Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2224 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 18.03.2009 22:52 Viestin aihe: |
|
|
ent.ap kirjoitti: |
Kyllä naftisti tehty 30mm pitkä kierre/ suora ottapinta, antaa niinhyvää keskeisyyttä, että "ohjauspinnoilla" en ymmärrä tähän mitään tarkotusta? |
Minä väittäisin, että hyvin pienellä välyksellä valmistettu kierre ja suorat otsapinnat ohjureina on parhaat (tai sopivat kartiot vielä paremmat). Tuollaiset lieriömäiset ohjauspinnat on ihan turhia varsinkin tuollaisilla sovitteilla mitkä br antaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2224 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 18.03.2009 22:54 Viestin aihe: |
|
|
Niin, hieno on tukista tulossa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 18.03.2009 23:44 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: | ent.ap kirjoitti: |
Kyllä naftisti tehty 30mm pitkä kierre/ suora ottapinta, antaa niinhyvää keskeisyyttä, että "ohjauspinnoilla" en ymmärrä tähän mitään tarkotusta? |
Minä väittäisin, että hyvin pienellä välyksellä valmistettu kierre ja suorat otsapinnat ohjureina on parhaat (tai sopivat kartiot vielä paremmat). Tuollaiset lieriömäiset ohjauspinnat on ihan turhia varsinkin tuollaisilla sovitteilla mitkä br antaa. |
joo, kartiohan se paras olisi, ongelma tulisi irroituksessa.
muutenhan tää on tätä, kyllä tuo lieriöjuttu on paras., makuseikkoja nääs.
voishan tässä vähän perustellakkin, ettei ihan vastarannankiisken mainetta saa.
no , kierrehän on kierre ja kierteitten tehtävä on liittää kappaleita yhteen tai liikeruuvin muodossa siirtohommat. kun tuommonen mutteri kiristetään, kiristyy se jotain otsapintaa vasten ja kierteitten uros ja naarasprofiili vastaavat toiselta laidalta toisiinsa(tietenkin siis koko kierteen matkalta) ja sillonhan toiselle laidalle jää välys, kuten myös kierteitten harjalle.
juu, eli hyvä systeemi vaimentimen kiinnitykseen, ollaan siis vieläkin samaa mieltä kierteen hyvyydestä, mutta jos haluaa paremman, niin sinnehän kannattaa lisätä ohjauspinta. ohjauspinta sanana on minusta vähän harhaanjohtava, sillä mitä ihmeen ohjausta tarvitaan, jos kierre on naftisti tehty. parempi olisi vastinpinta tai joku vastaava. eli tämän pinnan tarkoitus on eliminoida edellämainitut kierteitten välykset. vaimennin tavallaan ottaa tukea tästä pinnasta, jos pyssy vaikka kaatuu ja vaimennin kolahtaa johonkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2224 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 19.03.2009 00:12 Viestin aihe: |
|
|
huti-kuti kirjoitti: |
joo, kartiohan se paras olisi, ongelma tulisi irroituksessa.
muutenhan tää on tätä, kyllä tuo lieriöjuttu on paras., makuseikkoja nääs.
voishan tässä vähän perustellakkin, ettei ihan vastarannankiisken mainetta saa.
no , kierrehän on kierre ja kierteitten tehtävä on liittää kappaleita yhteen tai liikeruuvin muodossa siirtohommat. kun tuommonen mutteri kiristetään, kiristyy se jotain otsapintaa vasten ja kierteitten uros ja naarasprofiili vastaavat toiselta laidalta toisiinsa(tietenkin siis koko kierteen matkalta) ja sillonhan toiselle laidalle jää välys, kuten myös kierteitten harjalle.
juu, eli hyvä systeemi vaimentimen kiinnitykseen, ollaan siis vieläkin samaa mieltä kierteen hyvyydestä, mutta jos haluaa paremman, niin sinnehän kannattaa lisätä ohjauspinta. ohjauspinta sanana on minusta vähän harhaanjohtava, sillä mitä ihmeen ohjausta tarvitaan, jos kierre on naftisti tehty. parempi olisi vastinpinta tai joku vastaava. eli tämän pinnan tarkoitus on eliminoida edellämainitut kierteitten välykset. vaimennin tavallaan ottaa tukea tästä pinnasta, jos pyssy vaikka kaatuu ja vaimennin kolahtaa johonkin. |
Ei minulla ole mitään ongelmia ollut kartion kanssa. Kunhan ei tee liian loivaa.
Ei se ruuvikiinnitys (eli tässä kierrepari) toimi ihan noin. On pystytty kokeellisesti todistamaan, että mutterin muutama ensimmäinen kierre kantaa suurimman osan koko kuormasta (siksi tavalliset vakiomutterit eivät ole 6 kierrettä pidempiä). Tosin vakiokierteestä poikkeavat liitokset eivät itseasiassa toimi yleensä optimaalisesti. Ruuvi-mutteriparin kimmoiset muodonmuutokset aiheuttavat kiinnipitävän voiman ja ruuviliitos kantaa kuorman itseasiassa alustaan tulevan kitkan avulla. Jos kiinnitysmomentti on oikea, antavat nuo muodonmuutokset paljon anteeksi ulkoista kuormitusta. Tuolla välyksellä, joka jää sinne kierteiden väliin ja harjojen väliin, ei täten ole merkitystä jos liitos on kiristetty tarpeeksi suurella momentilla. Ohjauspinnalla (tarkoitan nyt otsapintaa tai kartiota) on ainoastaan tehtävänä varmistaa mutterin (tässä äänenvaimennin) keskittyminen piippureiän kanssa samalle akselille ja välittää kiinnipitävä kitkavoima.
Jotta tuollainen lieriöpinta auttaisi esim. aseen kolahdustilanteessa, täytyisi sovitus olla ahdistava. Välyssovitteessahan äänenvaimennin pääsee hölskymään välyksensä verran. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2224 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 19.03.2009 00:15 Viestin aihe: |
|
|
Sellainen lisäys vielä, että tuo kartiopinta on siksi paras koska se kantaa poikittaisia kuormia muotonsa vuoksi hyvin. Eli koko poikittainen kuorma ei tule kitkan kannettavaksi. Tällöin riittää huomattavasti pienempi kiinnitysmomentti kuin suoraan otsapintaan kiristettäessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 19.03.2009 01:33 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: |
Ei se ruuvikiinnitys (eli tässä kierrepari) toimi ihan noin. On pystytty kokeellisesti todistamaan, että mutterin muutama ensimmäinen kierre kantaa suurimman osan koko kuormasta (siksi tavalliset vakiomutterit eivät ole 6 kierrettä pidempiä) . Tosin vakiokierteestä poikkeavat liitokset eivät itseasiassa toimi yleensä optimaalisesti. Ruuvi-mutteriparin kimmoiset muodonmuutokset aiheuttavat kiinnipitävän voiman ja ruuviliitos kantaa kuorman itseasiassa alustaan tulevan kitkan avulla. Jos kiinnitysmomentti on oikea, antavat nuo muodonmuutokset paljon anteeksi ulkoista kuormitusta. Tuolla välyksellä, joka jää sinne kierteiden väliin ja harjojen väliin, ei täten ole merkitystä jos liitos on kiristetty tarpeeksi suurella momentilla. Ohjauspinnalla (tarkoitan nyt otsapintaa tai kartiota) on ainoastaan tehtävänä varmistaa mutterin (tässä äänenvaimennin) keskittyminen piippureiän kanssa samalle akselille ja välittää kiinnipitävä kitkavoima.
Jotta tuollainen lieriöpinta auttaisi esim. aseen kolahdustilanteessa, täytyisi sovitus olla ahdistava. Välyssovitteessahan äänenvaimennin pääsee hölskymään välyksensä verran. |
jep.jep kartio on hyvä, pitää joskus jollain muulla pyssyllä testata sellaista kahdella jyrkemmällä kartiolla olevaa sovellusta, jossa kierre jää kartioiden väliin, saattas toimia?
tuotanoin,ymmärrän mitä meinaat, mutta,mutta,mutta.
tuosta kierteen toimimisen teoriasta olet varmaankin oikeassa. mutta minusta tuntuu, ettei sitä oikein voi soveltaa normaalissa vaimentimen kiinnityksessä. vaimenninhan väännetään pyssyn päähän kiinni käsin ja myöskin käsin avataan. mainitset tällaisen:. "jos liitos on kiristetty tarpeeksi suurella momentilla" , onhan se millin nousu aika hieno ja ei vaadi älyttömiä momentteja, mutta enpä oikein tiedä toimiiko ilman avaimien käyttöä kierre noin, voishan sitä testata helposti, momenttiavaimeen kiinni vaimentimen halkaisijaa vastaava putki ja katsella paljon vääntää jotta näkee paljonko hauiksesta löytyy papua.
kyllähän tuo muuten täyttä asiaa on, mieluusti vetäisin sellaisen johtopäätöksen, että piipun päähän tarvii kierrettä kuuden kierroksen verran , sitten tarpeeksi pitkä lieriö toimivuuden varmistamiseksi ja olake lopuksi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ent.ap Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2005 Viestejä: 1666
|
Lähetetty: 19.03.2009 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Nuo "ohjauspinnat on hanurista" sanon mie?
Jos esim. 15mm kierteellä(1mm nousulla) ja 15 mm. pitkällä ohjauspinnalla, yritetään saavuttaa 30mm kierteen ja suoralla ottapinnalla olevaa suoruutta/keskeisyyttä, niin tähän ei välttämättä päässä?
Jos ottapinnan sijaan on esim. 45 asteen kartio, niin suoruus liitettävään kappaleeseen on merkittävästi parenpi...kuten Berkele tuossa jo taisi mainitakkin?
Kuitenkin haluan sanoa: heittäkää nuo "ohjainpinnat" kuuseen ja pelakkaa kierteillä ja ottapinnalla/kulmalla, kun tarkaksi menee? _________________ Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Suppana Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Huh 2007 Viestejä: 2074
|
Lähetetty: 19.03.2009 16:41 Viestin aihe: |
|
|
Jätkät sai taas "kinan" aikaan tälläisesta jutusta, eikö se ole sama kuhan vaimennin kestää? No ratkastaan samalla kumpi on parempi 308 vai 6,5x55 ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ent.ap Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2005 Viestejä: 1666
|
Lähetetty: 19.03.2009 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Ei kait sitä ihan kinata, mielipiteitä vaan vaihetaan
308 on tietenki parempi, ko minulla semmonen on _________________ Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Suppana Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Huh 2007 Viestejä: 2074
|
Lähetetty: 19.03.2009 16:52 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | ent.ap Lähetetty: 19.03.2009 15:49 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Ei kait sitä ihan kinata, mielipiteitä vaan vaihetaan
308 on tietenki parempi, ko minulla semmonen on
|
No kerrotkos kumpi kierre on parempi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ent.ap Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2005 Viestejä: 1666
|
Lähetetty: 19.03.2009 17:04 Viestin aihe: |
|
|
Eiköhän tuo tullu jo seleväksi...enpä viitti kerrata? _________________ Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 19.03.2009 17:33 Viestin aihe: |
|
|
Suppana kirjoitti: | Jätkät sai taas "kinan" aikaan tälläisesta jutusta, eikö se ole sama kuhan vaimennin kestää? No ratkastaan samalla kumpi on parempi 308 vai 6,5x55 ? |
ei kinaa ollenkaan, ollaan vaan kaikki oikeassa ja pyritään muitten virheelliset käsitykset korjaamaan.
aika yleisesti muotoilit tämän kaliperi jutun, jos ajatellaan kivääriä käytettävän pelkästään hanhenpyyntiin, niin 6.5 parempi on suoremman lentoradan takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3171 Paikkakunta: SS
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
huti-kuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2008 Viestejä: 1813 Paikkakunta: periferia
|
Lähetetty: 20.03.2009 21:04 Viestin aihe: |
|
|
kuinkahan se lämpöä eristää, poskipakan ja kahvan kohta pitäisi olla semmonen mukavantuntuinen , jos pitempään tähtäilee.
kerran tunnin piti pyssyä pitää laukaisuvalmiina, kun odottelin kahden hanhen tulevan samalle linjalle(ei onnistunut, toinen vain jäi), tuollaisessa tapauksessa voisi alumiinitukin olettaa hohkavan kylmää massan/maalin läpi. joskus olen mietiskellyt neopreenin soveltuvuutta, se olisi lämmin, mukavantuntuinen ja hyvä pitokin vielä
Berkele kirjoitti: |
Vähän veikkaan, että kotitarve anodisointi ei tule onnistumaan.Tuo 6082:kaan ei ole helponta mahdollista anodisoida ja se luokitellaan (ainaki tibnor) vielä hyväksi anodisoitavaksi (7075 luokitellaan huonoksi) Anodisointi maksaa luultavasti alle 100 euroa. |
olen tässä lueskellut kotianodisoinnista ja taidanpa olla samaa mieltä kanssasi. sitten kun anodisointi on ajankohtaista, on käsiteltäviä kappaleita n.20-30kpl. eikä niitten laadusta ole mitään tietoa, koska hommahan menee niin, että kun jossain jonkun sopivan jämäpalan alumiinia näkee, niin täytyyhän siitä jokin osa tehdä. tämä sekametelisoppa pitäisi sitten kotona käsitellä, juu, ei välttämättä tarvi olla meedio, jos turmion näkee. lyhyesti sanottuna liikaa testailua tulisi
aikoinaan tuli työn puolesta läheteltyä alumiinia käsittelyyn, muistaakseni aloitusmaksu oli n.400 mummonmarkkaa ja kappalehinnat
sen jälkeen 5 tai 10 mummonmarkkaa. ainoa negatiivinen juttu oli värien kanssa. mustan sai välittömästi käsittelyyn ja muissa väreissä piti odottaa jotta ne sielä sai kerättyä tarpeeksi iso sarjan kokoon.
joku 100 ekeä olisi ihan edullinen hinta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Andy Joku Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 17 Tam 2008 Viestejä: 83
|
Lähetetty: 01.04.2009 15:25 Viestin aihe: |
|
|
Mites on työ edennyt, kun foorumille ei ole tullut vähään aikaan mitään lisäyksiä työn valmistumisesta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|