OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ase laittomaksi laillisella osalla?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26667

LähetäLähetetty: 22.11.2010 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eikös se oo vanha käytäntö, musta on valkeaa ja valkea mustaa, aina sen mukaan millä asteella mennään
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12377

LähetäLähetetty: 22.11.2010 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fields kirjoitti:
Itse muistelen HO:n siunanneen ainakin yhden kielteisen päätöksen, eli ase katsottiin liian tulivoimaiseksi hirvelle.

Missähän tämä raja on mennyt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 22.11.2010 19:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hq kirjoitti:

Missä vaiheessa lakiin perustumaton päätös voi saada lainvoimaisuuden? Ihan mielenkiinnosta, hyvän hallinnon periaatteita vastaan peilaten.

Siinä vaiheessa kun toimivaltainen viranomainen on tehnyt päätöksen, johon ei ole valitusajan kuluessa haettu muutosta tai valitustie on käyty loppuun. Toimivaltaisuudella tässä tarkoitan sitä, että asian on päättänyt viranomainen jolle asiasta päättäminen lain mukaan kuuluu.

Ilman muuta lainvastainen päätös on myös hyvän hallinnon periaatteiden vastainen päätös, mutta se ei silti mitätöi päätöstä jos siihen ei haeta millään tavalla muutosta.

Pitää muistaa, että lainvoimaiseen hallintopäätökseenkin voi hakea muutosta viiden vuoden kuluessa päätöksen teosta (hallintolaki 8 luku). Yksi peruste hakea päätöksen muutosta on virheellinen lain soveltaminen. Tällöin lainsoveltaminen tulee kuitenkin olla selvästi virheellistä (sovellettu täysin väärää lakia tai pykälää). Kyseinen muutoksenhaku ei sovellu tulkinnanvaraisille asioille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hurunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Huh 2010
Viestejä: 155

LähetäLähetetty: 22.11.2010 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kommentti saattaa olla typerä mutta kyllä tämän jahtikauden saldona oli se että 98 prosenttia hirvien kaadoista tapahtui laaki ja vainaa pohjalla uuden Lapualaisen voimin. Ei tarvittu tarpeettoman tulivoimaista tai suurta lipaskapasiteettia. Porukassa sopimus että "Naturaaliksella" mennään ja juosta ei tarvinnut ja ei ollut muuten mainos
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 22.11.2010 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekusti kirjoitti:
Toimivaltaisuudella tässä tarkoitan sitä, että asian on päättänyt viranomainen jolle asiasta päättäminen lain mukaan kuuluu.


Lähinnä kiinnostaa HL 45§:ään liittyvät laiminlyönnit perusteena sille että päätöksen tekeminen ei ole ollut lain mukaista. Rajaus siis sille missä kulkee raja asianomistajarikokselle jossa väärin kohdellun henkilön on itse tehtävä viranomaisen toiminnasta valitus. Esimerkkinä vaikka siten, että aseluvalle asetetut erityisehdot ovat selkeästi voimassaolevan ampuma-aselain vastaisia; katsotaanko silloin viranomaisen ylittäneen toimivaltansa automaattisesti, mikä mitätöi ehdon, vai onko asia käsiteltävä aina valitusmenettelyn kautta niin että, hieman kärjistettynä, 'aseella saa ampua vain keskiviikkoisin, päällään seisoen' -tasoiset kukkaset kitkeytyvät?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 22.11.2010 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hq kirjoitti:

Fieldsille vielä: pari tapausta on tullut ihan viime kuukausina vastaan missä hallinto-oikeus on kumonnut kielteiset lupapäätökset joissa on nojattu YJT:een hypoteesina ilman yksilöiviä perusteluja. Nimenomaan näistä heräsi kysymys että onko tämä lupaviranomaisten kymmenen kilon hienosäätöleka alkanut lipsua.


Ok, eli lupapäätöksiä on palautettu, mutta nyt oli kyse lupaehdoista, joka on -tai voi olla- aikalaillakin eri asia, ellei sitten perustella YJT:llä. Kolme patruunaa lippaaseen on kuitenkin suht. helppo perustella hirvi-puolariin. Siksi kiinnostaisi tietää, onko joku "kumonnut" lupaehtoa?

Ollari kirjoitti:
Fields kirjoitti:
Itse muistelen HO:n siunanneen ainakin yhden kielteisen päätöksen, eli ase katsottiin liian tulivoimaiseksi hirvelle.

Missähän tämä raja on mennyt?


Muistelen, että ase oli FAL, joten 20 patruunan kohdalla. Lisäperusteena se, että ko. ase on ollut sotilasase.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 22.11.2010 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hq kirjoitti:

Lähinnä kiinnostaa HL 45§:ään liittyvät laiminlyönnit perusteena sille että päätöksen tekeminen ei ole ollut lain mukaista. Rajaus siis sille missä kulkee raja asianomistajarikokselle jossa väärin kohdellun henkilön on itse tehtävä viranomaisen toiminnasta valitus. Esimerkkinä vaikka siten, että aseluvalle asetetut erityisehdot ovat selkeästi voimassaolevan ampuma-aselain vastaisia; katsotaanko silloin viranomaisen ylittäneen toimivaltansa automaattisesti, mikä mitätöi ehdon, vai onko asia käsiteltävä aina valitusmenettelyn kautta niin että, hieman kärjistettynä, 'aseella saa ampua vain keskiviikkoisin, päällään seisoen' -tasoiset kukkaset kitkeytyvät?

Jos nyt oikein ymmärsin, niin kysyt, että missä kulkee raja sille, että päätöksen perustelujen puuttuminen muuttuu hallinto-oikeudellisesta asiasta rikosoikeudelliseksi?

No varamastikkin siinä kohtaa, kun ao. viranomainen ei pyynnöstäkään huolimatta perustele päätöstään. Silloin on syytä käynnistää valitusprosessi hallinto-oikeuteen, sekä käynnistää rikosprosessi tutkintapyynnön muodossa tai vaihtoehtoisesti kannella laillisuusvalvojalle. Päätöksen perustelematta jättäminen ei estä valittamasta hallinto-oikeuteen, mutta perustelujen puuttuminen olennaisesti vaikeuttaa prosessaamista, koska ei ole tiedossa mihin syihin päätös on perusteltu. Toisaalta perusteluiden puuttuminen on jo itsessään menettelyvirhe ja peruste hakea muutosta.

Päätös ei tosiaan mitätöidy juridisesti kuin päätöstä muuttamalla. Tässä tapauksessa hallinto-oikeutta tehokkaampi muutoksenhakukeino on vaatia virheen korjaamista (HL 8 luku). Tällöin menettely on todennäköisesti joutuisampaa. Vaatimus virheen korjaamisesta ei estä tekemästä rinnakkaisen valituksen hallinto-oikeuteen. Tämä on tärkeää siksi, että päätöksen tiedoksiannosta kuluu vallitusaika, eikä se katkea vaikka on vaatinut virheen korjaamista. Koska jos viranomainen kieltäytyy korjaamasta virhettä ja valitusaika on tuon virheenkäsittelyn aikana kulunut umpeen, on päätös lainvoimainen. Viranomaisen päätökseen olla korjaamatta virhettä ei erikseen saa hakea muutosta valittamalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 22.11.2010 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos selvennyksestä, pekusti.

Fieldsille sen verran että nyt kun mainitsit, ei tosiaan tule mieleen että nimenomaisesti lupaehdoista olisi käyty ottamassa vauhtia hallinto-oikeuden puolelta. Ennaltaehkäisevästi olen suositellut hakemusta täyttäessä listaamaan käyttötarkoituksiin kaiken mikä kussakin tapauksessa on perusteltavissa, jälkikäteen taas... no, ainahan voi ennakkotapausta lähteä tekemään mutta se ei ole koskaan helppoa ja kallistuu helposti väärään suuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 22.11.2010 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sepä se. On-off -päätöksistä (ei lupaa / määräaikainen lupa) on helpompi valittaa ja voittaa, koska näitä joudutaan perustelemaan suoraan lakia vasten. Haulikon omistajalta haulikon vaihtamisen epääminen on aika vaikeaa ja määräaikaisuudesta nykyinen laki toteaa sen olevan poikkeus, joka vaatii yksilölliset perustelut, jollainen ei ole esim. AAHY:n kuuluista "käsiaseet määräaikaisiksi" paimenkirje.

Lupaehdot, ääritapauksia lukuun ottamatta, ovat "vapaata aluetta", koska lainsäätäjä on asettanut päätösvallan virkamiehelle pl. harvinaisten ammatillisten lupien ns. pakollinen ehto (=maininta ammatillisesta sidonnaisuudesta). Se ei tarkoita, etteikö ehto olisi perusteltava, mutta YJT on helppo vetää esiin ainakin metsästysaseen lippaan vetoisuuden osalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 22.11.2010 23:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoiseksi nämä lisäehdot tekee se, että ne eivät rajoita luvanhaltijaa lainaamasta kaveriltaan reserviläiskivääriä 100 ptr rumpulippaalla. Lainausoikeuden saa hankkimalla luvan vaikka yksipiippuiseen kertalaukaus kivääriin a´la Baikal IJ-18.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 22.11.2010 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:
Lainausoikeuden saa hankkimalla luvan vaikka yksipiippuiseen kertalaukaus kivääriin a´la Baikal IJ-18.


Jos lupaehdoilla pystytään sanelemaan mitä tahansa kyseiseen aselupaan liittyvää, niin että lainvastainenkin ehto on voimassa ellei sitä erikseen lähde purkamaan, olisiko kaukaa haettua löytää ennenpitkää lupakortin erityisehdoista teksti että lupa ei oikeuta lainaamaan muita aseita.

Food for thought.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nile
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2007
Viestejä: 923

LähetäLähetetty: 22.11.2010 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä on lähiajalta yks esimerkki miten poliisiviranomanen oli toimina joensuussa. Tutun kaveri oli hakenu ostolupaa 338 kaliberiselle, suur-riista aseeks. No oli laitoksella sanoneet, että ei myönnetä, pitäis kuulua ampumaseuraan.Henkilö on metsästysseurassa, hirviporukassa ja hänellä on ennestään hallussapitolupia. Tässähän on selvä valituksen paikka, vai onko muka perusteltua olla myöntämättä lupaa kun ase on suurempi kaliberinen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 23.11.2010 00:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nile kirjoitti:
No oli laitoksella sanoneet, että ei myönnetä, pitäis kuulua ampumaseuraan.


Jos lupaviranomainen on ollut tarpeeksi yksinkertainen kirjoittaakseen tällaisen lainvastaisen syyn epäämisen perusteluihin niin suosittelen paiskaamaan viranomaista lakikirjalla. Siis kuvainnollisesti; tuollaisen sammakkoperustelun jälkeen ei oikein voi olla osumatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupella
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 5313

LähetäLähetetty: 23.11.2010 00:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osuuhan sellaiseen parveen, mutta jos ne sakottaa asiakirjan väärinkäytöstä tai niinkun Sibbaa, aiheettomasta ilakoinnista julkisella paikalla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13224

LähetäLähetetty: 23.11.2010 09:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aihetta sivuten: jos lailliseen tt3-aseeseen asentaa itsessään lailliset ja lupavapaat tt4-palikat niin lopputulos on luvaton tt4-ase. Silti tt3-aseen lupia ei voi evätä vain sillä perusteella että sen voisi osaava kaveri muuntaa tt4:ksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 5 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com