OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

vinkkejä jousimetsästyksen aloittajalle?
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 13.12.2004 11:52    Viestin aihe: vinkkejä jousimetsästyksen aloittajalle? Vastaa lainaamalla viestiä

Haaveilen tässä vaihtavani haulikkosorsastuksen jousisorsastukseen, kuvilta ja veteen ampuen toki. Jousi ammunta kiinnostaa kyllä muutenkin mutta tuo metsästys niin kuin kruunaisi homman. Kokemusta jousista on vain vähän (10 vuotta sitten silloisen kotipaikan jousiseuran lainavastakaaria kokeilin yhden talvikauden ajan). Ihan outoja eivät siis nokin paikat, paperinläpi ammuntatestit, vetopituudet, tms ole.

Taljajousi ei minua innosta ihan vain tunnesyistä, teknisiäaseita (ruutipyssyt) on kaapeissa jo valmiiksi. Vastakaaret ja pitkäjouset ovat siis mielessä.

Kumpaa jousityyppiä tällaiselle jousiammunnan aloittelijalle suosittelisitte ja miksi?

Miten jäykkä jousi kannattaa ostaa, kun 40 paunan raja pitäisi kuitenkin metsällä täyttyä? Vastakaariinhan saa vaihtolapoja eli voisi aloitella hieman kevyemmällä jousella.

Asiantuntija liikkeitä suositellaan usein kun niistä saa myös ne asiantuntevat säätövinkit. Onko postimyynnistä tilaamisessa isotkin riskit saada itselleen täysin sopimaton jousi?

Tilaileeko kukaan jousitarvikkeita Eu:n euro -alueelta, esim. Saksasta? Osoite vinkkejä?
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 13.12.2004 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos esim. vastakaarijousen ostat niin paljon saat harjoitella ampumaan sillä sillä ampuminen on ns. vaistoammuntaa kun erillisiä tähtäimiä ei ole. No onnea kuitenkin jousiharrastukseen. Meinaan itekki joskus ostaa jousen Very Happy

Hyviä linkkejä on mm. www.sjml.fi (Suomen jousimetsästäjäinliitto)
Muistaakseni... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 13.12.2004 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikilla vaistojousilla on vaikeaa osua riittävän tarkasti metsästys käytössä,mutta jos aikaa on rittävästi harjoitteluun niin osuu silläkin.

Monen vuoden harjoittelun jälkeen kyllä on pystyttävä tunnustamaan itselle,ettei taida ollaan minusta vaisto ampujaksi jos ei saa tyydyttävää tarkuutta.Näin kannattaa olla mieleltään avoin kaikkia jousi tyyppejä kohtaan.On helpompaa tarttua taljajouseen,kun ei ole katsonut talja tyyppejä halveksivasti ja puhunut miten helppoa on homma on taljalla.

On vain harvoja ampujia joille vasto jousella metsästys sopii hyvin.Valitettavan usein on nähty miten suu vaahdossa selvitetään miten tää on hienoo/tosi metsästystä metsästää vaistolla,vaikkei edes osu rittäväntarkasti takapihalla tauluun.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 13.12.2004 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"jousisorsastukseen, kuvilta ja veteen ampuen toki"

Tässä kohtaa särähtää minun korvaani ainakin. Minä olen hukannut riittävästi lasikuituisia kalastusnuoliakin vaikka niissä on muka ollut naru takana.

Aika kallista sorsastusta jos veteen kuville ampuu sillä nuolen hukkaamisvaara on enemmän kuin tosiasia näissä Suomen sameissa vesissä.

Tuo komentti joka käsitteli tarkuutta on enemmän kuin asiaa. Ainoa missä päästään edes tyydyttävään tarkuuteen ja riittävän suoraan lentorataa on taljajousi. On aikalailla eriasia ampua maastossa nöpöttävää pupujussia kuin sentillensä asetettua maalitaulua pitkällä stabilla ja ratatähtäimellä.
Takaisin alkuun
Mööbeli



Liittynyt: 04 Jou 2004
Viestejä: 4

LähetäLähetetty: 13.12.2004 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:

Tuo komentti joka käsitteli tarkuutta on enemmän kuin asiaa. Ainoa missä päästään edes tyydyttävään tarkuuteen ja riittävän suoraan lentorataa on taljajousi. On aikalailla eriasia ampua maastossa nöpöttävää pupujussia kuin sentillensä asetettua maalitaulua pitkällä stabilla ja ratatähtäimellä.


Puppua.

Vaistojousella päästään täysin riittävään tarkkuuteen, kyse on vain yksinkertaisesti siitä että pitää harjoitella tarpeeksi. Taitava vaistoampuja ampuu tarkasti siinä missä tähtäinampujakin, tähtäimellä oppiminen on vain helpompaa.
Jos väität ettei vaistolla voi ampua "edes tyydyttävällä tarkkuudella", oletko edes kuullut Howard Hillistä, kaikkien longbowampujien idolista? Razz
http://people.montana.com/~hhill/legend.html


Koska ampumamatkojen kasvaessa etäisyyden oikean arvionnin merkitys kasvaa, vähenee samalla myös tähtäimen merkitys. Taitavakaan tähtäinampuja ei osu, jos arvioi etäisyyden muutaman metrin väärin.

Omasta mielestäni vaistoammunta on mm. nopeutensa puolesta parempi vaihtoehto metsästykseen, jos on vain aikaa ja malttia harjoitella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JiiJii
Vieras





LähetäLähetetty: 13.12.2004 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suosittelen lämpimästi. Kyllä vaistojousi on osaavissa käsissä nopea ja tarkka ase. Mutta kuten Mööbeli jo sanoi se vaatii jatkuvaa harjoittelua, kyse on jo enemmän elämäntavasta kuin vaan siitä että kaivetaan se painava hökötys kaapista ja raahataan se metsään. Minä treenaan pitkäjousella noin kerran viikossa kesät ja talvet ja nautin siitä suunnattomasti, nuolet sun muut tarvikkeet teen itse. Talja-ampujat ramppaavat kaupoissa ostamassa jatkuvasti uusia teknonippeleitä. Vaistojousi on metsässä kevyt kantaa vaikka millaisessa ryteikössä eikä aikaa tuhraannu nopeissa tilanteissa tähtäimien ruuvaamiseen.
Vaistoammuntaa oppii parhaiten liittymällä johonkin seuraan jossa kokeneemmat neuvovat, virheet ovat vaikeita huomata itse. Itsekseen jos yrittää takapihalla opetella voi helposti loppua into lyhyeen.
Takaisin alkuun
JiiJii
Vieras





LähetäLähetetty: 13.12.2004 20:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Howard Hillistä ja esim. Ron LaClairesta voi katsella hauskoja videopätkiä tradgang.com sivuilla vintagearchery video clips osastolla. Muunmuassa ammutaan aspiriini ilmasta.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 13.12.2004 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hill on mitä mainion esimerkki siintä miten tarkka vaistojousi voi olla,mutta se kun ei sovi kaikille vaikka miten harjoittelisi.Jos ei ole kyseiseen hommaan lahjoja,niin ei sitä harjoittelulla enää pysty paikkaamaan.

Ompas tuo jännä tapa ajatella,että matkan kasvaessa tähtäimen merkitys katoaa....jos vaistojousesta keppi lähtee vinoon niin ei se pitkä matka suinkaan sitä paikkaa.Mun käsityksen mukaan se menee ohi.Pahimassa tapauksessa vain haavoittaa eläimen.Etäisyyden kasvaessa vaistolla menee helpommin ohi.

Mitä teknonippelehin tulee olkoon jokaisen oma asia,hangatkaa vaikka ramofonia jos haluatte.Mä kuitenkin nautin diki saundeista.Puhtaasti makuasia.Jos jollain jousi tyypillä ei osu,niin kyse ei ole enää makuasiasta vaan itsepohdiskelun paikasta.
Takaisin alkuun
j.s
Vieras





LähetäLähetetty: 13.12.2004 23:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

palaten tuohon sorsien veteenampumiseen.olen metsästänyt pienen ikäni joista viim.5vuotta myös jousella.jousella kaadettua pienriistaa on repussa enemmän kuin 100kpl.niistä ehkä reilu puolet on sorsia tai muita puolisukeltajia.näistä lähes kaikki on ammuttu veteen ilman sen kummempaa nuolihävikkiä.nuoli kun tuppaa kellumaan.värikkäät sulat sekä nokit on eduksi.erittäin käytännölliseksi on osoittautunut prikka leikkurin takana,oli leikkuri mekaaninen tai kiinteä.korostan sorsastuksessa.prikka antaa anteeksi hieman alas ammutun laakin eikä osuman jälkeen etene paljoa .monesti ränkkä jää vartaaseen.mikä helpottaa huonossakin laakissa joita ikävä kyllä välillä tulee .....ohilaukausten lisäksi.yli 30m. matkoille kannattaa ampua ilman prikkaa koska se jarrutaa sekä pitää vähän ääntä. jousiammunta harrastuksen ainoa kriteerini oli saada jousella riistaa ja sen myötä hionoja fiiliksiä.sen takia päädyin taljaan sekä tähtäimiin,mielestäni sekin on tarpeeksi vaikeaa.eri jousien tai ruutiaseiden vastakkain asettelu on mielestäni typerää koska on jokaisen oma asia kuinka vaikeaa haluaa hommasta tehdä.kunhan suunnilleen mennään lain puitteissa.metsästän edelleen myös ruutiaseilla,loukuilla,raudoilla jne. ja kivaa on
Takaisin alkuun
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"pienriistaa on repussa enemmän kuin 100kpl.niistä ehkä reilu puolet on sorsia tai muita puolisukeltajia."

Aika runsaat riistamaat on oltava , että tuo +100 kpl:a täyttyisivät ja vieläpä jousella!
Takaisin alkuun
j.s
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 01:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

en suinkaan halunnut retostella,riidellä tai muuten provosoida. minulla vain on ollut viime vuosina ehkä enemmän aikaa käytettävissä kuin monella muulla. minulla ei ole mitään kirjanpitoa näistä asioista mutta esim. pari syksyä takaperin pelkkiä heinureita tuli saaliiksi yli 30 +muut eläimet. se jos et itse kykene johonkin ei tarkoita etteikö joku muu kykenisi . eikä tämä ollut millään pahalla
Takaisin alkuun
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 03:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koko seuramme , n 130 jäsentä , tuskin sai tuota 30 :tä heinuria tänä vuonna tältä alueelta.

Alueiden on pakko olla hyviä.

Missäpäin tuollainen alue oikein sijaitsee? Tavallinen haulikkomies varmasti pistelee + 100 heinuria metsästuskaudessa!
Takaisin alkuun
RovaniemiHunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2004
Viestejä: 785
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 14.12.2004 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

J.s : miten paljon metsäkanalintuja on tullut?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
j.s
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pätevä haulikkomies voisi mielestäni saada tuon määrän päivässä parissa, jos olosuhteet olisivat ideaalit. minun mettäkanalinnut mahtuvat yhden käden sormiin niitä ei ole kuin muutama.tarkoitus olisi paneutua niihin enempi lähivuosina. edm. paikoissa ei saa ampua haulikolla. siksi ehkä sorsat aluella ajoittain ovat niin hyvin viihtyneet
Takaisin alkuun
kah-x
Vieras





LähetäLähetetty: 14.12.2004 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äkkiseltään minulla ei tule miueleen kuin pari paikkaa jossa pätevä haulikomies saisi +100 sorsaa saaliiksi yhdessä metsästyskaudessa ja ne kaikki paikat ovat kaupunkien pullasorsapaikkoja.

Nojoo ... joku Liminganlahti tai vastaava paikka , mutta nykyisin nämä vedet kun ovat tehokkaasti haukkojen päivystämiä niin eipä ole lintujakaan. Monen sadan sorsan paikalliset järviparvet ovat pikkujärvillä historiaa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com