Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35433
|
Lähetetty: 06.05.2009 22:54 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän tuollainen toiminta kysymyksiä herättää,ei piä missään tapauksessa haudata asiaa vaan tutkia pohjamutia myöden.
Ei kait tähän yhtä yksittäistä viranomaista syntipukiksi löydy,vaan lienee kyse kollektiivisemmasta tyrimisestä ja sen peittelystä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aatu Aave Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Syy 2006 Viestejä: 591 Paikkakunta: Vaeltava
|
Lähetetty: 06.05.2009 23:01 Viestin aihe: |
|
|
Voe Pihkat sentään, ookkona vellihousu ihan pöljä. Vai ei etsitä syyllisiä, sitähän poliisi, poliitikot ja media on tehnyt kaiken aikaa. Ei oikeastaan etsinyt vaan todennut kaikki aseluvanhaltijat syyllisiksi ja käynnistänyt noitavainoihin verrattavan asevastaisuusmyllytyksen.
Nyt kun onkin syyllinen löytynyt poliisista niin pitäisi olla hiljaa.
Oikeasti ainut syyllinen Kauhajoen tapaukseen oli Saari joka painoi liipasinta mutta kun se ei kelvannut poliisille, poliitikoille ja medialle niin ei se kelpaa minullekaan vaan poliisi oli mielestäni syyllinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
k.kettunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 647 Paikkakunta: pääkalloseutu
|
Lähetetty: 06.05.2009 23:09 Viestin aihe: |
|
|
Aatu Aave kirjoitti: | Kaikkein raadollisin toimintamalli pälkähti mieleeni. Entä jos onkin niin että poliisit asevastaisuuden hurmassaan päättivät antaa vielä toisen kouluampumisen tapahtua.
Saadaan nostatettua median kautta kansassa asevastaisuutta oikein kunnolla.
Neuvostoliitossa hallituksen agentit räjäyttivät kerrostaloja tappaen syyttömiä venäläisiä Tsetseenivastaisen ja sodan hyväksyvän mielialan nostattamiseksi.
Mehän sentään asumme Neuvosto-Suomessa ja luulen että ei tuo ajatusmalli niin kaukaa ole haettu. |
Miksi tieto vihjeen huomioimatta jättämisestä annetaan vasta nyt? Olisiko media pystynyt luomaan asevastaista uutisointia, jos poliisin laiminlyönti olisi ollut tiedossa välittömästi ampumatapauksen jälkeeen? Olisiko aselain uudistuksen sijaan vaadittu poliisilta nykyisen lain ehdotonta noudattamista?
Jotain mätää tässä jutussa kyllä on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2005 Viestejä: 13225
|
Lähetetty: 07.05.2009 00:30 Viestin aihe: |
|
|
Aatu Aave kirjoitti: | Kaikkein raadollisin toimintamalli pälkähti mieleeni. Entä jos onkin niin että poliisit asevastaisuuden hurmassaan päättivät antaa vielä toisen kouluampumisen tapahtua.
Saadaan nostatettua median kautta kansassa asevastaisuutta oikein kunnolla.
Neuvostoliitossa hallituksen agentit räjäyttivät kerrostaloja tappaen syyttömiä venäläisiä Tsetseenivastaisen ja sodan hyväksyvän mielialan nostattamiseksi.
Mehän sentään asumme Neuvosto-Suomessa ja luulen että ei tuo ajatusmalli niin kaukaa ole haettu.
Kerätään adressi jossa vaaditaan kaikkia asian salanneita poliiseja eroamaan, samoin paaperotaaperolle ja sisustusministerille kenkää |
Salaliittosyytös on aika raskas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aatu Aave Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Syy 2006 Viestejä: 591 Paikkakunta: Vaeltava
|
Lähetetty: 07.05.2009 08:03 Viestin aihe: |
|
|
Eihän tuo vielä syytös ollut vaan ilmaan heitetty ajatus. Outoa on kuitenkin poliisin ja median toiminta, nytkin ollaan vaikenemassa koko juttu, ei revi ilta-lehdet otsikoita poliisin toiminnasta eivätkä vaadi ketään eroamaan. Nyt on näytön paikka, ellei poliisiylijohtaja ja pari komisariusta saa kenkää asumme niinkuin olen sanonut Neuvosto-Suomessa. Halonenhan voisi mennä moikkaamaan kolleegaansa Kim Il Sungia niin saataisiin taas julkisuutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Saabisti Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Huh 2009 Viestejä: 33 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 07.05.2009 08:13 Viestin aihe: |
|
|
Tilanne: Varsimainen tekijä on kuollut joten muita syyllisiä etsitään.
Teon estämiseen olisivat voineet vaikuttaa:
Eduskunta laeilla ja sosiaalimäärärahoilla
SM paremmilla ohjeilla aselupien suhteen
Sosiaali- ja terveysministeriö paremmilla mielenterveyshoidoilla
Opetushallitus puuttumalla koulukiusaamiseen
Poliisi tarkemmalla lupasyynillä
Koska kukaan em. organisaatioista ei tunnusta mokanneensa missään asiassa niin syytetään 670000 aseenomistajaa joilla ei ollut mitään edes teoreettisia mahdollisuuksia estää tapahtunutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorge Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Maa 2004 Viestejä: 1628 Paikkakunta: Rehuvaara
|
Lähetetty: 07.05.2009 09:04 Viestin aihe: |
|
|
Saabisti kirjoitti: | Tilanne: Varsimainen tekijä on kuollut joten muita syyllisiä etsitään.
Teon estämiseen olisivat voineet vaikuttaa:
Eduskunta laeilla ja sosiaalimäärärahoilla
SM paremmilla ohjeilla aselupien suhteen
Sosiaali- ja terveysministeriö paremmilla mielenterveyshoidoilla
Opetushallitus puuttumalla koulukiusaamiseen
Poliisi tarkemmalla lupasyynillä
Koska kukaan em. organisaatioista ei tunnusta mokanneensa missään asiassa niin syytetään 670000 aseenomistajaa joilla ei ollut mitään edes teoreettisia mahdollisuuksia estää tapahtunutta. |
Juuri näin!
Tuohon listaan voisi vielä lisätä Kauhajoen tapauksesta.
1. Poliisin sisälläkin oli erilaisia linjauksia suhtautumisessa tilanteeseen.
Paikallinen poliisin vuoropäällikkö (tai joku vastaava päällikkö) oli jo tehnyt päätöksen aseen takavarikoimisesta. Saarta etsittiin usean poliisiapartion voimin, kunnes varsinainen poliisipäällikkö päätti ettei olekaan syytä aseen poisottamiseen. Mitkä olivat hänen perusteensa sille että Saari oli ilmoituksista huolimatta, edelleen sopiva henkilö ampuma-aseen haltijaksi?
Siis käytännössä poliisillakin oli näyttöä siitä ettei Saari ollut sopiva aseen haltijaksi. Mistä tuli se lisänäyttö jotta hänen annettiin pitää aseensa?
2. Esimerkiksi NRA oli lähettänyt poliisijohdolle ja kansanedustajille kirjelmän jossa kiinnitettiin huomiota AAHY:n epäasiallisiin ja suorastaan huonoihin ohjeisiin lupahallinnolle.
Eli aseharrastajien taholta oltiin jo ennen kouluammuntatapauksia aktiivisesti vaikuttamassa siihen että lupahallinnossa olisi kiinnitetty huomiota aselain 45§ mainittuun luvanhakijan henkilökohtaiseen sopivuuteen ampuma-aseen haltijaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 07.05.2009 09:11 Viestin aihe: |
|
|
Syyttämällä eduskuntaa, sisäministeriötä/-ministeriä tai poliisia samalla tulee käytännössä myönnettyä, että ilman ampuma-asetta, olisi teko jäänyt tekemättä.
Ja juuri tällä perusteellahan aselakia ollaan kiristämässä.
Poliisi on ilmeisesti tehnyt virheen kahdessakin kohtaa, eli
1) jättänyt ilmiannon (joita muuten tehdään aiheetta ja paljon) ehkä tutkimatta
2) ....ja lisäksi aseluvan perumatta.
Hyvä kysymys on sekin, että JOS ensimmäinen väitetty virhe olisi jätetty tekemättä, olisiko toistakaan tehty?
Nämä asiat on ehdottomasti selvitettävä.
Väistämätön lopputulos kuitenkin on, että jatkossa virkamiehille helpoin tie välttyä em. virheiltä on myöntää aselupia mahdollisimman vähän ja perua olemassa olevia millä tahansa tekosyyllä..... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jorge Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Maa 2004 Viestejä: 1628 Paikkakunta: Rehuvaara
|
Lähetetty: 07.05.2009 11:41 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | Syyttämällä eduskuntaa, sisäministeriötä/-ministeriä tai poliisia samalla tulee käytännössä myönnettyä, että ilman ampuma-asetta, olisi teko jäänyt tekemättä.
Ja juuri tällä perusteellahan aselakia ollaan kiristämässä.
Poliisi on ilmeisesti tehnyt virheen kahdessakin kohtaa, eli
1) jättänyt ilmiannon (joita muuten tehdään aiheetta ja paljon) ehkä tutkimatta
2) ....ja lisäksi aseluvan perumatta.
Hyvä kysymys on sekin, että JOS ensimmäinen väitetty virhe olisi jätetty tekemättä, olisiko toistakaan tehty?
Nämä asiat on ehdottomasti selvitettävä.
Väistämätön lopputulos kuitenkin on, että jatkossa virkamiehille helpoin tie välttyä em. virheiltä on myöntää aselupia mahdollisimman vähän ja perua olemassa olevia millä tahansa tekosyyllä..... |
Tuollaiseenkin päätelmään voi tulla, mutta ehkei se kuitenkaan ole ihan näin yksioikoista. Jatkossakin virkamiesten täytyy noudattaa lakia ja annettuja ohjeita. Se on hallinnon tehtävä ja meitä, kansalaisia, heidän tulee palvella.
Perimäiset syyt tapahtumiin ovat kuitenkin muualla kuin ampuma-aseissa tai lupahallinnossa. Uhka/riski vastaavien tekojen toistumiselle ei poistu aselupia kiristämällä. Sillä aiheutetaan käytännössä vain turhia hankaluuksia laillisin perustein ampuma-aseita hankkiville. Se tuhlaa viranomaisten/hallinnon resursseja käytännössä turhaan byrokratiaan mikä ei ole kenenkään kannalta toivottava tilanne.
Luulisi olevan kaikille selvää että joukkomurhille löytyy paljon tehokkaampia tekovälineitä kuin ampuma-aseet. Jatkuvasti uutisoidaan terroriteoista/itsemurhapommeista joissa käytetään esim. räjähteitä ja onhan niistä kokemuksia jo meilläkin (Myyrmanni). Siksi viranomaisten, terveydenhuollon, kouluhallinnon jne., on välttämätöntä puuttua tapahtumien todellisiin/perimmäisiin syihin, joita tuossa em. listassa oli hyvin lueteltuna.
Kansalaisilta kerätyt verovarat/resurssit on syytä kohdentaa oikeaan kohteeseen, jotta niillä saadaan aikaan oikeita ja todellisia tuloksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtaaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Maa 2004 Viestejä: 2693 Paikkakunta: EU:n maakunta
|
Lähetetty: 07.05.2009 12:15 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | Syyttämällä eduskuntaa, sisäministeriötä/-ministeriä tai poliisia samalla tulee käytännössä myönnettyä, että ilman ampuma-asetta, olisi teko jäänyt tekemättä.
Ja juuri tällä perusteellahan aselakia ollaan kiristämässä. |
Miten niin? Jos poliisi ei huomioi Saaren kaverin tekemää ilmiantoa, niin sama kai tekotavalle siinävaiheessa on.
Fields kirjoitti: |
Poliisi on ilmeisesti tehnyt virheen kahdessakin kohtaa, eli
1) jättänyt ilmiannon (joita muuten tehdään aiheetta ja paljon) ehkä tutkimatta
|
Ei poliisi mitään "ehkä" tutkimatta jättänyt.
Kylmä totuus on ettei poliisi reagoinut lainkaan Saaren kaverin tekemään varoitukseen. Omalla nimellä kaverista annettu varoitus on sentään vähän toista luokkaa kuin nimettömät ilmiannot, joita poliisille epäilemättä tulee päivittäin väärin parkkeeratuista autoistakin.
Mutta nyt ei jumaliste ollut kyse mistään jokapäiväisestä asiasta vaan joukkomurhasta! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mili Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Hei 2006 Viestejä: 593
|
Lähetetty: 07.05.2009 13:04 Viestin aihe: |
|
|
Professori Jyrki Virolaisen blogiin kannattaa tutustua;
http://jyrkivirolainen.blogspot.com/
Lainaus: |
keskiviikko, toukokuu 06, 2009
Kauhajoen koulusurmat: salasiko poliisiylijohtaja tärkeän todisteen poliisirikostutkinnassa?
1. Kauhajoen koulusurmiin 23.9.2008 liittyvä poliisirikostutkinta näyttää saavan yhä vain yllättävämpiä piirteitä. Kauhajokista komisariota vastaan nostettiin jo viime tammikuussa apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalskeen laatima syyte tuottamuksellisesta virkarikoksesta ja jutulle oli jo talvella määrätty pääkäsittely Kauhajoen käräjäoikeudessa. Pääkäsittely oli määrä pitää 13-14.5.
2. Yhden koulusurmissa menehtyneen uhrin omaiset eivät kuitenkaan olleet tyytyväisiä syytteeseen ja poliisirikosta koskevaan esitutkintaan, vaan heidän avustajansa suoritti asiassa yksityisiä selvityksiä. Ilmeni, että kouluampuja Matti Saaren pyhäjokelainen koulutoveri oli tehnyt jo koulusurmia edeltäneellä viikolla Haapajärven poliisille ilmoituksen, jossa varoitettiin Saaren levottomasta ja kouluammuskeluun viittaavasta käyttäytymisestä. Kyseisissä yksityisissä tutkimuksissa olisi lehtitietojen mukaan ilmennyt myös, että Kauhajoen poliisilla olisi ollut mahdollisuus selvittää helposti Matti Saaren mielenterveydelliset ongelmat, mutta tähän selvitykseen ei ryhdytty. Mainitut omaiset ovat jättäneet jutussa oikeudelle oman haastehakemuksen, jossa kauhajokiselle komisariolle vaaditaan rangaistusta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Tämän vuoksi jutun syyttäjä on määrännyt KRP:n suorittamaan asiassa lisätutkimuksia ja käräjäoikeuden edellä mainittu pääkäsittely on peruutettu. Tutkimuksissa selvitetään mm. sitä, saiko Kauhajoen poliisi tiedon Saaren koulutoverin Haapajärven poliisille tekemästä ilmoituksesta ja varoituksesta ja oliko tämä ilmoitus ollut nyt syytteeseen asetetun komisarion käytössä, kun hän puhutteli Matti Saarta ampumisia edeltäneenä päivänä.
3. Eilen Nelosen Uutiset kertoi, että sisäministeriön poliisijohdolle oli heti ampumisia seuranneena päivänä ilmoitettu edellä mainitusta Haapajärven poliisille tehdystä vihjeestä. Tämä "kansalaisviesti" oli toimitettu suoraan valtakunnan ylimmälle poliisiviranomaiselle eli sisäministeriön poliisiylijohtaja Mikko Paaterolle sähköpostitse. Tässä viestissä kerrottiin ampuja Matti Saaren ystävän varoittaneen poliisia mahdollisesta kouluiskusta Kauhajoella jo useita päiviä ennen iskun tapahtumista. Kyseisen sähköpostiviestin lähetti Paaterolle Haapajärven poliisia varoittaneen miehen veli.
4. Kyseinen viesti on löytynyt Paateron "koneelta", joten Paatero ei ole voinut muuta kuin myöntää, että oli saanut vietin Kauhajoen ampumisia seuranneena päivänä. Tämä viesti, joka olisi ollut tärkeä todiste kauhajokista komisariota koskevassa virkarikostutkinnassa, ei kuitenkaan koskaan kulkeutunut eteenpäin eli kyseistä poliisirikosta suorittaneelle KRP:lle tai tutkinnanjohtajana toimivalle syyttäjälle.
5. Poliisin ja esitutkintaviranomaisten törkeimpiin periaatteisiin ja velvollisuuksiin kuuluu tasapuolisuus ja objektiivisuus. Tätä korostetaan jo oikeustieteellisen opetuksen alkuvaiheissa ja myöhemmin erityisesti poliisi- ja syyttäjäkoulutuksessa. Poliisi- ja esitutkintaa koskevaa tasapuolisuusvaatimusta ilmentää esimerkiksi esitutkintalain 7 §:n 1 momentin säännös: "Esitutkinnassa on selvitettävä ja otettava huomioon yhtä hyvin epäiltyä vastaan kuin hänen puolestaan vaikuttavat seikat ja todisteet." Poliisi ja esitutkintaa suorittava virkamies ei saa jättää pöytälaatikkoon (tai toimittamatta tutkinnanjohtajalle) mitään todistetta riippumatta siitä, puhuisiko se epäiltyä vastaan tai hänen edukseen. Jos näin tapahtuu eli tutkija tai hänen esimiehensä salaa tahallaan tai huolimattomuudesta jonkin todisteen, on kyseessä aivan perustavaa laatua oleva, yleensä aina virkavastuuseen ja -syytteeseen johtava virhe.
6. Mutta mitä tapahtui poliisiylijohtaja Mikko Paaterolle koulusurmia seuranneena päivänä toimitetulle tärkeälle todisteelle? Joo, kuten edellä jo totesin, kyseiselle viestille ei tapahtunut mitään, vaan se jäi Paateron "koneelle", sitä ei siis toimitettu eteenpäin eikä se kulkeutunut koskaan poliisirikostutkijoille tai tutkinnanjohtajalle.
7. Mikä sitten on Suomen ylimmän poliisiviranomaisen selitys tähän "katkokseen" ja todisteen pysähtymiseen hänelle? Joo, se on se tavanmukainen selitys, johon pekkariset, muut ministerit ja korkeat virkamiehet yleensä aina hätäpäissään turvautuvat: en muista mitään, joten en voi olla vastuussakaan mistään. Tämä olisi myös Paateron selitys, hän ei muista, "millaisiin toimiin" kyseinen viesti johti! Eihän viesti johtanut mihinkään toimiin, koska se ei koskaan mennyt perille sinne, mihin se olisi pitänyt välittömästi toimittaa eli poliisirikosjutun tutkijoille.
8. Voi herttanen aika sentään, millaista meininkiä ja millainen poliisi ja poliisiylijohto meillä oikein on, sanoisi varmaan Antero Mertarantakin! Voiko poliisijohtaja tehdä vakavampaa virhettä, kun jättää toimittamatta alaistaan komisariota koskevassa virkarikostutkinnassa hänelle henkilökohtaisesti toimitetun tärkeän todisteen tutkijoille? Nelosen Uutisten Susanna Reinbothin haastattelussa eilen Paatero tyytyi vain lakonisesti toteamaan, että Kauhajoen ampumista seuranneina oli niin paljon kaikenlaista "hässäkkää", ettei siinä pystynyt oikein mitään selkeästi ajattelemaan!
9. Tällä selitykselläkö poliisiylijohtaja aikoo pestä kätensä ja selvitä vastuusta? Hän ei muista ja oli kaikenlaista hässäkkää! Eikö poliisiylijohtaja olisi voinut kuitenkin suurimman hässäkän lauettua lukea sähköpostiviestinsä uudestaan, jolloin hän olisi varmasti havainnut kysiesen viestin? Ehkä hän tekikin niin, mutta päätti vain kylmästi olla toimittamatta viestiä tutkintaan, kuka sen tietää!
10. Tällaisen selityksen á la Paatero edessä jopa ministeri Pekkarinen saattaisi tulla kateudesta vihreäksi, sillä Pekkarinenhan keksi Suomi-Soffa -asiassa selitykseksi vain muistamattomuutensa, hässäkkää Pekkarinen ei huomannut mainita lainkaan! Tämäkin, siis pelkkä muistamattomuuteen vetoaminen, riitti kutenkin vakuuttamaan oikeuskansleri Jaakko Jonka, jonka puheille Mauri Pekkarinen kiirehti juoksujalkaa ja tukka putkella, kun hän vihdoin "muisti" Suomi-Soffalle myöntämänsä miljoonaluokan avustuksen ja Suomi-Soffalta saamansa 5 000 euron vaaliavustuksen. Jonkka päästi pikatutkinnalla Pekkarisen pälkähästä, joka juoksi nyt vuorostaan eduskunnan puhujapönttöön ja kertoi suorastaan hengästyneenä kansanedustajille Jonkan vapauttavasta päätöksestä.
11. Muistellaanpa hieman, miten Kauhajoen komisariota koskeva virkarikosjutun tutkinta käynnistyi. Olen kertonut blogissani 25.9.-08 ("Koulusurmat ja poliisin vastuu") ja 28.9.-08 ("Kauhajoen koulusurmat; poliisi ja syyttäjä napit vastakkain") miten innokkaasti sekä ministeri Holmlund että poliisiylijohtaja Mikko Paatero olivat lähdössä heti koulusurmia seuranneena päivänä Kauhajoelle "tutkimaan asiaa." Sisäministeriön ja Paateron tarkoituksena siis oli, että poliisi tutkisi itse kauhajokisen kollegansa menettelyn, kun tämä oli jättänyt tulevan surma-aseen kouluampujalle surmia edeltävänä päivänä pitämässään puhuttelussa. Hämmästelin kirjoituksissani, miksi Holmlundilla ja Paaterolla oli tällainen tutkimusinto päällä, vaikka lain mukaan tällaisissa epäilyttävissä tapauksissa on syytä epäillä poliisin virkavirhettä, jolloin tutkinnan johtaminen ei kuulu koskaan poliisille vaan aina syyttäjälle.
12. No, kyllähän syy oli selvä jo tuolloin: sisäministeriö halusi painaa kauhajokisen komisarion ja samalla koko poliisin vastuun koulusurmista ns. villaisella poliisikunnan maineen pelastamiseksi. Tähän kuvioon ja tavoitteeseen sopii hyvin se, että Paaterolle 24.9. tullut viesti jäi hänen koneelleen eikä edennyt mihinkään. Jos kyseinen viesti olisi tullut julki, se olisi ollut hyvin kiusallista ja johtanut ilman muuta laajempaan poliisi toiminnan tutkintaan, ja tätä ministeriö ja Paatero eivät halunneet. Näin on tullut selvitetyksi motiivi, jonka takia Paatero, vaikka sai ja luki hänelle tulleen viestin, ei toimittanut sitä tutkijoille eikä ryhtynyt ilmeisesti, kun ei edes muista ryhtyneensä (!), mihinkään muihinkaan toimiin viestin johdosta.
13. Kiinnitin edellä mainituissa blogijutuissani huomiota myös siihen, miten pontevasti Paatero ryhtyi alusta pitäen puolustamaan kauhajokisen komisarion menettelyä ja totesi, että tämä oli toiminut aivan normaalisti ja ohjeiden mukaan. Huomiota kiinnitti myös se, miten Paatero vakuutti, että hän kyllä tietää tarkkaan, mitä Kauhajoen poliisissa Saarta puhutettaessa ja sitä enne tapahtui! Näin siis siitä huolimatta, ettei jutun esitutkinta ollut tuolloin vielä edes käynnistynyt.
14. Poliisiylijohtaja näyttää kyllä ymmärtäneen roolinsa täysin väärin. Paatero kokee olevan yksi poliisi muiden poliisien joukossa ja tavallaan samaistuu alaisiinsa. Hän näkee tärkeimmäksi tehtäväkseen alaistensa poliisimiesten puolustamisen tilanteessa kuin tilanteessa. Muistutan tässä vain viime talvena sattuneesta Humppilan tapauksesta, jossa poliisi ampui asunnossa olleen miehen kuoliaaksi. Kun Paateroa haastateltiin tuon tapauksen johdosta, hän vakuutti - jälleen kerran - että joo, miehen ampunut poliisi ja paikalla olleet muutkin polisit olivat toimineet täysin ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Näin intomielin poliisiylijohtaja puolusti myös tuolloin alaisiaan, vaikka syyttäjän johdolla tapahtuvaa esitutkintaa ei ollut ehditty tässäkään tapauksessa vielä käynnistää!
15. Poliisijohtajan tehtävänä ei kuitenkaan ole alaistensa puolustaminen epäilyjä vastaan, vaan ihmisten turvallisuudesta huolehtiminen. Tässä tarkoituksessa poliisijohtajan velvollisuutena on valvoa, että hänen alaisensa noudattavat lakeja ja virallisia määräyksiä ja ohjeita ja toimivat oikein. Myös poliisiylijohtajaa velvoittaa laissa oleva tasapuolisuusvaatimus ja objektiivisuusperiaate, joten hän ei voi missään tapauksessa lähteä suoralta kädeltä kumoamaan poliisia vastaan esitettyjä epäilyjä, vaan hänen pitää valvoa ja selvittää, ovatko poliisit toimineet oikein. Tämä näyttää jääneen Paaterolta - hänen lausunnoistaan ja toiminnastaan päätelleen sekä Kauhajoen että Humppilan tapauksissa - täysin huomaamatta. Paatero toimii ikään kuin hänet olisi asetettu virassaan muiden poliisien edusmieheksi, vaikka hänen tulisi ennen kaikkea vastata ihmisten turvallisuudesta ja tässä ominaisuudessa valvoa ja huolehtia siitä, että poliisi toimii oikein. Poliisipäällikkö ei ole poliisia varten, vaan ihmisiä ja heidän turvallisuuttaan varten.
16. Paateron menettelyn johdota olisi suoritettava KRP:n toimesta asianmukainen tutkinta, jossa selvitetään, onko Paatero todella salannut tärkeän todisteen tahallaan vai jättikö hän toimittamatta sen poliisirikostutkijoille ainoastaan huolimattomuuttaan.
17. Monet ihmiset ovat todella huolissaan Kauhajoen poliisirikostutkinnassa ilmenneistä puutteista ja epäkohdista. Tällainen salamyhkäinen ja viranomaisten virheitä kaikin tavoin peittelemään pyrkivä tutkintatapa on yksi syy, joka on omiaan horjuttaman vakavasti kansalaisten uskoa oikeusvaltion toteutumiseen.
18. Otettakoon tähän yhtenä esimerkkinä kansalaisten huolenaiheesta vaikkapa nimimerkki Jussin kirjoitus "Onko Suomi oikeusvaltio" Helsingin Sanomien verkkojulkaisun keskustelupalstalta teemasta "Kauhajoen tutkintavyyhti mutkistuu":
Jos Suomi olisi oikeus-valtio tuskin tämä juttu sivuutetaan hiljaisuudella. Lehdistö kyselisi Sisäministeriltä aikaisempien toimien ja puheiden ristiriitoja. Poliisiylijohtaja siirrettäisiin sivuun ja todennäköisesti erotettaisiin. Jokaisen tutkintaan osallistuvan poliisin toiminta olisi sisäisen tutkinnan alla ja virasta pidättäminen heidän kohdallaan olisi tosiasia. Pääministeriltä vaadittaisiin selitys ja sisäministeri joutuisi eroamaan.
Näin siis oikeusvaltiossa esimerkiksi Ruotsissa, mutta Suomessa kun olemme maailman rehellisemmässä maassa ei tällaisiin ole tarvetta vai onko sittenkin. Missä on lehdistö joka kyselee Kauhajoen tapahtuman jälkeen manipuloitua keskustelua jossa vain aseet todettiin syyllisiksi, viran-omaiset viisaaksi ja nettiadressin kerääjät vastuullisiksi.
Kysymys on pidetäänkö meitä vielä tyhminä joita vedätetään, olenko tyhmä jos epäilen johtajan rehellisyyttä ja olenko vielä tyhmempi kun epäilen viranomaisten toimintaa. Tuskinpa vain. Meitä taidettiin kusta oikein kunnolla silmään.
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 07.05.2009 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Jorge kirjoitti: |
Tuollaiseenkin päätelmään voi tulla, mutta ehkei se kuitenkaan ole ihan näin yksioikoista. Jatkossakin virkamiesten täytyy noudattaa lakia ja annettuja ohjeita. Se on hallinnon tehtävä ja meitä, kansalaisia, heidän tulee palvella. |
Kaunis ajatus maassa, joka on tällä tasolla....
http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000:0:0,4:1:0:1:2009-05-03,104:1:608446,1:0:0:0:0:0:
Lainaus: | Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta (EIT) jo 75 langettavaa päätöstä. Ne ovat yhtä lukuun ottamatta 15 viime vuoden ajalta. Esimerkiksi Ruotsille on kertynyt vastaavana aikana vain 22 langettavaa. Norjalla luku on 19, Tanskalla yhdeksän ja Islannilla kuusi.
Neljänä huippuvuonna Suomelle on tullut Strasbourgista enemmän tuomioita kuin väkiluvultaan 15-kertaisella Saksalla on ollut edes siellä käsittelyssä olevia juttuja.
Kauas Suomen taakse jäävät myös Baltian maat, joista tosin on alettu kannellakin vasta 2000-luvulla. Virolla langettavia on nyt 16, Latvialla 31 ja Liettualla 40.
Kiusallisimpia Suomen julkisen kuvan kannalta ovat olleet sananvapautta koskevat tuomiot. Niitäkin on kertynyt jo seitsemän.
Uusin moite tuli helmikuussa rikosuutisen kuvitusta koskevassa jutussa. Lisää on luvassa, sillä ihmisoikeustuomioistuin on jo ilmoittanut ulkoministeriölle ottavansa käsittelyyn yhdeksän Suomen sananvapausasioita koskevaa juttua. Kymmenen muuta on vireillä.
Tähän asti Suomi on hävinnyt 76 prosenttia Strasbourgin tuomioistuimessa käsitellyistä jutuistaan.
Suomen oikeuslaitoksen ja EIT:n välillä on ollut usein näkemyseroja, kun on punnittu eri perusoikeuksia keskenään. Strasbourgissa on painotettu sananvapauden ja vapaan tiedonvälityksen merkitystä usein silloinkin, kun kotimainen oikeusistuin on korostanut yksityisyyden suojaa. |
Lainaus: | Perimäiset syyt tapahtumiin ovat kuitenkin muualla kuin ampuma-aseissa tai lupahallinnossa. |
Totta, joten miksi siis osoitella sormella kumpaakaan?
Lainaus: | Uhka/riski vastaavien tekojen toistumiselle ei poistu aselupia kiristämällä. Sillä aiheutetaan käytännössä vain turhia hankaluuksia laillisin perustein ampuma-aseita hankkiville. Se tuhlaa viranomaisten/hallinnon resursseja käytännössä turhaan byrokratiaan mikä ei ole kenenkään kannalta toivottava tilanne. |
Perustelepa miten byrokratian lisääntyminen kuormittaa viranomaista aiempaa juurikaan enemmän jos lainkaan, koska hakemusten määrä vähenee? Ainakin minä luen aselakiehdotusta niin, että kuormitus on siirretty käytännössä luvanhakijalle ei viranomaisille. Lisäksi kustannusvastaavuuden periaatteella byrokratian kustannuksetkin siirtyvät luvanhakijalle.
Lainaus: | Luulisi olevan kaikille selvää että joukkomurhille löytyy paljon tehokkaampia tekovälineitä kuin ampuma-aseet. Jatkuvasti uutisoidaan terroriteoista/itsemurhapommeista joissa käytetään esim. räjähteitä ja onhan niistä kokemuksia jo meilläkin (Myyrmanni). |
Totta, mutta poliitikon on helpompi kieltää sellaista, mikä voidaan kieltää, vaikkei varsinainen lopputulos muutukaan.
Lainaus: | Siksi viranomaisten, terveydenhuollon, kouluhallinnon jne., on välttämätöntä puuttua tapahtumien todellisiin/perimmäisiin syihin, joita tuossa em. listassa oli hyvin lueteltuna. |
Totta.
Lainaus: | Kansalaisilta kerätyt verovarat/resurssit on syytä kohdentaa oikeaan kohteeseen, jotta niillä saadaan aikaan oikeita ja todellisia tuloksia. |
Se olisikin aivan uusi ajatus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 07.05.2009 13:21 Viestin aihe: |
|
|
Lahtaaja kirjoitti: | Fields kirjoitti: | Syyttämällä eduskuntaa, sisäministeriötä/-ministeriä tai poliisia samalla tulee käytännössä myönnettyä, että ilman ampuma-asetta, olisi teko jäänyt tekemättä.
Ja juuri tällä perusteellahan aselakia ollaan kiristämässä. |
Miten niin? Jos poliisi ei huomioi Saaren kaverin tekemää ilmiantoa, niin sama kai tekotavalle siinävaiheessa on. |
Pointtihan oli, että aseen poisottaminen ilmiannon perusteella olisi ollut patenttiratkaisu. Silloin yhtä hyvin voidaan väittää, että jos Saarella ei alun perinkään olisi ollut asetta, rikosta ei olisi tapahtunut.
Lainaus: | Fields kirjoitti: |
Poliisi on ilmeisesti tehnyt virheen kahdessakin kohtaa, eli
1) jättänyt ilmiannon (joita muuten tehdään aiheetta ja paljon) ehkä tutkimatta
|
Ei poliisi mitään "ehkä" tutkimatta jättänyt.
Kylmä totuus on ettei poliisi reagoinut lainkaan Saaren kaverin tekemään varoitukseen. Omalla nimellä kaverista annettu varoitus on sentään vähän toista luokkaa kuin nimettömät ilmiannot, joita poliisille epäilemättä tulee päivittäin väärin parkkeeratuista autoistakin. |
"Ehkä" siksi, etten pidä keltaisen lehdistön uutisia totuutena edes silloin kun se sattuu sopimaan maailmankuvaani.
Onko jossakin jo julkaistu ilmiannon sisältö ja sekin, että se oli annettu omalla nimellä eikä nimettömänä?
Millainen ilmianto oli sisällöltään?
Lainaus: |
Mutta nyt ei jumaliste ollut kyse mistään jokapäiväisestä asiasta vaan joukkomurhasta! |
Eli ilmiannossako kerrottiiin Saaren suunnittevan joukkomurhaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mili Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Hei 2006 Viestejä: 593
|
Lähetetty: 07.05.2009 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni kaikki ne toimet, joilla pyritään suojelemaan viranomaisten virheellisiä toimenpiteitä ampuma-aseisiin liittyvissä lupapäätöksissä ja AYO:n hyväksyjänä ovat ehdottomasti väärin.
Suomessa käytiin aikanaan isänmaallisia miehiä vastaan sotasyyllisyysoikeudenkäynti, niin mistä syystä emme voisi asettaa syytteeseen myös esim. poliisiylijohtajaa ja ministeriä?
Kyse ei voi olla siitä, että puolueena on Kokoomus.
Hyväksymällä virheellinen ja rikollinen menettely viranomaisten taholta olemme mielestäni kaikki menetelleen väärin aseenomistajina.
Jostainhan aina syyllinen pyritään hakemaan. Jos oikeaa syyllistä ei haluta löytää, joutuvat sijaiskärsijöiksi kaikki Suomen aseluvanhaltijat.
Meille jokaisella lienee henkilöhtaisesti selvää, että mikäli teemme virheen, pyrimme joko korjaamaan tai hyvittämään sen. Mikäli tämä ei ole mahdollista, kannamme joka tapauksessa vastuun tekemästämme virheestä. Kun edellytän tätä itseltäni, voin mielestäni edellyttää sitä myös viranomaiselta ja ministeriltä.
Kannattaa muistaa vanha sanonta "vain kana saa munia työpaikalla" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtaaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Maa 2004 Viestejä: 2693 Paikkakunta: EU:n maakunta
|
Lähetetty: 07.05.2009 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: |
Pointtihan oli, että aseen poisottaminen ilmiannon perusteella olisi ollut patenttiratkaisu. Silloin yhtä hyvin voidaan väittää, että jos Saarella ei alun perinkään olisi ollut asetta, rikosta ei olisi tapahtunut. |
Entä jos tekotapa olisi ollut joku muu, pommi tms.?
Fields kirjoitti: |
Eli ilmiannossako kerrottiiin Saaren suunnittevan joukkomurhaa? |
Lainaus: | Tässä viestissä kerrottiin ampuja Matti Saaren ystävän varoittaneen poliisia mahdollisesta kouluiskusta Kauhajoella jo useita päiviä ennen iskun tapahtumista. |
Nimenomaan kouluiskusta varoitettiin. Kyllä ne minusta joukkomurhia on yleensä olleet.
Jos poliisilla ei kellot soi tässä vaiheessa niin milloin sitten? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|