Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20527 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.09.2004 08:20 Viestin aihe: |
|
|
Jumankeuta, että tuli hieno
Näitä ei oo kyllä toista, luojan kiitos...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
280880 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 13 Elo 2004 Viestejä: 35
|
Lähetetty: 13.09.2004 09:23 Viestin aihe: |
|
|
Prototyyppi siis valmis! Taisi olla tuo kaulan/pään muotoilu se vaikein..
No, nyt sit odotellaan kokemuksia tositoimista. _________________ Kova kovaa vasten!!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 13.09.2004 12:09 Viestin aihe: |
|
|
Siipeen kannattaa vielä maalata siipipeili, se on oleellinen tunnistusmerki linnuille. Olen asentanut Robosorsan lähemmäs vettä pohjaan painetun kepin päähän ja yleensä aivan veden pintaan. Tuo vekonmerkki on tietysti hyvä paikassa, jossa ei voi painaa keppiä phjaan.
Robo näytti jälleen eilen tehonsa: kaksi heinuria ja yksi telkkä kahdesta tilanteesta. Molemmilla kerroilla linnut tulivat taas matalalla veden pintaa ja laskivat suoraan kuville ilman kunniakierroksia. Tähän mennessä ei vielä ainuttakaan tyhjää reissua . Ikävä puoli on, että lentoonammuntataidot alkaa rapistumaan tällä menolla . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20527 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 13.09.2004 15:00 Viestin aihe: |
|
|
Kaaveen rakennus eteni silläviisiin, että lämmittelin hieman kosanilla kaulaa, ja ajattelin venyttää sen ”laskeutumismittaan”, vaan eipä onnistunut.
Pitkäkaulaisen laskeutujan tein lämmittämällä kuvan perää ploosarilla ja painamalla sen lysyyn. Tuo pitkäkaulaisuus saatiin aikaan sahaamalla kuvasta köli pois ja tekemällä siitä kaula. Hieman kuumennusta ja parilla ruuvilla osat yhteen.
Kylkeen reikä ja siipimoduli paikalleen.
Samoin reikä tuota kiinnityskepakkoa varten.
Kuva oli mukana tositoimissa lauantaina, joka oli merellä jo hieman tuulisempi aamu. Havaintoina voisi sanoa, että kuva longertelee tuulessa verkonmerkinnokassa mukavasti. Siipimoduli ei pelaa kunnolla, siivet pyörii lähinnä silloin kuin huvittaa.
Siipien tiimoilla on kovin tuotekehitys edessä. Noiden propellien pitäisi olla ehkä jonkinlaiset spiraalimaiset. Nykyisellä muodolla ei säännöllistä pyörimistä tapahdu. Olisi jollain ehdotusta, mistä saisi kopaistua hyvät ja ”pyörivät siivet”?
Kävin jo Bebekin sivuilla surffailemassa, DC moottori näkyi löytyvän huikeaan euron hintaan. Kehitysversio V3 on ehkä sitten moottorimodulin rakentaminen ja asennus:
- Lattaparisto
- Euron moottori
- Sorvatut välityspyörät
- Gummilenkkiveto
- Asennuställinki noille
Ja HALAVALLA
Lauantaina lento oli merella tosi onnetonta. Mantereelta lähestyi todella korkealla yksinäinen haapana. Pillityksen jälkeen haapana veti jättiläismäiset syöksyt ja yli propellikuvan. Ja ei muutakuin kunniakierros ja uusi ylilento propellikuvan päältä.
Olimme jättäneet tuon propellirumiluksen hieman kauemmas kytispaikastamme ja haapana jäi ampumatta. Muut kuvat olivat propellisorsan ja passipaikan välissä.
Jälkikäteen ihmettelimme, että pelottiko vai houkuttelikohan tuo mystinen teelmys haapanaa…
Sellainen kutina munaskuissa on, että jos siipien pyörimisongelman saa ratkaistua, niin kuvatus saattaa olla ”melko kurko”. Ainakin se säpsäytti muutamankin kerran, kun esimerkiksi kiikareilla tarkkailee maisemia ja kiikarit sattuu kääntymään siten, että propellisorsa ilmestyy yllättäen heilumaan näkökenttään . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MAX52 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 11 Hei 2004 Viestejä: 15
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
basic
Liittynyt: 09 Syy 2004 Viestejä: 2 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 13.09.2004 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Tässä pari kuvaa värkkäämästäni "siipisorsasta". Materiaalina puolikas muovinen sorsankuva, leppäpölkky ja mehukanisterista leikatut lärpykät. Siipien liikkeet eivät ole kovin laajat, joten houkutusteho ei varmaankaan ole paras mahdollinen, mutta on on silti tyhjää parempi!? Kuvan profiilia täytynee vielä muokata sekä väritystä tietysti.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mehtäeki Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 462 Paikkakunta: Joensuu
|
Lähetetty: 14.09.2004 10:43 Viestin aihe: |
|
|
Tässä oma versio lentävästä sorsankuvasta.
Rakensin lopulta moottoriversion kun ei saanut siipiä pyörimään tuulenvoimalla tarpeeksi herkästi.
Siipiä pyörittää PC:n tuulettimien moottorit.
Siivet on tehty jonkun marjasankon kannesta ja sorsa vuoltu puupalikasta.
Kenttätestiä en tuolla ole vielä tehnyt kun ei ole omistuksessa autonakkua pienempää akkua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20527 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.09.2004 11:30 Viestin aihe: |
|
|
Matin linkeissä oli hyviä ideoita siiviksi, joskin toteutus kotikonstein ehkä hieman hankalaa. Epäilin itsekin tuon oman prototyypin toimivuutta, koska siivet ovat symmetriset, tuohan tarkoittaa sitä että tuulen voimalla toinen siiven puolisko puolellaan jarruttaa samalla kuin toista tuuli tuuppaa pyörimissuuntaan. Noita kaupan tuulikuvia kun katsoo, niin selvästi siivet ovat puoleltaan epäsymmetriset ja taivutetut.
Seuraavana täytyy varmaan poiketa Bebekissä ja hakea jonkinmoisia komponentteja. Konesorsassa itseä askarruttaa, jaksaako pieni DC moottori ylipäätään pyörittää siipiä ja jos jaksaa, niin kauanko patterissa piisaa potku.
Eräänlainen haaste on sekin, kun koittaa houkutushässäkän hintaa pitää noin 10e korvilla poislukien tuon kaaveen ja verkkosalon hinta.
Propellisorsa tositoimissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Enemmän, nopeammin! Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Huh 2004 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 14.09.2004 12:17 Viestin aihe: Styroksisiivet? |
|
|
Käys Lahtinen RC-lennokkisivuilla katsastamassa. Harrastajat rakentavat styroksista ja muista foam- materiaaleista vaikka minkälaisia tekeleitä.
Perusidea on, että kuumalangalla foamista saa muotoiltua haluamansa profiilin, joka jäykistetään tarvittaessa rimalla. Foam -materiaali on kevyttä ja siihen saa muovailtua "oikean" profiilin pelkkää kansiomuovia tarkemmin.
Perusmuotona vaikka: melko loiva " ~ " -profiili. Yhdestä foam -levystä saa noita profiileja toimivan proton jälkeen vaikka kokonaiseen robosorsalaivueen tarpeisiin. Toinen vaihtoehto on tehdä perinteiset siipikaaret ja päällystää ne vaikkapa Depron-nimisellä eristysmateriaalilla.
Moottorina voi sitten käyttää bebekkiltä hankittua halpismosaa, vaikka kännykän värinäakusta riivittyä kevytmoottoria tai cd-aseman "tehokonetta".
Depron-rakentelun perus-idea käy täältä ilmi:
http://www.pivota.fi/rcflyg/pikunikke/
"Hitec" siipiprofiilien leikkausta:
http://htklx2.htk.fi/~boozeman/rcstuff/foamomatic.html
Ja tässä muuten vaan mallailukamaa:
http://www.ilmailuliitto.fi/lennokki/lehti/2003/2/3.html
http://www.webx.dk/rc/depron.htm
http://www.rc-harrastus.com
Ja vielä "Ornitopher -kamaa" eli linnun lailla lentäviä malleja, joista voisi matkia tuon siipien oikean läpsyttelyn:
http://www.ornithopter.org/store/ff.html
Ja mekanismin idis käy ehkä tästä ilmi:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 14.09.2004 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Tuollainen tuulella pyörivä sorsa pitää olla niin asennettu, että se pääsee keppinsä nokassa kääntymään tuuleen, muuten siivet eivät kunnolla pyöri. Siiven profiilin poikkileikkauksessa pitää olla S-muotoa, se on helpoin tapa tehdä pyörivä siipi ilman aerodynamiikan suurempaa tuntemista . Jotta siivet saisi pyörimään kaikilla tuulen suunnilla ja sorsan asenettua kiinteästi, pitäisi siiven pyöriä pystysuoran akselin ympäri ja siiven profiili voisi muistuttaa Savonius-roottoria (vertaa vanhojen puuvaunujen tuuletusventtiili).
Oma käsitykseni tuulessa pyörivistä kaaveista on, että ne eivät toimi kunnolla kuin ehkä meriolosuhteissa. Järvillä parhaaseen aikaan on yleensä aika tyyni.
Tuossa RoboDukissa on 6V suljettu lyijyakku, muistaakseni 6 Ah, muistelen vain, että laturi oli 600 mA. Näitä akkuja löytyy ainakin ammattikäyttöön tarvikkeita myyvissä liikkeissä. Kaukomarkkinat tuo ainakin vastaavia Panasonicin akkuja, sieltä voi tiedustella jälleenmyyjää. Robon akku riittää ainakin reilusti yli kahden tunnin pyörittelyyn. Moottori on suoraan kytketty siipiin, mutta siinä ei ole mitään tyyppikilpeä, josta selviäisi tehot tai valmistaja. Soravetoinen on toiminnan kannalta yksinkertaisin.
Homma kannattaa rakentaa siten, että akun saa ladattua sitä irrottamatta.
Siiven muoto tietysti vaikuttaa sen vastukseen ja siten virrankulutuksee. Terävän kolmion muotoinen, suora ja vähän tyylitelty siipi lienee aika hyvä vastuksenkin kannalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Enemmän, nopeammin! Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Huh 2004 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 14.09.2004 16:31 Viestin aihe: Mites tällainen |
|
|
Piirtelin aikani kuluksi tollasen. Mitään takeita toiminnasta ei ole, mutta ehkä tämä innostaa jotain kokeilemaan. Vanhan kaaveen runko käy, siivet jostain melko kevyestä, mutta jäykästä matskusta. Sorry isokokoinen kuva!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 14.09.2004 17:16 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni tuossa Robo-sorsassa ei houkutus perustu luonnonmukaisuuteen, vaan nimenomaan näkyvyyteen ja huomion herättämiseen. Jokainen 'kokenut' metsästäjä tietää, miten linnun siiven alapuolen väläys silmänurkassa nostaa pulssia. Samalla tavalla Robo kiinnittää sorsan huomiota. Oleellista on nimenomaan sen siiven alapuolen 'välähtäminen' ei siiven luonnonmukainen liike.
Siiven alapuolta pitäisi siis väläytellä mahdollisimman paljon. Pyörivä siipi, jossa alapuoli on valkoinen ja yläpuoli harmaa+siipipeili on pyöriessään aika hyvä kompormissi. Riittävän luonnonmukainen, mutta väläyttää siiven alapuolta korostuneesti.
Jos mennään luonnon mukaisempaan ratkaisuun, niin siiven pitäisi liikkua pituusakselinsa ympäri 180 astetta edes takaisin ja näyttää valkoista alapuolta eteen ja taakse. Yhtä hyvin se sitten voisi pyöriäkkin Tuossa 'Enemmän,nopeammin' teknisesti hienossa ratkaisussa on mielesäni se vika, että tärkein huomiota herättävä osa ei näy juuri minnekkään. Jos siipi pisteään taas liikkumaan niin, että valkea alapuoli osoittaa eteenpäin eikä alas, niin menetetään takaa päin tulevien sorsien tehokkaampi houkutus eli 50% sektorista.
Sorry, 'Enemmän,nopeammin', ratkaisu oli kyllä teknisesti hieno |
|
Takaisin alkuun |
|
|
manitoba Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Tou 2004 Viestejä: 171 Paikkakunta: oulu
|
Lähetetty: 14.09.2004 17:23 Viestin aihe: Tässä vielä yksi vaihto ehto |
|
|
Kyllä meitä pelle pelottomia riittää,no tässä yksi vaihto ehto vielä lisäksi joka toimii hyvin.Etsi jostain kirpikseltä vanha radioohjattava auto ja ottaa siitä koneiston irti takapyörineen ja irrottaa renkaat ja laittaa sen sorsan sisälle. Siihen pitää vaan nyt laittaa siivet että viilaa pienen kolon siihen akseliin johon sitten saa siiven laitettua samalla lailla kuin tehdas tekosessa,Tämän robon hyvä puoli on myös että saat myös sen toimimaan kaukoohjuksella eräs pojan kaveri oli tehnyt sellaisen ja toimi hyvin tuolla merellä siinä ne räpsyttivät vierekkäin eikä tarvinnut hävetä yhtään tehdas tekoselle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Enemmän, nopeammin! Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Huh 2004 Viestejä: 36
|
Lähetetty: 14.09.2004 17:27 Viestin aihe: |
|
|
jäin siis suoraan kiinni... myönnetään, en ole metsästäjä...
No itseasiassa pyörivä siipi on paljon helpompi toteuttaa, eikä siihen välttämättä tarvita mitään moottoria. 70-luvulla oli lasten hittileluna amazing rotaflier, eräänlainen leija, joka oli styroksista tehty kahden n. 30 asteen kulmaan asetetun ja keskeltä akseloidun (muistinvaraisesti) "~" -profiiliin perustuva leija.
Sama idea voisi toimia myös sorsassa, mutta tätähän Lahtinen ja kumppanit ovatkin jo protoilleet. Se styrox tai muu kevyt materiaali ei vain taida olla tarpeeksi kenttäkelpoista kestävyydeltään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
eero Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 4379 Paikkakunta: päijät-häme
|
Lähetetty: 14.09.2004 21:11 Viestin aihe: |
|
|
paras kuva tulee ammutusta sorsasta jonka kuivattaa ja täyttää uretaanilla ja lakkaa sulat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|