirvi tuli ja kivääri kiikareineen ei sopinut olkapäälle ajoissa. Hirvi meni. Paikalle tuntematon kiusanhenki toimitti köydenpätkän lähes oksattomaan mäntyyn.)
Rautaportti (Taisi olla vieläkin)
Transittilinja (En muista onko autoromu vielä siellä. Nimi on)
Runkkuunen. (Paikalla on kerrottu olleen sen niminen torppa. Usein syksyn metsästys aloitetaan sieltä).
Lankalinja. ( Puhelinlinja joskus on ollut, en kylläkään ole nähnyt, tokko enää on sitä linjaakaan)
>>Kuhna
Puhuit LA:sta. Porukallamme on melko hyvä VHF-varustus, olen itse sitä ilman. Yksi töppö tuli, ja loppusyksyksi sain lainavehkeen.
Puhuttiin Gsm- joukkopuheluista pät-pät VHFien korvaajaksi. GPS- koiratutkat näyttävät toimivan erinomaisesti. Näistä asioista olisi joku yhteenveto paikallaan nykytilanteesta ja uusista mahdollisuuksista.
Mieluummin kuitenkin omassa ketjussaan ei täällä, vaikka passipaikkojen liikkuvuuteen vaikuttavatkin.
Viimeinen muokkaaja, Kuras pvm 10.12.2007 18:07, muokattu 3 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|