Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 11.01.2008 12:00 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Lainaus: |
3- vetosia on maastureissa vakiona! Laughing |
Itseasiassa lähes kaikki citymaasturit ovat kaksivetoisia. Yksi raapii edestä, yksi takaa. Perissä kun ei ole lukkoja. |
Kyllä, näin on.
Tarkoitin MAASTUREITA, en citymaastureita.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 11.01.2008 12:10 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | Lainaus: |
3- vetosia on maastureissa vakiona! Laughing |
Itseasiassa lähes kaikki citymaasturit ovat kaksivetoisia. Yksi raapii edestä, yksi takaa. Perissä kun ei ole lukkoja. |
Kyllä, näin on.
Tarkoitin MAASTUREITA, en citymaastureita.. |
Jep, näin on. Pitäisi olla lukko sekä keskitasauspyörästössä, että molemmissa perissä jotta raapisi tasan just samalla tavalla joka nurkasta.
Subarulla ja Audilla (ja joissin vw:ssa) on kuitenkin nelivetojärjestelmä, joka jakaa vetoa pitävälle pyörälle. Nämä ovat sitten jo ihan ehtapelejä. Bemarin uusi järjestelmä lienee myös ihan fiksu. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 11.01.2008 19:15 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Subarulla ja Audilla (ja joissin vw:ssa) on kuitenkin nelivetojärjestelmä, joka jakaa vetoa pitävälle pyörälle. Nämä ovat sitten jo ihan ehtapelejä. Bemarin uusi järjestelmä lienee myös ihan fiksu. |
Freelanderissa on Haldex monilevykytkin, kun toisissa on tavallinen monilevykytkin. Haldex on esikiristetty joten Freelander on aina liikkeelle lähdettäessä nelivetoinen ja vasta vauhtiin päästyään kytkee takapään pois päältä. Jos tie muuttuu liukkaaksi ja auton etupään lyödessä tyhjää 15 astetta kytkeytyy takapaa taas päälle. Veto ohjataan aina vetäville pyörille 1-4. Liikkeelle lähdettäessä auton etupää ei kaivaudu pehmeällä pohjalla maahan kuten monilevykytkinautot saattavat tehdä.
Miettikääpä minkä verran on 15 astetta, se on hyvin vähän jolloin takapää kytkeytyy liukkaalla kelillä päälle. Tuota ei edes ajettaessa huomaa milloin se tapahtuu. Liikkeellä lähtö jäältä tai lumesta on kuin tykin piipusta, kaikki renkaat vetää heti.
Niin, auto ei jää myöskään ristiriipuntaan, tekstattu on! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
valaisija Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Jou 2004 Viestejä: 1158 Paikkakunta: north side
|
Lähetetty: 11.01.2008 19:40 Viestin aihe: |
|
|
Ei tuo paljoa maasto-ominaisuuksia paranna. Ajo- ja käyttömukavuutta sitäkin enempi. _________________ Muista Matti Vanhasen asevastaisuus! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 11.01.2008 21:35 Viestin aihe: |
|
|
jarih kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | Subarulla ja Audilla (ja joissin vw:ssa) on kuitenkin nelivetojärjestelmä, joka jakaa vetoa pitävälle pyörälle. Nämä ovat sitten jo ihan ehtapelejä. Bemarin uusi järjestelmä lienee myös ihan fiksu. |
Freelanderissa on Haldex monilevykytkin, kun toisissa on tavallinen monilevykytkin. Haldex on esikiristetty joten Freelander on aina liikkeelle lähdettäessä nelivetoinen ja vasta vauhtiin päästyään kytkee takapään pois päältä. Jos tie muuttuu liukkaaksi ja auton etupään lyödessä tyhjää 15 astetta kytkeytyy takapaa taas päälle. Veto ohjataan aina vetäville pyörille 1-4. Liikkeelle lähdettäessä auton etupää ei kaivaudu pehmeällä pohjalla maahan kuten monilevykytkinautot saattavat tehdä.
Miettikääpä minkä verran on 15 astetta, se on hyvin vähän jolloin takapää kytkeytyy liukkaalla kelillä päälle. Tuota ei edes ajettaessa huomaa milloin se tapahtuu. Liikkeellä lähtö jäältä tai lumesta on kuin tykin piipusta, kaikki renkaat vetää heti.
Niin, auto ei jää myöskään ristiriipuntaan, tekstattu on! |
Kyllä sen huomaa, jos keskitasauspyörästön paikalla on joku korvike. (Haldex tms.) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tms Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Mar 2004 Viestejä: 460
|
Lähetetty: 11.01.2008 22:04 Viestin aihe: |
|
|
Suzuki sx 4? Pikku auto 4x4 ja luvataan 4 wd lukkoon!'
Myyjät antavat ympäripyöreitä kommentteja
Muuta,jos on jotain kerrottavaa sutsukin 4 wd,niin avaudu!
Kaikki tieto on tervetullutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 11.01.2008 22:12 Viestin aihe: |
|
|
Repesorsa kirjoitti: | Kyllä sen huomaa, jos keskitasauspyörästön paikalla on joku korvike. (Haldex tms.) |
Toi on kyllä totta, kommenttini oli ohi topikista, joka liittyy täysverisiin maastureihin. Lähinnä vertailuni liittyi näihin korvikkeiden erilaisuuksiin, niistäkin kun joku nousee ykköseksi Omassa valinnassa ei ollut epäselvää:
- oikean maasturin hinta nousi 5000 euroa vuoden vaihteessa
- korvikkeen laski lähes 3000 euroa
- ajan yli 30000 km vuodessa _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 11.01.2008 23:42 Viestin aihe: |
|
|
jarih kirjoitti: |
Freelanderissa on Haldex monilevykytkin, kun toisissa on tavallinen monilevykytkin. Haldex on esikiristetty joten Freelander on aina liikkeelle lähdettäessä nelivetoinen ja vasta vauhtiin päästyään kytkee takapään pois päältä. Jos tie muuttuu liukkaaksi ja auton etupään lyödessä tyhjää 15 astetta kytkeytyy takapaa taas päälle. Veto ohjataan aina vetäville pyörille 1-4. Liikkeelle lähdettäessä auton etupää ei kaivaudu pehmeällä pohjalla maahan kuten monilevykytkinautot saattavat tehdä.
Miettikääpä minkä verran on 15 astetta, se on hyvin vähän jolloin takapää kytkeytyy liukkaalla kelillä päälle. Tuota ei edes ajettaessa huomaa milloin se tapahtuu. Liikkeellä lähtö jäältä tai lumesta on kuin tykin piipusta, kaikki renkaat vetää heti.
Niin, auto ei jää myöskään ristiriipuntaan, tekstattu on! |
Niin tämä koskee uutta landeria, vanhemmissa on tavallinen visko.
Minä vuonna on muuttunut, en tiedä?
Tämä viskokin oli muuten "esijännitetty". Usein se lisäksi jännittyy lisää niin paljon että sen joutuu vaihtamaan...=P _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2232 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 12.01.2008 02:31 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | noniin kirjoitti: | Sinänsä sama mistä johtuu mutta mielestäni on aika hanurista markkinoida autoa "nelivetona" jos tekniikka on kuitenkin puutteellista. |
Ja noita "jatkuvalla nelivedolla" markkinoituja on aika paljon.. täysin nelivetosta autoa ei ole kaupasta suoraan saatavana.
3- vetosia on maastureissa vakiona!
Tossa on video missä on testattu citymaastureita.
http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
Asiaa tulee lopussa! Mäen nousussa erot alkaa selviään..
Ei oikein vahvasti mee niillä malleilla, joilla voimaa siirretään pyörältä toiselle jarrujen avulla! |
Hieman pistää epäilyttämään tommoset "testit", missä lukee heti alussa subaru vs all others. On nimittäin pikkusen helppo muokata tuloksia etukäteen sopivaan suuntaan. Laitetaan vaan muihin katurenkaat ja suparuun vähän karkeampi kuvio. Eipä kyllä kovin vakuuttavalta näyttänyt minkään auton meno. Oikealla maastoautolla ei olisi ollut missään testissä minkäänlaisia vaikeuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
standard Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Lok 2006 Viestejä: 510 Paikkakunta: vakka-suomi
|
Lähetetty: 12.01.2008 09:36 Viestin aihe: |
|
|
on noi aika hupaisaa katteltavaa kun kotipuolessa muutama hj60 ollu niin on ne sentaa maastureita sekä yks 92vm pajero. Paljon pahemmissa paikoissa ite ajellu noilla meitin maastureilla ja aina pois päässy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 12.01.2008 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Tämä se on yksi www:n ongelmista. Lähdekritiikki. Minkä tahansa lähteen käytössä on aina kysyttävä kuka, miten, miksi ja kenen tilaamana tai rahoittamana. Edellä käytetyn lähteen luotettavuustaso lähenee kyllä nollaa. En nyt ota kantaa tämän nimenomaisen testin autojen (keskinäiseen) paremmuuteen. Yhdelläkään en ole maastossa ajanut. Ja aika vähän cityssäkin.
Alkuperäiseen kysymykseen voisin vastata sen että vajavaisen kokemukseni perusteella ainakin Hj60 on maastossa aivan uskomaton laite. Maantiellä vaatii vaan jotkut muut alle kuin monsterimutamunkit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 12.01.2008 13:49 Viestin aihe: |
|
|
Täytyy muistaa että maastoautoistakin puhuttaessa eri mallit ovat vain eri ominaisuuksien kokonaisuuksia. Toisten ominaisuudet sopii paremmin johonkin toiseen kuin jonkin toisen. Termistö sinällään ei muuta autoa miksikään muuksi mikä se on..
Mulle täysverisen maasturin tarve rajoittuisi pariin kertaan vuodessa, nyt vain sinne ei ajeta jos sellainen paikka tulee. Nykyisellä pelillä pääsee sinne mihin pitääkin ja poistulokin onnistuu varmemmin mitä "perusyksvetoisella". Itseasiassa arvostan todella paljon autossa, nelivetoisuudessa, vai pitäisikö sanoa monivetoisuudessa, liukkaan kelin ajo-ominaisuuksia. Suurin osa kilometreistä kertyy kuitenkin maanteillä, eikä kehnoille metsäautoteillekkään meno huoleta kun sen aika on.
Kyllä, haikailen kuitenkin myös siitä täysverisestä.. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
V_P_K Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Hei 2005 Viestejä: 382 Paikkakunta: Väylänvarsi
|
Lähetetty: 13.01.2008 14:27 Viestin aihe: |
|
|
Tässä olis lukemista jos murre on tuttu. Vaatii aikaa ja tupakkia ainakin omalla tekniikan sanastolla...
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm
Omassa Subarussa on jatkuva 2-veto, visko viskoo voimaa kokoajan eteen ja taakse. Nyky sitymaasturit ovat etuvetoautoja, polttoaine on liian kallista hukattavaksi taka-akselille.
Nelivedossa pitää saada pitkittäisakseli ja molemmat poikittaiset lukkoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 13.01.2008 20:32 Viestin aihe: |
|
|
V_P_K kirjoitti: | Tässä olis lukemista jos murre on tuttu. Vaatii aikaa ja tupakkia ainakin omalla tekniikan sanastolla...
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm
Omassa Subarussa on jatkuva 2-veto, visko viskoo voimaa kokoajan eteen ja taakse. Nyky sitymaasturit ovat etuvetoautoja, polttoaine on liian kallista hukattavaksi taka-akselille.
Nelivedossa pitää saada pitkittäisakseli ja molemmat poikittaiset lukkoon. |
Mikähän moinen vajaa vetoinen Subaru on? Legacy?
Viimeinen muokkaaja, LG1 pvm 13.01.2008 20:53, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 13.01.2008 20:34 Viestin aihe: |
|
|
V_P_K kirjoitti: | Tässä olis lukemista jos murre on tuttu. Vaatii aikaa ja tupakkia ainakin omalla tekniikan sanastolla...
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm
Omassa Subarussa on jatkuva 2-veto, visko viskoo voimaa kokoajan eteen ja taakse. Nyky sitymaasturit ovat etuvetoautoja, polttoaine on liian kallista hukattavaksi taka-akselille.
Nelivedossa pitää saada pitkittäisakseli ja molemmat poikittaiset lukkoon. |
Mikähän moinen vajaa vetoinen Subaru on? Legacy?
edit: mitähän näitä postauksia näin tuplana tulee.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|