Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 24.02.2009 14:10 Viestin aihe: |
|
|
Vilperi kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | Minuutti puoleltaan ei kyllä riistalinnulle riitä. Räkätille ehkä |
Mä en tarkoittanut mitään teflonpannuja joita ei edes kuumaksi saa laittaa, vaan valurautaista jolla 1,5 cm paksuinen pihvi kyllä kypsyy tuossa ajassa ollen lopputulokseltaan "medium". Kestää kyllä hyvin sen toisenkin minuutin, mutta silloin tulos on "kypsä". |
Melekosia ruipeloita vilperin riistalinnut jos niillä on vain 15 milliä paksut täkät...
Lyön heti satasen vedon, että et saa normaalia teeren täkkää edes medium-miinukseksi millä tahansa pannulla kahdessa minuutissa.
Kunnon teflonitkin lämpenee ja niitä voi lämmittää sen mitä tarttee. Pannu on liian kuuma jos siinä voi/rasvaseos palaa - oli se kirkastettua tai ei - ja se kyllä onnistuu millä tahansa pannulla. Samalla on sitten pihvitkin pilalla. Pihvin paistossakaan mahdollisimman kuuma pannu ei ole optimi, vaan sopivan kuuma pannu. Eri asia on sitten jos otetaan vain pinta kiinni.
P.S. Upon valurautaisella tulee lähes kaikki tehtyä, mutta onnistuu teflonillakin. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 24.02.2009 14:32 Viestin aihe: |
|
|
Toi mun vastaukseni koski pihvejä joita olen paistellut perheelle omalla paksupohjaisella valurautapannulla; jos taas on paksumpi pihvi ollut kyseessä niin silloin pitää lämpöä vähän pudottaa ja antaa lisää aikaa.
Täkkälihat voi olla vähän vaikeampi tapaus jo senkin johdosta että ne ovat reunoiltaan ohuet ja keskeltä jo sitten huomattavan paksut, joten sen oikean kypsyysasteen löytäminen voi olla jopa haastavaa, ettei reunat ole korppua ja kuitenkin keskeltä raaka. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.02.2009 16:01 Viestin aihe: |
|
|
Vilperi kirjoitti: |
Täkkälihat voi olla vähän vaikeampi tapaus jo senkin johdosta että ne ovat reunoiltaan ohuet ja keskeltä jo sitten huomattavan paksut, joten sen oikean kypsyysasteen löytäminen voi olla jopa haastavaa, ettei reunat ole korppua ja kuitenkin keskeltä raaka. |
Riekon/pyyn täkät voi tarvittaessa napata suoraan pannulta pöytään. Isommilla linnuilla uunitus on melkeinpä pakollinen.
Ja oikea kypsyysaste tarkistetaan tietysti sisälämpömittarilla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
|
Lähetetty: 24.02.2009 20:01 Viestin aihe: |
|
|
Vielä jos haluaa isommista tipuista pikkasen parempaa niin pannun ja uunituksen jälkeen mausteet pintaan ja hetki foliossa "vetäytymistä". Ehtii tuo lämpö tasaantua ja ehkä himpun maku imeytyä.
Tuossa riistan ja miksei pihvienkin kanssa pelatessa olen todennut että pihvin ja täkän paistaminen ei ole mikään kummonen juttu. Kunnon kastikkeiden vääntäminen onkin sitten se kokkaamisen "ydin" jossa aletaan punnitsemaan "kermanlutraajat" ja kastikkeentekijät... Niin ja kastikkeiden tekijäksi ei ihan hetkessä eikä toisessakaan opi vaan se ainakin itsellä on vaatinut harjoittelua ja jopa epäonnistumisia... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jänkäkurppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.02.2009 22:25 Viestin aihe: |
|
|
Joka ei pidä riistan mausta niin voi ostaa S-etukortilla t vakuumiin pakattua lihaa.. jo vain |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 25.02.2009 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Riistan maku ja riistanlihan pilaaminen maksanmakuiseksi väärin kypsentämällä ovat kaksi täysin eri asiaa. Maksa maksana, oli se riistan tai ei. Ja riista riistana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jänkäkurppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2009 17:44 Viestin aihe: |
|
|
Kertoisko joku miten riista pilataan valmistaessa. Voisin kokeilla saako sen pilalle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tetri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2009 18:01 Viestin aihe: |
|
|
Riistalinnun maksa on herkullista pikahuikopalaa tulistellessa. Maistuu ihan riistan maksalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.02.2009 19:10 Viestin aihe: |
|
|
Jänkäkurppa kirjoitti: | Kertoisko joku miten riista pilataan valmistaessa. Voisin kokeilla saako sen pilalle |
Ampusi vastapalloon lentävä metso trap-paukulla alle 15 metriin(tai osta turisti metsästäjältä sellainen, pitäisi löytyä valikoimasta), kyni ja korvenna kunnolla ne untuvat, tee metson roikaleesta jauhelihaa, lisää jauhelihamaustetta ja paljon valkosipulia, "leipaise" siitä mureke tai keitä jauhelihakeitto.
Avot, jo vain on mehto pilalla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Punajalaka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.08.2009 22:24 Viestin aihe: |
|
|
Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että olin nuissa aikaisemmissa kommenteissani niin väärässä, tai tuleehan siinä padassakin hyvää. Mutta oli kyllä ihan parasta, kun juhannuksena tein parikertaa sorsaa pannulla, suikaleiksi vaan suolaa sekaan ja niin jätin ne niin "raaoiksi" ku tohin, ai että oli hyvää. Mutta lehemä pihviä ravintolassa en kyllä edelleenkään ota kuin kypsänä, se ei oo hyvää mediumina. _________________ No ehä minä, mutta muut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kostikoira Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.08.2009 23:19 Viestin aihe: |
|
|
Punajalaka kirjoitti: | Mutta lehemä pihviä ravintolassa en kyllä edelleenkään ota kuin kypsänä, se ei oo hyvää mediumina. |
Hyvä jos nautit täysharmaasta. Itse en parempia lihoja ostaisi koskaan jos ne "ylikypsänä" täytyisi syödä, sillä sellaisella kypsyysasteella ovat halvemmat ja rasvaisemmat vaihtoehdot paljon parempia. Liittyisikö joillain ihmisillä punaisen lihan etovuus siihen, että veren näkeminen tekee pahaa (vaikkei verestä olekaan kyse lihan tai lihasnesteen tapauksessa)? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.08.2009 12:35 Viestin aihe: |
|
|
Punajalaka kirjoitti: | Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että olin nuissa aikaisemmissa kommenteissani niin väärässä, tai tuleehan siinä padassakin hyvää. Mutta oli kyllä ihan parasta, kun juhannuksena tein parikertaa sorsaa pannulla, suikaleiksi vaan suolaa sekaan ja niin jätin ne niin "raaoiksi" ku tohin, ai että oli hyvää. Mutta lehemä pihviä ravintolassa en kyllä edelleenkään ota kuin kypsänä, se ei oo hyvää mediumina. |
Peukkua punajalalle! Kokeilu kannattaa! _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kinttu Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Lok 2007 Viestejä: 822 Paikkakunta: pohjois pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.08.2009 16:06 Viestin aihe: |
|
|
kostikoira kirjoitti: | Punajalaka kirjoitti: | Mutta lehemä pihviä ravintolassa en kyllä edelleenkään ota kuin kypsänä, se ei oo hyvää mediumina. |
Hyvä jos nautit täysharmaasta. Itse en parempia lihoja ostaisi koskaan jos ne "ylikypsänä" täytyisi syödä, sillä sellaisella kypsyysasteella ovat halvemmat ja rasvaisemmat vaihtoehdot paljon parempia. Liittyisikö joillain ihmisillä punaisen lihan etovuus siihen, että veren näkeminen tekee pahaa (vaikkei verestä olekaan kyse lihan tai lihasnesteen tapauksessa)? |
Ei liity veren näkemiseen. Maku asia. Itse en kertakaikkiaa pidä punasen lihan mausta. Kypsää sen olla pitää _________________ jokaiselle tulee joskus NOUTAJA |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kostikoira Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.08.2009 16:40 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Ei liity veren näkemiseen. Maku asia. Itse en kertakaikkiaa pidä punasen lihan mausta. Kypsää sen olla pitää |
Itselleni on lihan mureus ja sitä kautta tuntuma suussa tärkeä osan nautinnosta. Paistuneen makua on riittävästi lihan pinnalla ja joskus olen oikein hyvälaatuista lihaa syödessäni miettinyt, että voisi kokeilla täysin raakanakin. Pääasia että kukin nauttii tietysti, eli kypsyys sen mukaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kostikoira Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.08.2009 16:40 Viestin aihe: |
|
|
tupla |
|
Takaisin alkuun |