Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.06.2009 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Kun topikki nyt kerran on lämpimänä niin kysynpä että mitenkähän lie, käyneekö Danish Oil miten hyvin kovapuisille puutarhakalusteille? Homehtumiset yms... Tukkiprojektista jäi yli ja ajattelin lätkiä pihapöytään ennen kuin kovettuu purkkiin. Jotkut ns. puuöljyt mainostavat homeenestoaineillaan. Liekö markkinamiesten höpötyksiä?
edit: iltapuuron keittämisen ohella vasurilla huitaistun korjausta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JarTo Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Tam 2009 Viestejä: 153 Paikkakunta: Koillis-Lappi
|
Lähetetty: 11.06.2009 21:33 Viestin aihe: |
|
|
Miten kävis tällainen vaihtoehto. Mahonki petsi alle ja kiinanpuuöljyä perään. Aihiona joutilas remarin tukkisetti, josta lakka poistettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jasi Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tam 2005 Viestejä: 356
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 11.06.2009 21:49 Viestin aihe: |
|
|
En tiedä tarkkaa koostumusta. Sen tiedän että pähkinät kylmäpuristetaan, öljy suodatetaan, keitetään ja lisätään hometta, sieniä ja bakteereita tappavaa säilöntäainetta. Käsittelyn jälkeen öljyyn sekoitetaan synteettisiä hartseja lisäämään sen kovuutta, sekä muita kasviperäisiä öljyjä. Sikkatiivejä ja liuottimia lisätään viskositeetin säätämiseksi.
Olen käyttänyt puhdasta keitettyä (tätäkin saa myös kylmäpuristettuna) Tung-öljyä ja se ei imeydy ohentamatta oikeastaan ollenkaan. Syntyvä pinta on kuin lakattu ja kiiltävä. Liian lakkamainen ohentamatta. Olet oikeassa, että kovettuminen on hapettumisen seuraus. Öljy "härskiintyy". Pähkinä allergikot ovat saaneet jossakin ikäviä oireita käsitellyn puun ihokosketuksesta. Kuvia oli joskus netissä. Vaha vähentää riskiä tähän. Enempää en kykene auttamaan.
Muuten itse sekottamalla saa tukkiöljyä litran ostetun desilitran hinnalla. Mielestäni kirjoitin yhden reseptin tänne jo aiemmin kahdesti. Reseptejä löytyy kirjallisuudesta ja netistä lukuisia. Kankaalla ei ehdi hangata niin nopeasti, että lämpö auttaisi imeytymistä. Tukin lämmitys peruskyllästyksessä (ja öljyn) nopeuttaa imeytymistä. Tämä vaihe tehdään teollisesti ruiskulla tai öljysumukaapissa. Vasta viimeistely on käsityötä. Peruskyllästyksessä tukki ei saa kuivua vasta kun lopetettaessa. Öljykin on ihan erilaatuista kuin viimeistelyssä. Kun peruskyllästysöljy kovettuu niin sitä ei enää saa pois eikä voi uusia. Pinnasta öljyn ja vahan saa pois sopivalla liuoittimella ja teräsvillalla tai hiomasienellä. Karhennukset tehdään usein peruskyllästettyyn ja pintaviimeisteltyyn tukkiin. Niihin tulee vain viimeistelyöljy suojaksi. Jotkut vahat sekoitettuna öljyyn parantavat kiilloitettavuutta. Tällöin kerrovahvuutta on pienennettävä. Rasun sijasta käytetään levitykseen sormenpäitä. Älkää laittako karhennuksiin vahaa. Pikkuisen kovettuvaa öljyä hammasharjalla.
Aina kun myydään venehommiin jotakin tarviketta hinta kerrotaan viidellä. Asehommiin kerroin on kymmenen
http://en.wikipedia.org/wiki/Tung_oil
Haku googlella tuo paljon tietoa lisää....
Edit FOX66 on projekti just menossa. Saueri saa uuden loiston tukkiin. Onkohan kuvannut vaiheita?
Viimeinen muokkaaja, Aris60 pvm 11.06.2009 22:09, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 11.06.2009 22:01 Viestin aihe: |
|
|
Oli tullut kysymys kun kirjoitin...
Danish Oil käy myös ulkokäyttöön valmistajansa mukaan. Käsittely toistettava vuosittain, vaakasuorille pinnoille jopa useammin. Kevyt hionta, pesu ja kuivuminen ja sitten käsittely.
Oma kokemukseni on että pääset helpommalla hyvällä tiikkiöljyllä. Hionta hiomatyynyllä ja öljyäminen runsaalla öljyllä. Ylimääräiset pois vartin kuluttua rätillä.
Vanhojen ammattimiesten (oma isoisä oli laivapuuseppä) ohje on hyvin yksinkertainen. Ulos ja kosteisiin olosuhteisiin keittämätön raaka öljy, homeen estoksi pikkuisen arsenikkiä (ei taida saada enää) ja sikkatiiviä kovettumisen edistämiseksi. Sisälle ja tarvekaluihin keitettyä öljyä (kuten myös maaleihin) arsenikin voi itseltä jättää vähän vähemmälle. Ainakin veneen airot kestivät vähintään 30 vuotta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sopanja Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2008 Viestejä: 134
|
Lähetetty: 12.06.2009 07:39 Viestin aihe: |
|
|
Omaan tukkiin laitoin Liberonin Finishin Oilia. Tuon purkin kyljessä on maininta että sopii hyvin aseiden tukkeihin. Tuo on ilmeisesti vastaavaa kuin danish oil. Hankasin teräsvillalla tuon puun pintaan ja hetken kuivumisen jälkeen pyyhin ylimääräiset pois. Hyvä vai huono aine; paha sanoa kun ei ole muista kokemuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 12.06.2009 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Finishing Oil on "hartsisempaa" (messuesittelijän sanomaa) ja sisältää naftaa. Rustin's Danish Oil ei taida naftaa sisältää. Ronsealin DO taas sisältää. Rustin's käyttäytyy mielestäni selvästi eri tavoin kun Ronseal ja Liberon. Asiantuntemukseni ei riitä muuhun kuin kertomaan, että Rustin's tekee parempaa jälkeä.
Jarto , mahonkipetsillä teet melko punaisen tukin. Jos siitä pidät, niin anna palaa. Esim Clou-vesipetsi pähkinänsävyisenä on aika makia koivulle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JarTo Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Tam 2009 Viestejä: 153 Paikkakunta: Koillis-Lappi
|
Lähetetty: 12.06.2009 12:00 Viestin aihe: |
|
|
Noo eipä tuo näytä niin hirveän punakalta. Kaksi kerrosta olen jo oljyä hionut ja kokoajan tuntuu siltä kun olisin jotain ryssinyt.
Krieghoffin tukkia minä en siitä saa, mutta jos balalaikan tasoon pääsen, niin olen tyytyväinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 12.06.2009 14:50 Viestin aihe: |
|
|
Niitä kerroksia joutuu laittamaan suunnilleen kymmenkunta jos haluaa saada D-O:lla tukin pintaan kunnon suojakalvon aikaiseksi.
Jos olet JarTo jo kaksi kierrosta huolella laittanut, voisit alkaa etsimään tukin huokoisempia paikkoja ja keskittyä öljyn levitykseen näihin kohtiin. Nuo paikat näkyvät ympäristöään karkeampina hyvin kun peilaat tukkia luonnonvalossa.
Kun po. kohdat ovat tukittu, ts. kiilto on sama koko tukissa, voit alkaa levittää rätillä ohuita kerroksia koko tukin pintaan. Muista antaa kuivua vähintään vuorokausi/kerros. Näillä muutamilla viimeisillä kerroksilla saadaan aikaan se suojakalvo.
Petsattua tukkia ei passaa öljy käsittelyn aikana oikeastaan välihioa lainkaan tai tulee laikkuja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JohanB
Liittynyt: 04 Tou 2009 Viestejä: 2 Paikkakunta: HKI
|
Lähetetty: 12.06.2009 15:30 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen siirtynyt käyttämään Liberon finishing oilia, koska se on hajuttomampaa. Runstin's danish oililla käsitellyt puutyöt erottaa hajusta vielä vuodenkin kuluttua viimeisestä öljyämisestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 12.06.2009 15:49 Viestin aihe: |
|
|
JohanB kirjoitti: | Itse olen siirtynyt käyttämään Liberon finishing oilia, koska se on hajuttomampaa. Runstin's danish oililla käsitellyt puutyöt erottaa hajusta vielä vuodenkin kuluttua viimeisestä öljyämisestä. |
Itse taas ajattelin antaa loput Danish Oilit parfyymiksi vaimolle... Tuoksuhan on mitä mainioin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JarTo Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Tam 2009 Viestejä: 153 Paikkakunta: Koillis-Lappi
|
Lähetetty: 12.06.2009 19:28 Viestin aihe: |
|
|
Huolellisuudesta tiedä. Huomasin tänään, että jos seuraavan kerran rupean tälläiseen projektiin jossain hulluuden puuskassa, niin muistan syväpuhdistaa tukin nitromors käsittelyn jälkeen oksaalihappoliuoksella. Pelkkä hionta ei tunnu riittävän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 12.06.2009 19:54 Viestin aihe: |
|
|
NITROMORSin jälkeen tukki on pestävä runsaalla vedellä erittäin huolleisesti ja mahdollista on että maalinpoistoainetta on kertaalleen vielä levitettävä uusi kerros että kaikki varmasti lähtee. Mutta tuo huuhtelu ja sen jälkeen kunnollinen kuivaminen on erittäin tärkeää.
Ja ennen petsausta tietysti "karvanpoistohionta" välikasteluineen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JarTo Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Tam 2009 Viestejä: 153 Paikkakunta: Koillis-Lappi
|
Lähetetty: 12.06.2009 20:12 Viestin aihe: |
|
|
Meneehän tämä ensimmäinen opettelun ja kokeilun piikkiin.
Toista nitromors kerrosta en jostain syystä levittänyt, niin vahinko tapahtui jo niin aikaisessa vaiheessa.
Nytten sen huomaa tarkemmin katsottuna vanhan pinnan kummitteluna joissakin paikoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|