OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

McMillanin tukin petaus?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 16.04.2008 17:21    Viestin aihe: McMillanin tukin petaus? Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys,

Vaihdoin juuri yhteen vanhaan Tikka 55 :een McMillanin lasikuitutukin.

Tukki oli täysin valmiiksi koneistettu. Tukin koneistuksessa tuntuu olevan sivusuunnassa jonkin verran väljyyttä, mikä tuntuma kyllä poistuu täysin kun ruuvit on kiristetty kokonaan.

Elikkä onko kellään kokemusta siitä, hyötyyko McMillanit mitään petaamisesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 18.04.2008 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kukaan ei ole tainnut pedata lasikuitutukkia?

Ehkä sitä ei tarvitse pedata? Idea
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ripa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2004
Viestejä: 247

LähetäLähetetty: 18.04.2008 17:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin omien kokemusten ja tukkiseppä Asko Valosen mukaan McMillan drop-inkin tukit hyötyvät petauksesta.

Riippu toki siitä, kuinka tarkka koneistuskopio on ja sitä kautta kuinka hyvin istuvat. Välttämättä kaikki eivät tarvitse ja riippuu siitä haluaako aseen käyvän kumpaa MOA (minute of angle/apple).

Kokeile radalla, riittääkö tarkkuus, mutta kunnollinen petaaminen poistaa tietyn epävarmuuden välineistä. Ilmeisesti ainakin pieni henkinen epävarmuus on herännyt ja se ei koskaan auta suoritusta metsällä tai radalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 18.04.2008 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä olen jenkkifoorumeita lueskellut niin kyllä siellä ainakin petaavat tukkinsa olivat ne puuta, laminaattia taikka muovia/hiilikuitua. Jokainen aktio on hieman yksilö ja jos pyritään mahdollisimman hyvään tulokseen ts. osumatarkkuuteen, on petaus syytä tehdä.

Tarvitsemasi petaus tuskin poikkeaa suuresti siitä mikä tehdään puutukille joten kaiva jostain aseellesi speksatut ohjeet ja USKALLA ALOITTAA, KYLLÄ SINÄ OSAAT !! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larry
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1266

LähetäLähetetty: 18.04.2008 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No hyötyy siitä ainakin sen, ettei tarvitse petauksen jälkeen miettiä asiaa.

Omassa aseessa käynti oli ok ilman petausta eikä se siitä ainakaan huonontunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
K.I.S.S.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2007
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 18.04.2008 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen pruukannut pedata kaikki raudat ja tukit...ei siitä ainakaan haittaa ole ja kun ei se mitään avaruusfysiikkaa ole, niin uskaltanut kokeillakkin.

Itse olen mieltynyt pilari+massa petaukseen...senkin hyvyydestä ollaan montaa mieltä, en kuitenkaan ole onnistunut yhdenkään aseen käyntiä huonontamaan, parantamaan useinmiten.

...voi olla että useasti se on enemmän kiinni siitä varmuudesta suoritusvälineeseen, kuin siitä petauksen ja muun virittelyn oieasta hyödystä mekaanisesti.
Tapana on pedata ja tehdä kruunaus uusiksi, sekä siloitella laukaisut ja liukupinnat kaikista aseista jo pelkästään sen vuoksi että se on mukavata puuhailua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Homer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 1259

LähetäLähetetty: 18.04.2008 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman McMillanin petaamatta jättämistä en miettinyt missään vaiheessa. Se tukin sisusmateriaali kun ei tunnu erityisen kovalta. Kyllä sekin varmasti jotain kestää, mutta ajatus siitä miten rekyylivastin hakkaa kallista tukkia vuosien saatossa, ei tuntunut mukavalta.
Painava tukki tosin muuttui vielä painavammaksi Devcon Plastic Steelin myötä, mutta ei pari sataa grammaa enää tuossa seitsemän kilon kokonaispainossa maailmaa kaada.

Petaa siis ihmeessä tukkisi. Ohjeita löytyy runsaasti. Massan ei välttämättä tarvitse olla sellaista missä lukee "rifle bedding super accuracy blaa blaa...". Esimerkiksi Marinetex on kelpo tavaraa, kuten myös käyttämäni Devcon. Ne on kilohinnalta halvempiakin kuin nuo ns. nimimassat. Kaiken maailman Plastic Badding - ohjeet kierrän ainakin itse kaukaa. Mieluimmin kerran kunnolla ja kunnon aineilla. Massoissa on eroa, kuten viineissä Wink
Pilaripetaus on käsittääkseni vähän ongelmallinen juttu niissä kivääreissä, joissa kiinnityspultti tulee rekyylivastimeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 19.04.2008 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, kiitos vaan vastauksista. Täytyy vähän tutkia noita petausohjeita, josko sitten petaisin tukin itte...

Kävin koeampumassa uuden tukin radalla ja vähän jäi lopputulos mietityttämään, kun joistakin kasoista tuli todella hyviä ja toisiin tuli hajontaa ilman mitään logiikaa Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
K.I.S.S.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2007
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 19.04.2008 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Homer kirjoitti:

Pilaripetaus on käsittääkseni vähän ongelmallinen juttu niissä kivääreissä, joissa kiinnityspultti tulee rekyylivastimeen.


Totta tuo... Hyvissä aseissahan ei tuollaisia ratkaisuja tietenkään olekkaan Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 19.04.2008 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Pilaripetaus on käsittääkseni vähän ongelmallinen juttu niissä kivääreissä, joissa kiinnityspultti tulee rekyylivastimeen."

Osaako joku kertoa tarkemmin mikä tekee tuosta ongelmallista ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
K.I.S.S.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2007
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 19.04.2008 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisiko se se periaate että raudat lepää pilarienpäällä?
Sanotaanhan aina että ei ole suotavaa jos rekyylivaste pohjaa tukkiin/ petiaineeseen...tosin eihän sitä pakko ole laittaa ottamaan kiinni siihen rekyylivasteen alla olevaan pilariin, jos tekee massa+pilari pedin (silloin kyllä sillä etummaisella pilarilla ei kait sitten ole juurikaan mitään merkitystä)

Noin olen jotenniiin sen itse ajatellut...

Ameriikan miehethän pitää monet esim. Mosiniin ihan ehdottomana pilaripetiä...täällä Mosinin petailu tommoisilla hömpötyksillä ja monille muutenkaan, kuin öljyisellä nahkasuikaleella on jumalanpilkkaa=)

Pilareilla on myös helpompaa justeerata se ettei rautojenkiinnitys pultit ota mistään kohtaa puihin kiinni ja jos tykkää että rautojen pultit on "hauismomentilla" niin ainakin tukin halkeaminen sen vuoksi estyy.

Pilaripetauksessakin on useampi koulukunta "olskooli" -raudat on kosketuksessa vain ja ainoastaan pilareiden nokkaan ja muilta osin tukista irti ja sitten massa+pilari-petaus jossa raudat on vielä perinteisen massapetauksen tapaan tuettu muiltakin osin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Homer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 1259

LähetäLähetetty: 19.04.2008 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Osaako joku kertoa tarkemmin mikä tekee tuosta ongelmallista ?

K.I.S.S.S kirjoitti:
Olisiko se se periaate että raudat lepää pilarienpäällä?
Sanotaanhan aina että ei ole suotavaa jos rekyylivaste pohjaa tukkiin/ petiaineeseen...

Niin minä tuon olen joskus ollut ymmärtävinäni, kuten yllä jo todettiin, että pilaripetauksessa raudat lepää pilarien päällä ja normaalissa petauksessa massapeti tehdään niin ettei rekyylivastin pohjaa.
Useissa aseissa (Tikka 55/65, Jalonen) joita olen pedannut on rautojen "pääruuvi" se joka tulee rekyylivastimeen. Oma ajattelumaailma on näissä tapauksissa ollut sellainen, ettei pilarointi rekyylivastimeen onnistu em. syistä. Olisi ollut kyllä mukava kokeilla sitä Jalonen + McMillaniin. Ratkaisin asian poraamalla tukkiin niin suuret ruuvinreiät, että sain luotua niihin massapilarit. Tosin ei nekään kannata rautoja rekyylivastimen kohdalta, joten kyseessä on siinä mielessä ihan perusmassapeti.
Ehkä olen väärässä, olen sitä kuitenkin aika usein Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
K.I.S.S.S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2007
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 20.04.2008 01:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin tuossa tuon isäukon sako raskaspiippuisen forresterin petailla kun sen silmä välttää, siinä ainakin rekylivastin on tehnyt tukkiin selkeän kolon, eli puittanut ja saletisti tehtaalta asti (eli mutamia kymmeniä vuosia)
Siihen voisi kokeilla tuollaista pilari+massa petiä jossa rekyylivastin kuitenkin jää pohjaamatta, noissa kun tuppaa tukit halkeilemaan muutenkin....ei se ainakaan huonone...ehkä=)

Pienoiskivääreissä olen kyllä huomannut toimivaksi sen että raudat kantaa vain pilareita vasten ja muutoin on täysin irti puista

Hyvin sovitetuilla pilareilla on ihan sama kuinka lujaan ruuveja punoo, rautoja ei voi saada jännitykseen, toki pelkällä massapetauksella saadaan aikaan sama tulos (jos osaa tehdä ja massa sekä tukki on riitävän jämyjä)
Pilareilla myöskään tukkiin ei kohdistu mitään painetta kun ruuveja kiritään.

Hyvin pedatun aseen (oli sitten massa tai pilari tai sekä ja että pedattu) merkki on se että raudat voi käyttää vaikka joka laukauksen välillä irti puista ja välillä vaikka löysäillä ja kiristää ruuveja osuma pisteen muuttumatta...pilareilla tuohon on helpompi päästä vähän tunarimmankin sepän.

Itselläni on tapana samalla vaihtaa urakantaruuvit kuusio tai torxi-pultteihin, useinmiten vielä luokkaa isompiin...eli uutta kierrettä rautoihin...En käsitä miksi nykyaikaisissa aseissa viljellään urakantaruuveja, kun parempiakin on tarjolla (toki ymmärrän jos kyseessä on hienompi tai klassisempi puutukkinen ase)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 20.04.2008 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Homer kirjoitti:
igorrock kirjoitti:
Osaako joku kertoa tarkemmin mikä tekee tuosta ongelmallista ?

K.I.S.S.S kirjoitti:
Olisiko se se periaate että raudat lepää pilarienpäällä?
Sanotaanhan aina että ei ole suotavaa jos rekyylivaste pohjaa tukkiin/ petiaineeseen...

Niin minä tuon olen joskus ollut ymmärtävinäni, kuten yllä jo todettiin, että pilaripetauksessa raudat lepää pilarien päällä ja normaalissa petauksessa massapeti tehdään niin ettei rekyylivastin pohjaa.
Useissa aseissa (Tikka 55/65, Jalonen) joita olen pedannut on rautojen "pääruuvi" se joka tulee rekyylivastimeen. Oma ajattelumaailma on näissä tapauksissa ollut sellainen, ettei pilarointi rekyylivastimeen onnistu em. syistä. Olisi ollut kyllä mukava kokeilla sitä Jalonen + McMillaniin. Ratkaisin asian poraamalla tukkiin niin suuret ruuvinreiät, että sain luotua niihin massapilarit. Tosin ei nekään kannata rautoja rekyylivastimen kohdalta, joten kyseessä on siinä mielessä ihan perusmassapeti.
Ehkä olen väärässä, olen sitä kuitenkin aika usein Confused


No mä suunnittelen sitä McMillanin petausta Brownells Acraglas Gel :llä.

Voiko sen petauksen Tikka 55 tehdä niin, ettei rekyylivastin pohjaa? Silloin massapedin pitä nostaa lukkorunkoa "reilusti" ylöspäin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.04.2008 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistä massaa vaan väliin ja vedä melkein pohjaan tai kevyesti pohjaan.

Jos korottelet sitä niin voi tulla lipastus ongelmia.

ei sen petaus mikään ongelma tolla geelillä ole.

Huolehdi irrotus aine myös pultin reikiin/pultteihin. älä plutraa.

Teippaa ne paikat mihin sitä tötkyä et haluu.

Rekyyli vastiin massan sekaan tai kokonaan pois.

Simmi paloja oikean koron avuksi jos siltä tuntuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com