Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.02.2012 10:31 Viestin aihe: Liimajäämien poistaminen esim. kiikarin rungosta |
|
|
Huomasin eilen, että Nitromors toimii tässäkin erinomaisesti.
Siis wanha kunnon morssi, ei se metyleenikloridi-vapaa litku.
Ainakaan elaksoidulle alumiinille se ei tee mitään, sinistyksestä en tiedä.
Paksukin kovettunut epoksiliima lähtee 2-3 käsittelyllä helposti.
Toki liiman alla ollut pinta jää hieman harmahtavammaksi kuin musta putki muuten, mutta morssilla ei ole tähän osuutta. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 14.02.2012 10:45 Viestin aihe: |
|
|
Meoptaan ei kannata välttämättä kokeilla, asetonillakin lähtee mustaa väriä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.02.2012 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Se lienee sitten maalattu tjs.?
Asetoni ei vaikuttanut em. tapauksessa mitenkään, ei elaksointiin eikä kyllä epoksiinkaan. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 11:22 Viestin aihe: Re: Liimajäämien poistaminen esim. kiikarin rungosta |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Huomasin eilen, että Nitromors toimii tässäkin erinomaisesti.
Siis wanha kunnon morssi, ei se metyleenikloridi-vapaa litku.
Ainakaan elaksoidulle alumiinille se ei tee mitään, sinistyksestä en tiedä.
Paksukin kovettunut epoksiliima lähtee 2-3 käsittelyllä helposti.
Toki liiman alla ollut pinta jää hieman harmahtavammaksi kuin musta putki muuten, mutta morssilla ei ole tähän osuutta. |
Mikä kiikari? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.02.2012 11:36 Viestin aihe: |
|
|
Vanhempi Kahles, Helia L. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2187
|
Lähetetty: 14.02.2012 12:55 Viestin aihe: |
|
|
Egun kiikari?
Saksmanneilla tuntuu olevan joku pakkomielle tuohon kiikareiden liimailuun.
RiUDE kirjoitti: | Vanhempi Kahles, Helia L. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 13:07 Viestin aihe: |
|
|
Maisteri kirjoitti: | Egun kiikari?
Saksmanneilla tuntuu olevan joku pakkomielle tuohon kiikareiden liimailuun. |
Saisikohan tuolla Nitromorsilla irti kiikarin, joka on vielä liimattuna renkaisiin? Pitäisi saada sitä Nitromorsia menemään renkaan ja kiikariputken väliin, vaikka se taitaa olla aika tahmeaa tököttiä siihen tarkoitukseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.02.2012 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Tuohon dilemmaan sain hyvän vinkin muistaakseni nimimerkiltä Aris60.
Eli lämpöä jalkaan sopivan välikappaleen kautta.
Eli esim. kupariplootun reuna jalkaa vasten, ja plootuun lämpöä.
Ehkä Aris kertoisi lämpötiloista yms. enempi, ettei mennä hatarien muistikuvien pohjalta metsään?
Germaaneilla on tosiaan ollut ikävä perinne tuohon liimailuun.
Oletko kokeillut kevyttä napautusta jalkaan (jalka ruuveilla kiinni renkaissa)?
Itselläni on yleensä jo sillä irronnut. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 13:42 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Tuohon dilemmaan sain hyvän vinkin muistaakseni nimimerkiltä Aris60.
Eli lämpöä jalkaan sopivan välikappaleen kautta.
Eli esim. kupariplootun reuna jalkaa vasten, ja plootuun lämpöä.
Ehkä Aris kertoisi lämpötiloista yms. enempi, ettei mennä hatarien muistikuvien pohjalta metsään?
Germaaneilla on tosiaan ollut ikävä perinne tuohon liimailuun.
Oletko kokeillut kevyttä napautusta jalkaan (jalka ruuveilla kiinni renkaissa)?
Itselläni on yleensä jo sillä irronnut. |
Se rengas on liimattu joka puolelta kiinni, ylhäältä ja alhaalta. Renkaan lyhyt alaosa varmaan lähteekin helpolla irti, mutta se yläkappale on vaikea, kun se ulottuu runkoputken puolivälin alapuolelle ja sitä pitäisi samalla jollain työkalulla levittää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6924
|
Lähetetty: 14.02.2012 14:02 Viestin aihe: |
|
|
Dremelillä renkaan yläosasta lähes poikki, sitten lämpöä renkaan toiseen puoliskoon ja nyppäsee irti. toiselle puolelle sama homma. Voi olla että lähtee ehjänäkin lämmittämällä ja lievällä voimalla irti.
Noin 100 asteessa alkaa epoksi irtoamaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 14:07 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: | Dremelillä renkaan yläosasta lähes poikki, sitten lämpöä renkaan toiseen puoliskoon ja nyppäsee irti. toiselle puolelle sama homma. Voi olla että lähtee ehjänäkin lämmittämällä ja lievällä voimalla irti.
Noin 100 asteessa alkaa epoksi irtoamaan. |
Hyvä neuvo. Mahtaakohan onnistua ihan käsivaralta, ettei mene runkoputki vahingossa samalla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.02.2012 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Mie levitän noita renkaiden yläosia tökkäämällä ylhäältäpäin ruuvin reikiin (vain toisiin) 5 tuuman naulat, ja puristamalla naulojen kantoja toisiaan kohti. Tällöinhän rengas "leviää".
Näin ne saa herkempi pintaisenkin putken päälle ilman naarmuja.
Voisi irrota tuollakin lailla ne renkaat, ja jäisivät vielä ehjiksi?
Tai ainakin yhdistettynä lämpöön.
Loppujen lopuksi se epoksi ei kuitenkaan yleensä ole kovin tiukasti itse renkaissa kiinni.
Edit: selventävä taideteos:
_________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 14:29 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos, hyvä vinkki tuokin, kyllä näillä eväillä pitäisi jo onnistua irrottaminen ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 14.02.2012 16:02 Viestin aihe: |
|
|
On saksalaisilla melkoisia rekyyleitä kivääreissä, jos liimata tarvii putket kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:51 Viestin aihe: |
|
|
Otanpa vähän takaisin tuota aiempaa, kyllä se nitromors jotain härmää siitä elaksoinnin pinnasta liuottaa jos pidempään antaa vaikuttaa.
Ja pintavaurioisesta kohdasta kun pääsee "paljaalle" alumiinille, aika nopeastikin alkaa irrottamaan. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|