Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 23.09.2007 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Nuzbaum kirjoitti: | GP:n Recyko AAA oli Prismassa 6,35€/2kpl. Otin muutaman satsin kokeeksi PMR-puhelimia varten. BC700 näytti akkujen kapasiteetiksi 850mAh ensimmäisen latauksen jälkeen. |
Kiitokset hintatiedosta, täytynee itsekin käydä ostoksilla. Katsoitko millaista jännitettä laturi (tai mittari) näytti noille uutena? Valmistajan mukaanhan nuo pitäisi olla käyttövalmiit heti paketista otettaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 23.09.2007 22:28 Viestin aihe: |
|
|
Heska kirjoitti: | GP tarjoaa myös hyvin latauksensa säilyttävää versiota ladattavista NiMH akuista. Kulkee nimellä ReCyko |
Jos tarvetta on. Viimeaikoina olen käytellyt Bilteman (joo, tosiaan) 2500mAh akkuja, lähinnä hinta/laatu -suhteen vuoksi. Halvimmasta päästä ja pesevät LaCrossen omat 2300mAh akut älyttömällä marginaalilla, GPS skulaa yli puolet kauemmin samoilla paristoilla. Voi olla myös että ko. palikan virrankulutus osuu Bilteman paristojen optimihaarukkaan paremmin kuin LaCrossen.
Tiedä häntä. Huokeaa ja varsin toimivaa, sääli ettei ko. putkan tuotteista koskaan osaa sanoa onko tavara samaa kuin viimeksi kun toimittajat vaihtelevat, yleensä kun löytää hyvän tuotteen kannattaa ostaa toinen varuiksi niin kauan kun samaa erää riittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jusse Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Jou 2004 Viestejä: 573 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 24.09.2007 12:19 Viestin aihe: |
|
|
Itse kävin hakemassa Lidlistä 2500mA:n akut.
Ainakin ensimmäisen latauksen jälkeen pelittävät hyvin vaikka täyttä latauskapasiteettia ei edes ole vielä saavutettu.
Omassa digikamerassa virrankulutus todella suuri, tavallisilla alkaliparistoilla kamera ei suostu edes käynnistymään, noilla pelasi viikonlopun, ilman lataustason laskua alle puoleen (kameran indilkaattorin mukaan). Jos kestäävät edes muutaman latauskerran, ovat hintansa väärti.
Edelliset Enegizerit ei kestänyt kuin reilun vuoden (10-20 latauskertaa), vaikka hintaa prismassa parikymppiä paketilta. Niillä tosin lataus kestää ihan kiitettävästi.
Noilla lidlin paristoilla hintaa alle euron kappale, toivottavasti pelaavat myös pakkasella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Punajalaka Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tam 2006 Viestejä: 3187 Paikkakunta: :)
|
Lähetetty: 24.09.2007 16:16 Viestin aihe: |
|
|
Tulipa tehtyä tuossa taskulampun kanssa semmone huomio noilla ladattavilla paristoiilla (mitä energitsereitä lienevätkään), että virta loppuu varottelematta niiku seinään päinvastoin ku tavallisilla pattereilla joilla valo hiipuu hiljakseen. _________________ No ehä minä, mutta muut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 01.10.2007 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Punajalaka kirjoitti: | Tulipa tehtyä tuossa taskulampun kanssa semmone huomio noilla ladattavilla paristoiilla (mitä energitsereitä lienevätkään), että virta loppuu varottelematta niiku seinään päinvastoin ku tavallisilla pattereilla joilla valo hiipuu hiljakseen. |
Tässä aikoinaan tuli tehtyä hiukan enemmänkin huomioita noiden akkujen ja pattereiden käyttäytymisestä....
1)
No niin. Tuli tehtyä pieni testi, liittyen joihinkin aikaisempiin keskusteluihin ladattavien NI-MH akkujen ja alkaaliparistojen kestosta GPS käytössä. Itse olen käyttänyt noita akkuja lähinnä digikamerassani, jossa ne ovat kestäneet huomattavasti kauemmin, kuin alkaaliparistot. GPS:n virtalähteenä on tullut käytettyä lähinnä paristoja.
Korostettakoon vielä, että tämä on vain pieni testi, eikä mikään tutkimus, koska en ole saanut tutkijan koulutusta akatemiassa.
Mutta aloitetaan:
Testivälineenä oli vanha kunnon sotaratsu, monet konnut mukana kulkenut Magellan 315.
Mittalaite oli Fluke 196C ScopeMeter ja tietokoneessa pyörivä FlukeView-ohjelma.
Testattavina olivat Vanson-nimellä myytävät 2300 mAh AA Ni-MH akut, joita oli ladattu/purettu noin 25 kertaa sekä VARTA HIGH ENERGY AA alkaaliparistot, tuoreusleima jun 2009.
Ensin oli vuorossa Vansonin akut, jotka oli otettu laturista noin vuorokautta ennen testiä. Akkuja olen lataillut Biltemasta ostetulla laturilla, joka on käytännössä osoittautunut kelpo laturiksi.
Laturin tuotetietoja voit katsella täältä.
Ensin siis akut gepsiin ja mittalaitteen piuhat napoihin. Gepsin laitoin ikkunalaudalle aivan ikkunaan kiinni. Sitten Flukeview käyntiin. Mittauksen näytteenottoväliksi asetin 5 minuuttia, koska lyhyemmällä aikavälillä olisi tuo käyrä venynyt melkoisen pitkäksi eikä lyhyemmästä aikavälistä olisi ollut testin lopputuloksen suhteen mitään vaikutusta. Seuraavaksi laitoin Magellanin käyntiin ja jäin odottelemaan sen sammumista akkujen tyhjentyessä. Gepsissä oli koko ajan satellittinäyttö päällä ja siinä oli satelliitteja näkyvissä yhdestä jopa viiteen. Magellanin käyttöoppaassa kerrotaan, että heikossa kentässä GPS kuluttaa enemmän paristoja kuin vahvassa kentässä. Tämä siis huomiona. Lämpötila tuossa ikkunan vieressä oli vanhanaikaisella tenttumittarilla mitattuna +18 celsiusta.
Vasemmassa laidassa olevat lukemat ja niiden kohdalla olevat vaakaviivat kuvaavat jännitetasoja ja pystyviivat aikaa. Pystyviivojen väli on 150 minuuttia, eli 2,5 tuntia. Vansoneilla lähtöjännite oli siis 2,923 V ja tuo loppujännite käyrän mukaan 2,198 V. Magellan pysyi päällä 10 tuntia 20 minuuttia. Akkujen jännite pysyi nimellisjännitteensä (2,4 V) yläpuolella 8 tuntia 15 minuuttia. Tuo loppujännite (2,198 V) ei itse asiassa ole aivan oikea, johtuen viiden minuutin näytteenottovälistä. Olin mittarin vieressä katkaisuhetkellä ja mittari näytti silloin 2,070 V. Tällä ei siis kuitenkaan ole merkitystä kuin minuutin tai parin verran.
Seuraavaksi oli Vartojen vuoro.
Käppyrä on melkoisen erilainen. Lähtöjännite oli 3,247 V ja loppujännite 1,655 V. Vartat kestivät 8 tuntia. Ero akkuihin verrattuna on siis melkoinen. Paristojen nimellisjännitteen alle mentiin jo 15 minuutissa ja Ni-MH akkujen nimellisjännitteen alle neljässä tunnissa.
Tästä voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksesä. Meikäläinen ainakin veti sellaisen, että noita Vartan pattereita ei enää ostella, koska esim. Panasonicin paristoilla olen päässyt reilusti pitempiin käyttöäikoihin, tosin ulkona. Todennäköisesti siirryn kokonaan akkujen käyttäjäksi.
© pekingin ankka
p_ankka@hotmail.com
Ps. Tarkkasilmäiset varmaan huomasivat, että datablockin päiväys on hieman ajastaan edellä. Ja arvailuihin oikeasta persoonastani en ota mitään kantaa.
2)
Kommentoidaas vähän:
Petteri_N kirjoitti: | Hienoa re... siis pekingin ankka! Kun sinulla on noin hienot laitteet käytössä, niin voisitko tehdä pienen testin eri paristoilla? Myös perinteisillä "ei-alkaali" paristoilla. |
Tarkoitus olikin kokeilla joitakin halpoja ruskokiviparistoja. Vaikkapa mallia Biltema tai Pirkka.
Heska kirjoitti: | pekingin ankka kirjoitti: | Fluken vehkeitä ei ihan joka torpassa ole. |
Hep! Eiku....
Tyrkkääppäs vielä gepsi pakkaseen, ja verrokeiksi litium paristot, niin saadaan olosuhteiksi "normaali talvisää".
Esimerkillistä tutkimustyötä ja asiaan paneutumista.
EDIT: Niin laitanpa tämänkin huomion tähän samaan viestiketjuun; huomasin että Energizer tuotenimellä valmistetaan nyt myös AAA-kokoisia litium paristoja. (esim. tuohon Magellaniin sopivien AA-kokoisten lisäksi)
Itseäni tämä sikäli kiinnostaa, kun allekirjoittaneen vehkeet ( öh, siis tarkoitan tietenkin GPS Garmin Gekoa... ) on niin pienet , että käyttävät hiukan pienempää energianlähdettä. Käytännössä hyöty alkaliparistoja huomattavasti kalliimmista litium paristoista saavutetaan mm. pakkasessa tai pitkässä varastoinnissa. Eli esim. auton hansikaslokerossa olevassa taskulampussa on litium paristot, ja vaikka lamppu olisi useamman vuoden käyttämättä, niin paristot eivät hyydy ja vuoda lampun sisälle. Ja virtaa piisaa myös pakkaspäivänä, jolloin sitä lamppua eniten ko. kotterossa tarvitsee.... |
Litiumparistoista on kokemusta vanhan kameran kanssa. Kyllä siinäkin patteri hyytyi pakkasella, jos kamera vain oli pitempään poissa taskusta. Sisällä sitten taas pelasi. Kyselin noita AA litiumparistoja useammasta paikasta ja vain yksi kauppias tiesi niitä saatavan Suomesta. Hintaa tiedustellessani sanoi niiden maksavan noin 10-11 euroa kappale. Taitaa olla paras unohtaa sellaiset samantien. Ellei nyt sitten tule lähdettyä sponsoroidulle naparetkelle. Ja lupaukset seitsenkertaisesta kestostakin saattavat olla vain puhetta.
jarih kirjoitti: | Hyvä testi!
Pakkastesti olisi nannaa, siinä tosin kannattaisi käyttää kotipakastinta apuna kun ulkolämpötila voi vaihdella liian paljon. Pakkastulokset saattaa olla toisinpäin NI-MH akuilla mitä plussan puolella. |
Ajattelin laittaa gepsin sellaiseen autojääkaappiin ja kokeilla siinä muutamat patterit. Kyllä sekin pakkasen puolelle menee. Ja ei kai se gepsi kuitenkaan kovilla pakkasilla aina kädessäkään ole. Luulisi sen pysyvän povitaskussa aika lämpimänä.
Heska kirjoitti: | Tuossa pärjäisi vanhat NiCd akut paremmin. Mutta kunhan ladattavat litium kennot yleistyy.... |
Tuo voi olla totta, jos ne Ni-CD akut olisivat kapasiteetiltaan samanlaiset kuin Ni-MH akut. Yleensä ovat korkeintaan puolet Ni-MH akuista. Ja mitä tulee litiumakkuihin, niin ei niidenkään pakkaskestävyys yllä. lähellekään esim. ruskokiviparistojen pakkaskestävyyttä.
vieras2 kirjoitti: | Ymmärsinkö oikein, että molemmilla loppujännitteillä tarkoitettiin jännitetasoa jolla kone sulkeutui? Mistä moinen ero, sisäisestä vastuksestako vai mistä? Maallikkona olettaisi koneen sulkeutuvan kun jännite laskee samaan loppujännitearvoon.
Onko noissa gps laitteissa mitään asetusta josta voidaan valita käytettävän patteri/akkutyypin mukainen optimaalinen virranhallinta?
Koska ko. rekingin ankka tuntuu olevan perillä sähkölaitteista, niin kysyisinkin voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että käyttäisit mieluiten akkuja, esim. vhf radiossa, vai pattereita (jos ei puhuta käytön hinnasta).?
Vhf- radio tapauksessahan virrankulutus on aivan erinäköistä kuin stabiilissa gps laitteessa. |
Tosiaankin. Tuolla loppujännitteelä tarkoitin juuri sillä hetkellä olevaa akkujen/peristojen napajännitettä, jolloin gepsi sammui. Ni-MH akuissa tuo jännite ei oikeastaan olekaan se "oikea" loppujännite, koska niissä sisäinen vastus kasvaa niin suureksi, että virran kulku lakkaa, vaikka napajännitettä näyttäisi olevan reilustikin. Jos olisin käyttänyt lyhyempää näytteenottoväliä, vaikkapa 10 millisekuntia, niin todennäköisesti Ni-MH akkujenkin "loppujännite" olisi ollut samaa luokkaa paristojen vastaavan kanssa. Tuo käppyrä vaan olisi venynyt muutaman kilometrin mittaiseksi.
Ainakaan Magellanissani ei ole mitään valintaa akku/paristo.
Mitä tulee noihin VHF radioihin, niin luultavimmin juuri akut ovat parempi vaihtoehto, koska niiden jännitekestoisuus on parempi kuin paristojen. Tarkoitan siis sitä, että kuormitettaessa voimakkaammin paristoja/akkuja, akkujen napajännite ei laske niin alas kuin paristojen.
Toivottavasti tein itseni ymmärretyksi.
3)
Tässä sitten aiemmin kehumani Panasonic Powermax 3 alkaline.
Näyttää huonommalta kuin Varta. Kesti tosin 10 minuuttia kauemmin. Jännitteen aleneminen on kautta linjan nopeampaa. Täytyy kaketi muuttaa käsitystä näistäkin?
4)
Ja sitten pohjanoteeraus mallia Biltema Ultra Green mikälieparisto.
Mitä tuohon nyt sitten sanoisi? Ei ainakaan sovi tähän käyttöön?
5)
Tuollaisen kapasiteettikokeen tekeminen ei näillä vehkeillä aivan onnistu. Ja mAh lukemia voi kaunistella pienentämällä kokeen virran voimakkuutta. Esim. jonkin akun ilmoitettu kapasiteetti on vaikkapa 2000 mAh 200 mA:n virralla purkuajan ollessa 10 h. Samasta akusta saadaan kuitenkin kapasiteetiltaan "suurempi", jos purkuvirta piennetään sopivasti pienemmäksi ja purkuaika vaikkapa kaksinkertaistetaan. Parempi kapasiteetin kuvaaja olisikin Wattitunti.
6)
Mielenkiintoisia datalehtiä. Ovat jopa tehneet omien tuotteidensa keskinäisen vertailun mahdottomaksi.
Mutta jatketaan tätä omaa vertailua.
Yllättäen tähänastisista kokeilluista alkaaliparistoista parhaimmaksi nousi Bilteman Long Life Alkaline.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nuzbaum Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Huh 2006 Viestejä: 58 Paikkakunta: Virtuaalitodellisuus
|
Lähetetty: 01.10.2007 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Heska kirjoitti: | Nuzbaum kirjoitti: | GP:n Recyko AAA oli Prismassa 6,35€/2kpl. Otin muutaman satsin kokeeksi PMR-puhelimia varten. BC700 näytti akkujen kapasiteetiksi 850mAh ensimmäisen latauksen jälkeen. |
Kiitokset hintatiedosta, täytynee itsekin käydä ostoksilla. Katsoitko millaista jännitettä laturi (tai mittari) näytti noille uutena? Valmistajan mukaanhan nuo pitäisi olla käyttövalmiit heti paketista otettaessa. |
Enpäs enää muista mikä oli volttien määrä paketin avaamisen jälkeen, mutta taisin silloin mielessäni todeta, että se oli mainospuhe voisi pitää paikkansakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vastarannankiiski Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Tou 2006 Viestejä: 145 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Lähetetty: 18.08.2008 21:25 Viestin aihe: |
|
|
Nostetaanpas aihetta esille...
Eli itsellenikin on tullut ajankohtaiseksi kunnon akkujen ja akkulaturin osto. Vanha, halpa laturi ei aiheuta enää juuri muuta kuin suuren (hmm...) harmistuksen. Toisin sanottuna jatkuva akkujen lataus alkaa pänniä.
Eli onkos tällä akku/laturi osastolla tapahtunut minkälaista kehitystä? Onko tuo La Crosse edelleen tämän alan Rolls Royce vai onko markkinoilla, yhtä hyviä, jopa parempia ja edullisempia latureita?
Lisäksi jos jollakulla sattuu olemaan kokemusta, että minkä valmistajan Ni-Mh akut ovat hinta laatu suhteeltaan parhaita niin laittakaas vinkkiä. Ilmeisesti noita halvimpia akkuja kannattaa välttää, vai? _________________ Suora pittää olla eikä aatella pahoja niin kuin
muallista mammonnoo ja mehtärahoja... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
.625 Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hei 2005 Viestejä: 841
|
Lähetetty: 18.08.2008 21:40 Viestin aihe: |
|
|
Techno line bc-900 on ollut käytössä (ent. la crosse), ja toistaiseksi en ole löytänyt mitään moitittavaa kyseisestä laturista -Suosittelen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 18.08.2008 22:16 Viestin aihe: |
|
|
vastarannankiiski kirjoitti: |
Lisäksi jos jollakulla sattuu olemaan kokemusta, että minkä valmistajan Ni-Mh akut ovat hinta laatu suhteeltaan parhaita niin laittakaas vinkkiä. Ilmeisesti noita halvimpia akkuja kannattaa välttää, vai? |
Nykysillään ei kannata enää ostaa ns. vanhan teknologina NiMH akkuja, vaan ainoastaa LSD (siis ei se huume vaan Low Self Discharge ) tyyppisiä. Näitä on esmes jo aiemmin mainittu GP:n Recyko (saa esim. Prismoista), Panasonicin Infinium, Rayovacin Hybrid ja Sanyon eneloop. Taitaa olla jo muillakin tarjolla? Ollennaista tällä uudella sukupolvella siis olematon itsepurkautuminen verrattuna vanhempaan mallistoon.
Tässä huomion arvoista sitten myös se, että vaikka uusien LSD kennojen nimellinen pasiteetti on ylensä hiukan pienempi kuin joidenkin vanhemman mallisten, kestää ne kuitenkin käytännössä liki kaikissa sovellutuksissa pidempään. Jos akut on esim viikon, kaksi ollut irti laturista (täyteen latauksen jälkeen), on niiden kapasiteetti yleensä jo pudonnut jo näiden uudempien tasolle. GP:n mukaan vanhan teknologian akut purkautuvat itsekseen jopa 3-5% päivässä, Recyko alle 0,07% päivässä.
Tämä korostuu vähän virtaa vievissä laitteissa, kuten vaikka kaukosäätimissä, joissa ei vanhan mallisia NiMH akkuja edes kannattanut käyttää, koska virrankulutus on niin pieni (pois lukien ehkä jotkut hi-tek LCD mallit) että kennon itsepurkautuminen aiheuttaa nopeammin akun vaihtotarpeen kuin laitteen vaatima virrankulutus. Nykyiset versiot alkaa pikkuhiljaa korvata perinteisen alkalipariston, kun ovat käyttökelpoisia vielä jopa vuoden laturista poistamisen jälkeen (siis käyttämättöminä). Samoin akut ovat heti käyttövalmiita myyntipakkauksesta otettaessa, eivät vaadi latausta.
Ai juu, ja GP:n mukaan ReCyko akku kestää pakkasta paremmin kuin perinteinen NiMH akku, tästä ei tosin ole omakohtaista kokemusta -> Repe hoi, olisi testilabraasi hommia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 18.08.2008 23:20 Viestin aihe: |
|
|
Mää mittää enää tiiä...
_________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Egsise Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Tou 2004 Viestejä: 183 Paikkakunta: Kittilä
|
Lähetetty: 12.09.2009 11:30 Viestin aihe: |
|
|
Testasin NiMH akkujen kylmänkestoa ja tulokset oli ihan mielenkiintoisia.
kuluttaja.fi lehden mukaan GP ReCyko pärjäsi parhaiten huoneenlämmössä.
Minun testissäni sen suorituskyky kylmänä oli ala-arvoinen.
http://erankavijat.net/foorumi/viewtopic.php?t=1771
Linkki AAA akkujen testiin löytyy tuolta myös, AAA koossa Sanyo Eneloop oli se joka hyytyi. _________________ #metsastys.net@Quakenet
#pmr.fi@IRCnet
Lamppu ja akkutestit http://egsise.hi.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 19.08.2010 07:23 Viestin aihe: |
|
|
Egsise kirjoitti: | Testasin NiMH akkujen kylmänkestoa ja tulokset oli ihan mielenkiintoisia. |
Nostetaampa vanhaa ketjua.
Joku Egsisen pakkastestiin on päässyt uuden sukupolven eneloopit? Valmistajan mukaan mm. eneloopien pakkasen kesto on parantunut -10°C -> -20°C. Uudet mallit on koodilla HR-3UTGA -koko AA ja HR-4UTGA - koko AAA. -> http://www.eneloop.info/home/the-new-improved-eneloop.html
Mulla tätä uutta mallia jokunen laatikko on, mutta pakkasessa ei ole tullut niitä vielä testattua. Voisin tietenkin laittaa pari samanlaista (AA NiMH akkua syövää) taskulamppua pakastimeen, toiseen vanhempi sukupolvi ja toiseen uusi, ja katsoa saako eron aikaiseksi. Raportoin myöhemmin kuinka kävi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nile Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2007 Viestejä: 923
|
Lähetetty: 19.08.2010 21:43 Viestin aihe: |
|
|
Joo nuita uusia on itellä. Onko eneloopit ns. täysiä kun paketista ottaa? Kyllähän tuo tk40 ainaki toimi kun laitoin paikoilleen. Vaan kiinnostaa kannattaako ladata se 10h vai polttaa tyhjiks ja sitte vasta ladata... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 20.08.2010 07:02 Viestin aihe: |
|
|
Nile kirjoitti: | Joo nuita uusia on itellä. Onko eneloopit ns. täysiä kun paketista ottaa? |
Ainakin edellinen sukupolvi oli ladattu vain 75% tasolle, uudemmasta en osaa sanoa. Ei latauksesta haittaakaan ole, mutta jos kiirus on lampun kanssa niin akut käyttöön vaan.
Tuolla Sanyon kommentti myyntipaketissa olevien lataustasoon: http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html#response |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 21.08.2010 22:42 Viestin aihe: |
|
|
Heska kirjoitti: | Voisin tietenkin laittaa pari samanlaista (AA NiMH akkua syövää) taskulamppua pakastimeen, toiseen vanhempi sukupolvi ja toiseen uusi, ja katsoa saako eron aikaiseksi. Raportoin myöhemmin kuinka kävi. |
Pari identtistä taskulamppua kävi pakastimessa noin neljän tunnin ajan, ja pois ottaessa olivat molemmat vielä kääritty pehmeisiin "kylmäkalleihin". Pakastimen lämpötila oli -18°C. Silmämääräisesti eroa pakkasen kestossa ei valotehossa huomannut, vaikka toisessa lampussa olikin uudempi eneloopin kenno (HR-3UTGA), ja toisessa edellisen sukupolven kenno (HR-3UTG)) jonka pitäisi kestää vain -10°C. Testi ei ehkä ollut kovin realistinen, kun lampun/kennon lämpötila tod. näk. nousi melko nopeasti pakkasesta pois otettaessa lampun lämmetessä vaikka se olikin "kylmäkalleen" kääritty. Käytännön testit pakkasten tultua antanee realistisemmat tulokset siitä onko uusi kenno valmistajan ilmoitusten mukaan vanhaa paremmin pakkasta kestävä. Kotipakastimessa kun on hiukka hankala testata valotehoja, olosuhteet muuttuu liikaa kun lamput poistaa pakkasesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|