Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
hilipata Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Elo 2005 Viestejä: 1277
|
Lähetetty: 28.08.2009 17:15 Viestin aihe: Tracker G400 latausongelma |
|
|
Lajitoverit!
Tulipa hankittua otsikon mukainen panta. Hyvin pelittää, mutta tänä aamuna olikin mokomassa vekottimessa akku tyhjä. Voihan se olla että itse olin huolimattomasti sammutellut ja sen myötä jäänyt päälle. Se ei kuitenkaan ole nyt päällimmäinen ongelma. Nimittäin, laitoin laitteen lataukseen ja alle puolessa tunnissa pannan latausvalo muuttui vihreäksi vaikka hunterin kautta latauksen tarkistettuani se oli ainoastaan 23%. Uusi lataus ja sama lopputulos, vihreä valo vaikka lataus oli noussut ainoastaan 34%. Onkohan kyseessä vika vai ominaisuus? Ja tietääkö joku katkeaako lataus tykkänään tuolla vihreällä valolla, vai onko siellä latausjännite edelleen tyrkyllä akkuun. Veikkaisin kyllä että vihreä valo syttyy kun latausvirta alittaa jonkin raja-arvon mutta sinänsä lataus ei katkea.
Sitten jos vialta haiskahtaa, niin veikkaatteko pantaa vai laturia vialliseksi?
Viimeinen muokkaaja, hilipata pvm 28.08.2009 17:38, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5488 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 28.08.2009 17:26 Viestin aihe: |
|
|
Oma 310i teki samanlaisen ilmiön uutena ollessaan. Lataamalla valoista välittämättä ohjekirjoissa oleva aika, tuli panta täyteen varaukseen.
Laitoin sitten pannan joutilaassa välissä tehtaalle kera laturin ja vika jäi tuolle reissulle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10355 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 29.08.2009 21:40 Viestin aihe: |
|
|
Itellä reilun viikon vanha G400 ja sama vika kun hilipatalla. Latautuu kyllä täyteen kunhan vaan antaa olla riittävän kauan laturissa. Ledi näyttää mitä sattuu.
Pikku vikoja, mutta rasittavia näinkin kalliissa laitteessa.
Taas yksi pikku pettymys monien isompien jatkoksi... Tracker kusettaa aina. Pistää vaan ihmettelemään, miksi en vaihda merkkiä? Sovitaan, että seuraavasta pettymyksestä vaihtuu... _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hlohi Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Huh 2004 Viestejä: 651 Paikkakunta: Haukipudas
|
Lähetetty: 30.08.2009 04:18 Viestin aihe: Re: Tracker G400 latausongelma |
|
|
hilipata kirjoitti: | Lajitoverit!
Tulipa hankittua otsikon mukainen panta. Hyvin pelittää, mutta tänä aamuna olikin mokomassa vekottimessa akku tyhjä. Voihan se olla että itse olin huolimattomasti sammutellut ja sen myötä jäänyt päälle. Se ei kuitenkaan ole nyt päällimmäinen ongelma. Nimittäin, laitoin laitteen lataukseen ja alle puolessa tunnissa pannan latausvalo muuttui vihreäksi vaikka hunterin kautta latauksen tarkistettuani se oli ainoastaan 23%. Uusi lataus ja sama lopputulos, vihreä valo vaikka lataus oli noussut ainoastaan 34%. Onkohan kyseessä vika vai ominaisuus? Ja tietääkö joku katkeaako lataus tykkänään tuolla vihreällä valolla, vai onko siellä latausjännite edelleen tyrkyllä akkuun. Veikkaisin kyllä että vihreä valo syttyy kun latausvirta alittaa jonkin raja-arvon mutta sinänsä lataus ei katkea.
Sitten jos vialta haiskahtaa, niin veikkaatteko pantaa vai laturia vialliseksi? |
Jos et saa latattua täyteen, niin panta takuuseen. Jos se on uusi ja ostettu Tracker Store:sta niin sillähän pitäisi olla vaihtotakuu, eli saat heti uuden liikkeestä tilalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 30.08.2009 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Uusi akku kannattaa purkaa ensin tyhjäksi. Varaustilan näkee ottamalla paikannuksen. Sen jälkeen täysi varaus ja purku pari kertaa.
Rokuliaikaankin kannattaa akku purkaa ja varata 1-2 kk välein, lajista riippumatta. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 30.08.2009 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Uusi akku kannattaa purkaa ensin tyhjäksi. Varaustilan näkee ottamalla paikannuksen. Sen jälkeen täysi varaus ja purku pari kertaa.
Rokuliaikaankin kannattaa akku purkaa ja varata 1-2 kk välein, lajista riippumatta. |
Eikös tuossa G400:ssa ole Li-ion akku? Nyt kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että Li-ion akut on erilaisia kuin wanhat NiCd tai NiMH -teknologian akut. Ei niitä tarvitse (eikä kannata) vartavasten purkaa tyhjäksi. Käytön jälkeen se kannattaa aina ladata, eikä jättää tyhjänä säilytykseen. Tyhjänä säilytys pidemmän aikaa voi aiheuttaa syväpurkaantumisen, joka vaurioittaa akkua. Akun kapasiteetti on jo alussa se mitä se maksimissaan on, ja alkaa siitä pikkuhiljaa putoamaan, käyttipä akkua tai ei. Eli mitään "pura ensin tyhjäksi ja lataa sitten" menetelmää ei Li-ion akuissa tule käyttää.
Lisäinfoa akuista esim. täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 30.08.2009 19:30 Viestin aihe: |
|
|
Vaikka litiumakuille/paristoille luvataan jopa 10 v varastointiaikoja, niin koskaan ei uuden akun varaustilasta voi olla varma. Jos paikantimen näytön arvo uudelle akulle on esim 86 %, ei akkua - olkoonkin Li-ion - pidä varata, vaan ensin purkaa tyhjäksi ja sitten varata täyteen. Akku on voinut olla valmistajan ja kaupan varastossa kuukausia. Laitteissa on nykyään jo pääsääntöisesti jännitteen "alarajakatkaisin" joka estää syväpurkautumisen. Ongelma on, että akun jännitekäyrä on hyvin loiva, eli esim jos täyden akun jännite on 3,7 V niin tyhjän akun voi olla 3,65 V , joten mittarin tulee olla tarkka ja ilman kulutusseurantaa "virtanen loppuu laakista."
Varauksen jälkeen kannattaa akun antaa "huokaista" pari tuntia, varsinkin jos se on varatessa lämmennyt. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hilipata Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Elo 2005 Viestejä: 1277
|
Lähetetty: 30.08.2009 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Näyttää tuo lataavan akun täyteen vaikka nuo valot välillä näytti vähän epäloogisesti...Tulkoon nyt tähän säikeeseen seuraavakin kysymys: Jääkö GPS/GSM-tehoasetukset ja A-GPS asetukset muistiin kun pannan sammuttaa vai pitääkö ne asettaa aina uudelleen kun laitteen käynnistää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 30.08.2009 20:48 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin tässä vanhemmassa versiossa (310TTAi) jääpi, joten miksei 400:sessakin.. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hilipata Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Elo 2005 Viestejä: 1277
|
Lähetetty: 30.08.2009 21:15 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos, näin oletin itsekin, mutta voisi se lukea tuolla ohjekirjassakin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 30.08.2009 21:27 Viestin aihe: |
|
|
Koukkupolovi kirjoitti: | Vaikka litiumakuille/paristoille luvataan jopa 10 v varastointiaikoja, niin koskaan ei uuden akun varaustilasta voi olla varma. |
Älä hyvä mies sotke paristoja ja akkuja keskenään, kyseessä aivan eri teknologiasta. Litium paristoilla varastoaika onkin pitkä, mutta Li-ion akut purkautuu ainakin sen n. 4% kuukaudessa. Akku vaatii varmasti latausta, kun se uuden laitteen mukana tulee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 30.08.2009 22:37 Viestin aihe: |
|
|
Aikoinaan tuli litiumparistoidenkin kanssa (LiSO3) kanssa räplätyksi, enkä siinä ainakaan "hyvän miehen" mainetta hankkinut..
Varastointiaika on myös lämpötilasta riippuvainen..
Ohjeet kyllä neuvovat varaamaan uuden akun. Käytännön järki taas neuvoo sen ensin laitekäytössä purkamaan ja sitten lataamaan. Samalla kertaa todetaan akussa ollut varaus ja sen kyky vastaanottaa latausta. Akusta riippumatta 2-3 purku-latauskertaa osoittavat akun oikean kunnon.
En suurin surminkaan lähde päivien reissulle juuri kaupasta hankkimani akun kanssa ilman "käytännön testiä". _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Trassi Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2005 Viestejä: 312 Paikkakunta: Lohtaja
|
Lähetetty: 25.10.2009 01:03 Viestin aihe: |
|
|
Omas G400:ssa on kaas latausongelmaa. Varaustila näyttää 46% kun pantaan syttyy vihreä valo. Nyt oon muutaman kerran vääntäny pannan ensin päälle ja sen jälkeen lykänny latinkiin, niin näyttäs tämä "vajaa lataus" ongelma poistuvan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ketustelija Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 115
|
Lähetetty: 01.11.2009 11:21 Viestin aihe: |
|
|
Yksi latausongelma tapaus lisää, joka ilmentyi 2kk vanhaan pantaan. Meinasitko Trassi, et lataat laitetta virrat päällä!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
laippakanta Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Huh 2006 Viestejä: 643 Paikkakunta: susiraja
|
Lähetetty: 14.11.2009 11:20 Viestin aihe: |
|
|
9.9. ostettu 310i ei lataudu yli 36% vaikka mitä tekisi. Oli varaston viimeinen, käsittääkseni antavat vaihtotakuuna 400-mallin??
Nousviikolla kyselemään. _________________ Asioiden vinha meno päin *ittua on niiden luontainen kehityssuunta. -J.Tervo- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|