Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 09.01.2010 19:49 Viestin aihe: Zaponi-lakka |
|
|
Joku vuosi sitten "sinistytin" haulikonpiiput kylmissä liemissä eräällä sepällä, ja hän oli vetäissyt vielä lakan pinnan suojaksi.
Lakkapinta tietenkin aina joskus nirhautuu sieltä täältä, ja jälki on aika ruma kun lakka lähtee siitä lohkeilemaan.
Poistin juuri joutessani vanhat lakat ja pähkäilin mitä vetäisin päälle.
Uusi lakka saisi olla sellaista, että sitä voisi "paikkailla" vetäisemällä uuden kerroksen vauriokohtaan.
Jotenkin muistelisin zaponilakan olevan sellaista että se "sulattaa" alemman kerroksen jolloin pinnasta tulisi suht yhtenäinen?
Kellään kokemusta tai muita ehdotuksia? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 09.01.2010 20:21 Viestin aihe: |
|
|
Brittien vanha konsti on käsitellä piiput ohuella vernissa-kerroksella. Ennen tätä käsittelyä piiput kuumennetaan joko hiustenkuivaajalla (EI KUUMAILMAPUHALTAJALLA !! ) tai kuumalla vedellä.
Kun piiput ovat kunnolla lämmenneet, sivellään ainetta ohuesti pintaan ja hierotaan se käsin siihen huolehtien että kerros on riittävän ohut eikä tule valumia. Kuivuttuaan pinnasta pitäisi tulla kaunis silkkikiiltoinen. Ja on helppo korjatakin tarvittaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 09.01.2010 21:16 Viestin aihe: |
|
|
Siis ihan perus perus vernissaa? Äkkiseltään kuulostaa erikoiselta.
Mutta minkä verran se sitten suojaa mekaaniselta kulumiselta (jota tässä haetaan), lienee toinen kysymys? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 09.01.2010 21:45 Viestin aihe: |
|
|
Mitä sinä RiUDE oikein aseellasi teet kun pelkäät sen noin pahasti kuluvan ? Pienet sinistysvammat on helppoa paikata kunnon kylmäsinillä.
Uskoisin kuitenkin että vernissakalvo auttaa jonkin verran jos sen tekee tasaiseksi ja siis oikeaksi kalvoksi. Samalla ehkäisee tehokkasti ruostumista. Jenkeiltä on kuulunut positiivista palautetta asian tiimoilta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 09.01.2010 21:51 Viestin aihe: |
|
|
mitä siniä igor pidät hyvänä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 09.01.2010 22:02 Viestin aihe: |
|
|
Olen käytellyt ainakin BERETTAn ainetta ja sitten jotain kotimaista jonka nimeä en muista. Noiden kahden suurin ero on lopputuloksen värissä, italiaano on aavistuksen vihreähkö.
Mielestäni tuo italian tavara on ollut ihan OK kun vain muistaa tehdä pohjatyöt ts. puhdistuksen kunnolla. Käsittely kannattaa tehdä muutamaan kertaan ja käyttää teräsvillaa apuna aina välillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 09.01.2010 23:18 Viestin aihe: |
|
|
niinpä, supersiniä ite käytän, mutten oikein tykkää, ei oikein tahdo pysyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 09.01.2010 23:24 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Mitä sinä RiUDE oikein aseellasi teet kun pelkäät sen noin pahasti kuluvan ? Pienet sinistysvammat on helppoa paikata kunnon kylmäsinillä.
Uskoisin kuitenkin että vernissakalvo auttaa jonkin verran jos sen tekee tasaiseksi ja siis oikeaksi kalvoksi. Samalla ehkäisee tehokkasti ruostumista. Jenkeiltä on kuulunut positiivista palautetta asian tiimoilta. |
Kuten varmasti tiedät, ei tuollainen käsittely ole läheskään yhtä kestävä kuin tehtaan jäljiltä.
Lisäksi kun juuri tutkin halogenivalossa pintaa, huomasin myös sen että lakkaus tasoittaa huonoista pohjista tullutta laikkuisuutta.
Ehkä perimmäinen tarkoitus lakkauksella onkin ollut se.
Lähtökohta ei kyllä kummoinen ollutkaan, ja annoin ohjeeksi tehdä pohjat sillä huolellisuudella kuin se on järkevää.
Mutta kiinnostava aihe tuo vernissa, mitenhän se toimisi oikeasti elämää nähneellä pinnalla.
Tuossa olisi tuollainen vajaa satavuotias, melko lailla sinistyksensä hävittänyt Husqvarna.
Pinta pitää pitää hyvässä öljyssä jos ei halua "kukkasia", auttaisikohan siihen tuollainen vernissa käsittely. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3tactical Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2004 Viestejä: 3964
|
Lähetetty: 10.01.2010 00:17 Viestin aihe: |
|
|
Eikös jotkut käytä ihan tavallista autovahaa. Uuden auton vahaa ilman hiovia partikkeleita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 10.01.2010 08:40 Viestin aihe: |
|
|
Eihän kylmäsini koskaan korvaa kunnolla tehtyä kuumasinistystä mutta oma kokemukseni on että huolella tehty "kevyempikin" sinistys voi olla yllättävän lujaa. Esimerkiksi oman Mosinini sivujalassa se on toiminut hyvin jo monta vuotta.
On toki selvää että vernissakalvo ei ole yhtä sitkeää kuin lakka mutta toisaalta sen paikkaaminen on myös huomattavasti helpompaa. Patenttia on käytetty erityisesti brittien siirtomaissa joten on ilmeistä että myös ruostesuojauksella on tekemistä asian kanssa. Po. ainetta on kokeiltu siihen jopa autoissakin.
Mielestäni tuollaisen Hussen piiput pitäisi ensin jaloruostuttaa kuntoon ja sen jälkeen tehdä niille mainittu vernissakäsittely. Lopputulos kestää säätä varmasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kipinä Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2008 Viestejä: 414
|
Lähetetty: 10.01.2010 11:51 Viestin aihe: |
|
|
Oikös ne Suomen sotavoimatkin tykkejä vernisalla/pellavaöljyllä voidelleet ruostumisen estämiseksi? Tosin tykkien kanssa tasaisen kauniin pinnan saavuttaminen ole ollut ehkä pääasia. Perskeles kun meinas unohtua kun noista tykeistä höpöttelin, että tikka t3 tein vernisa käsittelyn ja hyvin on pinta säätä kestänyt. Lähtö kohtana tikan kanssa oli se, että ei metsästä kotiin päässyt kun oli ruoste pilkkuja raudoissa. Vernisan kuivuminen vaan vie todella kauan mutta ainakin kuulapuhalletussa pinnassa toimii ja eikä tarvitse pelätä, että aseöljy tukin pilaisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 10.01.2010 12:59 Viestin aihe: |
|
|
"Vernisan kuivuminen vaan vie todella kauan"
Juuri tästä syystä piippu pitää lämmittää etukäteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Suppana Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Huh 2007 Viestejä: 2074
|
Lähetetty: 16.01.2010 13:40 Viestin aihe: |
|
|
Riude menet sepälle vaikka lähtetät BR-tuotteelle. Sanot että lasikuula puhallus ja sinistys. Tulee sellainen sinistys, että ei voi muuta, kun sanoa että kestää. Siitä tulee sellainen mattamusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|