Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 30.09.2023 19:40 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | osuudet enintään muutamiakymmeniä kiloja on helpoin |
Se on ehkä sen kymppi/ aikuinen ja 5kg/vasa.
Joku tuolla oli sitä mieltä, että pitäisi hirviä säästää. Joo, meillä on vajaa 30 tuhatta hehtaaria metsästysaluetta ja siitä suurimmalla osalla valtion maita pyytää 8 eri seuraa tai seuruetta. Veikkaan, että jahti jatkuu vielä uutena vuotenakin ja suksilla sen jälkeen tammikuulle.
Mutta voidaanhan me olla edelläkävijöitä ja rauhoitetaan pyynti omalta osalta, kuten Suomikin on edelläkävijä monessa tapaa vihreiden osalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2023 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Sattuipa jäämään lapa peurasta suunnilleen ehjäksi. Vaan eihän sitä vieläkään muistanut, miten siitä lihat piti ottaa talteen, kun yleensä riittää tohjoksi ammutun kohdan siivous ja roippeet jauhelihaan. Pitääköhän ampua jatkossakin lavat ehjäksi ihan vain opettelun takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EIVA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2023 07:49 Viestin aihe: |
|
|
kaikki paistit käytännössä voi erotella kalvoja myöten ei juurikaan tarvitse puukolla varsinaiseen paistiin koskea, pienii sitten paistit sellaiseksi millaiseksi
kukin haluaa tai halutessaan jättä kokonaiseksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 01.10.2023 08:12 Viestin aihe: |
|
|
Heero kirjoitti: | Sattuipa jäämään lapa peurasta suunnilleen ehjäksi. Vaan eihän sitä vieläkään muistanut, miten siitä lihat piti ottaa talteen, kun yleensä riittää tohjoksi ammutun kohdan siivous ja roippeet jauhelihaan. Pitääköhän ampua jatkossakin lavat ehjäksi ihan vain opettelun takia. |
Ohhoh vai jää lavat ehjäksi ja käytettäväksi kun niitä ei ammu p@skaksi, aika yllättävää _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2023 09:08 Viestin aihe: |
|
|
En minä yllätyksestä puhunut. Yleensä ammun lavat, nyt sattui jäämään ehjäksi. Toisen peuran laukaus meni vähän alas, joten lavan yläosa ehjänä, toinen oli vinottain, jolloin luoti tuli lavan takaa ulos. Molemmilla pakolaukka 0 m, joten ei nyt ihan katastrofaalisia epäonnistumisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 01.10.2023 10:23 Viestin aihe: |
|
|
Heero kirjoitti: | Sattuipa jäämään lapa peurasta suunnilleen ehjäksi. Vaan eihän sitä vieläkään muistanut, miten siitä lihat piti ottaa talteen, kun yleensä riittää tohjoksi ammutun kohdan siivous ja roippeet jauhelihaan. Pitääköhän ampua jatkossakin lavat ehjäksi ihan vain opettelun takia. |
Oon joskus laittanut vasan etulavan kokonaisena uuniin. Varsin ok:ta tulee noinkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21322 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 13.09.2024 19:38 Viestin aihe: |
|
|
Kertokaapas ammattilaiset kauanko menee peuran käsittelyssä nylystä siihen että peura on siististi leikattuna pakastimessa?
Oon täs nyt kellottanut vähän. Ei voida puhua huippu tuloksesta ku ei tuota ruhokokemusta aivan liikaa ole. Mutta nylky oli kotikinnerissä vartti. Ruhon paloittelu 30min. Lihojen leikkaus pakkauskokoon ja myllyvalmiiksi keittiönpöydällä 1h 20min!! Siihen päälle vehkeiden tiskaus 10min. Eli 2h 15min tähän mennessä. Seuraavaksi vielä jauhelihan teko ja myllyn pesu. Sekä koko potin vakumointi ja punnitus. Näitä en ole vielä tehnyt mutta kohta jatkuu savotta. Olen kuullut joidenkin sanovan että ruhosta vakuumiin 1,5 tuntia. On raaka tahti kyllä. Olen nyt jo kolme varttia häviöllä _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 13.09.2024 22:06 Viestin aihe: |
|
|
Ei tuo kuulosta sen kummemmalta kuin mullakaan, muistaakseni nylkeminen meni nopeammin vähäsen.
Paljon on kiinni siitä mitä tekee, jääkö lavat kokonaisiksi ja kuinka pieneksi pilppuaa, onko paisti vai jauhelihapainotus....
Isompi kammiovakuumikone ja mylly, tulostava vaaka tekee asiaa.
Määrät jäävät niin pieneen kumminkin että onko ultimaattisen nopeuden tavoittelu järkevää.
Ammattilainen luistaa hevosen 45min, atrialla naudan läpimenoaika on 8min. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.09.2024 22:30 Viestin aihe: |
|
|
Kauris roikkumassa nahka päällä -> nylky, paistit ja fileet vakuumiin (paistit eriteltynä) muut lihat jauhelihaksi, lihojen jauhatus ja pussitus, työvälineiden pesu. Yleensä alotan 20.30 ku lapset menee nukkuu ja noin 23.45 oon iltapalalla. Peuran kans menee kauemmin, ku tarvii talia erotella... toi palottelu on kyllä pahinta pakkopullaa itelle. Suolistan ja nyljen niitä ihan mielelläni mut palottelu on vaan niin puuduttavaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.09.2024 00:07 Viestin aihe: |
|
|
JokuUkko kirjoitti: | toi palottelu on kyllä pahinta pakkopullaa itelle. Suolistan ja nyljen niitä ihan mielelläni mut palottelu on vaan niin puuduttavaa... |
Ihan sama mulla. En tiedä, mistä johtuu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MikaS Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.09.2024 07:58 Viestin aihe: |
|
|
5-6h menee peurassa, että paikat on pesty ja vakuumissa. Ei ole kiire, ei tarvita teräsessua eikä viiltosuojahanskaa. Paisteista ja fileistä on erotettu näkyvä rasva. Jauhelihassa näkyvä valkoinen on 80% sidekudosta. Joskus harvoin kun leikkuutähteitä olen jauhanut koirille, niin se näyttää kaupan jauhelihalta. Joskus ajankäytön tehostamiseksi olen käyttänyt työkseen lihaa leikanneiden palvelua, lihansaanto ollut jauhelihassa vasussa noin 0.5-1kg enempi ja sitten se näyttää kaupan jauhelihalta koko satsi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 14.09.2024 13:52 Viestin aihe: |
|
|
MikaS kirjoitti: | . Ei ole kiire, ei tarvita teräsessua eikä viiltosuojahanskaa. . |
Minä olen sitämieltä että ei niitä ajansäästön vuoksi pidetä vaan siksi että puukko saattaa vahingossa livetä vaikka reisivaltimoon niin se käy hitaallakin tahdilla jos käydäkseen.
Sitä on jo kummeksuttu kun joskus jollekin jauhelihaa vienyt, kuinka tämä on näin punaista... No ei oo ylimäärästä joukossa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MikaS Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.09.2024 18:19 Viestin aihe: |
|
|
Oikeassa olet ja ei turvavälineiden käyttö ole koskaan pahasta. Meillä ammattileikkaajilla on käytössä ja veitsi viuhuu siten, että jos lipsahtaa, niin syvällä ilman olisi. Itse olen hidas ja liikkeet sellaiset että pyritään lipsahdukset välttämään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 14.09.2024 18:54 Viestin aihe: |
|
|
Jahtireppu kirjoitti: | JokuUkko kirjoitti: | toi palottelu on kyllä pahinta pakkopullaa itelle. Suolistan ja nyljen niitä ihan mielelläni mut palottelu on vaan niin puuduttavaa... |
Ihan sama mulla. En tiedä, mistä johtuu. |
Se on sellaista itsensä kehittämistä, kun tekee ajatuksella niin yllättävästi ne samat viillot tekemällä seuraavallakin kerralla paistit irtoaa.
Kun on oikeanlainen ja terävä veitsi niin putoilevat itsestään melkein.
Kun tekee ja oppii niin nopeutuu homma siedettäväksi myös ajallisesti. Hyvät pöydät oikealla korolla, tavarat käden ulottuvilla ja järjestys, siitä se lähtee. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21322 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.09.2024 19:15 Viestin aihe: |
|
|
Lopputulos oli 4 tuntia ja 20min. Sisältää siis kaiken nylkemisestä siihen että lihat siististi vakuumissa pakastimessa, jauhelihat jauhettuna ja kaikki siivoustyöt yms tehtynä. Tehty monessa monessa erässä eli ei tehokkain mahdollinen toiminta tapa. Ainut mahdollinen perheelliselle vuorotyöläiselle kuitenkin tässä tilanteessa . Lihaa peuran vasasta tuli paistia/filettä 6110g ja jauhelihaa 4804g. Tämän lisäksi niskat keittovärkiksi mutta ne ei ole painoissa mukana.
Tämä oli nyt kuitenkin pohjasuoritus mihin voin verrata mahdollisia seuraavia. Tämä suoritettu kotikinnerissä ja keittiön pöydällä. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|