Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21438 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 06.01.2008 23:52 Viestin aihe: Renkaat lumelle |
|
|
Kertokaahan kokemuksia, että mitkä olisi parhaat mahdolliset renkaat hinta/laatusuhteeltaan neliveto lava-autoon lumikelille? Aivan sama millaiset on ajaa tiellä, kunhan olisi mahdollisimman hyvät paksussa hangessa. BFGoodrich:n all-terrainta on kehuttu mutta nuukaa hinta kirpaisee. Entä onko mud-terrain mahdollisesti paree lumella? Miten löytyykö halvemmista pinnatuista hyviä vaihtoehtoja, esim Insa-sahara? Itsellä kun ei ole kokemusta muuta kuin henkilöauton lähes sakkorenkaista. Ei viitsisi ostaa sikaa säkissä, joten apuja kaivataan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaurajyrä Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2006 Viestejä: 214 Paikkakunta: Muurame
|
Lähetetty: 07.01.2008 00:52 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä Jeepissä jo toinen sarja Nokian Hakkapeliittaa koossa 235/75 15.
Mielestäni ovat erittäin hyvät renkaat kaikessa muussa paitsi paksussa sohjossa (johtunee leveydestä). Renkaat ovat yllätyksettömät ja tuntee persnahassa millon mennään pidon äärirajoilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 07.01.2008 01:17 Viestin aihe: |
|
|
Jaha,se tuhola ampuu kaikki teeret tänä talvena.....osta sukset |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petra Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2006 Viestejä: 2802
|
Lähetetty: 07.01.2008 01:19 Viestin aihe: |
|
|
Kaurajyrä kirjoitti: | Itsellä Jeepissä jo toinen sarja Nokian Hakkapeliittaa koossa 235/75 15.
Mielestäni ovat erittäin hyvät renkaat kaikessa muussa paitsi paksussa sohjossa (johtunee leveydestä). Renkaat ovat yllätyksettömät ja tuntee persnahassa millon mennään pidon äärirajoilla. | huonosti Hummerissa toimii |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3171 Paikkakunta: SS
|
Lähetetty: 07.01.2008 01:29 Viestin aihe: |
|
|
Itelläni on BFG mud terrain renkaat alla tällä hetkellä ja menee hangessa hyvin. Koko on 265/65/16.
Ei ole noilla ollut ongelmia mennä umpihangessa, normi Gislavedilla ei pitkälle päässyt lumista metsätietä.
Pärjää myös hyvin maantiellä, hiukan jarrutuksia kun ennakoi. Eikä ole mikään paha ääninen pelkällä asfaltilla.
_________________ Save a tree - eat a beaver |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2237 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 07.01.2008 03:15 Viestin aihe: |
|
|
Itellä on hoijakassa 33x12,5 kokoiset edessä cooperin allterraintyyppiset discoverer:t ja takana hankookin mutikkatyyppiset. Etuset pitää jäätiköllä marginaalisesti paremmin, mutta mutikka toimii lumessa 100/0 paremmin. Ja tiellä kummatkin erinomaisen huonot. Hyvin tuli hirvet mettästä vedettyä. Varmastikin kaposemmat olis paremmat ihan lumiajoon. Jos ei tieominaisuuksilla ole mitään merkitystä kohtuuhintaiset oikein lillukkamutaan tarkoitetut olis Fedima trial ade:t esim 35x10,5. Vois kenties toimiakin lumessa.
Täältä esim:
http://www.offroadtarvike.fi/renkaat_fedima.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 07.01.2008 13:48 Viestin aihe: |
|
|
Mutiaisesta talvirenkaana (omia mutuja 215x75x15 BFG:tä):
Talven tai kaksi se toimii jotenkuten myös liukkaalla ja nuoskalumessa.
Kun se parin vuoden päästä on kovettunut, se ei pidä minkään vertaa liukkaalla tiellä.
Eli siis esim. normaalilla auratulla tiellä.
Taikka nuoskalumessa sen jälkeen kun pyörä on pyörähtänyt tyhjää ja renkaan alla lumi on pakkautunut iljanteeksi.
Itse pidän teille painottuvaan yleiskäyttööni huomattavasti parempina (ja siis käytän) 4mm pinnalla olevia, ikuisuuden vanhoja hakkapeliitta 10 renkaita joissa ehkä 10% nastoista tallella.
Mutta, jos tarkoitus on edetä pakkaslumessa jossa ei ole pelkoa että pohja on jäätä, niin kyllä mutiainen vie voiton...mites usein tälläistä onkaan?
Lisää asiasta, joskin offroad painotteisesti:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=22270
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5068
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=5552
Mutta jos ajelet vaan "kylillä", niin osta käytetyt mutiaiset ja lyö niihin rakkorin nastat? Paras vaihtoehto tai sitten mitkä vaan renkaat ja ketjut kiinteästi päälle. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hector Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2004 Viestejä: 777
|
Lähetetty: 07.01.2008 16:15 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni ei kannata mutiaisilla lipsutella talvella tai edes AT BFG:llä, liukkaat on. Hakkapeliitta taas turhan arvokas. Kuin usein oikeastaan normimaasturilla metsästäjä tarvii oikeita rankkoja maasturirenkaita ja jos oikeista puhutaan niin sitten laittaa samantien Boggerit joihin saippaa uria talvipidon parantamiseksi Vaikka mutiaisella metsänpuolella hieman paremmin pääsee, niin kuitenkin liukkaalla ja maantiellä ne ei ole mitään herkkua.
Mutta itsellä nyt hodarin alla 265/75-16 kokoiset linkin mukaiset renkaat. Kuvio kohtalaisen avoin jos vertaa BFG AT:hen ja lamelleja on joilla saa ilman nastojakin pitoa, mutta itselle tuli sellaiset nastoilla eikä tarvi luistella. Ko. renkaat maksaa n. 500 /sarja.
http://www.treadwayexports.com/product/merit/pdfs/avalancheLightTruck.pdf
Esim täältä niitä voi tilata.
http://www.tyremate.com/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 07.01.2008 16:47 Viestin aihe: |
|
|
Tuo paras hinta/laatusuhde on kyllä aina vaikea paikka. Mutta mitä tuolla on tullut kaahlailtua ja kaiveltua autoa niin parhaimmaksi on osoittautunut ihan tavallinen hakkapeliitta nastoilla ja ehdottomasti mahdollisimman korkeana ja kapeana. Valitettavasti.
Valitettavasti siksi, että oishan se mukavaa kun noi leveät m+s- renkaat pelaisi kesät talvet. Ajeleehan niilläkin kun kompromisseihin myöntyy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
STILH Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Maa 2006 Viestejä: 361 Paikkakunta: Haapajärvi
|
Lähetetty: 07.01.2008 17:11 Viestin aihe: |
|
|
saapissa tällä hetkellä yli 10v vanhat hakkapelitat.nastat on kaikki tallella ja pintaa on riittäävästi.sillon ku on sohjokeli saa ajaa varovastisekin johtuu siitä ku kovettuneet melkolailla,normi talvikelillä hyvä ajaa. _________________ Tikka Takoo Tarkasti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pihkat Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2007 Viestejä: 4625
|
Lähetetty: 07.01.2008 23:23 Viestin aihe: |
|
|
_________________ Voi pihkat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21438 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 08.01.2008 00:30 Viestin aihe: |
|
|
Hieman kaksijakoinen meininki. No täytyypä sumplia. Tämän talven taidan ajaa noilla jo nastattomilla ikuisuuden vanhoilla hakkapeliitoilla. Kyllä niillä sen pääsee mitä tänävuonna meille lunta tulee. Pääsee vähä muutenkin perstuntumaan mikä neliveto on lumessa. Tähän asti henkilöautomiehelle tuo neliveto on ollut täyttä amerikkaa! Tuntuu ettei sitä saakkaan kiinni, oli renkaat mitä tykkää.. Mutta eiköhän se "murffin nelivetolaki" iske meikäläisellekkin vielä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 08.01.2008 09:00 Viestin aihe: |
|
|
Usko pois, olin itse aivan samassa tilanteessa pari vuotta sitten.
Mutikoilla ja at:lla pärjää kyllä liikenteessäkin kun muistaa koko ajan niiden liukkauden, mutta maantienopeuksissa et ehdi tekemään mitään kun ne päättävät lähteä. Eli todella rassaavaa miettiä niitä koko ajan. Ja vaarallista itselle ja kanssaihmisille.
Uskoisin että kevyt peräisessä avolavassa tämä vain korostuu.
Osta ketjut takarenkaisiin.
Älä osta niitä kuitenkaan biltemasta (kuulopuheiden mukaan).
Kohtuulliset kokoluokassa 235/75/15 maksavat n. 70€.
Ne laittaa päälle muutamassa minuutissa kun eteen sattuu lumisempi pätkä, ja niillä mennään paljon pidemmälle kuin mutikoilla. Ja tullaan ehkä vielä poiskin. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 08.01.2008 10:39 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä talvirenkaat kannattaa olla turvalliset ensisijaisesti tiekäytössä. Mutiaiset on melko liukkaat tamppautuneella lumella tai jäällä Suomen tiestöllä. No Etelässä on harvinaista, että päätiet ovat lumessa pitkään.
Hyvät talvirenkaat ja lumeen offipalsta.comillakin suositut kunnon ketjut: http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm
Biltema ketjut ovat ihan kohtuulliset perheautoon kerrostalon parkkikselle, mutta katkeaminen todennäköistä mettäkäytössä..
Tuolla on renkaita kohtuu hinnalla www.rengasonlin.com. Itse suosittelen nastoitettavaa "Kenraali Kourijaa" eli General GRABBER AT2. Jos tarvetta ei ole kovin rankkassa maastossa ajelu, niin perus talvikiekko on hyvä. Noin AT renkaat kestävät vaan paremmin teräviä kivi jne.
General Grabberistä on juttua tuolla lisää: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=45202
Myös Cooper Discoverer M+S on suosittu 4x4 autoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pjtk Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Maa 2004 Viestejä: 199 Paikkakunta: pirkanmaa
|
Lähetetty: 08.01.2008 11:54 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä ite oon sitä mieltä, että talvirenkaaseen kuuluu lamellit ja nastat. Etenkin jos yhtään on epäilystä, että jäisellä pohjalla joutuu ajaan. Ite oon talvikelillä päästellyt lapikkailla 35/10,5 ja swamppereilla 36/12,5. On oikeesti tuskasta/vaarallista ajaa niillä talvi liukkailla. Eikä noiden nappularenkaiden pito päätä huimaa lumellakaan. Juurikin suojakelillä/suojalumella onnistuin lapikkailla sutaseen itteni kiinni auraamattomalle tasaiselle metsäauto tielle. Kaveri tuli pajerolla jossa muistaakseni oli 205/80 16 hakkiset alla nyppään pois. Viime talvena ajelin kaverin cruiserilla missä 215/75 16 talvirenkaat alla auraamattomia metsäauto teitä. Oli kummalista kun ei tarvinnutkaan ajaa niin hapella niinkuin nappularenkaalla tuppaa käymään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|