Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 03:41 Viestin aihe: |
|
|
Eiköhän se Ase-lehden jutun kirjoittaja saanut tietää asiasta silloin kun häntä kuultiin asian esitutkinnassa 7.11.2002 (Myyrmannin tapauksen) jälkeen. Tämähän ilmenee hänen omasta kirjoituksestaan.
Tämä kirjoitus tästä asiasta ja jotkut muutkin kirjoittajan kirjoitukset ASE-lehdessä toisista asioista ilmentävät kirjoittajassaan sellaista tutkivaa journalismia, että...
Oliko muuten ampuma-aselupien peruuttamisen syynä ampuma-aselain (9.1.1998/1) 67 §:n ( Lupien peruuttaminen) kohta:
" 4) luvanhaltijaa on hänen terveydentilansa taikka omaa tai toisen turvallisuutta vaarantavan elämäntapansa tai käyttäytymisensä vuoksi pidettävä sopimattomana hankkimaan tai pitämään hallussa ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia;"
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 03:46 Viestin aihe: |
|
|
Tätäkään ei sovi unohtaa kun tätä asiaa pohtii...
67 § Lupien peruuttaminen
...
2) luvanhaltija on syyllistynyt törkeään ampuma-aserikokseen, ampuma-aserikokseen tai ampuma-aserikkomukseen taikka muuhun ampuma-asetta käyttäen tehtyyn rangaistavaan tekoon;
...
103 § Ampuma-aserikkomus
Joka tämän lain vastaisesti tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) laiminlyö 22 §:n 1 momentissa, 24 §:n 1 momentissa, 89 §:ssä tai 111 §:n 1 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuuden,
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sasu Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Lok 2006 Viestejä: 3487
|
Lähetetty: 24.02.2008 12:00 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | tässä prosessissa aseiden "lainaaminen" oli se laillista tai ei, ilmeni vasta prosessin kuluessa |
Siten kuin asia on Ase-lehdessä kerrottu, minua ihmetyttää miten myymälävarkaudesta epäily voisi johtaa kotietsintään.
Vai onko normaali käytäntö, että jokaisen myymälävarkaan kotona käydään etsimässä varastettua tavaraa? Jos ei, niin mihin kotietsintä tässä keräilijän tapauksessa perustui? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
freewilly Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 17 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 24.02.2008 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Mietiskelin vaan, että yleensä näpistyksestä tms. tehdään esim. vartijan toimesta paperit kauppaliikkeessä.
Paperit lähtevät poliisille joka kutsuu kuulusteluun ja antaa sakot.
Poliisia ei aina edes oteta paikalle pl jos henkilö on ollut agresiivinen, ei pysty todistamaan henkilöllisyyttään, alaikäinen.. tms.
ja on perin merkillistä, että näpistyksen perusteella haetaan aseet pois-jotain muuta on ilmeisemmin oltava taustalla.
Erikoista on myös tapa ottaa yhteyttä ulkomaailmaan kertomalla kuulustelussa artikkelin kirjoittajan nimi ja että aseet ovat hänen hallussaan?
Vaikka eivät olleetkaan..
Tapahtuman jälkeen tarinan henkilö kirjoituksen mukaan erakoituu, eikä avaan asuntonsa ove kenellekkään.
Montako vuotta tätä ehti jatkua ennen kuin joku kiinnostui hänen terveydestään ??????
Missä olivat ystävät tuolloin?
Milloinkahan kuulemme ASE&ERÄ-lehdessä1/2008 s. 20 mainitun henkilön tarinan. "Aselupa peruttiin, koska hän oli jättänyt palauttamatta videoelokuvan..."
Muutenkin olisi mielenkiintoista kuulla näidenkin tarinoiden toinen puoli.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sasu Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Lok 2006 Viestejä: 3487
|
Lähetetty: 24.02.2008 12:51 Viestin aihe: |
|
|
freewilly kirjoitti: | jotain muuta on ilmeisemmin oltava taustalla. |
Lehdistön, monen tavallisen ihmisen ja myös virkamiehen asenne näyttää tänä päivänä olevan, että lailliset aseen omistajat ovat suuri uhka YJT:lle. Toivottavasti ei paljastu, että aseiden omistajia vähennetään järjestelmällisesti, jolloin tuo "jokin muu" syy taustalla olisikin vain aseiden hallussapitoluvat, ja ne haluttaisiin peruuttaa millä verukkeella tahansa.
Mitäs ne NRA:n löytämät poliisin toimintasuunnitelmat sanoivatkaan aselupien määrällisistä tavoitteista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 13:04 Viestin aihe: |
|
|
"Hansikkaiden vaihto" oli ilmeisesti rikoslain 28:3 §:n tarkittama näpistys. Se ei voi olla perusteena kotietsinnälle!
Sille on siis varmuudella ollut joku muu peruste!
Rikoslaki (19.12.1889/39)
28 LUKU Varkaudesta, kavalluksesta ja luvattomasta käytöstä
3 § Näpistys
Jos varkaus, huomioon ottaen anastetun omaisuuden arvo tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava näpistyksestä sakkoon.
Yritys on rangaistava.
Pakkokeinolaki (30.4.1987/450)
5 LUKU Etsintä
Paikkaan kohdistuva etsintä
1 § Kotietsintä esineen löytämiseksi
Jos on syytä epäillä, että on tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta, tai jos selvitettävänä ovat yhteisösakon tuomitsemiseen liittyvät seikat, saadaan rakennuksessa, huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai suljetussa kulkuneuvossa, joka on sen hallinnassa, jota on syytä epäillä rikoksesta, toimittaa kotietsintä takavarikoitavan tai väliaikaiseen hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantavan esineen tai omaisuuden löytämiseksi taikka muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.
...
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
freewilly Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 17 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 24.02.2008 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Niin se tiettyjen kirjoitusten perusteella näyttää olevan hurjaa toimintaa, mutta..
Valtaosa kirjoituksista on silti melko subjektiivisia näkemyksiä.
Monestako näistä asioista oikeasti tiedämme muuta kuin netti- tai lehtikirjoituksen perusteella ?
Ko. lehtiartikkelissa on juuri tälläinen ongelma- onhan se 100% totta, koska se on painettu lehteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 13:11 Viestin aihe: |
|
|
Ampuma-aselaki (9.1.1998/1)
97 § Kotietsintä
Oikeudesta päästä kotirauhan suojaamaan paikkaan ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten haltuun ottamiseksi epäillyn rikoksen johdosta taikka vaarallisen teon tai tapahtuman estämiseksi säädetään pakkokeinolaissa ja poliisilaissa.
Poliisilaki (7.4.1995/493)
16 § Vaarallisen teon ja tapahtuman estäminen
Poliisimiehellä on oikeus päällystöön kuuluvan poliisimiehen määräyksestä ja kiireellisessä tapauksessa ilman määräystäkin päästä rakennukseen, muuhun kotirauhan suojaamaan paikkaan tai kulkuneuvoon, jos on perusteltua syytä olettaa, että henkeä, henkilökohtaista vapautta tai terveyttä vakavasti vaarantava taikka huomattavaa omaisuus- tai ympäristövahinkoa aiheuttava teko tai tapahtuma on meneillään tai uhkaamassa. Lisäksi edellytyksenä on, että toimenpide on välttämätön vaaran estämiseksi tai räjähdysaineiden, aseiden tai muiden vaarallisten aineiden ja esineiden etsimiseksi ja haltuunottamiseksi.
23 § Vaarallisten esineiden ja aineiden haltuunotto
Sen lisäksi, mitä tässä tai muussa laissa säädetään, poliisimiehellä on oikeus ottaa tilapäisesti poliisin haltuun räjähdysaineet ja muut vaaralliset esineet tai aineet siltä, jonka voidaan perustellusti epäillä ikänsä, päihtymyksensä, mielentilansa tai muiden olosuhteiden perusteella aiheuttavan välitöntä vaaraa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle. Poliisin haltuun otetaan myös [räjähdysvaarallisista aineista annetun lain (263/1953)] tai sen nojalla annetun säännöksen tai yleisen tai yksittäistapausta koskevan määräyksen vastaisesti hallussa pidetyt räjähdysaineet, joista niiden hallussapitäjä oma-aloitteisesti ilmoittaa poliisille ja jotka tämä luovuttaa poliisin haltuun.
Koko esineen sijasta saadaan ottaa haltuun sellainen esineeseen kuuluva tai siihen liittyvä osa, jonka poistamisella 1 momentissa tarkoitetun vaaran aiheuttaminen voidaan estää.
Omaisuuden haltuunotosta on laadittava pöytäkirja tai tehtävä merkintä muuhun asiakirjaan.
Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten haltuunotosta säädetään ampuma-aselaissa (1/1998).
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 13:33 Viestin aihe: Hevosmiesten tietotoimistosta |
|
|
"Joku uhosi:
- Pojat puhuivat lähetin sanonen, että pataljoonan kirjuri oli sanonut, että meidät viedään Joensuuhun varuskunnaksi.
Hietanen tunsi hyvin nämä toiveiden synnyttämät huhut, joita silloin tällöin liikkui, ja hän sanoikin pilkallisesti.
-Mää taas kuulin pataljoona hevosmiähilt et me jouruta Helsinki varuskunnaks. Kaikki vanha rytky vaiheta uussi. Tule joka miähel pussihousukki. Semmotti mää kuuli. Kaikki assoi mää ain kuule."
Väinö Linna: Tuntematon sotilas, ensimmäinen luku _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 13:58 Viestin aihe: Mili 23.02.2008 19:54 |
|
|
"...Sen kummemmin ottamatta kantaa Vantaan poliisilaitoksen kykyyn tehdä diagnoosi ilman lääketieteellistä asiantuntemusta, pidän ko. tapausta erittäin varoittavana esimerkkinä."
Eikö sitä varten ole luotu oma järjestelmä?
Mielenterveyslaki (14.12.1990/1116)
30 § Poliisin toimintavelvollisuus
Tavatessaan henkilön, joka todennäköisesti voidaan määrätä hoitoon hänen tahdostaan riippumatta, tai saatuaan tietää tällaisesta henkilöstä, poliisin on ilmoitettava asiasta terveyskeskukseen. Erittäin kiireellisessä tapauksessa poliisi on velvollinen toimittamaan hänet heti terveyskeskukseen tutkittavaksi.
31 § Poliisin virka-apu
Kansanterveyslaki (28.1.1972/66)
3 LUKU Kunnan kansanterveystyö
14 §
Kansanterveystyöhön kuuluvina tehtävinä kunnan tulee:
...
Kunta on velvollinen määräämään terveyskeskuksen lääkärin antamaan poliisille virka-apua oikeuslääkeopillisen tutkimuksen suorittamiseksi elävän henkilön kliinisen tutkimuksen ja vainajan ulkonaisen ruumiintarkastuksen osalta.
Tartuntatautilaki (25.7.1986/583)
39 §
Jos lääninhallitus, tartuntatautien torjunnasta vastaava kunnan toimielin tai terveyskeskuksen tartuntataudeista vastaava lääkäri toteaa, että yleisvaarallisen tartuntataudin leviämistä ei voida muulla tavoin tehokkaasti estää, poliisin on annettava tämän pyynnöstä virka-apua.
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
freewilly Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 23 Hel 2008 Viestejä: 17 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 24.02.2008 14:06 Viestin aihe: |
|
|
Olen edelleenkin sitä mieltä, että aseita ei ole järkevää antaa lainaksi vuosikausiksi.
Vaikka laissa ei ole laina-aikaa määritelty, niin ko. toiminta varmistaa sen että kohta on määräajat ja pykälät.
Kun ystävällä menee huonosti, niin häntä on autettava silloin kun se on vielä mahdollista, eikä ihmetellä jäljestä päin..
Viitaten NRA:n pääsihteerin asialliseen kirjoitukseen aseharrastajien ikääntymisestä, niin kehoitan katselemaan harrastuskavereiden perään, jos muisti tai terveys muuten alkaa pettää.
Asia ei ole helppoa tai ongelmatonta, kun kyseessä on pitkäaikainen keräilijäystävät tms. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13177
|
Lähetetty: 24.02.2008 14:32 Viestin aihe: |
|
|
Kai näistä Kurkon parista artikkelista sekä yleensä Suomen virkavallasta tehtyjen valitusten käsittelystä eri oikeusasteissa voidaan vetää ainakin seuraavat johtopäätökset:
- Jos virkamies jotain väittää niin se on oikeuslaitoksen mielestä aina totta. Riippumatta mitä muut osapuolet sanovat tai todistavat.
- Vaikka virkamies vähän todistetusti rikkoisi lakiakin niin se ei johda virkamiehen rangaistukseen kuin poikkeustapauksissa. Viraltapanoja ei Suomessa montaa tehdä vuodessa vaikka virkamiehet noin yleisesti ottaen edustavat kansaa ja mokailevat suurin piirtein samassa suhteessa. -> Virkamiehen viraltapano edellyttää vähintään postiryöstöä tai henkirikosta. Vapaa-ajalla juopuneena tapahtunut ministeri Pekkarisen pahoinpitely tai esimerkiksi poliisiylijohdon edustajan rattijuopumus ei ole vielä mikään syy erottaa poliisia työstään tai virka-aseestaan. Sen sijaan samat tai pienemmätkin syyt kelpaavat kyllä aselupien perumiseen kansalaisilta. Ilmeisesti väkivaltaisesti käyttäytyvä poliisi ei ole vaaraksi YJT:lle mutta siviili on. Miksiköhän näin ?
- Perustuslain takaamaa kotirauhan suoja ja omaisuuden suoja ei ole kovin vahva nykysuomessa.
- Vanhuksia tai muuten viranomaisten sanaan luottavia kansalaisia viedään kuin pässiä narussa.
- AAHYn tapa huutokaupata kaikki haltuunjoutuneet aseet Riihimäellä ei takaa parasta hintaa aseista ja on siltä osin perustuslain suojaaman omaisuuden suojan murtamista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mili Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Hei 2006 Viestejä: 593
|
Lähetetty: 24.02.2008 16:23 Viestin aihe: |
|
|
Edelläolevaan hyvään yhteenvetoon lisäisin vielä (lähde HS):
Helsingin yliopiston yleisen oikeustieteen professori Kaarlo Tuori:
"Demokraattisessa oikeusvaltiossa tuomioistuinten toiminnan kansanvaltainen valvonta on ennen kaikkea julkista keskustelua päätöksistä ja niiden perusteluista."
Ja julkisen keskustelun vaientamisen en usko olevan demokratiassa kenenkään muun etu kuin sen, joka julkista valtaa käyttää tavalla tai toisella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 24.02.2008 16:59 Viestin aihe: Solifer 24.02.2008 14:32 |
|
|
Nämä asiat ovat harvinaisen tarkasti säädellyt ja ohjeistetut.
VKS:2005:1 Poliisimiehen tekemäksi epäillyn rikoksen esitutkinta
VKS:2003:2 Pakkokeino-ohje
VKS:2002:4 Ohje syyttäjän varallaolosta poliisirikosten tutkinnanjohtajana sekä pakkokeino- ja haastamisasioissa
Lisätietoja: http://www.vksv.oikeus.fi/Etusivu/VKSnmaarayksetjaohjeet/Poliisirikostenesitutkintajapakkokeinot
Pekkarisen kaatamisesta Ylläksellä ei aloiteta esitutkintaa
22.2.2008 10:09 / Martti Heikkinen / Helsingin Sanomat
...
Tapauksen tutkinnanjohtajaksi määrätty Rovaniemen kihlakunnansyyttäjä Arto Mäkinen päätti, ettei jutusta aloiteta esitutkintaa.
...
Mäkisen mukaan hänen päätökseensä vaikuttivat muun muassa se, ettei Pekkariselle aiheutunut päällekarkauksesta vammoja, eikä ministerillä ole ex-poliisimiestä vastaan vaatimuksia.
...
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Pekkarisen+kaatamisesta+Yll%C3%A4ksell%C3%A4+ei+aloiteta+esitutkintaa/1135234265078
...
Siis kun kyseessä on RL 21:7 § tarkoittama lievä pahoinpitely, joka on ns. asianomistajarikos, ei siitä voida käynnistää esitutkintaa ilman asianomistajan rangaistusvaatimusta. Esitutkintalain 3 §:n mukaan "Jos syyttäjä saa nostaa syytteen rikoksesta ainoastaan asianomistajan vaatimuksesta (asianomistajarikos), esitutkinta toimitetaan vain, jos asianomistaja on ilmoittanut esitutkintaviranomaiselle tai syyttäjälle vaativansa rikokseen syyllistyneelle rangaistusta. Jos asianomistaja peruuttaa rangaistusvaatimuksensa, tutkinta on lopetettava.
Lisätietoja: Finlex _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 25.02.2008 18:01 Viestin aihe: EUROOPAN IHMISOIKEUSSOPIMUS |
|
|
20.5.1999/63: Ulkoasiainministeriön ilmoitus Euroopan ihmisoikeussopimuksesta (Yleissopimus ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi) sellaisena kuin se on muutettuna yhdennellätoista pöytäkirjalla...
EUROOPAN IHMISOIKEUSSOPIMUS
(Yleissopimus ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi) sellaisena kuin se on muutettuna yhdennellätoista pöytäkirjalla
...
ENSIMMÄINEN LISÄPÖYTÄKIRJA sellaisena kuin se on muutettuna yhdennellätoista pöytäkirjalla
...
1 artikla Omaisuudensuoja
Jokaisella luonnollisella tai oikeushenkilöllä on oikeus nauttia rauhassa omaisuudestaan. Keneltäkään ei saa riistää hänen omaisuuttaan paitsi julkisen edun nimissä ja laissa määrättyjen ehtojen sekä kansainvälisen oikeuden yleisten periaatteiden mukaisesti.
Edellä olevat määräykset eivät kuitenkaan saa millään tavoin heikentää valtioiden oikeutta saattaa voimaan lakeja, jotka ne katsovat välttämättömiksi omaisuuden käytön valvomiseksi yleisen edun nimissä tai taatakseen verojen tai muiden maksujen tai sakkojen maksamisen.
Lisätietoja: Finlex / Valtiosopimukset / Valtiosopimukset / 1999 / 63/1999 _________________ Errare humanum est |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|