Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vieras
|
Lähetetty: 18.11.2004 22:35 Viestin aihe: |
|
|
Vieras 15:44
Tarkoitin, että tavallisten paristojen lataaminen niille tarkoitetulla laturilla.
Paristoissa toki lukee että ei saa ladata, mutta hellävaraisia latrureita ko. tarkoitukseen on tehty ja ne toimii.
Onko tämmöinen laturi kaupasta saatava vai niin sanottuja koti tekeleitä.
Rupesi kiinnostamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 19.11.2004 12:34 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on semmoinen paristolaturi, jolla voi ladata myös alkaliparistoja. Olivat huojennukksessa paikallisessa Prismassa aikonaan. Malli on Saitek Eco Charger Mini. Tuota mallia ei äkkisiltään Saitekin sivuilta löytynyt. Mutta tällä Mini mallilla saa ladattua vain AA ja AAA kokoiset akut ja paristot. Ja on siis nimenomaan tarkoitettu myöskin paristoille, eikä pelkille akuille.
Jotta alkaliparistot saisi tuolla elvytettyä, ne pitää ladata hyvissä ajoin ennekuin ovat ihan tyhjiä. Muuten eivät herää enää henkiin. Eikä niistä muutenkaan ihan uusia vastaavia tule, mutta kyllä sillä hiukka jatkaa pariston käyttöikää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Seppo Taalasmaa Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 147
|
Lähetetty: 19.11.2004 22:06 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Kyllä löytyy. AA NiMH-akkuja. |
Eli 1,5V ladattavia akkuja ei valitettavasti ole. Löytyy 1,2V NiMh ja NiCd-akkuja jotka on tehty just käytettäväksi noihin 1,5V paristolaitteisiin. Nykyiset hyvälaatuiset 1,2V NiMh-akut luokkaa 2200mAH vastaavat kapasiteetiltaan melkolailla noita 1,5V alkaaliparistoja joten ei muuta kuin akkukauppaan. HUOM! painotus sanalle akkukauppaan, sieltä saa tietoa ja laadukkaita akkuja ja latureita toisin kuin paikallisesta siwasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Seppo Taalasmaa Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 147
|
Lähetetty: 19.11.2004 22:08 Viestin aihe: |
|
|
jetset kirjoitti: | Latasin siis 1.2V akkua ja kun laturi sammutti itsensä, niin mittasin 1.4V |
Hyvinkin on näin. 1,2V akun latausjännite on n.1,5V ja jos heti mittaat kennon jännitteen kun laturista otat pois niin totta. Ja jännite on lepojännite, mutta kun alat kuormittamaan niin johan laskee heti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 20.11.2004 12:50 Viestin aihe: |
|
|
NiMh ja NiCd AA akkujen 1,2 V on nimellisjännite, siis sama mitä paristoilla on 1,5 V. Ladattaessa akut täyteen on napajännite tosiaankin yli tuon nimellisjännitteen, mutta kuormitettaessa tippuu lähes välittömästi nimellisjännitteen tuntumaan.
Nykyisissä NiMh akuissa on tosiaankin saatavilla luokkaa 2500 mA olevia akkuja. Näiden akkujen ainoa huono puoli on hyytyminen kylmässä, eli talvikeleillä niiden käyttäminen ei ole järkevää. Parempi vaihtoehto on NiCd akkujen käyttö, vaikka ne eivät kapasiteetiltaan olekkaan lähellä NiMh akkujen luokkaa.
Vastaavasti AA paristojen kapasiteetti puolestaan on yli 3000 mA, ainakin Duracell merkkisillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 20.11.2004 17:39 Viestin aihe: |
|
|
Voihan se Duracellin paristo tosiaankin pitää sisällään sen 3000 mAh, mutta silloin sen kapasiteetti on mitattu varmasti 1 mA:n virralla.
Omalla digikamerallani otan kaksi 256 megan muistikortillista kuvia Vansonin 2300 mAh:n akuilla ja Duracellin pattereilla saan toisen kortin täyteen ja toisen vain puolilleen. Saman määrän kuvia saa esimerkiksi Panasonicin powermax 3 pattereilla. Eli ei ne Duracellit mitenkään poikkea muista alkaaliparistoista edukseen. Hinta vain on korkeampi. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 20.11.2004 17:46 Viestin aihe: |
|
|
Ellette ole huomanneet, niin Duracellejäkin on monta laatua, kallista ja helvetin paljon kalliimpaa ja vielä hiukan kalliimpaa, kuten muitakin merkkejä. Eikä Pupuselli ole välttämättä se ainoa oikea ja tehokas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 20.11.2004 19:33 Viestin aihe: |
|
|
Totta Repesorsa, kuormitettavuus voi olla aivan toinen! Muistan vain joskus katsoneeni noita Duracellin kapasiteetteja niiden sivuilta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 20.11.2004 22:26 Viestin aihe: |
|
|
Näinhän se on, että jos kuormitetaan noita akkuja ja paristoja vaikkapa 1 A:n virralla (1000 mA), niin tuollaisen kunnollisella laturilla täyteen varatun 2300 mAh:n akun jännitekestoisuus on paljon suurempi kuin pariston. Paristoissa jännite putoaa alle 1,2 volttiin jo alle puolen tunnin kuluttua, kun akkua saa kuormittaa hieman yli tunnin samaan jännitteeseen.
Tyhjän pariston/akun loppujännite on siinä 0,9 V. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Petteri_N Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 1180
|
Lähetetty: 21.11.2004 00:09 Viestin aihe: |
|
|
Outoa kyllä ettei hemmojen gepsit jaksa potkia akkupattereilla. Ainakin Magellanin gepsit ovat pelanneet loistavasti nimenomaan akuilla jännitteen ollessa 1,2 V. Normaali toimintaika viileissä oloissa reilu vrk. _________________ Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JP Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 308
|
Lähetetty: 23.11.2004 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Garmin 60CS ja Ansmann 2200mAh NiMH-akut toimivat taustavalo jatkuvasti päällä 70% tasolla jotakin 6-8 tuntia, valikosta valittu tyypiksi akku.
Ostin viikko sitten marketista neljän kpl paketin Vartan 2000 (vai 2100) mAh NiMH-akkuja, joissa mainostetaan kestävyyttä 15 minuutin pikalatauksella ja latasin ne Ansmann-"äly"laturilla. Tällä laturilla tulee ladattua kaikki NiCd:t ja NiMH:t, AA:t ja AAA:t. Laturi purkaa nappia painaen kennot tyhjiksi ja lataa sitten, lopettaa kun on täydet ja jää ylläpitolataukseen vilkuttamaan kennokohtaisia ledejä. 2200mAh akun latausaika on ollut 4 tuntia.
Nämä Vartat sai aikaan ilmiön, jota millään muilla akuilla ei ole näkynyt: laturi ei osannut lopettaa lataamista kahden kennon osalta. Laskennallinen latausaika olisi jotakin 3.5-4 tuntia, mutta kun satuin katsomaan laturia n. 6 tunnin kohdalla, oli kahden kennon kohdalla vielä lataaminen käynnissä ja kennot selvästi kuumempia kuin normaalisti ovat latauksen päättyessä. Otin kennot pois laturista ja nähtäväksi jää, tuliko niistä kahdesta selvät kertalatauksella. Muut sekalaisen merkkiset akut on latautuneet sillä laturilla kuten kapasiteetista voidaan latausaikaa arvioida. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|