Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 27.03.2009 09:50 Viestin aihe: |
|
|
sasu kirjoitti: |
- harrastettava vain yhdistyksen puitteissa valvotuissa olosuhteissa
|
Missä pykälässä tämä rajaus oli? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sasu Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Lok 2006 Viestejä: 3487
|
Lähetetty: 27.03.2009 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | sasu kirjoitti: |
- harrastettava vain yhdistyksen puitteissa valvotuissa olosuhteissa
|
Missä pykälässä tämä rajaus oli? |
Mistäs muualta se harrastustodistus tulee, ellei seuran koulutusvastaava näe sinua ampumassa?
Johan siinä lakiehdotuksessakin lukee sivulla 27: "Muutos edellyttäisi käytännössä ampumaseurojen toiminnan järjestämistä tältä osin uudelleen." Tuossa virkkeessä tosin puhutaan seuran luvilla olevista aseista, mutta melkoisen mullistuksen laki tuollaisena aiheuttaisi ampumaharrastukseen.
Ellei sitten jokainen aseenomistaja voisi hankkia itselleen koulutusvastaavan pätevyyttä ja kirjoittaa itse itselleen viiden vuoden välein harrastustodistuksen.
Huomatkaa muuten, että riittävän harrastuneisuuden määritelmä jää lain ulkopuolelle eli virkamiesten veivattavaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tou 2004 Viestejä: 10001
|
Lähetetty: 27.03.2009 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Kuvassahan on ilmiselvästi KP31 II-malli eli Suomi-kp. |
Kas vaan. Oli erikoinen tuo piippu, jota tuijotin. Seison korjattuna. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koskinen Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Maa 2004 Viestejä: 366
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 27.03.2009 10:58 Viestin aihe: |
|
|
sasu kirjoitti: | Fields kirjoitti: | sasu kirjoitti: |
- harrastettava vain yhdistyksen puitteissa valvotuissa olosuhteissa
|
Missä pykälässä tämä rajaus oli? |
Mistäs muualta se harrastustodistus tulee, ellei seuran koulutusvastaava näe sinua ampumassa? |
Tämä ei kuitenkaan ole sama asia kuin vain eli pelkästään yhdistyksen puitteissa.
Esitettävän henkilön tulisi tuntea yhdistyksen toiminta ja henkilöt, joiden
harrastuneisuudesta hän antaa todistuksia. Todistuksen antaminen edellyttää, että antaja tuntee
tarkoin yhdistyksen toiminnan ja että hän on aktiivisesti mukana harrastustoiminnassa. Siitä, miten
kouluttaja keräisi aktiivisuutta koskevat tiedot todistuksen antamisen pohjaksi, säädettäisiin
tarkemmin alemmanasteisilla säädöksillä. Ulkopuolisella henkilöllä ei voitaisi lähtökohtaisesti
olettaa olevan tällaisia tietoja.
Lainaus: | Huomatkaa muuten, että riittävän harrastuneisuuden määritelmä jää lain ulkopuolelle eli virkamiesten veivattavaksi. |
Ei nyt ihan noinkaan....
119 § Tarkemmat säännökset
1 momentti 3 kohta. Ampumaurheilu ja -harrastus -perusteen aktiivisuudesta voitaisiin antaa
tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella. Aktiivisuuden perusperiaatteista esitetään
säädettäväksi 45 §:n 4 momentissa. Alemmanasteisella säädöksellä tulisi säänneltäväksi
harrastuskertojen lukumäärään ja toistuvuuteen liittyviä seikkoja. Aktiivinen harrastaminen
tarkoittaisi käytännössä noin keskimäärin kerran kuukaudessa tapahtuvaa harrastusta.
Harrastamisen tulisi lähtökohtaisesti olla tasaisesti jatkuvaa, mutta asetuksessa tulisi huomioitavaksi
esimerkiksi tiettyihin lajeihin kuuluva kausittaisuus. Lähtökohtana olisi, että aktiivisuuden
edellytyksenä oleva kahden vuoden määräaika ei olosuhteista johtuvista syistä pitenisi.
Valtioneuvoston asetuksella voisi kuitenkin olla tarpeen säätää esimerkiksi siitä, miten toimittaisiin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Belaja smert Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 02 Hei 2005 Viestejä: 51
|
Lähetetty: 27.03.2009 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: |
Esitettävän henkilön tulisi tuntea yhdistyksen toiminta ja henkilöt, joiden
harrastuneisuudesta hän antaa todistuksia. Todistuksen antaminen edellyttää, että antaja tuntee
tarkoin yhdistyksen toiminnan ja että hän on aktiivisesti mukana harrastustoiminnassa. Siitä, miten
kouluttaja keräisi aktiivisuutta koskevat tiedot todistuksen antamisen pohjaksi, säädettäisiin
tarkemmin alemmanasteisilla säädöksillä. Ulkopuolisella henkilöllä ei voitaisi lähtökohtaisesti
olettaa olevan tällaisia tietoja.
|
Tämä kohta huolestuttaa. Mitä nämä "alemmanasteiset säädökset" mahtavat olla? AAHY:n/ministeriön määräyksiä? Tätä kauttahan voitaisiin asettaa mitä tahansa esteitä.
Fields kirjoitti: |
Ei nyt ihan noinkaan....
119 § Tarkemmat säännökset
1 momentti 3 kohta. Ampumaurheilu ja -harrastus -perusteen aktiivisuudesta voitaisiin antaa
tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella. Aktiivisuuden perusperiaatteista esitetään
säädettäväksi 45 §:n 4 momentissa. Alemmanasteisella säädöksellä tulisi säänneltäväksi
harrastuskertojen lukumäärään ja toistuvuuteen liittyviä seikkoja. Aktiivinen harrastaminen
tarkoittaisi käytännössä noin keskimäärin kerran kuukaudessa tapahtuvaa harrastusta.
Harrastamisen tulisi lähtökohtaisesti olla tasaisesti jatkuvaa, mutta asetuksessa tulisi huomioitavaksi
esimerkiksi tiettyihin lajeihin kuuluva kausittaisuus. Lähtökohtana olisi, että aktiivisuuden
edellytyksenä oleva kahden vuoden määräaika ei olosuhteista johtuvista syistä pitenisi.
Valtioneuvoston asetuksella voisi kuitenkin olla tarpeen säätää esimerkiksi siitä, miten toimittaisiin |
Miten tätäkin sitten aiotaan seurata? Pitää olla aina valvoja mukana jolta saa leiman bumagaan? Kiireisen ihmisen ei ole kovin helppoa sovitella menojaan niin, että saa jonkun aina mukaan "katsomaan päältä" harrastelujaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 27.03.2009 11:32 Viestin aihe: |
|
|
Belaja smert kirjoitti: | Tämä kohta huolestuttaa. Mitä nämä "alemmanasteiset säädökset" mahtavat olla? AAHY:n/ministeriön määräyksiä? Tätä kauttahan voitaisiin asettaa mitä tahansa esteitä. |
Olisiko asetus mitään? Tämä on ihan normaalia lainsäädännössä, koska toinen vaihtoehto on lakiin sementoitu pakottava toimintamalli, joka ei taatusti olisi hyvä sekään. Toki lausunnonantajien kannattaa kiinnittää asiaan huomiota.
Lainaus: | Fields kirjoitti: |
Ei nyt ihan noinkaan....
119 § Tarkemmat säännökset
1 momentti 3 kohta. Ampumaurheilu ja -harrastus -perusteen aktiivisuudesta voitaisiin antaa
tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella. Aktiivisuuden perusperiaatteista esitetään
säädettäväksi 45 §:n 4 momentissa. Alemmanasteisella säädöksellä tulisi säänneltäväksi
harrastuskertojen lukumäärään ja toistuvuuteen liittyviä seikkoja. Aktiivinen harrastaminen
tarkoittaisi käytännössä noin keskimäärin kerran kuukaudessa tapahtuvaa harrastusta.
Harrastamisen tulisi lähtökohtaisesti olla tasaisesti jatkuvaa, mutta asetuksessa tulisi huomioitavaksi
esimerkiksi tiettyihin lajeihin kuuluva kausittaisuus. Lähtökohtana olisi, että aktiivisuuden
edellytyksenä oleva kahden vuoden määräaika ei olosuhteista johtuvista syistä pitenisi.
Valtioneuvoston asetuksella voisi kuitenkin olla tarpeen säätää esimerkiksi siitä, miten toimittaisiin |
Miten tätäkin sitten aiotaan seurata? Pitää olla aina valvoja mukana jolta saa leiman bumagaan? Kiireisen ihmisen ei ole kovin helppoa sovitella menojaan niin, että saa jonkun aina mukaan "katsomaan päältä" harrastelujaan. |
Perustelu "ei voida valvoa" on yhtä tyhjän kanssa. Lain näkökulmasta sillä, miten lain noudattamista voidaan valvoa ei ole kovin ratkaisevaa merkitystä. Eihän sitäkään lähtötilannetta voida valvoa, meneekö ihminen auton rattiin kännissä, kanniskeleeko teräasetta yleisellä paikalla jne.
Eikä sitäkään ole määrätty, että mukana pitää olla valvoja. Esimerkiksi ratapäiväkirja, -mikä usein radalla on- riittänee näytöksi seuran suuntaan, jos vain niin halutaan.
Laki voi olla susi, mutta silti se on niinkuin se on kirjoitettu, ei niin, miten tehdään johtopäätöksiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRK Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2006 Viestejä: 978 Paikkakunta: Vehkalahti
|
Lähetetty: 27.03.2009 11:37 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | Tämä äänenvaimenninkohta on ikävä kyllä ehdotuksen ehkä "järkevin" kohta. Luvallisen aseen omistajaan se ei vaikuta ja vaihtoehtona olisi ollut tiettävästi se, että laite laitetaan kokonaan erillisen luvan vaativaksi. |
Lakiesityksessähän vedotaan tältä osin direktiivin vaatimuksiin. Olen nyt tänä aamuna yrittänyt saada tolkkua direktiivistä ja löytää kohdan, jossa äänenvaimentimien mainittaisiin.
Nyt olen löytänyt - muiden muuassa - kolme eri luokkaa häppäsvärkkejä, jotka kuuluvat tuliaseisiin: osat, olennaiset osat ja ampumatarvikkeet. Näistä hallussapito ja hankinta on suoraan luvanvaraista - löytämäni mukaan - vain ampumatarvikkeille. Tuliaseiden osien ja olennaisten osien kohdalta en löytänyt kuin kuin niiden valmistusta ja niiden aseiden kokoamiseen käyttämistä koskevia pykäliä.
Todennäköisesti olen väärässä, maallikko kun olen, ja omiakin töitä pitää tehdä. Mielelläni siis näkisin, että joku etsii ja selostaa direktiivin "aseen osien" luvanvaraisuusvaatimusta koskevat kohdat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 27.03.2009 13:17 Viestin aihe: |
|
|
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:179:0005:01:FI:HTML
Lainaus: | "1a. Tässä direktiivissä "osilla" tarkoitetaan osia tai varaosia, jotka on tarkoitettu nimenomaan ampuma-aseeseen ja jotka ovat oleellisia sen toiminnan kannalta, mukaan lukien piiput, lukon kehykset tai rungot, luistit tai sylinterit, lukot tai sulkukappaleet, sekä laitteita, jotka on tarkoitettu vaimentamaan ampuma-aseen laukaus tai muunnettu vaimentajaksi. |
Lainaus: | "4 a artikla
Jäsenvaltiot voivat sallia ampuma-aseiden hankinnan ja hallussapidon ainoastaan henkilöille, joille on myönnetty siihen lupa, tai luokkiin C ja D kuuluvien ampuma-aseiden osalta henkilöille, joilla on kansallisen lainsäädännön mukaisesti nimenomainen oikeus hankkia ja pitää hallussa tällaisia ampuma-aseita, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 3 artiklan soveltamista. |
Lainaus: | Rajoittamatta 3 artiklan soveltamista jäsenvaltiot voivat sallia ampuma-aseiden hankinnan ja hallussapidon ainoastaan henkilöille, joilla on siihen hyväksyttävä peruste ja:
a) jotka ovat täyttäneet 18 vuotta, paitsi jos muu kuin ostamalla tapahtunut hankinta sekä hallussapito liittyvät metsästyksen ja urheiluammunnan harjoittamiseen, edellyttäen että alle 18-vuotiaat harjoittavat ammuntaa vanhempiensa luvalla tai vanhempiensa tai sellaisen aikuisen ohjauksen alaisina, jolla on voimassa oleva aseenkantolupa tai metsästyslupa, tai harjoituskeskuksissa, joilla on toiminnan harjoittamiseen lupa, taikka muutoin hyväksytyissä keskuksissa; |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRK Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2006 Viestejä: 978 Paikkakunta: Vehkalahti
|
Lähetetty: 27.03.2009 13:28 Viestin aihe: |
|
|
Fields, nuo kaikki kohdat olen nähnyt. En ole kuitenkaan nähnyt viittausta "osien" luvanvaraisuuteen.
Ampuma-aseen luvattomaan valmistamiseen "osista" viitataan kyllä, samoin "ampumatarvikkeiden" hankkimisen ja hallussapitämisen luvanvaraisuuteen. Mutta en ole nähnyt viittausta "osien" tai edes "olennaisten osien" luvanvaraisuuteen. Esimerkiksi 4a koskee nähdäkseni ampuma-aseita, ei aseen osia. Vai?
Viitsitkö siis selventää minulle esittämiesi lainauksien välisiä yhteyksiä? Kysyn aivan vilpittömästi, olen jo haaskannut omaa aikaani aika reilusti yrittäessäni löytää direktiivin vaatimuksen vaimentimen luvanvaraisuudesta, siinä onnistumatta.
Asia pitää siis vääntää minulle paksummasta rautalangasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
Liittynyt: 13 Huh 2004 Viestejä: 6328 Paikkakunta: Avohakkuu
|
Lähetetty: 27.03.2009 13:32 Viestin aihe: |
|
|
TRK kirjoitti: | Fields, nuo kaikki kohdat olen nähnyt. En ole kuitenkaan nähnyt viittausta "osien" luvanvaraisuuteen. |
Minäkään en löytänyt edes viittausta luvanvaraisuuteen. Eikä Lasse Lehtinenkään nähnyt, kun erikseen kysyin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 27.03.2009 14:03 Viestin aihe: |
|
|
Laitoin lainaukset vain esimerkkeinä, eivät ne toisiinsa suoraan liity.
Aseiden luvanvaraisuutta EU:ssa säätelee Neuvoston direktiivi 91/477/ETY, johon ylläolevat lainaukset ovat ehdotettuja lisäyksiksi. EU säätelee minimitasoa ja meidän, kuten useimpien muidenkin EU-maiden, lainsäädäntömme on sitä tiukempi.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31991L0477:FI:NOT
Lainaus: | II Tässä direktiivissä `tuliaseilla` tarkoitetaan:
A. Kaikkia esineitä, jotka kuuluvat seuraaviin luokkiin, lukuun ottamatta niitä, jotka vastaavat määritelmää, mutta jätetään luokan ulkopuolelle III kohdassa mainittujen syiden vuoksi.
A luokka - Kielletyt tuliaseet
1 sotilastarkoituksissa käytettävät räjähtävät ohjukset sekä heittimet,
2 monipatruunaiset itselataavat sarjatuliaseet,
3 muuksi esineeksi naamioidut tuliaseet,
4 lävistävät, räjähtävät tai sytyttävät ampumatarvikkeet sekä niihin tarkoitetut ammukset,
5 pistoolien ja revolverien ampumatarvikkeet, joissa käytetään laajenevia ammuksia sekä nämä ammukset, lukuun ottamatta näiden aseiden käyttöön harjaantuneiden henkilöiden metsästys- ja tarkkuusammunta-aseita.
B luokka - Luvanvaraiset tuliaseet
1 lyhyet monipatruunaiset itselataavat kertatuliaseet tai lyhyet monipatruunaiset kertatuliaseet,
2 keski-iskuiset lyhyet yksipatruunaiset kertatuliaseet,
3 reunaiskuiset lyhyet yksipatruunaiset kertatuliaseet, joiden kokonaispituus on alle 28 senttimetriä,
4 pitkät monipatruunaiset itselataavat kertatuliaseet, joiden lippaaseen ja pesään mahtuu vähintään kolme patruunaa,
5 pitkät monipatruunaiset itselataavat kertatuliaseet, joiden lippaaseen ja pesään mahtuu enintään kolme patruunaa, joiden latauslaite ei ole irrallinen tai jotka voidaan muuttaa tavanomaisilla työkaluilla aseiksi, joiden lippaaseen ja pesään mahtuu enemmän kuin kolme patruunaa,
6 sileäpiippuiset pitkät monipatruunaiset kertatuliaseet, joiden piipun pituus on enintään 60 senttimetriä,
7 monipatruunaiset itselataavat siviilikertatuliaseet, jotka muistuttavat monipatruunaista itselataavaa sarjatuliasetta.
C luokka - Tuliaseet, joista on tehtävä ilmoitus
1 muut kuin B.6 kohdassa tarkoitetut pitkät monipatruunaiset kertatuliaseet,
2 rihlatulla piipulla varustetut pitkät yksipatruunaiset kertatuliaseet,
3 muut kuin B luokan 4-7 kohdassa tarkoitetut pitkät monipatruunaiset itselataavat kertatuliaseet,
4 reunaiskuiset yksipatruunaiset kertatuliaseet, joiden kokonaispituus on vähintään 28 senttimetriä.
D luokka - Muut tuliaseet
Sileäpiippuiset pitkät yksipatruunaiset kertatuliaseet;
B. Näiden tuliaseiden olennaiset osat:
sulkijamekanismi, tuliaseiden pesä ja piippu, jotka luetaan erillisinä osina kuuluviksi samaan luokkaan kuin ase, jonka osia ne ovat tai jonka osiksi ne on tarkoitettu. |
Tuohon viimeiseen kohtaan edellytetään lisättäväksi äänenvaimennin, eli lisäys on tehtävä. Luvanvaraisuus osien osalta on kansallista lainsäädäntöä sikäli kun asiaa ymmärrän ja siksi äänenvaimentimelle ei ole pakko asettaa erillistä lupavaatimusta kuten ei muillekaan aseen osille.
Kuten tiedämme, Suomessa on ainakin 5300 A luokka - Kielletyt tuliaseet -luona asetta luvilla asekeräilijöillä ja toisaalta C-D-luokan aseet kuten kaasuaseetkin vaativet Suomessa luvan, EU ei sitäkään edellytä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRK Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2006 Viestejä: 978 Paikkakunta: Vehkalahti
|
Lähetetty: 27.03.2009 14:13 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: |
Lainaus: | ...
B. Näiden tuliaseiden olennaiset osat:
sulkijamekanismi, tuliaseiden pesä ja piippu, jotka luetaan erillisinä osina kuuluviksi samaan luokkaan kuin ase, jonka osia ne ovat tai jonka osiksi ne on tarkoitettu. |
Tuohon viimeiseen kohtaan edellytetään lisättäväksi äänenvaimennin, eli lisäys on tehtävä. Luvanvaraisuus osien osalta on kansallista lainsäädäntöä sikäli kun asiaa ymmärrän ja siksi äänenvaimentimelle ei ole pakko asettaa erillistä lupavaatimusta kuten ei muillekaan aseen osille.
Kuten tiedämme, Suomessa on ainakin 5300 A luokka - Kielletyt tuliaseet -luona asetta luvilla asekeräilijöillä ja toisaalta C-D-luokan aseet kuten kaasuaseetkin vaativet Suomessa luvan, EU ei sitäkään edellytä. |
Direktiivissä (tai sen muutosesityksessä, joka on hyväksytty, toisaalta sanotaan seuraavaa:
Lainaus: | 1a. Tässä direktiivissä "osilla" tarkoitetaan osia tai varaosia, jotka on tarkoitettu nimenomaan ampuma-aseeseen ja jotka ovat oleellisia sen toiminnan kannalta, mukaan lukien piiput, lukon kehykset tai rungot, luistit tai sylinterit, lukot tai sulkukappaleet, sekä laitteita, jotka on tarkoitettu vaimentamaan ampuma-aseen laukaus tai muunnettu vaimentajaksi.
1b. Tässä direktiivissä "olennaisilla osilla" tarkoitetaan sulkijamekanismeja, ampuma-aseiden pesiä ja piippuja, jotka luetaan erillisinä osina kuuluviksi samaan luokkaan kuin ase, jonka osia ne ovat tai jonka osiksi ne on tarkoitettu. |
Äänenvaimennin lisätään siis "osiin", ei "olennaisiin osiin".
"Olennainen osa" on siis eri asia kuin "osa", ainakin minun käsittääkseni, ja eri aseluokkiin lasketaan direktiivin mukaan kuuluviksi "olennaiset osat". Tämä siis minun ymmärrykseni mukaan.
Minä en siis halua vängätä vänkäämisen ilosta, haluan vilpittömästi tietää, missä kohdassa päättelyni menee pieleen.
Mikäänhän ei toki estä kansallisesti vaikka kieltämästä äänenvaimentimia, jos niin halutaan, mutta muistikuvani uudesta aselakiesityksestä on, että siinä vedottiin äänenvaimentimien osalta juuri direktiivimuutokseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fields Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2004 Viestejä: 5009
|
Lähetetty: 27.03.2009 14:20 Viestin aihe: |
|
|
TRK kirjoitti: |
Direktiivissä (tai sen muutosesityksessä, joka on hyväksytty, toisaalta sanotaan seuraavaa:
Lainaus: | 1a. Tässä direktiivissä "osilla" tarkoitetaan osia tai varaosia, jotka on tarkoitettu nimenomaan ampuma-aseeseen ja jotka ovat oleellisia sen toiminnan kannalta, mukaan lukien piiput, lukon kehykset tai rungot, luistit tai sylinterit, lukot tai sulkukappaleet, sekä laitteita, jotka on tarkoitettu vaimentamaan ampuma-aseen laukaus tai muunnettu vaimentajaksi.
1b. Tässä direktiivissä "olennaisilla osilla" tarkoitetaan sulkijamekanismeja, ampuma-aseiden pesiä ja piippuja, jotka luetaan erillisinä osina kuuluviksi samaan luokkaan kuin ase, jonka osia ne ovat tai jonka osiksi ne on tarkoitettu. |
Äänenvaimennin lisätään siis "osiin", ei "olennaisiin osiin".
"Olennainen osa" on siis eri asia kuin "osa", ainakin minun käsittääkseni, ja eri aseluokkiin lasketaan direktiivin mukaan kuuluviksi "olennaiset osat". Tämä siis minun ymmärrykseni mukaan.
Minä en siis halua vängätä vänkäämisen ilosta, haluan vilpittömästi tietää, missä kohdassa päättelyni menee pieleen. |
Vaikea sanoa, missä menee pieleen, koska olet käsittääkseni oikeassa. Tosin kuten huomaat, esim. piiput näkyvät olevan kummassakin "luokassa" eli ilmeisesti termejä "Olennainen osa" ja "osa" on käytetty ristiin. Sehän ei ole mikään ihme, onhan meilläkin esim. metsästyslainsäädännössä asetermi "käsiase", jota ei aselaki tunne.
Lainaus: | Mikäänhän ei toki estä kansallisesti vaikka kieltämästä äänenvaimentimia, jos niin halutaan, mutta muistikuvani uudesta aselakiesityksestä on, että siinä vedottiin äänenvaimentimien osalta juuri direktiivimuutokseen. |
Direktiivimuutos edellyttää äänenvaimentimen määrittämistä osaksi. Luvanvaraisuus on käsittääkseni kansallinen päätös.
Itse näen kuitenkin tuon äänenvaimenninkuvion ehdotuksen ehkä pienimmäksi ongelmaksi, koska luvallisen aseen omistajan näkökulmastahan mikään ei muutu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kettu ***
Liittynyt: 13 Huh 2004 Viestejä: 6328 Paikkakunta: Avohakkuu
|
Lähetetty: 27.03.2009 14:26 Viestin aihe: |
|
|
Fields kirjoitti: | Itse näen kuitenkin tuon äänenvaimenninkuvion ehdotuksen ehkä pienimmäksi ongelmaksi, koska luvallisen aseen omistajan näkökulmastahan mikään ei muutu. |
Joo. Tuossa asiassa ei kannata tuhlata "paukkuja", koska siinä kyllä mennään pienimmän haitan tietä. Eli haittaa ei tule. Juuri kuten Lasse L minulle uskalsi ennustaakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|