OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Renkaat lumelle
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 21438
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.01.2008 23:52    Viestin aihe: Renkaat lumelle Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaahan kokemuksia, että mitkä olisi parhaat mahdolliset renkaat hinta/laatusuhteeltaan neliveto lava-autoon lumikelille? Aivan sama millaiset on ajaa tiellä, kunhan olisi mahdollisimman hyvät paksussa hangessa. BFGoodrich:n all-terrainta on kehuttu mutta nuukaa hinta kirpaisee. Entä onko mud-terrain mahdollisesti paree lumella? Miten löytyykö halvemmista pinnatuista hyviä vaihtoehtoja, esim Insa-sahara? Itsellä kun ei ole kokemusta muuta kuin henkilöauton lähes sakkorenkaista. Laughing Ei viitsisi ostaa sikaa säkissä, joten apuja kaivataan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaurajyrä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2006
Viestejä: 214
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 07.01.2008 00:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä Jeepissä jo toinen sarja Nokian Hakkapeliittaa koossa 235/75 15.
Mielestäni ovat erittäin hyvät renkaat kaikessa muussa paitsi paksussa sohjossa (johtunee leveydestä). Renkaat ovat yllätyksettömät ja tuntee persnahassa millon mennään pidon äärirajoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 07.01.2008 01:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaha,se tuhola ampuu kaikki teeret tänä talvena.....osta sukset Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 07.01.2008 01:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaurajyrä kirjoitti:
Itsellä Jeepissä jo toinen sarja Nokian Hakkapeliittaa koossa 235/75 15.
Mielestäni ovat erittäin hyvät renkaat kaikessa muussa paitsi paksussa sohjossa (johtunee leveydestä). Renkaat ovat yllätyksettömät ja tuntee persnahassa millon mennään pidon äärirajoilla.
huonosti Hummerissa toimii Embarassed Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyräys
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 3171
Paikkakunta: SS

LähetäLähetetty: 07.01.2008 01:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelläni on BFG mud terrain renkaat alla tällä hetkellä ja menee hangessa hyvin. Koko on 265/65/16.
Ei ole noilla ollut ongelmia mennä umpihangessa, normi Gislavedilla ei pitkälle päässyt lumista metsätietä.
Pärjää myös hyvin maantiellä, hiukan jarrutuksia kun ennakoi. Eikä ole mikään paha ääninen pelkällä asfaltilla.

_________________
Save a tree - eat a beaver
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2237
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 07.01.2008 03:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä on hoijakassa 33x12,5 kokoiset edessä cooperin allterraintyyppiset discoverer:t ja takana hankookin mutikkatyyppiset. Etuset pitää jäätiköllä marginaalisesti paremmin, mutta mutikka toimii lumessa 100/0 paremmin. Ja tiellä kummatkin erinomaisen huonot. Hyvin tuli hirvet mettästä vedettyä. Varmastikin kaposemmat olis paremmat ihan lumiajoon. Jos ei tieominaisuuksilla ole mitään merkitystä kohtuuhintaiset oikein lillukkamutaan tarkoitetut olis Fedima trial ade:t esim 35x10,5. Vois kenties toimiakin lumessa.
Täältä esim:

http://www.offroadtarvike.fi/renkaat_fedima.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 07.01.2008 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutiaisesta talvirenkaana (omia mutuja 215x75x15 BFG:tä):

Talven tai kaksi se toimii jotenkuten myös liukkaalla ja nuoskalumessa.

Kun se parin vuoden päästä on kovettunut, se ei pidä minkään vertaa liukkaalla tiellä.
Eli siis esim. normaalilla auratulla tiellä.
Taikka nuoskalumessa sen jälkeen kun pyörä on pyörähtänyt tyhjää ja renkaan alla lumi on pakkautunut iljanteeksi.

Itse pidän teille painottuvaan yleiskäyttööni huomattavasti parempina (ja siis käytän) 4mm pinnalla olevia, ikuisuuden vanhoja hakkapeliitta 10 renkaita joissa ehkä 10% nastoista tallella.

Mutta, jos tarkoitus on edetä pakkaslumessa jossa ei ole pelkoa että pohja on jäätä, niin kyllä mutiainen vie voiton...mites usein tälläistä onkaan?

Lisää asiasta, joskin offroad painotteisesti:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=22270
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5068
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5552

Mutta jos ajelet vaan "kylillä", niin osta käytetyt mutiaiset ja lyö niihin rakkorin nastat? Paras vaihtoehto tai sitten mitkä vaan renkaat ja ketjut kiinteästi päälle.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 07.01.2008 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni ei kannata mutiaisilla lipsutella talvella tai edes AT BFG:llä, liukkaat on. Hakkapeliitta taas turhan arvokas. Kuin usein oikeastaan normimaasturilla metsästäjä tarvii oikeita rankkoja maasturirenkaita ja jos oikeista puhutaan niin sitten laittaa samantien Boggerit joihin saippaa uria talvipidon parantamiseksi Wink Vaikka mutiaisella metsänpuolella hieman paremmin pääsee, niin kuitenkin liukkaalla ja maantiellä ne ei ole mitään herkkua.
Mutta itsellä nyt hodarin alla 265/75-16 kokoiset linkin mukaiset renkaat. Kuvio kohtalaisen avoin jos vertaa BFG AT:hen ja lamelleja on joilla saa ilman nastojakin pitoa, mutta itselle tuli sellaiset nastoilla eikä tarvi luistella. Ko. renkaat maksaa n. 500 /sarja.

http://www.treadwayexports.com/product/merit/pdfs/avalancheLightTruck.pdf

Esim täältä niitä voi tilata.

http://www.tyremate.com/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2118

LähetäLähetetty: 07.01.2008 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo paras hinta/laatusuhde on kyllä aina vaikea paikka. Mutta mitä tuolla on tullut kaahlailtua ja kaiveltua autoa niin parhaimmaksi on osoittautunut ihan tavallinen hakkapeliitta nastoilla ja ehdottomasti mahdollisimman korkeana ja kapeana. Valitettavasti.

Valitettavasti siksi, että oishan se mukavaa kun noi leveät m+s- renkaat pelaisi kesät talvet. Ajeleehan niilläkin kun kompromisseihin myöntyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
STILH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Maa 2006
Viestejä: 361
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 07.01.2008 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

saapissa tällä hetkellä yli 10v vanhat hakkapelitat.nastat on kaikki tallella ja pintaa on riittäävästi.sillon ku on sohjokeli saa ajaa varovastisekin johtuu siitä ku kovettuneet melkolailla,normi talvikelillä hyvä ajaa.
_________________
Tikka Takoo Tarkasti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pihkat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2007
Viestejä: 4625

LähetäLähetetty: 07.01.2008 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Exclamation
_________________
Voi pihkat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 21438
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.01.2008 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hieman kaksijakoinen meininki. No täytyypä sumplia. Tämän talven taidan ajaa noilla jo nastattomilla ikuisuuden vanhoilla hakkapeliitoilla. Kyllä niillä sen pääsee mitä tänävuonna meille lunta tulee. Pääsee vähä muutenkin perstuntumaan mikä neliveto on lumessa. Tähän asti henkilöautomiehelle tuo neliveto on ollut täyttä amerikkaa! Razz Tuntuu ettei sitä saakkaan kiinni, oli renkaat mitä tykkää.. Mutta eiköhän se "murffin nelivetolaki" iske meikäläisellekkin vielä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 08.01.2008 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Usko pois, olin itse aivan samassa tilanteessa pari vuotta sitten.
Mutikoilla ja at:lla pärjää kyllä liikenteessäkin kun muistaa koko ajan niiden liukkauden, mutta maantienopeuksissa et ehdi tekemään mitään kun ne päättävät lähteä. Eli todella rassaavaa miettiä niitä koko ajan. Ja vaarallista itselle ja kanssaihmisille.
Uskoisin että kevyt peräisessä avolavassa tämä vain korostuu.

Osta ketjut takarenkaisiin.
Älä osta niitä kuitenkaan biltemasta (kuulopuheiden mukaan).
Kohtuulliset kokoluokassa 235/75/15 maksavat n. 70€.
Ne laittaa päälle muutamassa minuutissa kun eteen sattuu lumisempi pätkä, ja niillä mennään paljon pidemmälle kuin mutikoilla. Ja tullaan ehkä vielä poiskin.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 08.01.2008 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä talvirenkaat kannattaa olla turvalliset ensisijaisesti tiekäytössä. Mutiaiset on melko liukkaat tamppautuneella lumella tai jäällä Suomen tiestöllä. No Etelässä on harvinaista, että päätiet ovat lumessa pitkään.

Hyvät talvirenkaat ja lumeen offipalsta.comillakin suositut kunnon ketjut: http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm

Biltema ketjut ovat ihan kohtuulliset perheautoon kerrostalon parkkikselle, mutta katkeaminen todennäköistä mettäkäytössä..

Tuolla on renkaita kohtuu hinnalla www.rengasonlin.com. Itse suosittelen nastoitettavaa "Kenraali Kourijaa" eli General GRABBER AT2. Jos tarvetta ei ole kovin rankkassa maastossa ajelu, niin perus talvikiekko on hyvä. Noin AT renkaat kestävät vaan paremmin teräviä kivi jne.
General Grabberistä on juttua tuolla lisää: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=45202

Myös Cooper Discoverer M+S on suosittu 4x4 autoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pjtk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 199
Paikkakunta: pirkanmaa

LähetäLähetetty: 08.01.2008 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ite oon sitä mieltä, että talvirenkaaseen kuuluu lamellit ja nastat. Etenkin jos yhtään on epäilystä, että jäisellä pohjalla joutuu ajaan. Ite oon talvikelillä päästellyt lapikkailla 35/10,5 ja swamppereilla 36/12,5. On oikeesti tuskasta/vaarallista ajaa niillä talvi liukkailla. Eikä noiden nappularenkaiden pito päätä huimaa lumellakaan. Juurikin suojakelillä/suojalumella onnistuin lapikkailla sutaseen itteni kiinni auraamattomalle tasaiselle metsäauto tielle. Kaveri tuli pajerolla jossa muistaakseni oli 205/80 16 hakkiset alla nyppään pois. Viime talvena ajelin kaverin cruiserilla missä 215/75 16 talvirenkaat alla auraamattomia metsäauto teitä. Oli kummalista kun ei tarvinnutkaan ajaa niin hapella niinkuin nappularenkaalla tuppaa käymään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 1 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com