Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ToTu Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Hei 2008 Viestejä: 20
|
Lähetetty: 27.10.2009 10:59 Viestin aihe: |
|
|
ostin sit suzukin 15hv 2t tuorevoitelulla.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Muikkunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Tam 2010 Viestejä: 213
|
Lähetetty: 05.07.2010 19:44 Viestin aihe: |
|
|
Jatketaan vanhaa topikkia.
Souteluvene kaipailis perätuupparia ja oon aatellu 4-6 hv nelarikonetta kun tuota uistinta sillä tulis pääasiassa vedettyä.
Onko noissa nykykoneissa suuria eroja? Onko yamaha se varma valinta vai ratsastaako se vanhalla maineellaan? Hinnoiltaanhan tuon kokoluokan koneet taitavat olla aika lähellä toisiaan, mutta mikä niitä olis luotettavin?
Heittäkää kokemuksia kehiin:) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pQgE Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2009 Viestejä: 420 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 05.07.2010 19:50 Viestin aihe: |
|
|
Tuskin noissa mitään huonoja on nykypäivänä, kunhan huoltaa/huollattaa säännöllisin väliajoin. Suosittelisin neliheppaista peliä, jos kerta vain uistinta tulee vedettyä. Tuskin tarviit isompaa.
Yamahan 115hv:n toimii ainakin loistavasti meidän Busterissa
Jokin neliheppanenkin löytyy soutuveneen perästä, mutta en muista merkkiä. Hyvin on toiminut vuodesta toiseen, nyt ikää 10v ja kertaakaan ei ole jättänyt ulapalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Muikkunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Tam 2010 Viestejä: 213
|
Lähetetty: 05.07.2010 20:01 Viestin aihe: |
|
|
pQgE kirjoitti: | Suosittelisin neliheppaista peliä, jos kerta vain uistinta tulee vedettyä. |
No saatanhan minä emännän joskus ongelle viiä , mutta joo pääasiassa tuota vaapun uittoa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16966 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 05.07.2010 20:05 Viestin aihe: |
|
|
ehdoton ääni yamahalle, 4-tahtisen kun ostaa niin menee tosi nätillä äänellä ja pienellä kulutuksella, uistelussa mehukattipurkillinen kestää parikin iltaa. jos tehokkaampaa haluaa niin osta saman firman 9.9hv ja ota kaasukahvan liikettä rajoittava prikka pois, tulee 15hv millä suht mukavankokoisen paatin plaaniin. ainakin se "musta" malli toimii näin.
itsellä 4hv 4t-yamaha uisteluun, 30hv 2t-suzuki ajokoneena. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3568 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 05.07.2010 21:00 Viestin aihe: |
|
|
Onko porukalla kokemusta noiden esim 15-20hv uusien tappi olhjattavien nelitahtimoottoreiden tärinästä. Itsellä tietoa sea-kingista ja kokemusta johnsonista. Molemmat 15hv ja täristää kahvaa ihan h*lvetisti. Ite ajoin viikonloppuna 15hv johnssonilla ja mienas kilsan jälkeen olla jo käsi ihan turta. Sanoisin että ihan p*ska. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Coltiainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2007 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 05.07.2010 22:46 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | ehdoton ääni yamahalle, 4-tahtisen kun ostaa niin menee tosi nätillä äänellä ja pienellä kulutuksella, uistelussa mehukattipurkillinen kestää parikin iltaa. jos tehokkaampaa haluaa niin osta saman firman 9.9hv ja ota kaasukahvan liikettä rajoittava prikka pois, tulee 15hv millä suht mukavankokoisen paatin plaaniin. ainakin se "musta" malli toimii näin.
itsellä 4hv 4t-yamaha uisteluun, 30hv 2t-suzuki ajokoneena. |
Se "musta" oli 2-tahtinen, viimeiset uudet myytiin -07. Uusi 9,9 nelari on tehty samaan runkoon kuin 6/8hp 2-pyttyset nelarit. Eli F9,9 on tappiinsa viritetty.
Itellä on myös tuo Yamaha F4, parempia koneita kyllä löytyy, esim. 1-pyttyiset Tohatsu/Mercury F6 ja Suzuki F6.
6 heppanen siksi, että kavitaatiolevyyn voi asentaa hydrofoil-siivet, ajo-ominaisuudet paranevat. Soutukipolla voi ajaa myös täydellä kaasulla.
Yamaha kiertää vain n. 4500, Suzuki 5750 ja Tohatsu/Mercury n. 6000rpm. Tehokkaammalla koneella on mukavampi ajaa esim siirtymiä, vauhtia 6 heppanen kelaa n. 5km/h enempi kuin 4hp. Tyhjäkäynnillä 4 ja 6 kulkevat yhtä hiljaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 08:54 Viestin aihe: |
|
|
Onko porukalla tietoa mitkä ovat markkinoiden pienimmät bensakäyttöiset perämoottorit? Tulee harrastettua melontareissuja inkkarilla ja joskus kilometrien suvannot pakkaavat rasittamaan olkapäitä. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pQgE Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2009 Viestejä: 420 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:06 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Onko porukalla tietoa mitkä ovat markkinoiden pienimmät bensakäyttöiset perämoottorit? Tulee harrastettua melontareissuja inkkarilla ja joskus kilometrien suvannot pakkaavat rasittamaan olkapäitä. |
hohhoijaa, minusta nuo kilometrin suvantopätkät kuuluvat harrastukseen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:10 Viestin aihe: |
|
|
pQgE kirjoitti: | perisofeus kirjoitti: | Onko porukalla tietoa mitkä ovat markkinoiden pienimmät bensakäyttöiset perämoottorit? Tulee harrastettua melontareissuja inkkarilla ja joskus kilometrien suvannot pakkaavat rasittamaan olkapäitä. |
hohhoijaa, minusta nuo kilometrin suvantopätkät kuuluvat harrastukseen? |
Viimeinen etappi oli reilu 40km. Aika monta suvantoa oli tuolla välillä.
Taisin sanoa kilometrien suvannot, en kilometrin.
Kaverilla on tuo käsi leikattu eikä pelaa ihan täydellisesti. Niimpä varsinkin loppumatkasta tulee melottua paljon yksinkin.
Itse tulee keskityttyä noihin varsinaisiin kalapaikkoihin:
http://www.youtube.com/watch?v=7vRs2cC82x8
Joten turha tulla opettamaan sotkaa uimaan
http://www.youtube.com/watch?v=rUukgLKG3-I _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 06.07.2010 09:27, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tikkakoski Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 1223
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:15 Viestin aihe: |
|
|
[quote="Coltiainen"
Se "musta" oli 2-tahtinen, viimeiset uudet myytiin -07. Uusi 9,9 nelari on tehty samaan runkoon kuin 6/8hp 2-pyttyset nelarit. Eli F9,9 on tappiinsa viritetty.
[/quote] Oliko näin että yamahan 2t"se musta" koneista(9.9) saadaan 15 hv koneita kun kaasukahvasta poistaa rajoittimen ? mutta esim. -08 nelitahtisista(9.9) ei enään saa tehoja lisää ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pQgE Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2009 Viestejä: 420 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:25 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | pQgE kirjoitti: | perisofeus kirjoitti: | Onko porukalla tietoa mitkä ovat markkinoiden pienimmät bensakäyttöiset perämoottorit? Tulee harrastettua melontareissuja inkkarilla ja joskus kilometrien suvannot pakkaavat rasittamaan olkapäitä. |
hohhoijaa, minusta nuo kilometrin suvantopätkät kuuluvat harrastukseen? |
Viimeinen etappi oli reilu 40km. Aika monta suvantoa oli tuolla välillä.
Taisin sanoa kilometrien suvannot, en kilometrin.
Kaverilla on tuo käsi leikattu eikä pelaa ihan täydellisesti. Niimpä varsinkin loppumatkasta tulee melottua paljon yksinkin. |
Joo pieni kirjoitusvirhe minulta tuohon, näin aamutuimaan kun juuri herännyt niin ei sormet kulje samaan tahtiin kuin ajatus
mutta itseasiaan; http://www.marinekauppa.com/product/1/suzuki-df25slyhyt-riki "DF2.5 on kevein yksisylinterinen nelitahtiperämoottori, jonka Suzuki on koskaan luonut."
Mercuryllä samantehoinen mutta painoi 19kg ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:31 Viestin aihe: |
|
|
Moottori varmaan kannattaa valita veneenkin mukaan. Meillä on Päijän 470:n perässä Yamahan 4-heppainen nelitahti ja sopii hyvin siihen. Kestää ajaa täydelläkin kaasulla, jos joku on keulassa, mutta puolikaasu vie kyllä yhtä hyvin. Moottorin omalla tankilla pärjää hyvin, eikä irtotankkia ole tullut laitettua kun pienehköllä järvellä ollaan. Toisessa paikassa on Terhi 440:n perässä Mercury 6hp nelitahti ja veneestä johtuen isompi moottori on paikallaan. Myös vesistöllä on sen verran kokoa, että irtotankki tarvitaan. Olisin kyllä halunnut tähänkin Jammun moottorin koska se käsittääkseni on kaksipyttyinen, vaan budjetti ei kertakaikkiaan riittänyt kun oli mökin laittokin kesken. Vaan hyvin on tälläkin pärjätty. Kotona on Busterissa 40 hp nelitahtijammu ja sekin pelittää ihan hyvin. Vaikka Mercuryssä ei vikaa olekaan, niin rahan riittäessä on oma valintani Jammu (paitsi se 2,5 hp, josta olen kuullut muutakin kuin kehuja). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:33 Viestin aihe: |
|
|
Olen kyllä katsonut nuo valtamerkit. Itseasiassa en ole vielä löytänyt pienempää kuin vanha 2-tahti Yamaha. Lähti kertanykäisyisyllä käyntiin talven jäljiltä. Kai tuo menee. Tällainen:
http://www.youtube.com/watch?v=NWPW61J2Ol4
Mutta viehättää nuo mm. Hondan älyttömän pienet esim. 4-tahti siimaleikurit näin koneteknisesti. Painoa sama kuin puuairolla...
Kysytäämpä vielä näin päin: jos laittaisi keveän sähköperämoottorin, niin mikä on paras akkuteknologia kanoottiin? Pitää suojata kastumiselta, olla kevyt ja potkua lyhentää suvantoja 20-30 kilometrillä.
_________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pQgE Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2009 Viestejä: 420 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:35 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Olen kyllä katsonut nuo valtamerkit. Itseasiassa en ole vielä löytänyt pienempää kuin vanha 2-tahti Yamaha. Lähti kertanykäisyisyllä käyntiin talven jäljiltä. Kai tuo menee. Tällainen:
http://www.youtube.com/watch?v=NWPW61J2Ol4
Mutta viehättää nuo mm. Hondan älyttömän pienet esim. 4-tahti siimaleikurit näin koneteknisesti. Painoa sama kuin puuairolla...
Kysytäämpä vielä näin päin: jos laittaisi keveän sähköperämoottorin, niin mikä on paras akkuteknologia kanoottiin? Pitää suojata kastumiselta, olla kevyt ja potkua lyhentää suvantoja 20-30 kilometrillä.
|
Tuo Suzukin 2.5heppanen painaa 13kg |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|