Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 29.05.2024 21:06 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: |
Koskee 2.0 ja 2.2 moottoreita ja niistä kannattaa pysyä kaukana. Isommat Hilux/Hiace/Land Cruiserin moottorit on eri sarjaa eikä ole noita ongelmia. |
No ku täällä poksahtelee noita land cruisereiden koneita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 29.05.2024 21:28 Viestin aihe: |
|
|
1.9 tdi jakajapumpulliset oli niitä lujia motteja ja samoin pumppusuutinversiot A-sarjan moottoreista. Sen sijaan pumppareista 1.9 tdi b-sarjan koneet, kuten BXE, olivat kuuluisia siitä, että kiertokanki kurkkaa lohkon kyljestä yleensä jo ennen 300tkm. Näitä on ollut mm. 2005-2009 octavioissa. 2.0tdi pumppusuutin koneet kaikista kestävimpiä lukuunottamatta 170hv mallien alkupään suutinvikoja. 2.0tdi vagin commonrail mallit henkilöautoissa on ollut lujan moottorin maineessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 29.05.2024 21:45 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Koheltaja kirjoitti: |
Koskee 2.0 ja 2.2 moottoreita ja niistä kannattaa pysyä kaukana. Isommat Hilux/Hiace/Land Cruiserin moottorit on eri sarjaa eikä ole noita ongelmia. |
No ku täällä poksahtelee noita land cruisereiden koneita. |
Niissä on pari juttua, joista pitää pitää huoli. Silloin ne kestää kauemmin kuin auto muuten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7177
|
Lähetetty: 29.05.2024 23:59 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: | Koheltaja kirjoitti: |
Koskee 2.0 ja 2.2 moottoreita ja niistä kannattaa pysyä kaukana. Isommat Hilux/Hiace/Land Cruiserin moottorit on eri sarjaa eikä ole noita ongelmia. |
No ku täällä poksahtelee noita land cruisereiden koneita. |
Niissä on pari juttua, joista pitää pitää huoli. Silloin ne kestää kauemmin kuin auto muuten. |
Jep. Joku sihti alakerrassa menee tukkoon. Eli öljypohja irti kun sihti putsataan, jotain tällaista huhua parissakin tapauksessa. Kaverin koneen hajoamisen syy ei selvinnyt tai sitten se ei kehtaa sanoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5560
|
Lähetetty: 30.05.2024 05:56 Viestin aihe: |
|
|
Vag:n vehkeistä sen verran että niiltä löytyy hyviä ja huonoja tekniikoita, lisäksi samaa tekniikkaa myydään neljässä omassa merkissä valtavia määriä joten väkisin niitä vikoja alkaa näkymään enemmän kun monessa muussa merkissä.
Pitää tietää mistä tekniikasta pysyy kaukana ja mikä on kestävässä maineessa. Lisäksi niitä ongelmia on eniten niillä jotka eivät ole koskaan omistaneet kyseisen konsernin autoja, aina löytyy joku serkunkaimankumminpojantuttu jolla on ollut ongellmia.
Omien ja lähipiirien kokemusten perusteella autot on kyllä hyviä, mutta jos jotain vikaa tulee niin valmistajan/maahantuojan nihilistisen asenteen takia vikojen kuntoon saaminen voi olla pitkän juoksun takana.
Lisäksi jos autoa on huollettu jossain muussa kun merkkihuollossa niin valmistaja pesee kätensä vikatapauksista, ja sitten itketään naapureille ja foorumeilla miten pskoja autoja nää on. Vaikka merkkihuollot on kalliimpia niin heillä on esimerkiksi oikeat öljyt käytössä eikä moottoriin/vaihteistoon laitteta sitä halvinta kuraa mitä sattuu olemaan hyllyssä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 30.05.2024 06:56 Viestin aihe: |
|
|
Niin, volkkarin tekniikkaa kun alkaa ostamaan, pitää selvittää moottorityyppi mitä ei kannata ostaa. Niitä tyyppejä joita ei kannata ostaa, kun on enemmän kuin tyyppejä joita kannattaa ostaa. Kun se on selvinnyt, aletaan jallittamaan sitä toimivaa moottorityyppiä jossa ei ole suutinongelmia, öljysihtiongelmia, kaksoismassavauhtipyöräongelmia tai vaikka jakoketjuongelmia. Ja sitten muistetaan pysyä erossa siitä huolto-ohjelman mukaisesta long-life öljynvaihtovälistä ja vaihdetaan niitä öljyjä 15tkm välein, sanoi huolto-ohjelma mitä tahansa.
Netti on tännä informaatiota asiasta ja niitä kannattaa lukea ja tutkia enemmän kuin kuunnella sen Esson baarissa istuvan vagina-asiantuntijan juttuja jolla oli vagina vuonna miekka ja kivi ja se oli silloin hyvä, joten sen on pakko olla edelleen hyvä.
***
Lainaus Audi clubin sivulta:
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/diesel/40920-2-0tdi-yhteenvetoapua-pikaisesti
Lainaus: | Varokaa 2.0TDI 2005-2007 malleja
Voin vahvistaa ketjuvetoisen tasapainoakselin/öljypumpun ongelmat. Kyseessä on moottorin tyyppivika eikä siihen saa enää (sinänsä halpoja) varaosia. Pitää ostaa koko tasapainoakseli/ölypumppuasetelma varaosiksi (n. 1 700 eur, laitot ja jakopään hihna päälle). Ketjuvetoisessa öljytikku menee vaikeasti takaisin sisään, siitä voi yrittää päätellä mitä siellä on.
Öljypumpun voima otetaan muutaman euron hintaisella tapilla toisesta tasapainoakselista, sekin saattaa ruveta pyörimään kolossaan. Sitten meneekin koko moottori vaihtoon. Paha vaan, että vaurio tulee salakavalasti. Ennen vauriota moottorista alkaa kuulua "rapinaa ja ratinaa" eli sitä voisi yrittää kuulostella öljypohjan suunnalta (ketjun kiristin on löysällä tai jo rikki ja ketju lyö johonkin metalliin)
Toinen tyyppivika on kaksoismassavauhtipyörä, joka on VW:n edustajan mukaan nykyisin "kulutustavaraa niinkuin kytkin". Ei sen tarkoituskaan ole kestää kuin 150 000 km. Tähänkään ei saanut alkuperäisen laista varaosaa enää, vaan oli palattu kunnon kokorautaan (mikä on hyvä).
Omalla Audi A4:lläni (2.0TDI BLB) oli ajettu 180 000 km, kun ketju meni poikki. Vaikka moottori pysähtyi saman tien, vaurioita oli syntynyt (jo aiemmin) ja moottori vaihtoon (Meyer Motoren, Saksa, veroton hinta 3 300 e).
Vaikka VW välillisesti tunnustaakin suunnitteluvirheet, mitään ei ainakaan Suomessa tunnusteta eikä korvata. Jään mielenkiinnolla odottamaan, kun näitä moottoreita alkaa laueta siellä sun täällä lähiaikoina koneiden kestorajan tullessa täyteen, miten VW-konserni asiaan suhtautuu. Nyt he ovat täysin denial moodissa, ei mitään good williä.
Googlella pääsee heti 2.0TDI-moottoreiden ihmeelliseen maailmaan, esim. "oil pump chain"-hakusanalla.
Itse en ostaisi muutaman vuoden vanhaa 2.0TDI moottorilla varustettua autoa ilman kirjallisia vakuutuksia ja takuita. |
Ja sieltä linkki tuonne:
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=86&t=757454&mid=0&i=0&nmt=A4+Tdi+oil+pump+chain+woes&mid=0 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5560
|
Lähetetty: 30.05.2024 16:20 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on ollut 2, pojalla 4, siskolla 5-6, sedällä 4, serkulla 5-6 vaggilaista. Lisäksi lähipiiristä löytyy useita sekä poika ajaa nykyään työkseen volkkarilla ja juuri tilasivat uuden.
Ei tarvitse lukea nettijuttuja eikä kuunnella essonbaarin tietäjia kun on omaa sekä lähipiirin referenssiä sanojen tueksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 30.05.2024 20:41 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: |
Ei tarvitse lukea nettijuttuja eikä kuunnella essonbaarin tietäjia kun on omaa sekä lähipiirin referenssiä sanojen tueksi. |
Niin että sinun lähipiiri kelpaa sanojen tueksi muttei minun?
Just kaverini, kova olympiavolkkarifani maksoi marmorille yli 2000 € laskun Audin latausporttien uusimisesta. Olihan senkin naurettavan lyhyt 2 vuoden takuu jo mennyt 3 kk yli, niin eiku käsi lompakolle vaan.
Että sellaista laaatua sekin masiina, vaikka ei edes polttomoottoria ole pelllin alla 😂 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6956
|
Lähetetty: 30.05.2024 23:33 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän nuissa skodissa ja volkkareissa on ollut aika paljon vikaa mitä itellä kokemusta parista octaaviasta ja velipojalla muutama myös. Kavereilla ja sukulaisilla volkkareita ja skodia ollut useampia eikä juuri kukaan ole selvinnyt ilman isompia ongelmia. Minä taidan olla ainut joka ei joutunut isompia korjauksia tekemään ja sekin varmaan siitä syystä että molemmat autot ostin uusina ja vaihdoin takuuaikana pois. Ei toki halpaa ollu sillä tyylilläkään.
Nyt tässä vuoden ajan seurannut 4 trasportterin elämää ja täytyy sanoa että en kovin helposti semmoista itelle riesaksi ottaisi. Jatkuvasti pajalla. Samoissa hommissa pari hiacea paljon enemmän ajettuina ja viat hyvin minimaalisia. Kaikkia huolletaan hyvin säntillisesti eli ei ole eroa sen suhteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5560
|
Lähetetty: 31.05.2024 05:55 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Niin että sinun lähipiiri kelpaa sanojen tueksi muttei minun? |
Olet oikeassa, vag:t on aivan pskoja koska sinun lähipiirissä on ollut niiden kanssa ongelmia, vaikka oman lähipiirin autoissa ei juuri muuta ole vaihdettu kun kulutusosia. Pysykää kaukana foorumeiden mustavalkoisista mielipiteistä.
Kaikesta huolimatta, meidän perheen siviiliautot eivät ole vag konsernin tuotteita. Ongelmana ei ole joidenkin yksilöiden vikaisuus, vaan maahantujan/valmistajan saamattomuus hoitaa takuu/virhevastuu asiat kunnialla kuntoon.
Perheen nykyisellä merkillä ei tarvitse niitä asioita miettiä, käyttää merkkihuollossa ja ajelee seuraavaan määräaikaishuoltoon ilman murheita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 31.05.2024 07:55 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: |
Nyt tässä vuoden ajan seurannut 4 trasportterin elämää ja täytyy sanoa että en kovin helposti semmoista itelle riesaksi ottaisi. Jatkuvasti pajalla. Samoissa hommissa pari hiacea paljon enemmän ajettuina ja viat hyvin minimaalisia. Kaikkia huolletaan hyvin säntillisesti eli ei ole eroa sen suhteen. |
Tämä juuri. Transportterin kehityskaari on ollut sellainen, että jos ei uuteen transportterriin, eli fordiin ole varaa, niin toimiva portteri taitaa löytyä versiosta T4. Sitä ennen ja sen jälkeen onkin sitten tullut ulos niin paljon epäkurantia tavaraa, ettei vaan uskalla sekaantua, vaikka moinen auto on himottanut jo 15 vuotta.
**
From the Iconic Beetle to VW Transporter - A History of the Volkswagen Van
The Beginnings.
1950-1967: VW T1 - Type 2.
1967-1969: VW T2 - Type 2.
1979-1992: VW T3 - Type 2.
1990-2003: VW Transporter T4.
2003-2015: VW Transporter T5.
2015-Present: VW Transporter T6.
Koheltaja kirjoitti: | Ongelmana ei ole joidenkin yksilöiden vikaisuus, vaan maahantujan/valmistajan saamattomuus hoitaa takuu/virhevastuu asiat kunnialla kuntoon. |
Tästä asiasta olemme aivan samaa mieltä. Kesko nimenomaan ryssii VAG:n maineen Suomessa aivan täydellisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1980 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 31.05.2024 08:26 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Pysykää kaukana foorumeiden mustavalkoisista mielipiteistä. |
Haha, jos foorumia lukee, niin ei uskalla ostaa mitään autoa kun aina löytyy jonkun kaukaisen ameriikan sukulaisen kertomukset loputtomista vikalistoista.
Pää kylmänä ja jättää nämä horinat ja jorinat omaan arvoonsa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 31.05.2024 08:41 Viestin aihe: |
|
|
Jokainen toki määrittää itse omalla asteikollaan mikä on hänen mielestään kestävä ja luotettava auto. Siinä missä kaveri (naapuri) laitaa autoihinsa tuhansia euroja vuodessa huoltoihin ja korjauksiin ja pitää sitä normaalina autoiluun kuuluvana asiana, meillä on eukko ajanut 2013 vuosimallin Hyundain i30 1.6L vaparilla 220 000 km ja siihen on vaihdettu tulppia, öljyjä, jarruosia ja nokkahihna. Mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. Edelleen kelataan joka arkipäivä 70 km duunimatkaa..
Sitä voinee pitää luotettavana ja kestävänä autona. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1980 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 31.05.2024 10:45 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Jokainen toki määrittää itse omalla asteikollaan mikä on hänen mielestään kestävä ja luotettava auto. |
Se on just näin. Ite tullut ajeltua monenlaisilla vehkeillä ja yhteinen nimittäjä kaikille korjauksille on puutteellinen huolto. Ennakoivaa huoltoa en laske korjaukseksi. Kaikki, joita pidetty huolella on kestäneet sen mitä autot nyt kestää. Kolmesta lojahtanut kone, kaksi laitoin omaan piikkiin huoltojen takia ja kolmannen laitoin auton iän ja kilsojen piikkiin. Näistä jo hetki aikaa ja sen jälkeen on ollut paljonkin enemmän ajettuja päivttäisessä käytössä ja kun ajallaan tekee tietyt hommat, niin ei mitään valittamista merkin perusteella. Nyt on kolmea merkkiä pihassa ja näistä kaksi vasta täälläkin pystyyn haukuttua on ihan luottopelejä. Yhtään alle 200k ajettua ei näiden joukossa ole.
_Jokaisella_ merkillä on ne omat kompastuskivet ja murheet, mutta toisaalta joka merkiltä löytyy niitä vähän huolettomampaa huolto-ohjelmaa sietäviä malleja. Näistä jos osaa pitää huolta, niin ei siinä merkin perusteella kannata tuomita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
egi Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hei 2005 Viestejä: 563
|
Lähetetty: 31.05.2024 11:55 Viestin aihe: |
|
|
Eka Passat ensin hajosi laturi {155000km), sitten ilmamassa mittari,?. Toka Passat ensin meni nokka-akseli sitten hiukkassuodatin ja taas hiukkadsuodatin ja niin pääsi passat lepoon 300000km mittarissa, öljyt suositusten mukaisia ja vaihtoväli 15000km. Vuosimallit 2005 ja 2008 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|