Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
SuuriPaha Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Mar 2009 Viestejä: 366
|
Lähetetty: 15.12.2010 23:34 Viestin aihe: Tikka M65:n metsästystukin alarauta |
|
|
Päätin vihdoin askarrella Tikka M65 Sportteriin nurkissa vuosia lojuneen McMillanin metsästystukin kiinni. Sportterin alarauta on kuitenkin aika korkea ja tulee terävine kulmineen aika ikävästi esiin. Mistähän voisi kysellä metsästysmallisen tukin alarautaa? Se kai on matalampi? Joku on varmaan vaihtanut sportteritukista metsästysmalliin ja osaa tämänkin kertoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 15.12.2010 23:54 Viestin aihe: |
|
|
Mikä kaliberi? "Iso" lippaallisiin löytyy. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3583 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 15.12.2010 23:57 Viestin aihe: |
|
|
Onhan se matalampi. Leikö tehtaalta sais osnro 640054
Onnea etsintöihin. Voi olla tiukassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
SuuriPaha Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Mar 2009 Viestejä: 366
|
Lähetetty: 16.12.2010 00:50 Viestin aihe: |
|
|
Jos sopivaa rautaa ei tule vastaan, niin mietin alkuperäistä yksinkertaisemman raudan koneistamista jyrsimellä. Eli suora levy, missä ei olisi niitä lipaskuiluun ylöspäin sojottavia osia ollenkaan.
Lippaan metalliosa lienee pituudeltaan sopiva 30-06:lle ja omissa on sisällä muovi-insetti 308:ia varten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 16.12.2010 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Tuo tuli itselläkin mieleen kun katselin kuvaa po. osasta. Ne lipaskolon palat olisi helppo tehdä sopivasta pellistä ja hitsata paikalleen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3583 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 16.12.2010 11:08 Viestin aihe: |
|
|
Jollakinhan sen lipppaan on asemoiduttava paikalleen että syöttö pelaa. Se kun on vaan kantapäästään kiinni. Kuilu itsessään on yleensä sen verta väljä että tarvii jotkut raudat, ja niissä lipas liikkuu paremmin ja ne ei kulu. Tosin en tiedä millanen toi mcmillan on.
Melkein eka kysyisin riudelta. Se alarauta pitäs olla sama lippaasta riippumatta. Sit tehtaalta. Aika hieno mekaniikkaa on näperrellä lippaan salpa siihen rautaan jos ite tekee. Tai ehkä se vaan minusta sille tuntuu kun omat työstökoneet rajoittuu pylväsporaan ja rälläkkään . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 16.12.2010 13:55 Viestin aihe: |
|
|
Noita alarautoja on M65 Tikassa kahta erilaista, toinen sportteriin ja toinen standarditukkiin. Kaliberi ei vaikuta alarautaan millään lailla, koska lippaan ulkomitat ovat samat kaliberista riippumatta.
Alaraudan lisäksi tarvitaan lyhyempi kiinnitysruuvi kun vaihdetaan sportterin alarauta standardimalliseen.
Standardimallissa pitää olla myös sellainen L:n mallinen jousiteräsliuska joka painaa lipasta taaksepäin (lippaan etureunan ohjainpelti). Sportterin alaraudassa tämä on kiinteänä eikä sitä voi käyttää hyväkseen.
Noita osia löytyy kyllä kun hieman kyselee, eräs Savonlinnalainen aseseppähän yhden pakettiautollisen niitä aikoinaan Tikkakoskelta osti.
Siinäpä ne tärkeimmät. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
SuuriPaha Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Mar 2009 Viestejä: 366
|
Lähetetty: 16.12.2010 21:52 Viestin aihe: |
|
|
Ok. Kiitoksia kaikille tiedoista. Laitoin RiUDE:lle yv:n asiasta. Tarvittaessa kysäisen sitten myöhemmin vielä palvelevan asekauppiaan kautta Sakolta. Hyvä, jos niitä rautoja on vain kahdenlaisia. Lyhyempää ruuviakin kannattaa samalla kysäistä. Niitä etureunan ohjainpeltejä taisin jopa jossain nettikaupassakin nähdä.
Lippaansalpa liikkuu urassaan eli sitä ei tarvitse tehdä uudelleen, vaan sen voi siirtää nykyisestä, jos alaraudan joutuu siis itse tekemään. Mielellään senkin ajan tosin käyttäisi muuhun, jos valmiin osan vaan järkihintaan vielä saa. Devconilla meinasin täytellä tukin sisäosat, se on aika kovaa, mutta varmaan metallinen ohjaus lippaalle olisi parempi. Kyseinen tukki ei ole alunperin kolottu tälle asemallille, joten joudun muutenkin täyttämään tavallisesta enemmän petausvaiheessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ama Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Elo 2004 Viestejä: 456
|
Lähetetty: 16.12.2010 22:11 Viestin aihe: |
|
|
Jos klappi ei ole suuri, onko mahdollista pedata raudat vastaavasti vähän ylemmäs? Devcon mainittu, eli pedata aiot.
Se ei yllätä, että McMillan ei ollutkaan ihan "Bolt-on" tai "full inlet". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 16.12.2010 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: | Noita alarautoja on M65 Tikassa kahta erilaista, toinen sportteriin ja toinen standarditukkiin. Kaliberi ei vaikuta alarautaan millään lailla, koska lippaan ulkomitat ovat samat kaliberista riippumatta.
Alaraudan lisäksi tarvitaan lyhyempi kiinnitysruuvi kun vaihdetaan sportterin alarauta standardimalliseen.
Standardimallissa pitää olla myös sellainen L:n mallinen jousiteräsliuska joka painaa lipasta taaksepäin (lippaan etureunan ohjainpelti). Sportterin alaraudassa tämä on kiinteänä eikä sitä voi käyttää hyväkseen.
Noita osia löytyy kyllä kun hieman kyselee, eräs Savonlinnalainen aseseppähän yhden pakettiautollisen niitä aikoinaan Tikkakoskelta osti.
Siinäpä ne tärkeimmät. |
Prkl kun joku muu kuin Tapsa olisi vastassa, niin kävisin kyseenalaistamaan .
Hmm...oliko se sitten että joissain m55:ssa on sama tukipohja kuin 65:ssa, mutta ei kaikissa? Takaraivossa joku kolkuttaa... _________________ Savo suureksi.
Viimeinen muokkaaja, RiUDE pvm 17.12.2010 22:50, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 16.12.2010 22:41 Viestin aihe: |
|
|
65 lipas kyllä pelaa jos sitä pystyy jollain opilla pitää ihan ylhäällä, siis huulet saa vastata reilusti runkoon. Muutamia muokkauksia esim keskeltä kylkikiinnityksellä (koneiston vaihdon yhteydessä) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perseherkko Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Mar 2008 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 17.12.2010 08:17 Viestin aihe: |
|
|
65 A:ssa sama alarauta kuin m55:ssa..Ainakin ulkomuistin perusteella,jotain eroa taisi olla salvassa kuiteskii.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 17.12.2010 19:36 Viestin aihe: |
|
|
Lipasaukon mitat: Leveys takapäästä n.28mm, etupäästä vajaa 25mm, pituus reilu 91mm.
Mahtaako sattua mitat? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 17.12.2010 22:25 Viestin aihe: |
|
|
M65:sen lipasaukon mitat alaraudasta mitattuna:
Leveys etupäästä 21 mm, takapäästä 25 mm. Pituus 91 mm.
Alaraudan pituus 205 mm, max leveys vajaa 33 mm. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|