OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rajoitettu metsästysoikeus
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 21.02.2009 19:43    Viestin aihe: Rajoitettu metsästysoikeus Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästysoikeuksia on monenlaisia, niinkun varmaan Hyvin tiedätte.
Mutta kysyn nyt minkälainen metsästysoikeus tämä on? Rajoitettu metsästysoikeus. Monelle varmaankin hyvin tuttu, Mutta osalle ei.
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 22.02.2009 23:23    Viestin aihe: Re: Rajoitettu metsästysoikeus Vastaa lainaamalla viestiä

hylsy kirjoitti:
Metsästysoikeuksia on monenlaisia, niinkun varmaan Hyvin tiedätte.
Mutta kysyn nyt minkälainen metsästysoikeus tämä on? Rajoitettu metsästysoikeus. Monelle varmaankin hyvin tuttu, Mutta osalle ei.


Tarkoitatko eroa:
Metsästyslaki 28.6.1993/615
7 §
Oikeus metsästää yleisellä vesialueella ja talousvyöhykkeellä (26.11.2004/1068)

Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla on oikeus metsästää yleisellä vesialueella meressä, sellaisilla yleisellä vesialueella meressä olevilla saarilla ja luodoilla, jotka kuuluvat valtiolle ja joiden hallintaa ei ole kenellekään luovutettu, sekä Suomen talousvyöhykkeellä.

vrs

Jussi solmi metsästysoikeudenvuokrasopimuksen Heikin kanssa tämän maista ja sai täten itselleen alueen metsästysoikeuden.

Mielestäni ensimmäisen tapauksen yhteydessä on väärin käyttää termiä ´metsästysoikeus´, koska se sekoittaa asiaa. Parempi olisi kun käytettäisiin ilmaisua ´oikeus metsästää´ kuten lakitekstissäkin on. Asia ei ole vähäpätöinen sillä mikäli termien ja käsitteiden sisältö ei ole kaikille sama syntyy väärinymmäryksiä ja sekaannuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä tarkoitin tällä sellaista kun esim: Villin pohjolan kausilupa.
Siinähän on annettu saaliille pisteet, ja kun tämä pistemäärä tulee täyteen, niin metsästysoikeus loppuu. Villi pohjola käyttää ainakin tätä termiä, ja se lukee siinä luvassa. Merkitsee rajoitettu metsästysoikeus toki paljon muutakin.
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 23.02.2009 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hylsy kirjoitti:
Minä tarkoitin tällä sellaista kun esim: Villin pohjolan kausilupa.
Siinähän on annettu saaliille pisteet, ja kun tämä pistemäärä tulee täyteen, niin metsästysoikeus loppuu. Villi pohjola käyttää ainakin tätä termiä, ja se lukee siinä luvassa. Merkitsee rajoitettu metsästysoikeus toki paljon muutakin.


Riippummatta siitä mitä termejä käytetään, niin minusta kyseessä on metsästyskauden pituinen metsästyslupa, joka antaa oikeuden metsästää lupaedoissa määritellyin ehdoin tietyllä alueella. Minulla on ollut tälläisiä lupia samoin kuin metsästysseuran myöntämä "vuosilupa" -nimellä kulkeva pienriistan metsästykseen oikeuttava lupa seuran alueille. En käyttäisi näistä nimitystä metsästysoikeus vaikka niin puhekielessä yleisesti tehdään.

Eräässä toisessa seurassa oli käytössä vuosijäsenyys tyyppinen malli, jossa seura vuosittain hyväksyi kirjallisten hakemuksien perusteella seuraan koejäseniä, joilla oli varsinaisiin jäseniin nähden rajoitut oikeudet. Äänivaltaa ei ollut seuran kokouksissa ja en ole varma oliko jotain rajoituksia hirvenmetsästykseen osallistumisen suhteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 23.02.2009 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hylsy kirjoitti:
Minä tarkoitin tällä sellaista kun esim: Villin pohjolan kausilupa.
Siinähän on annettu saaliille pisteet, ja kun tämä pistemäärä tulee täyteen, niin metsästysoikeus loppuu.


Pisteiden loppuminen ei varsinaisesti tarkoita sitä että oikeus metsästykseen loppuisi. Se tarkoittaa vain sitä, että sellaisia riistaeläimiä, joilla on määritelty näitä pisteitä, ei enää saa pyytää. Kaikilla riistaeläimillä ei ole määritelty saalispisteitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäs sitten jos on kaikilla pisteet. Ja kysymys olikin nyt lähinnä tuosta termistä. Kaikkihan sen nyt ymmärtää että , jos luvassa on sellaisia eläimiä jolla ei ole rajoitusta niin aika tulee silloin vastaan.
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toisaalta minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö Villi pohjola käyttäisi aivan oikeita juristeja näiden lupien laatimisessa. Syystä että he käyttävät hallintovaltaa. Rolling Eyes Ei sinne vääriä termejä helposti lipsahda Wink
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9052

LähetäLähetetty: 23.02.2009 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hylsy kirjoitti:
Toisaalta minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö Villi pohjola käyttäisi aivan oikeita juristeja näiden lupien laatimisessa. Syystä että he käyttävät hallintovaltaa. Rolling Eyes Ei sinne vääriä termejä helposti lipsahda Wink


Hylsyllä on tainnut mennä lakitekstit ja sopimustekstit vähän sekaisin. Metsähallituksen metsästysluvat ovat sopimuksia.

Sopimuksessa käytettävät termit voivat olla sellaisia, että molemmat osapuolet sen yleisen elämänkokemuksensa perusteella kohtuudella ymmärtävät eikä niiden tarvitse viitata lakitekstiin. Kausilupa on jo otsikon nimensä perusteella metästyslupa, ei metsästyslain tarkoittama metästysoikeus.

Pistä silti tuo teksti kokonaisuudessaan tänne, koska sitä referoit.

Lakiteksteissäkin saattaa olla epäjohdonmukaisuuksia kahden eri lain välillä. Hyvä esimerkki on metsästyslaki ja aselaki. Sen sijaan samassa lakitekstissä termien täytyy olla hyvin synkronissa keskenään. Niin on esimerkiksi metsästyslaissa.

Mutta en viitsi tätä keskustelua jatkaa, koska hylsy yrittää vedättää asiassa, jossa hänen on asiantuntemuksensa ei oikein tahdo riittää.

Hylsylle vielä tiedoksi, tilastojen mukaan noin 50% juristeista on aina väärässä. Minulla on juristi tuossa viereissä huoneessa, josta voin tarvittaessa saada tällaista asiantuntija-apua Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä yritän vain hakea oikeaa tulkintaa tähän. Kysymys ei ole siitä miten minä tai sinä tätä tulkitsee, molemmat tulkitsee erilailla ja molemmat voi olla väärässä. En ole lakimies, eikä juristi istu vieressä. Ihan tavallinen pulliainen, joka esittää tyhmiä kysymyksiä Rolling Eyes
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6 §
Julkiset hallintotehtävät

Metsähallituksen julkisia hallintotehtäviä ovat:

1) luonnonsuojelulaissa (1096/1996) sekä sen ja luonnonsuojelulain (71/1923) nojalla perustettuja luonnonsuojelualueita koskevissa laeissa säädetyt luonnonsuojelutehtävät sekä luonnonsuojelualueiden hankinta;

2) erämaalaissa (62/1991), kalastuslaissa (286/1982), kolttalaissa (253/1995), maastoliikennelaissa (670/1991), metsästyslaissa (615/1993), oikeudesta yleisiin vesialueisiin annetussa laissa (204/1966), pelastuslaissa (468/2003), poronhoitolaissa, porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslaissa (45/2000) ja ulkoilulaissa (606/1973) säädetyt tehtävät;

3) luonto- ja retkeilypalvelujen tuottaminen;

4) riista- ja kalataloudellisten hankkeiden toteuttaminen;

5) erävalvonta;

6) metsäpuiden siementen hankintaan ja varmuusvarastointiin liittyvät tehtävät; sekä

7) vesilaissa (264/1961) säädetyt ja muut uittoon liittyvät tehtävät.


Tätä tarkoitin kun puhuin hallintovallasta.
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä ymmärrän sopimuksen näin yksinkertaisesti.että kaikki asiat on sopimuksia. jotka tapahtuu yhteisymmärryksessä osapuolten kesken. on se sitten suullinen tai kirjallinen.Esim. Jos pyydän naapurilta lupaa käydä lannoittamassa hänen metsää.Eli P......a. Ja naapuri antaa siihen luvan sillä rajoituksella että vain hämärän aikaan. No minä poika hyväksyn sen. Ja näin minä poika sain rajoitetun !&%¤# käyntiluvan. Eikö ole yksinkertaista

Huumoria lisää peliin ei pidä kaikkia ottaa niin vakavasti Laughing Laughing Laughing
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 23.02.2009 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juttuun on tulossa vielä jatko osa. kunhan tässä keritään Laughing
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 24.02.2009 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jatketaampa tuota aloittamaani juttua. Minä poika käyn pankissa ja maksan summan tuosta luvasta jonka naapuri minulle antoi . Pyysi siitä 40 ekua. Tulen kotiin ja näytän lupaa akalleni. Akka hetken tutkittuaan lupaa sanoo ,että on siinä tyhmä mies kun tekee tuollaisia sopimuksia ja vielä maksaa niistä, pelkkä tyhjä paperi. Eihän tässä ole mainintaa sinun oikeuksista, Eli jos ostat jotain niin vaadi nyt ihmeessä jotain vastinetta etkä pelkkää lupaa. No eihän minun auta muuta kun lähteä naapuriltani peräämään oikeuksiani
Naapurini on vanha lautamies ja istunut oikeussalissa jo 30 vuotta. No hän alkaa minulle tollolle selittään, että on olemassa sellaisia kun lakeja, jotka antavat sinulle oikeuksia tämän luvan mukaan. Ensin lähdetään siitä onko sinulla oikeutta pa….taa
eli onko sinulla edes pa….nnus kortti voimassa. ja nyt selvitetään sitä onko sinulla tätä pa….nus paikkaa. Tuossa naapuri kylässä se on kuulemma kaikilla kyläläisillä määrätyllä maalla jo lainkin mukaan. Tietysti sielläkin vain niillä kellä on muutkin p…….miseen liittyvät asiat kunnossa. No sinulla on varmaan voimassa oleva pa….nus kortti. On minulla, Mutta mitäs oikeuksia tuo oikeus pa…..taa minulle antaa? No katsos kun sinulla on tämä p…..nus paikkakin hoidettu tämän luvan kautta niin pa….nus lain mukaan saat pa….nus oikeuden. Olishan se minun säntillisenä miehenä pitänyt pistää tuohon lupalappuun vaikka rajoitettuna pa…..nus oikeutena . Vaikka vain selvennyksen vuoksi.

Tämmönen satu tästäkin tuli.

Wink Laughing Laughing
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9052

LähetäLähetetty: 24.02.2009 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varo hysly ettei suupielet rusketu liiasta pas*an puhumisesta. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
alanmies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tou 2006
Viestejä: 399
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 24.02.2009 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästyslaki 28.6.1993/615

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

17 §
Metsästyslupa

Se, jolla on 6 §:n, metsästysvuokrasopimuksen tai maanvuokrasopimuksen perusteella metsästysoikeus, voi antaa asettamillaan ehdoilla toiselle luvan metsästää (metsästyslupa), jollei tätä ole vuokrasopimuksessa kielletty.


HE 300/1992
Hallituksen esitys Eduskunnalle metsästyslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut
1.1. Metsästyslaki

17 §. Metsästyslupa. Voimassa olevassa laissa ei ole säännöksiä metsästysluvasta. Metsästyslupien myöntäminen on kuitenkin käytännössä tavallista. Metsästyslupien myöntämisen perustana on pidetty metsästysoikeuden omistajan tähän omistukseen perustuvaa valtaa määrätä omasta metsästysoikeudestaan.

Vaikka metsästyslupien myöntäminen ilman nimenomaisia säännöksiä on mahdollista, lakiehdotukseen on katsottu tarpeelliseksi ottaa perussäännöksiä tästä luvasta. Tähän pykälään on otettu yleissäännös metsästysluvan myöntämisestä.

Metsästysluvan antaminen olisi luonteeltaan metsästysoikeuden haltijan yksipuolinen määräämistoimi. Kysymyksessä ei siis olisi sopimus niinkuin metsästysoikeuden vuokraamisessa. Metsästyslupa käytännössä annetaan etenkin silloin kun luvan saajalla ei ole edellytyksiä huolehtia alueen riistanhoidosta, joka jää metsästysoikeuden haltijan vastuulle. Eri asia on, että metsästyslupa myönnetään käytännössä lupaa haluavan pyynnöstä. Lupa voitaisiin edelleen antaa vapaamuotoisesti. Paitsi kirjallinen, myös suullinen lupa olisi täysin pätevä.

Luvan myöntämisoikeus kuuluu sekä sille, jolla on alueen omistuksen perusteella metsästysoikeus, että metsästysvuokrasopimuksen vuokramiehelle. Metsästysvuokrasopimuksessa luvan myöntämisoikeus voidaan kuitenkin kieltää. Selvyyden vuoksi ehdotetaan pykälässä nimenomaisesti mainittavaksi, että metsästysvuokrasopimuksen perusteella voitaisiin antaa metsästyslupa, jos tätä ei ole vuokrasopimuksessa kielletty.

Se, jolle maanvuokrasopimuksen nojalla kuuluu metsästysoikeus, on metsästysoikeuden haltijana metsästysvuokrasopimuksen vuokramieheen rinnastettavassa asemassa. Tämän vuoksi pykälässä on myös maininta tällaisen henkilön oikeudesta metsästysluvan myöntämiseen.


------------------------------------------------------------------------------

Metsästysluvan antaminen ei ole ollenkaan sopimus. Se ei ole sitä ainakaan lainopillisessa mielessä.

Ahon hallitus, maa- ja metsätalousministeri Martti Pura, maa- ja metsätalousministeriö ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta ovat ainakin ollut sitä mieltä, että metsästyslupa ei ole sopimus.

Jos Elan ja hylsy ovat asiasta eri mieltä niin se voi tietenkin muuttaa asian sellaiseksi, että onkin kysymyksessä sopimus. Itse olen tullut hieman epätietoiseksi missä se totuudentietävä asiakirja oikein on.
_________________
"Epäilen": sanoi Ketola kun valehteli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com