OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

450 Marlin rihlannousu

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Bertoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Huh 2004
Viestejä: 113

LähetäLähetetty: 28.09.2008 12:46    Viestin aihe: 450 Marlin rihlannousu Vastaa lainaamalla viestiä

Suunnitelmissa on käynnistää talvella 450 Marlin projekti. Ase aihio on valittu ja nyt mietittävänä on piipunpituus ja rihlannousu. Koska tarkoitus on asentaa BR -tuotteen vaimennin olen miettinyt 47 cm piipunpituutta koska sen mittaisesta minulla on kokemusta BR -vaimentimen kanssa ja Marliineissa on saman mittaisia piippuja.
Rihlan nousun vaikutus taas on täysin tuntematon minulle muutoin kuin että liian loiva nousu ei vakauta pitkiä luoteja. Eli onko liian jyrkästä rihlan noususta haittaa? Pesäpaineet, rekyyli? Tarkkuus varmaan riittää hirviaseeseen. 458 Win Mag. käyttää 14" rihlannousua mutta Paanasen latausoppaan arvot on ammuttu 20" nousuisella piipulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hande
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 2030
Paikkakunta: Gunbarrel, CO

LähetäLähetetty: 28.09.2008 16:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liian tiukan nousun haitta ko. kaliiperissa on lähinnä se, että jotkin ohutvaippaiset luodit saattavat hajota ilmassa tai osua muuten vaan ihan miten sattuu. Esim. .460 Wby mag 14" nousulla ja 300gr Remington-kuula + reippaasti löylyä = vanhan mallin hirvitaulussa 3-4 osumaa viidestä 100m matkalla.
20" riittää jos käytät tavanomaisia luoteja, esim. 500gr Hornady SP toimii ok 20" nousulla. Mun mielestä ei ole muutenkaan kovin paljon ideaa ampua .450 Marlinilla luoteja jotka vaatisivat tiukemman nousun...

Nousun lisäksi kannattaa varmistaa että piippu on .458" vaippaluodeille eikä mustaruutipaukuille tarkoitettu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Bertoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Huh 2004
Viestejä: 113

LähetäLähetetty: 30.09.2008 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuitenkin latausoppaissa on 458 Magnumille (rihlannousu 14") latausarvoja suurin piirtein samanpainoisille luodeille. Olen aina olettanut että eri luodit johtuvat niiden erilaisesta kestävyydestä osumatilanteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.09.2008 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

450 marlinista ei onneksi tule 460Weaterbyn kyytejä joten ole huoleti sen nousun kanssa.

Sitä ollaan ammuttu 45-70 kanssa joka lähtöön ja siihen on tehty 14" nousu.

Nuo nousut on mustaruuti ajoilta ja lyijy kuukkeleille tarkoitettu.

On siellä 24" nousuja myös käytetty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com