Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7183
|
Lähetetty: 30.07.2024 20:17 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä yläperän autoilijat on tutustuneet Norjan ureaan, parempaa ku -10 celsiusta. Mutta... No joka tapauksessa, tänä vuonna tehty aloite että urean käyttöön Suomen talvessa pitäisi löytyä järki. Meni Suomessa läpi heittämällä, kiitos autoliiton ja erään polittisen puolueen (en kerro tarkemmin), mutta EUssa tökkäs siihen että EU ei ymmärrä pakkasta, siis lämpötiloja alle 0 astetta celsiusta (kaikki muistaa sen talvikalastusfarssin mikä Brysselissä aikaansaatiin; ei voi olla jään alta kalastusta koska ei järvi voi olla jäässä. Nyt voi.).
Todnäk homma ratkeaa niin että ureaa Norjasta tai sitä ei vain tarvi talvella. Aikataulu on avoin, mutta monta konkurssia vielä tulee tuon pa..s..kan takia. Joka tapauksessa, fanatismi on menettämässä äänivaltaa EUssa joten ADBluen lobbauksella ei ole kohta niin isoa merkitystä. Järki alkaa taas ryömimään päättäviin elimiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 30.07.2024 20:19 Viestin aihe: |
|
|
^^Huhu siis että norskien ad-blue olisi erilaista. Eikä nuista linkeistä äkkivilkaisulla selvinnyt että saisi muualta kuin Atlantin toiselta puolelta.
Miksi Suomessa tarviis laitteistoa tutkia? Jos takuut menny niin maksumieheksi vikaantuessa joutuu vaikka olis ite kussut sinne tankkiin, ja jäätyessä taitaa usein joutua maksamaan kuitenkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 30.07.2024 20:55 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Miksi Suomessa tarviis laitteistoa tutkia? Jos takuut menny niin maksumieheksi vikaantuessa joutuu vaikka olis ite kussut sinne tankkiin, ja jäätyessä taitaa usein joutua maksamaan kuitenkin. |
Nyt kun tuo päästömanipulointi on tapetilla niin sen nimissä asiaa voidaan tutkia. Jos poistat adblue-laitteiston toiminnasta, mutta fiksuna jätät ureatankin paikoilleen niin siinä pitäisi olla hyväksyttyä kamaa tarpeeksi tuoreena. Huhujen mukaan liian vanhasta ureasta herää epäilyt, onko vehkeet toiminnassa. Korostan sanaa "huhujen". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 30.07.2024 21:27 Viestin aihe: |
|
|
No totta tuo. Meinasin kyllä, jos tuota pakkaskestävämpää ainetta käyttäis jos jostain sais.
Tuo on kyllä perseestä että täällä sakotetaan päästömanipulaatiosta ilmeisesti, vaikka muutoksella päästöt ja kulutus todellisuudessa pienenisivät, ellei ole jonkun tutkimuslaitoksen tms papereita asiasta. Näin olen ollut ymmärtävinäni |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7183
|
Lähetetty: 30.07.2024 22:46 Viestin aihe: |
|
|
Mulle tuli paketti. jotain 9,90 ja siihen rahtia päälle 2 ja jotain. Alle 12 €. Kiinasta. Rekalla tuli pihaan. Joku tuossa mättää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
Lähetetty: 30.07.2024 23:11 Viestin aihe: |
|
|
Oisko tuossa sitä Denoxiumia? Käsittämätöntä, ettei tuota saada tänne. Tuotahan kokkailusi kotitarpeiksi ihan tavan terveellisista raaka-aineista keittiössä. Säkki ureaa ja ammoniumformiaattia Kiinasta ja akkuvettä Motonetista. Olis jo yhden auton elinkaaren talvipakkastarpeiksi kusta kasassa.
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2014/03/f8/deer11_highfield.pdf
Itseasiassa tuossa riittäisi, kun lisää ammoniumformiaattia sopivassa suhteessa nykyiseen adblue litkuun. Eli liuottaa rakeet kuumaan akkuveteen ja tekee kotitarvesekoituksen, jolla ureapitoisuus laskee 20%:n ja ammoniumformiaattia tulee 26%. Vähän hövelimmätkin luvut laskee jäätymistä kohtuu hyvin, niin ei se nyt niin tarkkaa ole. Tai laittaa rakeet suoraan kanisteriin ja odottaa vähän niinku kiljun tekeytymistä ja käy kääntelemässä välillä hyllyllä. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1732
|
Lähetetty: 31.07.2024 07:42 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Ei muuten tule ainuttakaan kusivehkeillä varusettua autoa tähän talouteen ikinä. Nuohan on aivan jäätävää kusetusta kirjaimellisesti. |
Tämä rajasi meilläkin dieselin pois autoa vaihtaessa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1732
|
Lähetetty: 31.07.2024 07:52 Viestin aihe: |
|
|
Tiktokissa, kokkolan autohuollon video toyota rav4 hybridin vioista. Sama vika taisi esiintyä mitsussa. 2020 vuoden autoissa 4 tonnin kaapeleita vaihtoon.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10297 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 31.07.2024 08:39 Viestin aihe: |
|
|
En oo TikTokissa. Pomo osti tämän uusimman korimallin Ravin heti kun niitä sai Suomesta ja se on sillä vieläkin.
Ei ole ollut mitään vikoja, kerta vuoteen öljyt vaihdettu. Ei siis lataushybridi, vaan tavallinen. Vitosen kulutuksella tuntuu kulkevan hänen ajossa.
Kävin sitä joskus koeajamassa ja muuten aivan asiallinen kampe, mutta infotainment systeemi järkyttävä sätös.
Eihän siinä saanut hermoja menettämättä edes navigointia päälle.
Näihin uudenpiin Raveihin/Acrosseihin tuo on päivittynyt ja nyt tuntuu toimivan hienosti.
Itellä on yleensä jaetulla näytöllä Wazen navigointi, Spotify ja Whatsapp.
Ensimmäinen auto, jossa on oikeasti merkitystä ajomoodin valinnalla. Huomaa kyllä, onko eco-asennossa vai sportilla.
Vähän liikaakin omaan makuun noita säätöjä ev/hv + ajomoodin eri kombot. Ei ollut ihan intuitiivisesti omaksuttavissa. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5996 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 31.07.2024 08:45 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Oisko tuossa sitä Denoxiumia? Käsittämätöntä, ettei tuota saada tänne. |
Tuota valmistetaan ilmeisesti ihan Siilinjärvellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Bearking 2.0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Elo 2011 Viestejä: 374 Paikkakunta: Mualiman napa
|
Lähetetty: 31.07.2024 08:48 Viestin aihe: |
|
|
Bearking 2.0 kirjoitti: | Maaliskuussa vaihoin Natsi Alltrack:iin (Passat).
Hyvin on pelannu.
+korkeampi maavara
+huonon tien pohja
+paranneltu neliveto
-juuttaan kallis...
-...myös huoltaa. |
Passatti lähti marraskuussa vaihtoon.
Tilalle tuli piskuinen T-ROC 2-litraisella bensakoneella nelivetona.
Sport varustepaketti johon kuuluu mm. ajomoodin valintakytkin. Offroad mode toimii vastaavasti kuin alltrack malleissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
Lähetetty: 31.07.2024 11:33 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | En oo TikTokissa. Pomo osti tämän uusimman korimallin Ravin heti kun niitä sai Suomesta ja se on sillä vieläkin.
Ei ole ollut mitään vikoja, kerta vuoteen öljyt vaihdettu. Ei siis lataushybridi, vaan tavallinen. Vitosen kulutuksella tuntuu kulkevan hänen ajossa.
Kävin sitä joskus koeajamassa ja muuten aivan asiallinen kampe, mutta infotainment systeemi järkyttävä sätös.
Eihän siinä saanut hermoja menettämättä edes navigointia päälle.
Näihin uudenpiin Raveihin/Acrosseihin tuo on päivittynyt ja nyt tuntuu toimivan hienosti.
Itellä on yleensä jaetulla näytöllä Wazen navigointi, Spotify ja Whatsapp.
Ensimmäinen auto, jossa on oikeasti merkitystä ajomoodin valinnalla. Huomaa kyllä, onko eco-asennossa vai sportilla.
Vähän liikaakin omaan makuun noita säätöjä ev/hv + ajomoodin eri kombot. Ei ollut ihan intuitiivisesti omaksuttavissa. |
Nuo ECO-Sport modet vaikuttaa kaasupolkimen liikkeen pituuteen ja auto kyllä kiihtyy tarvittaessa ihan samaa tahtia kaikilla modeilla. ECO mode puuttuu joihinkin ilmastointi/lämmitys säätöihin kaupunkiajossa ja saattaa olla muutakin lepsuttelua tuon pitkän polkimen liikkeen johdosta. No tuntuma tietysti muuttuu herkemmäksi, kun lähtee kiukkuisemmin helposti Sportilla, kun polkimeen vähän koskee. Nuo 2 EV nappia taas toimii niin, että täyssähköllä ajamisen voi valita molemmista. Toisen napin toinen painallus on Auto/EV tila, jossa tarvittaessa lähtee polttis päälle, jos poljinta kunnolla painaa ja toisessa napissa toinen taas laittaa HYbriditilan päälle, joka säästää sillä hetkellä olleen sähkömäärän akussa, jos sitä on tarvis käyttää johonkin myöhemmin. Tavallaan siis toisesta napista tuo Auto/EV tila käyttää kaiken sähkön ensin ja bensaa loput. Toinen nappi HV tilassa taas käyttää bensat ensin ja sähköt jää jäljelle lopun matkaa. Pitkä painallus rupeaa lataamaan akkua ja lataa sitä johonkin 80% tasoon asti. Joskus kokeilin kun 60 alueella latasi Rangea 1 km aina ajetulle kilometrille. Ajelin sitten Ranget pois ja tulos +/- 0 vs hybridi tilassa ajo. Moottorin käydessä esim 60 alueella se kuluttaa luokkaa 10 L/100 km tahtiin bensaa, eli käy yliteholla ja lataa akkuun ylimääräisen tehon. Näin se pystyy ottamaan bensasta energian 41% hyötysuhteella talteen, mutta tuottaa siis arviolta 30-40 kW luokassa tehoa, jota ei eteenpäin viemiseen kaikkea tarvita ja se on syytä puskea akkuun. Eli moottori käy vain puolet ajomatkasta 10 L/100km kulutuksella ja päätyy siis 5,0 L/100 km lukemaan. Huomaat varmaan jossain kohtaa, että auton tyhjäkäynti on jotain muuta, kuin tavallisen kohdalla, eli olisko luokkaa 1500-2500 rpm välissä, kun tyhjäkäyntiä ei käytännössä ole koskaan, vaan aina moottorista otetaan tuolla 41% hyötysuhteella työ ulos. En tosin tarkkaan tiedä noita lukemia, mutta periaate on tuo ja voisi sanoa, että monella muulla valmistajalla on kyllä mennyt hieman sormi suuhun noiden hybridien kehittämiseen kanssa. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
Lähetetty: 31.07.2024 12:10 Viestin aihe: |
|
|
RaakaRane kirjoitti: | Tiktokissa, kokkolan autohuollon video toyota rav4 hybridin vioista. Sama vika taisi esiintyä mitsussa. 2020 vuoden autoissa 4 tonnin kaapeleita vaihtoon.. |
Mun vanhassa RX hybridissä on tuo sama takamoottorin liitin joka hapettuu .V M 2008 muistaakseni ja vielä se on ajossa ilman cable gatea. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
Lähetetty: 31.07.2024 12:55 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | euroshopperi kirjoitti: | Oisko tuossa sitä Denoxiumia? Käsittämätöntä, ettei tuota saada tänne. |
Tuota valmistetaan ilmeisesti ihan Siilinjärvellä. |
En tiedä valmistaako kukaan, mutta taitaa olla tuon kanssa vähän sama kun MY dieselin suhteen. Esim MB haastatellessa ei myönnä, että autoon olisi parempi tankata MY dieseliä, kuin vain EN590 luokiteltua tavaraa. Eivät suostu enää tyyppihyväksyntä projekteja käymään sen kanssa läpi ja pitävät kategorisesti kiinni EN590 määritelmästä. Toyotalla tosin samaa idiotismia, ettei muka kannata seurata mitään jonninjoutavia kehityksiä ja juututaan sanaan EN590. Mä olen nyt ajellut LC kusimoottorilla puhtaasti MY dieseliä käyttäen 180 000 km ja erinomaisesti kone pyörii. Tuota Denoxiumia pitäisi vain saada kauppoihin, niin haistattaisin pitkät kaikille Adblue fakki-idiooteille. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5564
|
Lähetetty: 31.07.2024 16:47 Viestin aihe: |
|
|
Jos en väärin muista niin Rav4 takamoottorin pistoke on muuttunut 2022 ja sitä uudemmissa ei pitäisi olla sitä hapettumisongelmaa.
Rav4 plugarin hinta tulee putoamaan reilusti uudessa hinnastossa joka julkaistaan Elokuussa, myyjä veikkasi että hinta saattaa tippua lähelle C-HR plugarin hintaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|