Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ttimonen Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 13:10 Viestin aihe: |
|
|
JyrpäJooseppi kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Värkkäilin eilen tuon piipun läpiviennin kanssa, ei saanut millään ilveellä kiinni kankaaseen niin pitää viedä ompelijalle.
Ihmettelenkin miksen ajatellut sitä heti ensimmäiseksi.
Viikonlopun jahtireissulle lupailee sadetta niin tarvitsee kuivan ja lämpöisen majoitteen.
Pitää hommata vielä kaminalle ja kotavaatteelle kuljetus/säilytyslaatikot. |
Mutta eikös tosies vaan tee ja ilman ohjeita tietty?
Minulla tässä taannoin koiranvaljaat hajos ja kaivoin ompelukoneen esille. Hommatoimi siihen asti kunnes ylälanka loppu, sen sain uudestaan puolattua ku aikani pähkäilin. Itse ylälangan laitto oli sitten mahdoton homma. Pakko oli Youtubesta kattoa mallia miten ylälanka asetetaan
Rankisena tai sääskisuojana minulla kesällä on tommonen, Ikeasta tosin
https://www.puuilo.fi/vuodekatos-hyttysverkko-230cm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwlbu2BhA3EiwA3yXyu4umZ283ln4Rgww9y1muImLdMDyg22RbBCTyPICj0J6JLS47MJ46FxoCj5IQAvD_BwE
Menee pieneen tilaan ja on halpa |
Siihen mitään ohjeita ole.
Minulla on jossain samanlainen pikkurankinen mutta harvoin tulee käytettyä, kevyt kyllä ja menee vaikka taskuun.
Tuo lekasta hankittu ranskanrankinen on kätevä, menee tarpin alla ja on tukeva ja tilava. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Minkälainen läpivienti? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 13:15 Viestin aihe: |
|
|
Sellanen silikoniläpyskä, tarrat molemmin puolin.
On minulla siihen metallirinkula niin ei piippu kosketa mihinkään kytevää/palavaan. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Onko linkkiä samanlaiseen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 14:05 Viestin aihe: |
|
|
Joo, on minulla Velcroa joku 20 metriä, ei tarttunut kovin vakuuttavasti kankaaseen joten pitää vielä ompeluttaa että pysyy varmasti.
Minulla on lisäksi nuo metallirinkulat, pyoreät, jotka vielä niittaan reikään, tuo mielenrauhaa kun piippu ei nojaa mihinkään kankaisiin, olkoonkin että kuumuuden kestäväksi väittettyyn. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 15:59 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa Erikoistukun kuvassa näkyy, miten telttakangas on " tukevasti" piipun ympärillä. Huitaistu läpivienti paikoilleen ja kuvaamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.08.2024 16:29 Viestin aihe: |
|
|
Minä nappasin vaan ovaaliläpiviennin poppareilla tohon kiinni ja hyvä tuli. Vähä sitte ku piipun läpi pistin niin skeptiseltä näytti että onkohan hyvä homma. Reissussa kuitenkin ei mitään moitteensijaa ollut tarrakiinnitteisessä läpiviennissä, hyvä systeemi.
Jos itse meinaa telttaan kiinnitellä noita tarranauhoja niin ehdottomasti ompelemalla. Niissähän on nukka ja koukkunauhat. Helppoja ommella, tosin koukkunauha vaatii vähä enemmän huolellisuutta ompelussa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.08.2024 14:41 Viestin aihe: |
|
|
Laittelin pellikaulukset paikalleen ja vehje koekäytetty, eiköhän tuolla syksyn vähät reissut pärjää.
Se harmaa silikoniläpykkä näkyy haurastuvan lämmössä joten peltirinkula on todella tarpeen. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.08.2024 20:17 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Laittelin pellikaulukset paikalleen ja vehje koekäytetty, eiköhän tuolla syksyn vähät reissut pärjää.
Se harmaa silikoniläpykkä näkyy haurastuvan lämmössä joten peltirinkula on todella tarpeen. |
Hommasikko jostain Temusta sen. Ainakin tuo Megahornin mukana tullut läpyskä ihan hyvin pärjäs viikon lämmittämisen.
Oleellisinhan noissa on metallin muotoilu. Joskus olen ommellu taffetaa(laavukangasta) kaksinkerroin läpivientikohtaan ja jättänyt noin kahden sentin varovälin kankaan ja piipun väliin. Ihan hyvin käyttöä kestänyt. Metalli ei tosin ollut näitä nykyisin suosittuja pelleistä tehtyjä vaan paksuhkoa pianolankaa eli varoväli oli käytännössä ilmaa melkein kokonaan.
Ihan hyvä kotahan tuo Megahorn oli, tosin ei toista kertaa lähde minun mukaan hanhenpyyntiin. Oviaukko tahtoo ärsyttää kun aika matala on käynti siitä, kovalla tuulella todella työläs pystyttää, menee aikaa ja hermot.
Ovien ympärillä ei ole kiinnityspisteitä myrskynaruille. Jää kohtalainen alue siten ettei naruilla saa jännitystä niin sopivasta kohasta ku puhaltaa niin tuuli painaa lommolle seinän. Lisäksi nykyinen telttasänky ei mahdu sisälle. Se on aika luxusta pitemmällä reissulla ku on sänky joka vastaa samaa korkeutta kuin normaalisängyissä ruukaa olla. samanlaista luxusta pitemmillä reissuilla olisi se että asumuksen sisällä mahtuisi keskisalon vieressä olemaan kunnolla suorana, megahorn oli jotain viitisen senttiä liian matala siihen.
Juu mutta eipä muuta huonoa. Pitää pistää hyllylle ja käyttää reissuissa joissa ei ole tarvetta retkisängyn käyttöön. Onhan tuolle aikansa ja paikkansa varmasti. Tuossa Megahornissa oli sekin hyvä puoli että ku aikani virittelin niin ikuna ollu hanhenpyynnissä tuollaista asumusta jossa alahelman alta puhaltamisen sai noin hyvin kontrolliin. Käytännössä sisälle ei alahelman kautta tullut ollenkaan viimaa. Sitä en ruvennut testaamaan kuinka iso merkitys ylimääräisellä camoseinällä puolentoista metrin päässä kodasta oli tai kodan ulkopuolelle viritetyllä camokankaalla alahelman puhaltamisen suhteen. Yläosaan puhaltamisella camoverkoilla oli kyllä iso merkitys.
Gstove oli ihan huippu. Raskas ja iso kuljetuskoko huonoja puolia mutta muuten paras. Ikinä noin hyvää kaminaa minulla ollut. Erikseen hommattavat jatkojalat kylläkin on vähä kuin sudet koska niitä ei saa taitettua alle, käytännössä jalat pitää irroittaa kuljetuksessa.
Kaminan mukana tulevat kiilat on hyvä vakiovaruste. En laittanut piippuun narua niin kiilat kieltämättä olivat hyödylliset ku tuuli riepotteli.
Hommasin ekan piipunpalan jossa säätöläppä. Alkureissusta sitä innoissaan säätelin ja ku hokasin normaalin vedonsäädön todella hyväksi niin jäi piippusäädön raplaaminen kokonaan pois. Sitä ei vaan tarvinnut ku normaalilla säädöllä sai tarpeeksi säädettyä. Iltasella pimeässä ku näki piipun värin niin vedon säädin siten että alaputki oli punasena noin 10 sentin matkalta niin oli sopivat oltavat.
Ainakin näin lämpösillä keleillä piippusäätö ei tuntunut tarpeelliselta, luultavammin säädön merkitys ja tarpeellisuus korostuu ku kelit kylmemmät.
Häkämittari oli mukana, vaikka Gstovesta väänsi vedon nollalle ja piipusta myös niin digitaalinäytön nolla ei muuttunut mihinkään. Ilmeisesti jatkopalan säädössä on niin paljon ilmatilaa josta kaasut poistua niin häkäjutuista ei ole vaaraa.
Pitää varmaankin kaivaa motonetin kota esille ja kopioida siihen osa Megahornin rakenneratkaisuista. Sehän ei ole uutena kuin satasen hintainen niin sitä voi surutta modifoida kun siinä ei ole paljoa rahaa kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.08.2024 08:29 Viestin aihe: |
|
|
Ihan kotimaasta ostettu läpyskä, meni ihan paperiksi kohdasta missä piippu kosketti kankaaseen.
Ei tullutkaan jahtireissua, päiväkausien valvominen ja sen aiheuttama päänsärky ja voimattomuus matkaansaattoivat simahtamisen ja oli pakko jäädä kotiin, sen verran lujasti kuuluu satelevan ettei nyt sitten enää harmitakkaan, ja hirvikärpäsiäkin prkleesti, joten odotellaanpa parempia ja viileämpiä kelejä.
Piippuun täytyy ostaa seuraavalla kärkkäisressulla ainakin yksi jatkopätkä ja värkätä kipinäsuoja. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|