OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaurispatruuna
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
PeteV
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 19.01.2005 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ERÄ lehden toimittaja alentuu väittelemään moisesta asiasta kuvaa se lehdenkin tasoa. Olen ollut kaurista jahtaamassa melko paljon ympäri eteläsuomea ja ahvenanmaallakin käynyt. Onneksi eivät ole lukeneet kyseistä lehteä kovin monet. Ne kerrat kun mäyrikseni ovat juosseet haavakon perässä ovat olleet suurilla hauleilla aiheutettuja ja kerran kiväärillä. Useimmat tajuavat käyttää 3,5-4mm hauleja. Matka kohtuulisena ja niin edelleen. En väitä etteikö 5,2 tapa mutta tappaa pienempikin. Matkaa ei pidä lisätä haulikoon kasvattamisen myötä. Toimittaja voisi miettiä mitä juttuihinsa pistää koska monet ottavat todesta mitä painettuun sanaan pistää. Olen myös Ahvenanmaalla nähnyt kun jahdin järjestäjä suositteli käyttämään 4mm ja alle olevaa materiaalia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kala-Harri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 243
Paikkakunta: Utsjoki

LähetäLähetetty: 19.01.2005 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensiksi, en ole väittelemässä kenenkään kanssa. Omat kaurisjahtikokemukseni ovat tuossa yhdessä kaadossa. Siksi tuossa kirjoitinkin että minulle kerrottiin paikallisen jahtipäällikön (on myös koko Ahvenanmaan kaurismetsästyksestä vastaava) toimesta että suositeltu haulipanos olisi tuo 5.2 mm. Hän sentään ampuu vuositasolla liki sata kaurista ja on siis elämänsä aikana ampunut enemmän nämät kaikki kirjailijat täällä yhteensä ja erikseen. On paljon asioita joita toimittajat ei tarkasti voi tietää. Siksi turvaudumme todellisten asiantuntijoiden lausuntoihin, emme täällä kirjoittelijoiden mutu -juttuihin. Se vasta asiantuntemattomuutta olisikin.
En myöskään verrannut luotiasetta haulikkoon. Mutta jos ajatellaan että kauriin turkkiin pölähtää vaikka sata haulia ja kaikki jäävät nahkan alle tai uppoaa jopa lihaksiin, kuten joku täällä kirjoitti, niin hakoteillä ollaan tappavan laukauksen etsinnän suhteen.
Ehkä tämä ei liity kovin kiinteästi tähän, mutta olen ampunut hirviä 6,5 kal. aseella ja vastaavasti .375 kal. aseella. Molemmilla eläimet ovat heittäneet henkensä hetkessä. Ne ovatkin luotiaseita, joiden tarkoitus on saattaa luoti eläimen konehuoneeseen. Itse pyrin saattamaan haulit tai luodit sellaiseen kohtaan että ne eivät jää nahkaan tai lihaksiin keikkumaan, vaan tekevät tuhoa tärkeissä elimissä. Ei tämä väittelyä ole.
Emme me toimittajat mitään jumalia todellakaan ole, vaan kyllä kaikki tieto on haettu ammattilaisilta.
Sitten joku heitti että majavaa voi surutta ampua kahteenkymppiin jollain nelimillisillä. En minä missään tilanteessa lähtisi tuommoiseen paukutteluun. Pitää joku järki olla mukana.
Sama mies väittää että olen epäillyt haulikon shokkivaikutuksen puuttuvan. Pitäisi lukea mitä olen kirjoittanut. Kirjoitin että linnustuksessa shokkivaikutus on yhtenä tekijänä että lintu putoaa. Kirjoitin että mm. kauriinmetsästyksessä shokkivaikutuksella ei ole mitään tekemistä eläimen eräksi saamisen kannalta. Sinne konehuoneeseen pitää saada niitä murkuloita. Ja tämä kaveri kirjoittaa ettei 5.7 mm hauli vastaa miltään matkalta 5.7 mm luotia. Sekin meni väärin. Sanonpa että 5.2 mm hauli, jota patruunoissa on, vastaa useaa kiväärinluotia, jos ampumamatka on 10- 15 metriä. Hauleja on patruunassa useita, joten tuolloin tulosta voidaan vertailla, vaikkakin lopputulos on sama, kuollut eläin.
Olette varmaan huomanneet kun tuli lyijyhaulikielto että kyllä höyhenpeitteestä todellakin ropisee hauleja veneen pohjalle. Siksi haavakoita, jopa tutkimusten perusteella, on tullut paljon. Nämä nykyryynit kun eivät pysty edes aina läpäisemään sorsan nahkaa. Toista oli ennen lyijyhauleilla. Ne surahtivat sorsan sisään ja vainaja tuli sekä sorsa löytyi. Nykyryyneillä tulee vainajia, usein ne lentävät vain faarövei ja tippuvat löytymättömiin. Suomalaiset kun eivät ole oppineet sitä oikeaa ampumamatkaa. Vedetään todellakin sorsaa 70 metriin tai majavaa yli 20 metriin, ja pikkuryyneillä. Olen sentään metsästänyt yli 30 vuotta ja nähnyt minkälaista porukkaa liikkuu jahtimailla. Olen myös nähnyt ulkomaiden jahtikulttuuria, siellä sentään jo jollain tavalla seurataan esim. tätä haulien kokoa, luotien kokoa sekä ampumamatkoja. Silti jokaisessa tilanteessa, jossa olen juttua tekemässä, pitäydyn paikallisen jahtipäällikön antamissa ohjeissa juuri ko. riistan suhteen. En edelleenkään tule täältä ohjeita kysymään.
Ei siis kannata väitellä, pitäydytään tosiasioissa ja ammattilaisten tai kokeneiden lausunnoissa.
_________________
Pääasia että mies viihtyy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 19.01.2005 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kala-Harri vastasi hyvin, mutta epäilen ettei tämä tähän jää.

Merilinnustaja homman avain on kun vertaat kauriin ja jäniksen turkkia. Se kertoo kumman turkki vastustaa hauleja enempi. Kuten itse kerroit on kauris jänistä isompi. Siitä seuraa riittävä peitto myös harvemmalla kuviolla. Vaikka saisit kauriiseen 200 osumaa mutta ne eivät lävistä nahkaa tai eivät uppoa riittävästi, on tuloksena haavakko.

Ampua voi aina vaikka millä patruunoilla, tuloksissa on eroa. Sitä en väitä että olisi mahdotonta saada jänis ja kauris samalla patruunalla. Mutta jos haluat haulikostasi täyden tehon on selvää että ammut isompaa eläintä karkeimmilla hauleilla kuin pientä eläintä, näin totesit myös omassa viestissäsi.

Mihin sitten perustuu tuo "virallinen 3-3,5mm". Ehkä ajatuksena on tavallisen metsästjän kyvyttömyys ajatella omilla aivoillaan, sekä täysi tietämättömyys omista ja aseensa kyvyistä. Myös pienen haulin nopeasti häviävä energia auttaa jos arviot pettävät. Virallisen suosituksen hauli alkaa olla 50m päästä kauriille melko vaaraton. Pukkihaulit puolestaan haavoittavat vielä yli 100m etäisyyksiltä.

Voi voi merilinnustaja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Over&Under
***


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 395

LähetäLähetetty: 19.01.2005 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joopa joo, anteeksi kiihtymykseni...Ja tietämättömyyteni Embarassed
Mutta mielestäni majavaa voi silti ampua huoletta 20 metriin asti oikealla 4,5 mm haulein varustetulla panoksella.. Lisäksi
muotoilu "Eihän alle 5,7 mm:n luotejakaan käytetä kaurisjahdissa.." on kuitenkin aika mitäänsanomaton. Eikö? Tästä saa kuvan, että luoti käyttäytyy samalla tavalla kuin yksittäinen hauli. Mutta kun nyt selvensit Kala-Harri asiaa, on meikäläisen aivan turha enää ruveta mistään inisemään. Embarassed
_________________
jepjep...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 22.01.2005 19:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanokoon joku ahvenanmaan kaurismetsätys "guru" mitä vaan isojen haulien käytöstä, niin totuus on se että vastuuntuntoiset metsästäjät eivät käytä mitään susihaulia kauriille. Olen metsästellyt yli puolen tusinan porukan kanssa kauriita ym. sorkkaeläimiä. Lähes kaikissa paikoissa on sanottu että jos jollakin on vain susihaulia niin voi mennä kotia, eli susihaulit on ollut kiellettetyjä. Ja hyvin on kaatunut 3,5 - 4 mm haulilla kunhan ampumamatkat on ollut alle 30 m.
Miksi pitää pyrkiä ampumaan ylipitkille matkoille ylisuurilla haulilla? Ainoa syy mielestäni on tietämättömyys, että missä kauriit liikkuu jolloin ei osata asettua passiin oikeisiin paikkoihin vaan paikataan tilannetta tulivoimalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kala-Harri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 243
Paikkakunta: Utsjoki

LähetäLähetetty: 24.01.2005 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei edelleenkään väittelyä. Kuka on puhunut ylipitkistä ampumamatkoista. Itse ainakin koko ajan koetan kirjoittaa ettei pitkille matkoille ammuta. Lieneekö 5,2 mm vielä susihauli, eppäilen tuota vahvasti. Jokainen saa ampua minusta nähden millaisilla patruunoilla tahansa, nämä ovat omia ajatuksia ja muuten toimin aina metsästyksenjohtajan ohjeiden mukaan. Ei siinä vieraan paljoa parane ryhtyä sooloilemaan jos asiasta ei varsinkaan kovin suurta tietoa ole. Kun ensimmäistä kertaa olin kaurisjahdissa, totta varmasti teen siten kun ohjeet on. Passipaikkakin oli tornissa, juuri kauriiden kulkureitin varrella. Istu tuossa, elä ammu liian kauas, ammu ensin vasaa ja pukkia, sitten vasta naarasta. Jos yksinäinen eläin tulee, voit ampua sen vaikka olisi naaras. Lataa ase passissa jne.
_________________
Pääasia että mies viihtyy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
.30-06sprg
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Tam 2005
Viestejä: 36

LähetäLähetetty: 24.01.2005 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin kyllä minä olen sitämieltä että tuollaanen 5,2 on juuri sopiva kauriille. Minä en ole ikänä ymmärtänyt sitä kun suositellaan aivan liian pieniä hauleja ainakin minä olen joutunut kuuntelemaan koko ikäni puheita haulien koosta jotka ovat mielestäni aivan liian pieniä, esimerkiksi olen nähny että paapat on kettupassissa skeetti panosten kanssa ja monet käyttää linnustuksessa skeetti panoksia. me elämme täällä pallolla Fysiikan lakien armoilla ja jos tietää vähääkään fysiikan laeista niin tietää mm massan(m), nopeuden(v) vaikutuksesta iskuenergiaan, liikeenrgiaan, liikemäärään jne. Ja eikös yksi tärkeimmistä periiatteistahan on se että eläin saatetaan eräksi ilman että aiheutetaan tarpeetonta kärsimystä. Ja eikö se saaliskin oo paremmas kunnos kun siinä on pienempi määrä isoja hauleja kun se että iso alue on täynnä pieniä hauleja. ja mistä käsitys että aisoilla hauleilla ammutaan kauemmas kun pienillä? Ja jos ammutaan samalle matkalle isolla ja pienellä haulilla niin varmasti isolla saalis kuolee varmemmin, ja mitä jos sillä 3,5 haulilla ammutaan vähäkään liian kauas niin aina varmempi haavakko.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 26.01.2005 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liekö ajatus pienistä siksi etteivät tee ylipitkältä matkalta kauriiseen vahinkoja. Eli jos harkinta pettää ei tule saalista muttei haavakkoakaan. Toinen on varmasti se etteivät "tavalliset metsästäjät" testaile asettaan ja patruunoitaan, kuin kauriin kylkeen. Niin kelvotonta yhdistelmää ei varmasti löydy ettei 20-25m matkalta kauris tipahda.

Uskon kuitenkin hyvällä ja karkeilla hauleilla matkan helposti tuplaantuvan. Vaatii tietysti harkintaa ja uskoa omiin kykyihin.

Nyt kun kauris vapautuu uskon pukkihaulien loppuvan kaupoista kauden alkaessa. Matkat ja testaus tulevat olemaan mitä ovat. Aika näyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-AK-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2004
Viestejä: 457
Paikkakunta: Salo/Pöytyä

LähetäLähetetty: 26.01.2005 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka syvälle 3,5 mm haulit uppoavat kauriissa 20-25 metrin matkalta noin suurin piirtein? Entäs 3.75 mm ja sitä suuremmat?

Osaako kukaan sanoa kuinka syvälle haulin tarvitsee upota kauriiseen, silloin kun niitä osuu riittävä määrä(esim. 10 kpl), että kauris kuolee heti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 26.01.2005 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

.30-06sprg kirjoitti:
esimerkiksi olen nähny että paapat on kettupassissa skeetti panosten kanssa


Tuossa asiassa voi olla myös ajasta johtuva väärinkäsitys. Ennen aikaanhan haulien numerointi meni toisinpäin, kokoja en muista, mutta kuitenkin mitä isompi numero, sen isompi hauli. Jos pappa on ostanut yhä edelleen sitä samaa numeroa olevia hauleja, kuin 50 -luvulla ja nuori myyjä ei ole tiennyt käyttötarkoitusta / huomannut ajatella numeroinnin vaihtumista. Vai onko mahdollisesti käynyt niin, että olet nähnyt vanhalla numeroinnilla olevia pateja, ja luulit niitä pienihaulisiksi?

Alkuperäisestä asiasta sanon mielipiteenäni, että "virallisella valistuksella" on varmaan huomattavasti laajempi tietopohja käytössään Suomessa kaadetuista metsäkauriista, kuin millään ahvenanmaalaisella kaurisjahdin järjestäjällä tai kenelläkään muulla yksityisellä, ja uskoisin haulikokosuosituksen perustuvan tietoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 27.01.2005 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3,3 - 3,7 mm haulit menee kauriilla sopivalta hollilta ammuttaessa helposti konehuoneeseen ja läpikin.
Sen sijaan ylipitkältä matkalta ammuttaessa haavoittamisriski laskee nopeasti pienien haulien nopeuden pudotessa nopeasti. Toisin kuin laakerikuulilla, joissa läpäisyä, vaan ei peittoa, piisaa helposti sataankin metriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pohjalainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2004
Viestejä: 237
Paikkakunta: virttaa

LähetäLähetetty: 28.01.2005 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eipä uponnu 4.0mm hauli kun nahkaan ja matka oli 15m että
se siitä!
_________________
mav
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 28.01.2005 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pohjalainen kirjoitti:
eipä uponnu 4.0mm hauli kun nahkaan ja matka oli 15m että se siitä!


kuoliko kauris?, oliko osuma hyvä, käsi sydämelle, olitko kokeillu patruunasi upotusta/kuviota?...


Vähän samanlainen tapahtuma, kuin se minkä laitoin esimerkiksi aikaisemmin tässä threadissa...mutta kyseinen henkilö ei ollut kokeillut aseen/patruunan käyntiä, haulikko ollut niin kauan kaappissa että toisella laukauksella klikkasi....

Tuollaiset kokemukset antavat pohjaa sille että käytetään vaan kaikki "murkula"-paukkuja piipussa kauriille kun ei muilla tunnu tippuvan....kuolee varmasti 100 m ja vielä huonolla osumalla...onko näin, entäs huono osuma luodilla 100 m ?,kyllä se kauris huonolla tuurilla siitä vielä jää kitumaan ja joutuu ketun tai ilveksen per**##en...

Noh, toivottavasti en ikinä joudu samoihin jahteihin näiden henkilöiden kanssa jotka ovat tulleet kaurisjahtiin "susia ampumaan"...Saavat rauhassa jahdata omissa jahdeissa omilla tavoillaan...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 28.01.2005 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onneksi Suomessa saa vapaasti valita jahti kaverinsa Very Happy . Varmasti on totta kun pidetään matkat 20-25 m kuolevet kauriit nuilla 3-3,5mm hauleilla.

En kuitenkaan usko tuon matkan olevan maksimin kauriille. Edelleen jos viitsii hakea pyssyynsä soivaa yhdistelmää karkeista voidaan matkaa helposti nostaa.

Nyt kun kauris vapautuu olisi syytä vakavasti keskustella nuista hyvistä ja karkeista yhdistelmistä. Se on harva yksinäinen metsästäjä joka jättää kauriin ampumatta 35m matkalta, kun tilaisuus siihen tulee. Jos piipussa on 3.0mm haulit on haavakko totta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 28.01.2005 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paavo kirjoitti:
Nyt kun kauris vapautuu olisi syytä vakavasti keskustella nuista hyvistä ja karkeista yhdistelmistä. Se on harva yksinäinen metsästäjä joka jättää kauriin ampumatta 35m matkalta, kun tilaisuus siihen tulee. Jos piipussa on 3.0mm haulit on haavakko totta.


Tuossako se nytten on sitten...koko tämän keskustelun pointti, että kyse on vain siitä että pakko päästä ampumaan kun vähänkin vilahtaa...onko nytten mun vuoro voivotella "Paavo"...en taidakkaan, voin todeta vaan että minä jätän ampumatta jos tilanne sitä vaati...tällä kaudella on käynyt useasti niin että ampumatilanne on ollut hiuskarvan varassa, mutta olen jättänyt ampumatta ja todennut että seuraavalla kerralla valitsen passin paremmin (joskus vaikeaa kun koiramiehenä)...eikä yhtään harmita, enkä kertaakaan ole miettinyt sitä että kompensoisin tätä suuremmilla sushauleilla, tietysti voisin käyttää drillingin luotia mutta meillä on sovittu että pelkästään haulilla (jollei istu tornissa)...todella helppoa ja saalista ollaan saatu, ihan tavallisilla systeemeillä ilman mitään "hyviä ja karkeita yhdistelmiä", mielestäni näitä tarvitsevat vaan henkilöt (meinasin kirjoittaa pöljät) jotka kompensoivat huonoa ampumataitoa ja/tai väärää matkan arvioimista..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 4 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com