Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaatoa odotellessa Vieras
|
Lähetetty: 07.10.2004 16:05 Viestin aihe: Niskalaukaus |
|
|
Mihin kohtaa niskaa tulisi hirveä ampua, kun annetaan armon laukausta? Käytetäänkö tavallista hirviluotia vai kokovaippaistaluotia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.10.2004 16:45 Viestin aihe: |
|
|
Tietysti hirviluoti, ei se sen pahempaa jälkeä tee ku kokovaippane.
Ja riippuu myös hirvestä että mihin kohtaan ammut "armonlaukauksen"
Esim. jos hirvi on sarvipää niin kannattaa ampua suunnilleen 3 nikamaa takaraivosta alemmas (n. 15 cm). Täten ei kallo hajoa jos haluat sarvet.
Eri juttu jos se on mulli tai vasa niin sinne takaraivoon vaan.
Ottaan ei kannata ampua, kyllä se kuolee vaan on sitte tympeä nylkeä ja tulee "rumaa" jälkeä kalloon ammuttaessa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 08.10.2004 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Eipäs nyt aiheeseen liity mutta kumminkin, olen kuullut että yksi aloitteleva hirvimies oli saanut hirven kaadettua ja sen jälkeen oli vielä pitänyt antaa armonlaukaus niin tämäpä viisas mottas keskelle mahaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 22.10.2004 13:33 Viestin aihe: |
|
|
jos on paras hirvikaliiberi eli 308win niin kannattaa ampua 10.1g sakon hirviluodilla se on niin hyvä että ei tarvitse lopettaa koko hirveä varsikin kun korvallisille sen eka paukun kollauttaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.10.2004 17:34 Viestin aihe: |
|
|
Silloin kivikaudella, kun minä metsästyskortit suoritin, niin metsästäjänoppaassa neuvottiin ampumaan kämmenen leveys, korvien taakse. Sillä opilla olen tarvittaessa lopettanut ja hyvin on onnistunut. Mutta se oli silloin kivikaudella. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Renki Vieras
|
Lähetetty: 22.10.2004 18:28 Viestin aihe: |
|
|
9.3x622
Silloin kivikaudella, kun minä metsästyskortit suoritin, niin metsästäjänoppaassa neuvottiin ampumaan kämmenen leveys, korvien taakse. Sillä opilla olen tarvittaessa lopettanut ja hyvin on onnistunut. Mutta se oli silloin kivikaudella.
Silloin kivikaudella
neuvottiin ampumaan. Oliko jo jousipyssyt.
Eikö ne ollu puusta ja kivestä tehtyjä kirveitä.
metsästäjänoppaassa neuvottiin. Olivatko niitä luolamaalauksia
Perk... olet vanhaks eläny. Onks siellä jossain iäisyyslähde. Voisin tulla
hakeen vähäsen maitotonkkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Asiantuntijalääkäri Vieras
|
Lähetetty: 22.10.2004 18:34 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä, kun ammutaan hirvi 308 kaliberisella aseella, hirvi juoksee niin kauas ( 200 - 10 000 m), ettei armonlaukauksesta ole mitään hyötyä. Oikealla kaliberilla amuttuna hirvi kuolee 0-50 m, eikä silloinkaan ko. laukauksesta ole mitään hyötyä, mutta pistäminen sujuu paljon nopeammin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 22.10.2004 18:34 Viestin aihe: |
|
|
Puukkua se on vaan vailla...ei se siitä mihinkään enään karkaa...ja eikä sillä enään mitään tietoo tämän päivän tapahtumista... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
st Vieras
|
Lähetetty: 22.10.2004 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Armonlaukaus on hyvä ampua aina kaiken varalta, ja kuka sitä kehtaa elävältä hirveltä kaulaa katkasta.
9.3x622 jo kertoikin oikean kohdan. Ammu hirviluodilla ei kimpoa niin pahasti, jos sattuu kivi kohdalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
A-P Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2004 04:56 Viestin aihe: |
|
|
toivottavasti asiantuntijalääkärin ammatillinen tietämys on vähän parempi kun hirvenampumistietämys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2004 08:13 Viestin aihe: |
|
|
Ihmettelen tuota kimpoamisriskiä. Edellisen hirven suolle nasautin joten "kimmoke vaaraa" ei ollut. Oikeaoppisesti jonnekin sinne hieman korvasta alaspäin. Nyljettäessä löytyi ensiksi se kaato luoti nahan alta ja nahkaa ja päätä kärryyn kiskoessa löytyi vielä se lopetus luotikin. Ei jää paljon energiaa kimmota jos kerran sisäänkin voi jäädä. _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Papparainen Vieras
|
Lähetetty: 24.10.2004 19:27 Viestin aihe: 10,1 |
|
|
[Kysyppä Sakolta suosittelevatko hirvelle.Ei ole aina korvallinen näkösä'llä,ja jos isoa hirveä ämmut siihen kohti missä kylkiluut yhtyy selkärankaan. hirvi lentää nurin mutta lähtee kans liukkaasti,nimimerkki kokemusta omaava,sain kuitenkin hirven sitkeän koirani ansiosta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Artsan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.10.2004 10:42 Viestin aihe: |
|
|
lapalaakin jälkeen aivan turhaa hommaa, mutta jotkut ampuvat vissiin aivan ampumisen iloista ja kun "metsästyksenjohtaja" määrää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 26.10.2004 10:55 Viestin aihe: |
|
|
Se 10.1g sakon puolivaippaluoti tappaa muuten sata varmasti hirven kun sillä kollauttaa minä olen kaikki hirveni sillä ampunut ja yksikään ei edes lavoille ammuttuna ole yli sataa metriä juossut
yleensä olen kyllä ampunut korvallisille mutta jos on yli 100m matkaa niin olen lavoille voijjellut ja 308 on PARAS hirvikaliiberi sillä on ammuttu enempi hirviä kun millään muulla kaliberilla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 26.10.2004 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Yhden hirven olen tuolla suosittelemallasi luodilla ampunut se oli iso uros ja hyvin otti mukit kun lavoille ammuin luotia en saanut talteen kun oli mennyt läpi nykyisin käytän kumminkin Norman Oryxiä joka on toiminut aika HYRREESTI |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|