Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
kairankiertäjä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.10.2004 18:21 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | ... Onko muuten ylipäätään hirveästi mieltä käytättää koiraa vain fasaani-peltokokeissa ja ylipäätään harjoittaa (pelkästään?) fasaanilla? Eka koiran kanssa oli hyvät koetulokset ja lätkää ja pokaalia hyllyssä mutta metsälinnun kanssa oli kyllä siitä huolimatta mnelkoisia vaikeuksia. Laittaakapa ajatuksia. |
Minulla alkaa vakiintumaan sellanen käsitys, että kun kouluttaa koiran mettälinnuilla ensin, niin siitä ei ole niin pitkä matka pellolla toimivaksi koiraksi kuin toisinpäin.
Mutta pelkästään peltokokeisiin harjoittelulla ei ole ei sitten mitään järkeä. Valion arvoonkin tarvitaan vähintään yksi voi1 sekä pellolta että metsältä. No jos harrastaa peltokokeita; mutta onko järkeä yleensäkkään harrastaa kokeita...? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Petteri_N Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.10.2004 20:46 Viestin aihe: |
|
|
Minulla on semmoinen periaate ollut kokeissa käynnin suhteen, että jos koiralla on jalostukselle jotain annettavaa, niin se käydään esittämässä kokeissa ja näyttelyissä. Näyttelyt ja kokeet ovat jalostusta varten, ei siksi, että koira saa meriittejä. Tarkoitus on palvella muita, jotta saisit itsekin joskus tulevaisuudessa taas valita pentua hyvistä vanhemmista. Kusetus kilahtaa joskus omaan nilkkaan.
Kun jalostukselle on sitten tieto annettu, että päivänä x tämä koira y oli tällainen ja tällainen, niin koiralla on turha enää mennä tahkoamaan jos taso on sama. Mennään vasta kun koira on kehittynyt, jos on kehittynyt. Eli jos saan vaikka AVO 2 koiralleni kaerista, niin en mene kokeisiin, ennen kuin tiedän, että sillä on täydet mahdollisuudet normaalipäivänä AVO 1:seen.
Minulla on ollut koirieni kanssa sikäli "tuuria" ettei ole tarvinnut juuri kokeissa ja näyttelyissä käydä. Eka koira oli paperiton (vaikkakin puhdas), toinen älyttömän iso (säkä 72 cm) nykyinen uros ulkona jalostuksesta "sukurasitteiden" takia (olisi pienellä työllä ehkä pärjännytkin) ja pentu onneksi vielä pentu
Noihin kokeiden lieveilmiöihin en ota kantaa. Jokainen voi valita mille tuomarille koiransa vie, eikä koekertomuksia saati tuloksia tarvitse lukea kuin piru raamattua.
IMHO _________________ Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hannes Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.10.2004 22:31 Viestin aihe: |
|
|
Taannoisten keskustelujen perusteella itse väittäisin parhaiksi kanakoiriksi Lunan laikoja!
Eikös se näin mennyt tälläkin saralla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
korvenkiertäjä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 06.10.2004 16:28 Viestin aihe: |
|
|
Hannes osuit oikeaan! näinhän se oli... _________________ parempi yksi haukusta kuin kymmenen lennosta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|