Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peura-esari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:32 Viestin aihe: Millainen koira olisi sopivin? |
|
|
Hakusessa on itselleni ensimmäinen metsästyskäyttöön tuleva koira, perheessä ollut aikaisemmin kääpiöcollie ja westie, joten jonkinlaista kokemusta on koirista kuitenkin.
Metsästän pääasiassa lintuja, metsäkanoja, vesilintuja, kyyhkyjä ja peltokanalintuja. Myös rusakkoa ja jänistä tulee metsästettyä. Supeja ja kettuja kyttäämällä ja kaverien koirien avulla ajattamalla ja luolista. Isommista eläimistä lähinnä valkohäntäpeuraa ja metsäkaurista.
Koira siis pääasiassa tulisi lintujahtiin, mutta myös edellämainittuihin jahtimuotoihin jos mahdollista. Asuinpaikkani on Pirkanmaa, metsästyspaikkoina Urjala, Pohjois-Häme ja satunnaisesti Pohjois-Suomi
vaatimuksia koiralle ovat:
1. noutovietti
2. kyky toimia ja olla hallittavissa pirstoutuneilla ja pienilläkin metsästysalueilla, joita halkovat tiet.
3. jonkilainenmerkkauskyky riistalle
4. viihtyy työpäivät yleensä yksin kotona, joka tarhassa tai sisällä.
5. lapsiystävällinen
6. Helppo koulutettavuus, ALOITTELIJALTAKIN
Tällähetkellä listalla ovat : englanninspringerspanieli,walesinspringerspanieli, saksanseisojat,pohjanpystykorva, bretoni, pienimunsterinseisoja ja setterit.
Eli nyt kaipaisin teidän mielipiteitänne. _________________ Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heguli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:39 Viestin aihe: |
|
|
toi kohta 6 tyrmää liki kaikki rotuvaihtoehdot, jos koiran hankit valmistaudu myös tekemään töitä sen koulutuksen eteen.
valmiita toimivia ei synny , ne pitää oikeasti opettaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:44 Viestin aihe: |
|
|
Kolmella koiralla tulisit jo jotenkin toimeen noissa lajeissa.
Saksanseisoja, suomenajokoira ja mäyräkoira.
Eli pikkuisen mielestäni kannattaa karsia sitä mihin koiraa haluaa.
Valitse esimerkiksi linnustus. Siihen rupeat hakemaan hyvää saksanseisojaa. Siitä ehkä vähän muuksikin.
Kavereiden koirilla sitten loput. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ippetti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:49 Viestin aihe: Re: Millainen koira olisi sopivin? |
|
|
Peura-esari kirjoitti: |
Tällähetkellä listalla ovat : englanninspringerspanieli,walesinspringerspanieli, saksanseisojat,pohjanpystykorva, bretoni, pienimunsterinseisoja ja setterit.
|
Siinähän noita jo on. Suomenpystykorvan vielä lisäisin listaan.. Kun kerta noin pitkälle olet edennyt koiran valinnassa, niin nyt saattaisi olla hyvä hetki miettiä vähän itseään. Millainen kanalinnustaja olet, eli onko sinun tapasi metsästää sopiva jollekkin rodulle. Jos olet vallan lentoon ampuja niin jättäisin pystykorvaiset pois jne. Se on pitkäaika tuo koiran elinikä. Siksi pitää tarkastella itseään ennenkuin sitoutuu. Samaa touhua kuin akkojen kanssa. Se ei riitä että emäntä on sulle sopiva vaan sinun täytyy myös sopia sille. Pitkässä juoksussa voipi tulla ongelmia vastaan jos paketti alkaa liikaa repeilemään. _________________ Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:52 Viestin aihe: |
|
|
itse karsisin pois nuo spanielit,pystykorvan ja setterin.
sitten jäis jäljelle vielä kolme mistä valita,no seisojan siitä itse
nostan esille. kaikista monikäyttöisin tuosta porukasta.
siihen koulutus hommaan voi sanoa sen että se on pitkä ja
kivinen tie,tottakai riippuu siitä mitä itse kukin koiraltaan vaatii. _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Eräpeikko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2008 Viestejä: 3312 Paikkakunta: Vekkulan puukirkon takana.
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:56 Viestin aihe: |
|
|
Vanhan ajan kaikenviljankoira eli seropi. _________________ Mogens Trolle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hilu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 16:56 Viestin aihe: |
|
|
Miten olisi käyttölinjainen labradori? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:07 Viestin aihe: |
|
|
heguli kirjoitti: | toi kohta 6 tyrmää liki kaikki rotuvaihtoehdot, jos koiran hankit valmistaudu myös tekemään töitä sen koulutuksen eteen.
valmiita toimivia ei synny , ne pitää oikeasti opettaa. |
Juu ehkä "helppo" ei ollut oikea sana, tarkoitan sellaista koulutettavaa johon aloittelelijakin pystyy. Kaikenlaisia kirjoja, lähinnä seisojien koulutuksesta on tullut luettua ja itselle jäänyt sellainen kuva, että vaikealta näyttää. Toisaalta eihän sitä voi tietäää koittamatta.
Ja täysin vakavin mielin koiran aion ottaa, aikaa pitää riittää koiralle ja tiedän että se sitä vaatiikin. Kohtuullisen selvillä olenkin, mitä kaikkea vastuuta koira tuo tullessaan. _________________ Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MK05 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:07 Viestin aihe: |
|
|
"RosteriSako" kirjoitti: | itse karsisin pois nuo spanielit,pystykorvan ja setterin.
sitten jäis jäljelle vielä kolme mistä valita,no seisojan siitä itse
nostan esille. kaikista monikäyttöisin tuosta porukasta.
siihen koulutus hommaan voi sanoa sen että se on pitkä ja
kivinen tie,tottakai riippuu siitä mitä itse kukin koiraltaan vaatii. |
Meinasin olla hiljaa, mutta tähän on pakko kommentoida.
Tuo väitteesi ei pidä paikkaansa.
Spanieli on vähintään yhtä monikäyttöinen kuin seisoja, pienillä, pirstoutuneilla metsästysalueilla jopa monikäyttöisempi.
Ja selvästi helpompi koulutettava kuin esim. saksanseisoja. Lisäksi spanieli kotioloissa on jumalattoman paljon helpompi pidettävä.
Kun lähdetään sitten isoihin metsiin, tuntureille ja isoille aukeille, silloin seisoja on oikea valinta.
Ja väitteeni pohjaan tuohon omaan parivaljakkoon. Käyttölinjan englanninspringerspanieli, ikää 13kk. ja lyhytkarvainen saksanseisoja, ikää 10kk. Molemmat narttuja. Niitä on ollut hyvä vertailla koulutuksen edetessä.
Millä kokemuksella "RosteriSako" väittämänsä esitti? _________________ Hullu saa olla muttei tyhymä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Suomenpystykorvan jätän pois ihan sen takia, että naapurisopu säilyisi edes jotenkin (nyt jo vaikeaa, ohuet seinät). Sen verran kova haukkumaan pystäri, tämän takia listalla on pohjanpystykorva, joka on huomattavasti hiljaisempi ja soveltuu paremmin vähän urbaanimpaan asumiseen. _________________ Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ippetti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:18 Viestin aihe: |
|
|
Peura-esari kirjoitti: |
Ja täysin vakavin mielin koiran aion ottaa, aikaa pitää riittää koiralle ja tiedän että se sitä vaatiikin. Kohtuullisen selvillä olenkin, mitä kaikkea vastuuta koira tuo tullessaan. |
En nyt ihan tuota meinannut vaan sitä että sun täytyy tietää mikä koira sun tyyliselle kaverille sopii eikä ottaa sitä rotua mitä eniten kehutaan(paitsi jos se on se oikea). Tiedän erään sällin jolla on ollut huippusukuisia koiria eri roduista mutta mistään se ei ole itse saanut toimivaa. Tämä sälli on juuri sellainen että se ottaa hetken mielijohteesta koiran ja vuoden parin päästä huomaa ettei se nyt ollutkaan sopiva. Koirien kohtalo on ollut uudelleen sijoitus tai sitte se rumempi vaihtoehto. Netti on hyvä paikka tiedustella eri rotujen ominaisuuksia muttei täällä kannata päätöstä tehdä varsinkin kun porukka kehuu kilpaa niitä rotuja joita omissa nurkissa jo entuudestaan on. _________________ Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:26 Viestin aihe: |
|
|
no omien kokemusten pohjalta mitä on tullut metsässä noiden erilaisten koirien kanssa liikuttua. enkä väittänyt vaan kerroin oman mielipiteen,minkä noista itse ottaisin.
spanieli voi olla oikein hyväkin,itse en vaan ole nähnyt yhtään metsässä toimivaa,seurakoiria niinkiin. äläkä käsitä väärin,en mollaa spanielia.
olen nähnyt myös huonosti toimivia seisojiakin,itselläkin pari. _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ippetti Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heguli Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:36 Viestin aihe: |
|
|
hyvä et töihin valmis, sit noista jää kovasti paljon valinnan varaa.
tossa listassa kaikilla varmaan pärjää , tosin pohjis on mulle nouto / vesikoirana tyhjä ruutu( älkää ampuko pohjis miehet, mutta mulla ei siitä rodusta ole kokemuksia) . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pölykeuhko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.06.2008 17:44 Viestin aihe: |
|
|
Liikaa on yhdelle rodulle jahdattavaa... Helpottais kummasti jos jättäisit nuo isommat elukat pois listaltasi.. Puolueellinen mielipiteeni:Saksanseisoja tai pienimunsterinseisoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|