Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
kap4 Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2006 Viestejä: 2183 Paikkakunta: Akaa ,voi vit..mikä nimi
|
Lähetetty: 16.01.2010 12:28 Viestin aihe: |
|
|
ulke kirjoitti: | Hiljan testattua, Garmin GPS sanoo 74m matkaksi. Viisi tölkkiä pellolla ja tähtäys tölkin yläosaan, osumat tölkissä pikkasen keskikohdan yläpuolella. Näyttäis että yhen naksun sais naksauttaa oikealle ku vähän vetää vasemmalle, luotina 3.2G itse valettu ja paineita paljon.
Tukena Zetorin taka kummi, jos olisin ollut selvästä päästä ei olisi tarvinnut nojailla, noille matkoille. |
Siinähän sitä pyydettyä osuntaa n. 75m, kiitoksia. Sinä ammut kännissäkin aika hyvin, vaikka nyt tukea otitkin.
Jos olettaa että maali oli kaljatölkki (n. 6 cm leveä)niin selvinpäin jos joskus olisit niin osuisit toistuvasti pienelle alueelle korean pazkalla kertomasi mukaan pystystä.
Siluetti kisoissa olisit ihan kärkinimiä, kokeiles joskus olla selvistäpäin joku pyhäpäivä vaikka ja mee siluetti kisoihin korean pazkalla näytösluontoisesti vetämään kaikki nurin vaikka kisan jälkeen , tarkkuus riittää kertomasi perusteella jopa täysiin pisteisiin piekkarimaaleihin ja matkoihin.
Vähä voisi vaikka enemmänkin moittia tuosta kännissä räiskimisestä mutta ollaan suunilleen hiljaa, muutama juttu vaan. Käsitinhän oikein että otit tukea renkaasta pelkästeen ampumista varten vai otitko tukea muistakin syistä?
Se on aika vaarallinen laite tuollainen kertomasi mukaan yli äänennopeuden 3,2g luotia ampuva laite, vaikka ilmakko onkin. Jouleja kertyy vähintään se 185 joten pienoiskiväärit on ihan heinää monilla pateilla.
Nuuskiksen kanssa olen täysin samaa mieltä että erittäin huonoa mainosta ilmakkohommista tämmöinen kännissä kohellus, vaikkakin aika tarkka sellainen. _________________ Antakaa määkin huudan määkin olen kännissä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tetsa Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Hei 2006 Viestejä: 117
|
Lähetetty: 16.01.2010 14:42 Viestin aihe: |
|
|
Hyvää SETTIÄ. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ulke Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2008 Viestejä: 1107 Paikkakunta: Vaasa
|
Lähetetty: 17.01.2010 02:29 Viestin aihe: |
|
|
Tosta kännistä en olisi niin varma, sanoittaisko hieman nauttineena. Olen sairaseläkkeelä neurolokisista syistä, ulospäin näkyvin oire on suuri sydämmen syke. Joskus on heti aamusta hyvä päivä, tiedän et nyt osuu ja käytän sen päivän sit, jos odottaisin kisapäivää ni toden näköisesti se ei olisi ns. hyvä päivä.
Mä voin kertoa et 150/s leposykkeellä ei ole kiva katsoa kiikarin läpi, itseäkin harmittaa etten kykene osallistumaan, pakko elää näin ja nauttia kun päivä osuu kohdilleen.
Edit1: Kapille että en muista et olisin tarvinnuut renkaasta muutakuin ampumatukea, olen toki niihin nojaillut. Takana on peltoa ja ns. höttömaata sit niin paljon että turvallisuus puoli on kunnossa. On käynyt poliisiautojakin, etupäässä tuoneet kummipojan luokkakaverita mukaan ampumaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikan Ase-alan edunvalvoja
Liittynyt: 23 Maa 2007 Viestejä: 1750 Paikkakunta: Kymenlaakso
|
Lähetetty: 20.01.2010 03:11 Viestin aihe: Sumatra ja lähtönopeuden lämpötilariippuvuus |
|
|
Eklu, tiedoksesi vain:
Tuo GPS:llä mittaamasi matka voi olla mitä tahansa 69 - 79 metrin väliltä.
Todennäköisesti tuo 69 metriä tai jopa huomattavasti lyhyempi, koska en tiedä kuinka monta satelliittia on ollut käytössäsi ja mikä on ollut satelliittien signaalin kentänvoimakkuus ja BER-arvo. Tämä optimitarkkuus edellyttäen, että GPS:ssäsi on WAAS-korjattu jne.... Koska sinulla ei kuitenkaan ole differentiaali-korjattua GPS:ää. Mutta ei mennä tarpomaan aiheisiin, jotka sivuavat ammattiani...
Eli lyhyesti sanoen, GPS-mittauksesi on tarkkuudeltaan luokkaa +/- 10 metriä tai huonompi. Jos mittaisit 100km matkaa virhe marginaalisi pysyisi samana, joten GPS ei ole mittanauhaa tarkempi vaan reilusti huonompi alle 1 kilometrin matkoilla (suora linja tasaisessa maastossa).
Mutta itse kirjoituksen aiheeseen....
Lähtönopeuden lämpötilariippuvuus
Tein -25,3 C ulkoilman lämpötilassa tammikuun ensimmäisellä ehjällä viikolla seuraavan testin.
Ase sisällä, lämpötila +22,2 Celsiusta, regulaattoripaine 180bar.
Luotina Barracuda Match Extra Heavy 5,52mm
Krono pystyyn ja mittausvalmiiksi.
Ase sisältä ulos, tankkaus ulkona olleesta pullosta (yön yli ollut, yöllä -30 C) ja täyttö 220 baarin paineeseen.
3 minuutin jälkeen kronotus (6 lks) ja tuloksena nopeus 300-305m/s (keskinopeus 303m/s)
- Tankkaus taas 220 baarin paineeseen.
- 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet lippaallisella 287-291m/s
- Tankkaus 220 baarin paineeseen ja 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet 274-281m/s.
- Tankkaus 220 baarin paineeseen ja 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet 264-269m/s
- Tankkaus 220 baarin paineeseen ja 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet 251-256m/s
Lopputulemana.....
Lämpötilaerolla on mieletön vaikutus (47,5 C lämpötilaero) vaikuttus reilun tunnin aikana lähtönopeuksiin tullaiset 49m/s verran.
Joten voisi karkeasti sanoa, että lähtönopeus on riippuvainen metrin per sekunti per aste.
Luultavasti muutkin ovat havainneet vastaavan ilmiön eri aseilla. _________________ Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 20.01.2010 21:20 Viestin aihe: Re: Sumatra ja lähtönopeuden lämpötilariippuvuus |
|
|
mikan kirjoitti: | Eklu, tiedoksesi vain:
Tuo GPS:llä mittaamasi matka voi olla mitä tahansa 69 - 79 metrin väliltä.
Todennäköisesti tuo 69 metriä tai jopa huomattavasti lyhyempi, koska en tiedä kuinka monta satelliittia on ollut käytössäsi ja mikä on ollut satelliittien signaalin kentänvoimakkuus ja BER-arvo. Tämä optimitarkkuus edellyttäen, että GPS:ssäsi on WAAS-korjattu jne.... Koska sinulla ei kuitenkaan ole differentiaali-korjattua GPS:ää. Mutta ei mennä tarpomaan aiheisiin, jotka sivuavat ammattiani...
Eli lyhyesti sanoen, GPS-mittauksesi on tarkkuudeltaan luokkaa +/- 10 metriä tai huonompi. Jos mittaisit 100km matkaa virhe marginaalisi pysyisi samana, joten GPS ei ole mittanauhaa tarkempi vaan reilusti huonompi alle 1 kilometrin matkoilla (suora linja tasaisessa maastossa).
Mutta itse kirjoituksen aiheeseen....
Lähtönopeuden lämpötilariippuvuus
Tein -25,3 C ulkoilman lämpötilassa tammikuun ensimmäisellä ehjällä viikolla seuraavan testin.
Ase sisällä, lämpötila +22,2 Celsiusta, regulaattoripaine 180bar.
Luotina Barracuda Match Extra Heavy 5,52mm
Krono pystyyn ja mittausvalmiiksi.
Ase sisältä ulos, tankkaus ulkona olleesta pullosta (yön yli ollut, yöllä -30 C) ja täyttö 220 baarin paineeseen.
3 minuutin jälkeen kronotus (6 lks) ja tuloksena nopeus 300-305m/s (keskinopeus 303m/s)
- Tankkaus taas 220 baarin paineeseen.
- 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet lippaallisella 287-291m/s
- Tankkaus 220 baarin paineeseen ja 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet 274-281m/s.
- Tankkaus 220 baarin paineeseen ja 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet 264-269m/s
- Tankkaus 220 baarin paineeseen ja 15 minuuttia odottamista ja uusi kronotus. Nopeudet 251-256m/s
Lopputulemana.....
Lämpötilaerolla on mieletön vaikutus (47,5 C lämpötilaero) vaikuttus reilun tunnin aikana lähtönopeuksiin tullaiset 49m/s verran.
Joten voisi karkeasti sanoa, että lähtönopeus on riippuvainen metrin per sekunti per aste.
Luultavasti muutkin ovat havainneet vastaavan ilmiön eri aseilla. |
Paikkaan hieman.
Tuossa kokeessa paineilma on koko ajan kylmää mutta ase on aluksi lämmin ja lähtee siitä sitten jähtymään. Menikö oikein, Mikan? _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikan Ase-alan edunvalvoja
Liittynyt: 23 Maa 2007 Viestejä: 1750 Paikkakunta: Kymenlaakso
|
Lähetetty: 21.01.2010 14:47 Viestin aihe: Re: Sumatra ja lähtönopeuden lämpötilariippuvuus |
|
|
JuhaH kirjoitti: |
Paikkaan hieman.
Tuossa kokeessa paineilma on koko ajan kylmää mutta ase on aluksi lämmin ja lähtee siitä sitten jähtymään. Menikö oikein, Mikan? |
Jep, hyvä tarkennus. Paineilmapullo on ollut tuossa kokeessa koko yön autossa (autossa lämpötilamittarin mukaan yön alin -30C).
Eli pullo ja siten ilma on ollut hyvin kylmää mutta ase jäähtyy kokeessa ulkoilman lämpötilaan. _________________ Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 21.01.2010 18:41 Viestin aihe: Re: Sumatra ja lähtönopeuden lämpötilariippuvuus |
|
|
mikan kirjoitti: | JuhaH kirjoitti: |
Paikkaan hieman.
Tuossa kokeessa paineilma on koko ajan kylmää mutta ase on aluksi lämmin ja lähtee siitä sitten jähtymään. Menikö oikein, Mikan? |
Jep, hyvä tarkennus. Paineilmapullo on ollut tuossa kokeessa koko yön autossa (autossa lämpötilamittarin mukaan yön alin -30C).
Eli pullo ja siten ilma on ollut hyvin kylmää mutta ase jäähtyy kokeessa ulkoilman lämpötilaan. |
No niin, tämä kai tarkoittanee sitä, että jossakin kohdassa prosessi ei ole adiabaattinen vaan kaasu ja aseen välillä tapahtuu lämmönvaihtoa.
Aseeseen varastoitu lämpöenergia luovuttaa osansa luodille. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikan Ase-alan edunvalvoja
Liittynyt: 23 Maa 2007 Viestejä: 1750 Paikkakunta: Kymenlaakso
|
Lähetetty: 22.01.2010 03:51 Viestin aihe: Re: Sumatra ja lähtönopeuden lämpötilariippuvuus |
|
|
JuhaH kirjoitti: |
No niin, tämä kai tarkoittanee sitä, että jossakin kohdassa prosessi ei ole adiabaattinen vaan kaasu ja aseen välillä tapahtuu lämmönvaihtoa.
Aseeseen varastoitu lämpöenergia luovuttaa osansa luodille. |
Moni varmaan kysyy, mitä on adiabaattinen?
No, tarkka selitys on tässä.
Suomeksi se tarkoittaa sitä, ettei aseen tms. lämpötila vaikuttaisi lähtönopeuteen. Eli PCP-aseen prosessi EI ole adiabaattinen prosessi, vaan lämpötila vaikuttaa asiaan yllättävän voimakkaasti.
Voisin väittää, että Sumatrassa voimakkaimmin lähtönopeuteen vaikuttaa ns. "patruunapesän"/piipun alkuosan ja transferportin lämpötila.
Tuon testin olen suorittanut myös niin päin, että ase on ollut yli 60C lämpöisessä saunassa. Tuloksena komia piiskan sivallus ääni...
Tähän ilmiöön viittasin joskus aikaa sitten kirjoittaessani äänennopeudesta ja lähtönopeuksien takana piileksivästä fysiikasta.
"Vitsailimpa" tuossa jutussani jotakin sähkölämmitteisistä aseista...
Se olisi nimittäin tapa saada äärimmäisen tasaiset lähtönopeudet jos työkaasun lämpötila pystyttäisiin vakioimaan!
Em. tempulla pystyisi vähentämään ilman kulutusta ja saamaan enemmän tehoa pienillä paineilla... _________________ Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 05.03.2010 09:39 Viestin aihe: |
|
|
Oliskohan kellään tiedossa 5.5mm sumatraan tiedossa vasaran jousen mittoja tai jopa alkuperäistä jousta, vois alkaa tekeen sitte sumatraa mieleisekseen! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 06.03.2010 19:22 Viestin aihe: |
|
|
Jatketaas juttua,tuollanen .22 sumatran pitkämalli saapui jostakin mun kätösiin vähän niinku vahingossa,uutuuttaan kiiltelevä ja kaikin puolin kunnossa,ainoastaan o-renkas puuttu piipun alkupäästä ja siihen meni sama rengas ku fx piippuunki,hirmusia ennekkoluuloja mulla noita korealaisia kohtaan on ollu ja autotalliin mentiinki vähä sekavin tuntein kronottelemaan,no, nopeudet putos tasasesti noilla yli kolmensaan vauhdeilla ja ilmaa kulu,no, ei se kuiteskaan mun mielestä niin pahalta näyttäny joten tuumasin että ammun koko säätöalueen läpi ja katton eikö tuo ala missään vaiheessa ittereguloimaan tuolla baracudan luodilla?no,löytyhän se sieltä aika helposti sitte sekin nopeus jolla saa ampua ittesä väsyksiin,eli sumatran .22 alkaa toimimaan reguloivasti nopeudella 170m/s baracudan luodilla ja noita laukauksia tulee PALJON ,nuorimman poitsin kaa niita naputeltiin pitkästi toista sataa kunnes sen piti mennä luisteleen,nopeushajonta oli alle 10 metriä tuolla sarjalla,joten ei hullumpi pyssy tuo yksilö,kattotaan ny tehäänkö sille jatkossa yhtään mittään,myönteinen yllätys oli tuo!! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 20.03.2010 15:29 Viestin aihe: |
|
|
Jatketaan taas juttua samasta sumatrasta josta aikasemminkin,kyllästyttti tuo nopeuskäyrä joka laski alas kun lehmänhäntä,netistä sitte osu silmään juttu tehon säätöpyörän oikeasta käytöstä ja kun hetken siihen syvennyin ja ei muutako krono tulille,aloituspaineena on aina tuo 200 baria ollu,eli systeemi on se että haetaan luodille käyvä nopeus ekkuna ja siitä lähetään ampumaan,mulle oli baracudalle vauhtia kahdella ensimmäisellä lippaalla 289-275m/s sen jälkeen ohjeen mukaan säätöpyörästä yks napsu tehoa lisää ja seuraava sarja alkoi 290 ja loppui 281m/s ,taas napsu säätöpyörästä ja seuraava oli 291-279 ja viimonen 290-271,neljäkytä kaheksan luotia tuossa nipussa oli,ammuin läpi myös exactin heavyn ja nopeusvaihtelu oli samalla tyylillä välissä 322-278m/s ja luoteja oli 60,todettakoon että nuo lukemat olis ollu paljon fiksumpiakin mutta ammuin aina lippaan tyhjäks ja loppulukemat oli mitä oli,viimeksi ammuin hiukan nopeammilla vauhdeilla lippaan kerrallaan ja joka lippaan välissä napsu tehokiekosta,vauhdit oli 318-342m/s ja laukauksia oli tuo 30 kpl! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
TeKo Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 10 Hei 2009 Viestejä: 74 Paikkakunta: P-Karjala
|
Lähetetty: 24.06.2010 15:06 Viestin aihe: |
|
|
Pitkän odottelun jälkeen (taisi mennä 8 viikkoa) sain lisää Korean romua,elikkä Sumatra .22 kotiutui tänään.
Heti paketti auki ja asentamaan kiikaria.Tein tuossa pikatestin kuinka ase pelaa,pullossa ei ollut ilmaa
jäljellä kuin 175 baaria mutta kyllä sillä voi vielä ampua.Aseen laukaisu on vielä järjettömän tiukka,
mutta eiköhän se vielä siitä kevene.Testasin viittä eri luotia,kuvassa luodin nimen alla tehonsäädön asetus,
jokaista luotia ammuttu lippaallinen elikkä kuusi laukausta.Tämä testi oli vielä sellainen roiskaisu joka ei kerro vielä ihan totuutta,
suuntaa antava kylläkin.Ase oli suoraan paketista,taulussa olevat laukaukset on ensimmäisiä aseella ammuttuja.Ampumamatka 25m.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 30.10.2010 13:01 Viestin aihe: |
|
|
Jostakin kumman syystä mulla on jääny nurkkiin pyörimään sumatran .22 ja vissiin jossain määrin oon siihen tykästynykki kun se sai uudet sisuskalut,vasaran ja uuden jousen vaa kun yks tuttu aseseppä noita jousia melkei ikäsä väännelly työkseen,aina vaa merkillisemmäksi tää meni kun meille muutti upouusi sumatran.25,sitä ny oon tuossa pyöritelly ja ihmetelly,se jopa reguloi aavistuksen baracudan luodilla nopeuden ollessa 240m/s eli tehonsäätö melkein minimissä ,tuota kuinkahan raskaan kuulan sille hommata pitäs että se alkais tekkee käppyrää,jinin 35 grainistaki tuossa on, en vaa oo kerinny vielä oikein sitä tutkia chronon kaa missä mennään, vai pittääkö suosista kevennellä tuossakin sisuskaluja että saa sen viis lippaalista suht tasasia lähtöjä,toisaalta tehopyörällä saa nopeudenvaihtelun tuonne 10-15 metrin väliin kun viittii istua jonkun tunnin tallissa pyssyn ja mittarin kaa,laukauksia saa silloin 50-60 välliin jotakin,tai ainakin tuossa pienemmässä niin oli,jotku vissiin noihin valanu ittekki raskaampaa luotia,ois kiva kuulla millasella menestyksellä ?? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVH Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Elo 2007 Viestejä: 163 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 01.11.2010 19:09 Viestin aihe: Itse valetut .25 luodit |
|
|
tollasilla mennään. vieressä parakudan .25 ja .22 verrokkina.
vaikeinta on saada leikattua perä suoraksi. siihen tulee helposti vinoutta jolloinka käyntiä ei löydy. silloin kasat levähtää jopa 3 kertaisiksi.
mutta parhaimmillaan ne toimii ainakin LW:n piipussa 20mm/50m ja 75mm/150m.
Airforce condorilla n. 290m/s ammuttuna. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 01.11.2010 19:13 Viestin aihe: Re: Itse valetut .25 luodit |
|
|
JVH kirjoitti: |
tollasilla mennään. vieressä parakudan .25 ja .22 verrokkina.
vaikeinta on saada leikattua perä suoraksi. siihen tulee helposti vinoutta jolloinka käyntiä ei löydy. silloin kasat levähtää jopa 3 kertaisiksi.
mutta parhaimmillaan ne toimii ainakin LW:n piipussa 20mm/50m ja 75mm/150m.
Airforce condorilla n. 290m/s ammuttuna. |
Kumma, että noita muotteja ei ole tehty kärjestä valettaviksi. esim semi-wadcutter olisi aivan yhtä helppo valaa nokasta kuin perästä. Lopputulos olisi luultavasti parempi. Luodin kärki saa olla kohtuullisen rupinen ja sillä ei ole juurikaan vaikutusta. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|