OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä maastoauto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 87, 88, 89  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jason
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 48
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

LähetäLähetetty: 13.01.2010 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
hq kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
R-Line Individual Touareg tuli saksasta haettua 3.0 V6 TDI:nä.


Sopivalla rengastuksella nuo muuten menevät yllättävän hyvin maastossa.

Muutaman testin lukeneena ymmärsin saman. Mutta rengastuksesta on paljon kiinni ja harkinnassa onkin vähän järkevämpien talvipullien osto. Tällä hetkellä alla on 285/30/22 alla, joka ei ihan paras valinta ole. Ei edes metsäteille.

Onko suosituksia? Sellaisia, joilla ajaa maantielläkin 300km:n matkan kohtalaisen mukavasti mutta metsäautoteillä olisi myös kohtalaisen mukava... Vannekokoa huomattavasti pienemmäksi ja renkaaseen korkeutta lisää mutta kuinka paljon?


Esim. 245/70-17 suht saman kokonen, mulla on omassa katu- ja kesägummit 285/35-22" tsw:n cromeilla, mut maasto ja talvikumit bfg:n at:t 245/75-17, on noin 31", toimii hyvin mun Nitron alla.
Mun maasturis onkin sit isot renkaat alla Wink
_________________
Suomi elää metsässä
http://niputtajanrobbie.weebly.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10221
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 13.01.2010 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Onko suosituksia? Sellaisia, joilla ajaa maantielläkin 300km:n matkan kohtalaisen mukavasti mutta metsäautoteillä olisi myös kohtalaisen mukava... Vannekokoa huomattavasti pienemmäksi ja renkaaseen korkeutta lisää mutta kuinka paljon?


Itse sain Jeepin mukana Cooper Discoverer M+S renkaat, nastoilla.( http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/237 ) Koko 235/65R17. Yllätyin positiivisesti. Renkaat on kyllä jo vanhat, ostettu 2005 kuitien mukaan, mutta pintaa hyvin jäljellä ja nastat tallessa.

Erityisesti miellyttää hyvä pito lumella. Tämän hetkinen lumitilanne on se, että esim. turvesoilla pahimmissa paikoissa ajellessa Jeepin puskuri työntää lunta edellä, mutta noilla kyllä pääsee. Hyvin hiljaiset myös tiellä ja mukavat ajaa. Miinuksena heikohko pito tallautuneella lumella / jäällä... Johtuu varmasti osin näiden renkaiden kovomisesta vanhuuttaan ja nastojen kulumisesta... Tahtoo välillä lapsettaa ja driftailu/nelipyöräluisu houkuttaa Wink

Minusta todella hyvä komromissi maantielle ja lumihankeen. Ajattelin laittaa ensi talveksi uudet samanmoiset, mutta hiukan isommassa koossa, ehkä 265/70 R 17 (jos sopivat kohtuudella pyörimään).
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jason
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 48
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

LähetäLähetetty: 13.01.2010 18:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli kans viime Jeepissä Coopperit mut atr:t, hyvät renkaat olikin, mut ei niin karkewet ku esim. just Bfg:n At:t on jotka silti pitää tosi hyvin, ympäri vuoden kokemusta on.

Toi sun nykynen rengas on n~29" korkee, joten ei kannata ottaa kun se lain sallima 2" (51mm) korkeempi rengas, kun toi 265/70-17 on jo liki 32" , toki, jos mahtuu, näyttävän näkönen ois varmasti alla jollai agressiivisella kuviolla varustettuna:wink:
_________________
Suomi elää metsässä
http://niputtajanrobbie.weebly.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 14.01.2010 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jason kirjoitti:
just Bfg:n At:t on jotka silti pitää tosi hyvin, ympäri vuoden kokemusta on.


Tuossa "natsi" kumissa on uutena hyvä pito talvelle, mutta kuvion reuna pyöristyy aika nopeasti vaikka itse pinta ei olisikaan kulunut juuri yhtään, jonka jälkeen muuttuvat aika luistimiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 14.01.2010 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Renkaista kun puhutaan niin tämä vaihto nosti löpön kulutusta yli 2ltr/100km eli parempi maastokuvio ei tule ilmaiseksi. Koska rengas on isompi se myös pidensi välityksiä niin, että auto laiskistui tuntuvasti (hitaampi kiihtyvyys). Positiivinen yllätys oli se, että ko. renkaat eivät asfaltilla tunnu nappularenkailta vaan lähes vakioilta. Ja mikä tärkeintä: nyt sitä jo uskaltaa mennä asfaltilta poiskin.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jason
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 48
Paikkakunta: Luoteis-Uusimaa

LähetäLähetetty: 14.01.2010 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
jason kirjoitti:
just Bfg:n At:t on jotka silti pitää tosi hyvin, ympäri vuoden kokemusta on.


Tuossa "natsi" kumissa on uutena hyvä pito talvelle, mutta kuvion reuna pyöristyy aika nopeasti vaikka itse pinta ei olisikaan kulunut juuri yhtään, jonka jälkeen muuttuvat aika luistimiksi.


Väittäsin mun pienel kokemuksella noista renkaist, että sulla liikaa ilmaa kumeissa, oikee n~ 1,8-2,2bar, löytyy auton painosta riippuen kokeilemalla

P.S. Mikä "natsi" kumi!? Shocked
_________________
Suomi elää metsässä
http://niputtajanrobbie.weebly.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 14.01.2010 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Neljä kierrosta noita kypsiksi ajanut painoluokan 1000-1900kg autoilla, ja jos syksyksi ostanut ja kesänkin katukumeina suhutellut ruvennut olemaan aika liukkaat seuraavanatalvena, ja paineet pitänyt kohtuullisina jo pidon vuoksi.

P.s. Katsoppa minkä kuvion muodostama ketju renkaan jälkeen keskikohtasta jää... Wink Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Antti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 930
Paikkakunta: Etelä-Häme

LähetäLähetetty: 14.01.2010 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TH kirjoitti:
Renkaista kun puhutaan niin tämä vaihto nosti löpön kulutusta yli 2ltr/100km eli parempi maastokuvio ei tule ilmaiseksi. Koska rengas on isompi se myös pidensi välityksiä niin, että auto laiskistui tuntuvasti (hitaampi kiihtyvyys). Positiivinen yllätys oli se, että ko. renkaat eivät asfaltilla tunnu nappularenkailta vaan lähes vakioilta. Ja mikä tärkeintä: nyt sitä jo uskaltaa mennä asfaltilta poiskin.


Minkä kokoinen kumi TH:lla on tuo nappularengas? Omassa D4D:ssa ei juur vaikuttanu matkakulutukseen, kun vaihdoin orkkiskumin 245/75/16 allterrainiin. Meni matkassa 7,5-8l väliin edelleen. Talveks pistin nokian nastakumit 215/85/16 halkaisija luokkaa 31", niin alkoi mennä yllättäen yli ysiä, välillä liki kymppiä työmatkassakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3865

LähetäLähetetty: 14.01.2010 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Mielestäni ihan kelpuullinen ja yksinkertainen ulkoasultaan.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 14.01.2010 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korjausta viestiini sen verran, että omat kesä-/talvirenkaani ovat myös 285/35-22"...ei siis 30-sarjaa...Vanteiksi hommasin Anteran Type 361 SUV:t, joita myös mielelläni suojelisin talvelta...Vakio vanne Touaregissa on tietääkseni 17" ja sitä pienempi ei taida mahtua. Noita saa puoli-ilmaiseksi, ja lähes ilmaiseksi noihin Anteroihin verrattuna!

Näin ollen 245/70-17" olisi aika passeli koko mutta Hakkapeliitta LT:tä ei siinä koossa näytä löytyvän. Kyllähän tuo 265/70-17" käy myös, jos vain alle mahtuu. Käsittääkseni Touaregiin menee vielä 24" vannekin renkaineen ongelmitta, joten pitäisi tuon 265/70-17" mennä myös. Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut Smile.

Jotain on kuitenkin tehtävä, koska en jaksa ajaa noilla matalilla renkailla metsäteitä! Pitääpä tutkia Camskillin anti keskieuroopan kitkojen osalta. Pitovaatimus ei se tärkein, vaan mukavuus kuoppaista ja möykkyistä metsätietä ajaessa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 14.01.2010 16:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt löytyi yksi vaihtoehto. Vredestein Wintrac 4 Extreme. Löytyisi koossa 265/65-17". Hintaa 520£. Toimituskuluineen hintaa kertyy noin 700 euroa, joten ei kovin paha. Testien mukaan ihan "ok" kitka...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 14.01.2010 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut Smile.


Polizeiltä saa asian ilmi tullessa vain sakon (ei asetta!), mutta vahingon sattuessa vakuutus lafka voi alentaa korvausta radikaalistikkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 14.01.2010 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Käsittääkseni Touaregiin menee vielä 24" vannekin renkaineen ongelmitta, joten pitäisi tuon 265/70-17" mennä myös. Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut Smile.


Meinasin jarrusatuloiden mahtuvuuden suhteen, Audiin piti heittää 17" Speedlinet talveksi että renkaisiin olisi saanut hieman korkeampaa profiilia kolhuja vastaan, mutta ottivat niin pahasti kiinni jarruihin ettei niitä saanut edes kierteille paikalleen. Muutama kerta on jarrupäivitysten yhteydessä tullut vastaan samanlainen ongelma ja on ollut pakko vaihtaa vannekokoa tai vähintään vannemallia tilavammaksi. Onneksi muutamissa vanteissa on sisäpinnan muoto maksimoitu aika hyvin jarruja varten, mallivalikoima on sitten rajoitetumpi ja nk. huulivanteet ovat poissa laskuista mutta silmä on mieltynyt BBS LM:ään, Volk TE37:ään ja muutamaan muuhun sopivaan joten se ei varsinaisesti ole ongelma. Wink

Yleisesti ottaen maasturivanteiden valinta on taipunut selvästi huokeampiin jota voi surutta kolhia ja vaihdella uusiin tarpeen mukaan. Jokunen setti pajavasarallakin oiottuja (SIC!) TSW:n ym. "halpisvanteita" on kierrossa juuri tuosta syystä, takovanteita ei oikein viitsi lähteä kotikonstein oikomaan kun valukiekot ja peltiset taas mätkitään takaisin muotoonsa ja käytetään irtonaisena tasapainotuksessa surutta. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 14.01.2010 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hq kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Käsittääkseni Touaregiin menee vielä 24" vannekin renkaineen ongelmitta, joten pitäisi tuon 265/70-17" mennä myös. Tosin on vähän liian iso papereihin nähden mutta niin on aina renkaani ollut Smile.


Meinasin jarrusatuloiden mahtuvuuden suhteen

Juu, ymmärsin kyllä. Mietiskelin vain tuota korkeaa profiilia ja suurta halkaisijaa...mahtaneeko mahtua pyörimään. 17" vanne ei pitäisi olla ongelma jarrusatuloiden kannalta. Taitaa olla vakiovanne. Tosin R:stä en ole täysin varma...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10221
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 14.01.2010 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Korjausta viestiini sen verran, että omat kesä-/talvirenkaani ovat myös 285/35-22"..


Miksi tällainen vannekoko käyttöautoon? Mulla oli ostaessa Jeepissä 20" Anteroilla Pirelli Scorpion Zerot ja ainakin niillä ajaminen oli yhtä helvettiä kaikkialla muualla, paitsi lentokentällä. Kiskoi varmasti kaikki urat ja kiersi asfaltin paikkauksetkin... Tuntui aivan eri autolta kun laitoin uudet gummit 15" vanteelle...

Näyttely autoissa nuo vielä ymmärtäs, mutta se että joku tekee kulkupelistään vapaaehtoisesti kivireen Shocked
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 87, 88, 89  Seuraava
Sivu 28 Yht. 89

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com