Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 24.11.2020 17:10 Viestin aihe: Jälkienhakuvalo mönkijään? |
|
|
Jälkienhakuvalo mönkijään?
Noniin, heitetääs tämmöinen kysymys joka kyllä voi saada jollakulla hiekkaa menemään ”pi..ppiin”.
Eli joskushan tulee haeskeltua mönkijällä jälkiä, lähinnä siis hämärissä hääräävien joulukuusivarkaitten... Silloin harvoin kun näillä lakeuksilla nyt ylipäätään sattuu olemaan lunta.
Onko kellään vinkkiä/ideoita, minkämoiset valozydeemit kannattaisi viritellä?
Harvoinhan täällä lumitilanne on noin hyvä, vaan jälkienhaku huomattavasti haasteellisempaa. Ja varsinkin, jos ajaa jonkinmoista vauhtia, mönkijän omia valoja ei ole ehkä tähän hommaan optimoitu
Alustavasti ajattelin hakea vaan jonkun ”työkoneledivalon” ja ruuvvata sen tuohon koriin kiinteästi kiinni. Valosyöttö ohjaustangon juuresta tupakkipistokkeelta. Valo siis palaisi koko ajan, kun pistoke on paikallaan ja sohottaisi suoraan oikealle.
Kellään käytännön kokemusta vastaavista virittelyistä ja ideantynkää heittää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 24.11.2020 17:26 Viestin aihe: |
|
|
Sellainen detalji, notta valo kannattaa asentaa mahdollisimman alas. Kun ei ole lunta tai sitä on heikosti ja jäljen piirto siten heikkoa, tulee se paremmin esiin varjostumana kun valo tulee matalalta. Tätä samaa koitin tuoda tiskiin lisä-valo tjmsp -ketjussa mutta kukaan ei tainnut ottaa todesta. Into vähän niihin rivi-ledeihin laameni kun kovin meinasivat että polttaa ns. kuvan puhki.
Kuiteskin niin se vain toimii kun valon laittelee alas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 24.11.2020 17:40 Viestin aihe: |
|
|
Sitten sellainen ikävä dilemma, että suurimmalla osalla (jos ei kaikilla?) led valoilla heikot jäljet näkyvät huonommin kuin perinteisillä halogeneilla tai jopa hehkulampuilla.
Tämän voi ihan helposti kokeilla itse jos ei usko.
Oikein ohueen kovalla pinnalla olevaan puuterilumeen taikka fillerihiekkaan tekee jäljen ja katsoo sitä ledi ja hehkulamppufikkarilla. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15795
|
Lähetetty: 24.11.2020 17:45 Viestin aihe: |
|
|
havu kirjoitti: | Sellainen detalji, notta valo kannattaa asentaa mahdollisimman alas. Kun ei ole lunta tai sitä on heikosti ja jäljen piirto siten heikkoa, tulee se paremmin esiin varjostumana kun valo tulee matalalta. Tätä samaa koitin tuoda tiskiin lisä-valo tjmsp -ketjussa mutta kukaan ei tainnut ottaa todesta. Into vähän niihin rivi-ledeihin laameni kun kovin meinasivat että polttaa ns. kuvan puhki.
Kuiteskin niin se vain toimii kun valon laittelee alas. | Kovin totta. Autollakin sumuvaloilla erottaa paljon paremmin kuin ilman. Ei ole kokemusta tuosta mistä RiUDE kirjoittaa mutta näin voi olla, sumarit on monasti hehkupolttimolla vaikka ajovalot olisi ledit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rigby 416 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2006 Viestejä: 663
|
Lähetetty: 24.11.2020 18:31 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | havu kirjoitti: | Sellainen detalji, notta valo kannattaa asentaa mahdollisimman alas. Kun ei ole lunta tai sitä on heikosti ja jäljen piirto siten heikkoa, tulee se paremmin esiin varjostumana kun valo tulee matalalta. Tätä samaa koitin tuoda tiskiin lisä-valo tjmsp -ketjussa mutta kukaan ei tainnut ottaa todesta. Into vähän niihin rivi-ledeihin laameni kun kovin meinasivat että polttaa ns. kuvan puhki.
Kuiteskin niin se vain toimii kun valon laittelee alas. | Kovin totta. Autollakin sumuvaloilla erottaa paljon paremmin kuin ilman. Ei ole kokemusta tuosta mistä RiUDE kirjoittaa mutta näin voi olla, sumarit on monasti hehkupolttimolla vaikka ajovalot olisi ledit. |
Taitaa riippua sen valon väristä..on myös kellertävää led valoa joka vastaa halogeenia.
Ja kyllä sininen valo ja ei näe niin hyvin varjoja/jälkiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 24.11.2020 18:37 Viestin aihe: |
|
|
Hyviä pointteja.
Normi hehkulamppuhan taitaa olla Kelvin arvoltaan joku 2700K
Ja veikkaisin, että nuo mönkijän alavalot on aika isolla K-arvolla. Jotenkin tuntui huonossa lumijamassa heikolta jälkien näkyminen. Löysin jostain vuosien takaa vanhan "kahvavalon" tupakansytkäriin, "hieman" on värisävy keltaisempi kun tuolla tohottelin.
Moni myytävä työvalo taitaa olla jotain 6000....6500k. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.11.2020 19:35 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Sitten sellainen ikävä dilemma, että suurimmalla osalla (jos ei kaikilla?) led valoilla heikot jäljet näkyvät huonommin kuin perinteisillä halogeneilla tai jopa hehkulampuilla.
Tämän voi ihan helposti kokeilla itse jos ei usko.
Oikein ohueen kovalla pinnalla olevaan puuterilumeen taikka fillerihiekkaan tekee jäljen ja katsoo sitä ledi ja hehkulamppufikkarilla. |
Sama homma kelkan valoissa. Liian sininen/valkoinen valo ja et erota maaston muotoja. Sopivan kellertävä niin paljon parempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3798
|
Lähetetty: 24.11.2020 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Voisikohan kypärävalon ja aloituksen matalalta sivulle osoittavan yhdistelmällä päästä vaikutukseen? Jälkiä en siinä juuri kerinnyt kattelemaan, mutta kannonkiertoendurossa 3d-vaikutelmaan pääsi kivasti kun heilutteli päätä (valokeilalla pyyhki siksakkia polun yli eestaas) ja mopon valo valaisi osansa. Sen verran siitä jo on aikaa, että ledeinä ei silloin noita ollut saatavilla. Mopossa aluevalo ja kypärässä vähän pistemäisempi. _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 25.11.2020 00:48 Viestin aihe: |
|
|
havu kirjoitti: | Sellainen detalji, notta valo kannattaa asentaa mahdollisimman alas. Kun ei ole lunta tai sitä on heikosti ja jäljen piirto siten heikkoa, tulee se paremmin esiin varjostumana kun valo tulee matalalta. Tätä samaa koitin tuoda tiskiin lisä-valo tjmsp -ketjussa mutta kukaan ei tainnut ottaa todesta. Into vähän niihin rivi-ledeihin laameni kun kovin meinasivat että polttaa ns. kuvan puhki.
Kuiteskin niin se vain toimii kun valon laittelee alas. |
Juuri tästä syystähän monesti lisävalot olisi hyvä saada mahdollisimman ylös, ettei jää niitä varjostumia. Niillä kun yleensä haluaa nähdä mahdollisimman hyvin eteen. Jää äkkiä joku monttu näkemättä tai valoteho häviää hukkaan kun kula osoittaa joko ylös tai alas ja valo alhaalta suoraan eteen. Ylhäältä alaviistoon suunnattu valo taas valaisee järkiään hyvin. Jälkien katselussa taas valaistuksen tarve on vähän eri.
Mutta itse kysymykseen. Minä lähtisin liikkeelle tehokkaalla otsalampulla. Autosta vähän huono kun lasista heijastaa takaisin, mutta mönkijällä ja kelkalla toimii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.11.2020 09:42 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: |
Mutta itse kysymykseen. Minä lähtisin liikkeelle tehokkaalla otsalampulla. Autosta vähän huono kun lasista heijastaa takaisin, mutta mönkijällä ja kelkalla toimii. |
Tuo on varmasti yksi mietittävä homma. Varsinkin silloin käytännöllinen, jos ”ajaa pitkäksi”, niin ei tarvitse pakkia veivailla vaan tarkastus onnistuu pään käännöllä tai jos joutuu vähän kulkemaan mettänpuolella jalan selvittelyssä. Kaikenmoisia otsalamppuja on, pitäisi tosiaan se kypäräkiinnitys järkeillä tosiaan maaliin saakka.
Kiinteistä valoista katselin, että jostain löytyy vielä työvaloa (lienee järkevin tähän hommaan ”hajottajalinssillinen valo?) H3 polttimolla. Noissahan värilämpö taitaa olla jotain 4000K luokkaa.
Varmaan tuo edellätuotu tosiaan on yksi sudenkuoppa, jos laittaa liikaa lumeneita, niin palaa puhki tuo näkymä lumella. Helposti innostuu täräyttämään semmoisen led-barin, että aurinko nousee lännestä…
Kun asennus on enempi tai vähempi kiinteä, niin suuntaus pitää kannattaa kanssa järkeillä. Suoraan sivupenkkaan näyttävää ensin suunnittelin, mutta veikkaan että käy ”niskanpäälle”. Ehkä tuollainen 45 asteen kulmassa ajosuunnassa etuoikealle losmottava voisi olla toimiva. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 25.11.2020 11:22 Viestin aihe: |
|
|
Niin siis kun kyse on jälkien hakemisesta niin varjostuman aikaan saamiseksi - jotta se jälki sen avulla erottuisi paremmin - valo tulee sijoittaa alas. Muussa tarpeessa toki ylös mutta siitähän ei nyt ollut kyse. Näin siis omasta mielestäni.
Kaverilla on sopiva kombo autossaan normi omat pitkät mutta jälkeä etsitään katseella n. 10 metrin päästä. Ite ajelen sumarit+parkit päällä Foresterilla. Jos laittaisin jotain valoa ylös, niin jäljet jäisi löytymättä. Mutta haitaksi ei olisi joku lisävalo sumareiden tasolle lisää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
korpisavu Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2010 Viestejä: 166 Paikkakunta: Näläkämaa
|
Lähetetty: 25.11.2020 22:25 Viestin aihe: |
|
|
Kelekalla ja mönkkärillä kierrän paljonki jäläkiä ja kyllä ohtalamppu on siinä kaikkein paras. Lisäksi nuita vehkeitä on niin heleppo käännellä tielläkin senverta kun tarvii niin pystyy niitä omia valoja osottelemaan jäläkien suuntaan ja loput ohtalampulla.
Mönkkärissä on kunnon työvalot aurausta varten ja joka suuntaan mutta "jäläkipeleissä" ne on poikkeen ja omat halogeenit vaan päällä juuri tuon paremman erottelun tähen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 06.12.2020 18:38 Viestin aihe: |
|
|
Kokeillaas nyt tommosta
Tupakanpistokezydeemi kytkimellä
Sovittelin ensin alemmas lamppua, mutta käsillä olevilla kiinnikkeillä ei saanut oikein haluttuun asentoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|