OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Armonlaukaus - tarvetta vai ei?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noh, viime vuonna ammuin sonnia eka keuhkoista läpi ja toinen laaki jäi hieman taakse ja repi maksaa. Hirvi kaatu noin 100m päähän Smile Näin et siellä se piehtaroi ja pää ja sarvet heilu. Koira sitä haukku mut meidän koira ei mee ihan kiinni elävään hirveen vaan pitää sen 10m hajuraon. Noh, katoin sitä piehtarointia joku 5min ja luvan saatuani lähdin kaadolle. Ku olin jossain 30m pääs niin sonni yhtäkkiä vääntäytykin pystyyn ja jäi siihen törröttämään ku sahapukki Rolling Eyes En siinä sit jääny kattelee et mitä hän tekee seuraavaks "kuolinreflekseillään" vaan ammuin silmienväliin niin meni sonni uudelleen kanttuvei... Smile

Joten, vaik täällä miten sanotaan ettei se enää maasta nouse niin mä en siihen yhdy ku oon nähny et niin voi käydä Confused Oon vaan iloinen et se nousi ennen ku olin vieres meinaan nyt mul oli kuitenkin hetki aikaa miettiä ja katsoa mm. koiran sijainti...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen

LähetäLähetetty: 17.10.2008 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Noh, katoin sitä piehtarointia joku 5min...

Itse olisin kyllä ampunut lopetuslaukauksen moiseen tapaukseen...
Takaisin alkuun
JokuUkko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En nähny kaatumispaikkaa kunnolla (risuja edessä), koira pyöri hirven ympäri, enkä ollu saanu lupaa poistua passipaikalta kaadolle. Joten siis en ampunut... Laughing
Takaisin alkuun
hunter00
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oisit ampunu heti kerralla silmien väliin Very Happy Very Happy
valaisija
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
Noh, katoin sitä piehtarointia joku 5min...

Itse olisin kyllä ampunut lopetuslaukauksen moiseen tapaukseen...

Joo terveen järjen käyttö ei ole kiellettyä.

Mikäs hitleri teillä siellä on JokuUkko, jos ei saa näköetäisyydelle kaatunutta mennä lopettamaan. No onneksi ei ollut vihreitä paikalla niin vältyttiin eläinrääkkäys syytteiltä.
Tomy the Hunter
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 15:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhden hyvän neuvon kuulin muutama vuosi sitten; "-kaadolle mentäessä katso hirven silmiä. Jos silmistä alkaa väri hävitä, älä enää ammu."

Jos tuota neuvoa noudattaa, ei varmasti tarvitse pitkään sitä sätkivää eläintä katsella. Eikä tarvitse mennä sitä eläintä potkimaan tai tökkimään risuilla. Jos se eläin pomppaakin pystyyn sitä tökittäessä, kuinka moni pystyy sitä vielä ampumaan (tarkasti) säikähdyksestä toivuttuaan?

Joskus eläin potkii tai nostelee päätä kaadolle mentäessä, mutta sekin loppuu melkein heti kun virta loppuu elimistä. Tietysti jos hirvi on "lähtevän näköinen", armonlaukaus tarpeeksi läheltä ammuttuna on perusteltua. Armonlaukaus ammutaan naarailla takaapäin korvan taakse ja uroksilla hiukan kauemmas kallosta, niin kaikki on tyytyväisi (paitsi turpasyltyn tekijä).

Lähestyminen hirven selän takaa ase valmiina niin ei tule yllätyksiä.
Takaisin alkuun
Nosler
Vakituinen kirjoittaja

LähetäLähetetty: 17.10.2008 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaadolle mennessä lähestyn hirveä aina aseladattuna, jotta sitä voi ampua jos se yrittää vielä pystyyn. Kierrän hirven selkäpuolelle ja koitan jollain risulla sen silmää. Jos silmä värähtää ammun lopetuslaukauksen. Se värin häviäminen silmästä on myös hyvä vinkki, kun miettii ampuuko armonlaukauksen vai ei.
Takaisin alkuun
Juunas
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 17:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Noh, viime vuonna ammuin sonnia eka keuhkoista läpi ja toinen laaki jäi hieman taakse ja repi maksaa. Hirvi kaatu noin 100m päähän Smile Näin et siellä se piehtaroi ja pää ja sarvet heilu. Koira sitä haukku mut meidän koira ei mee ihan kiinni elävään hirveen vaan pitää sen 10m hajuraon. Noh, katoin sitä piehtarointia joku 5min ja luvan saatuani lähdin kaadolle. Ku olin jossain 30m pääs niin sonni yhtäkkiä vääntäytykin pystyyn ja jäi siihen törröttämään ku sahapukki Rolling Eyes En siinä sit jääny kattelee et mitä hän tekee seuraavaks "kuolinreflekseillään" vaan ammuin silmienväliin niin meni sonni uudelleen kanttuvei... Smile

Joten, vaik täällä miten sanotaan ettei se enää maasta nouse niin mä en siihen yhdy ku oon nähny et niin voi käydä Confused Oon vaan iloinen et se nousi ennen ku olin vieres meinaan nyt mul oli kuitenkin hetki aikaa miettiä ja katsoa mm. koiran sijainti...

Mitenhän lienee luodit toimineet tuossa tilanteessa? Kuulostaa nimittäin todella hurjalta että keuhko-osuman jälkeen hirvi olisi vielä 5min päästä hengissä Shocked! Monesti jo pelkästä maksa-osumastakin hirvi jää sen 200-400m säteelle ja reilusti tuon 5minuutin sisällä, niin kyllä on saanut mennä kuula aika muotoutumattomana keuhkoilta läpi jos ei ole saanut 5minuutissa hirveä vuodatettuun kuiviin.

Oma kanta noihin armonlaukauksiin on se, että niitä jaellaan vain rankalaukausten jälkeen, jos hirvi vielä keuhko-osumasta heiluttelee päätään maassa mutta on selvästi hiipumassa niin itse jätän armonlaukaukset ampumatta, muutamalle rankaan ampumalleni olen vielä niskalaakin lisännyt.

Ja sitten tapoihini kuuluu toitottaa tässä yhteydessä, että AINA ennen armonlaukauksen ampumista koira/koirat kiinni ja reilusti etemmäs puuhun kiinni, mielellään armonlaukausta ampuvan henkilön selkäpuolelle.
optimikko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienoiskiväärilläkin on hirviä tapettu, kuolevat sitten ennen pitkää
optimikko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienoiskiväärilläkin on hirviä tapettu, kuolevat sitten ennen pitkää
Hector
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 18:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:

Pakko kysyä että millä ihmeen ritsalla ammuit kun vielä 5 minuttia tuollaisten osumien jälkeen oli hengissä Shocked Confused .
Takaisin alkuun
olsa
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mene hukkaan armonlaaki, kun ampuu kaulan katkasukohtaan.
Helpottaa nylkiessä päänpudotusta lattialle. Very Happy
Takaisin alkuun
optimikko
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja helpottaa ku ei tarvi viedä likaista koiraa autoon ku se tuli vahingossa kaadolla ammuttua
olsa
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

optimikko kirjoitti:
Niin ja helpottaa ku ei tarvi viedä likaista koiraa autoon ku se tuli vahingossa kaadolla ammuttua

Ei kuule ensimmäistä hirveä ammuta.
Kyllä koira tulee aina huomioitua, naru on repussa millä saa kauemmaksi.
Exclamation
Takaisin alkuun
Jänkäkurppa
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 17.10.2008 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KAIKILLE KOIRAPYYNNIN PASSIMIEHILLE!!!!
Älkää hyvät miehet hätäilkö sen armonlaukauksen kanssa. Pahinta mitä voitte tehdä on ampua armonlaukaus, kun hirvikoira on kaadolla repimässä.
Vieläkin näkee niitä veijareita, jotka pilaavat koiran kuulon, hyvältä hirvikoiralta. Sehän on sellainen koira jolle tulee paljon kaatoja (myös passiin) Koiran haukulle ampuessani en juuri koskaan ammu armonlaukausta. Osuma on yleensä harkittu ja tappava.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 3 Yht. 5

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa